Omregning fra kWh til kg CO2
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 20-05-08 06:13

Jeg har ledt en del på nettet efter en god tabel til omregning fra
varmeforbrug i kWh til kg CO2. Jeg har fundet at man kan regne med at der
går 2,8 kg CO2 pr liter olie, men jeg er lidt i tvivl om virkningsgrader
hvilket jeg forklarer med dette eksempel.

Beregninger viser at en forbedring af vinduerne i et hus kan give en årlig
besparelse på fx 500 kWh på varmeregningen. Hvis man har har et gammelt
oliefyr er vikningsgraden måske kun 65%, mens det for et nyt er 95%. Vil
besparelsen i udledt CO2 mængde så være hhv.:

Gammelt oliefyr: 500 * 2,8 / 0,65 = 2153 kg CO2
Nyt oliefyr: 500 * 2,8 / 0,95 = 1473 kg CO2

Jeg leder også omregningstal for følgende opvarmningsformer (fra kWh til kg
CO2) hvis man istedet for olie fyrer med:

- Fjernvarme (kul)
- Fjernvarme (naturgas)
- Træpiller

mvh

Lars

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-05-08 07:05

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> Hvis man har har et gammelt
> oliefyr er vikningsgraden måske kun 65%, mens det for et nyt er 95%.

Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge det til, men da jeg skiftede oliefyr i
'87/'88 blev det målt til 98% i virkningsgrad.
Så 65% må være meeeget gammelt.

Stig Johansen

Fra : Sten Bo

Dato : 21-05-08 10:03

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg leder også omregningstal for følgende opvarmningsformer (fra kWh til
> kg CO2) hvis man istedet for olie fyrer med:

Jeg faldt forleden over denne lille tabel på BP miljø.

http://www.bp.com/sectiongenericarticle.do?categoryId=9004334&contentId=7011715

Og så står der at de er hentet hos energistyrelsen og Eltra.

Om det med co2 og el har jeg et eller andet med forudsætningerne - vind,
vand, kul, atomkraft og tab undervejs . Gas f.eks. er vel ikke co2
"gratis" at producere og distribuere. Hvis det er af hensyn til
klimadebatter man vil kende co2 udledningen - skal man vel se på alle led,
og ikke kun på egen skorsten.

Man taler om at fjerne co2 på kraftværkerne og alt efter hvor den så ender,
er det måske mere miljøvenligt.

Fyring med træ regnes vel for at være co2 neutralt? ... Bortset fra
energien der bruges til at oparbejde og transportere.

Men det er vel kun hvis man er interesseret i totalregnskabet

Du kan formentlig finde tal hos energistyrelsen.