Naturvidenskabelig Danmarksrejse
Fra : Newt Bridges

Dato : 19-05-08 21:44

Hej,

I må FUTte mig et andet sted hen, hvis mit indlæg ikke passer ind.

I forbindelse med en cykelferie i DK til sommer, savner jeg inspiration
til steder (med "naturvidenskabelige elementer") at besøge.

Jeg har indtil videre overvejet steder som:
Harte Vandkraftværk (Kolding)
Christiansdal Vandkraftværk (Haderslev)
Karlsgårde Kraftværk (Varde)
Gudenåcentralen (Viborg)

(Jeg faldt over denne "klump" i forbindelse med fredningssager fra 2000).

Nogen der kan anbefale lignende (behøver ikke være kraftværker!) langs
"ruten" fra København til Korsør? Eventuelle steder på Fyn er også
meget velkomne.

Eneste krav er, at tingene helst skal være mere eller mindre åbne for
offentligheden - men der behøver så absolut ikke være tale om regulære
museer.

På forhånd tak for input!

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-05-08 11:39

"Newt Bridges" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eneste krav er, at tingene helst skal være mere eller mindre åbne for
> offentligheden - men der behøver så absolut ikke være tale om regulære

Hvad med Danfoss-universe
http://www.danfossuniverse.com/

Naturhistorisk museum i Århus.
Steno museet i Århus
http://www.stenomuseet.dk/planet/index.htm

Ingen af delene ligger mellem København og Korsør, men når du alligevel er
i Viborg og også sydpå
Men der er jo også Lammefjorden! Der må være et par pumpestationer der.
På Djursland er der Kolindsund, hvor der er et par pumpestationer, der
løfter vandet 5,6 meter mellem 65 og 120 Mio m3 årligt.
Vandmølle i Fannerup.
Der er vel også et par traktormuseer undervejs.

I syd er der kogene - Landindvinding i vadehavet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-05-08 17:54

Cykelmuseet i Ålestrup.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Newt Bridges

Dato : 20-05-08 18:29

On 2008-05-20 12:38:51 +0200, "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> said:
> "Newt Bridges" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad med Danfoss-universe
> http://www.danfossuniverse.com/

Det besøgte vi sidste år. Selvom det var off-season var det en god
oplevelse, det var langt mere omfattende end vi havde regnet med.

> Naturhistorisk museum i Århus.
> Steno museet i Århus
> http://www.stenomuseet.dk/planet/index.htm

Vi kommer ikke til Århus, men jeg kendte ikke til Stenomuseet. Det er
skrevet bag øret til en anden tur.

> Ingen af delene ligger mellem København og Korsør, men når du alligevel er
> i Viborg og også sydpå

Planen i dag er umiddelbart at krydse Sjælland, Fyn, og så Kolding,
Haderslev, sydvest til Højer og så op ad kysten via Ribe til Varde og
videre til Bølling Sø og Viborg. Turen er lidt planlagt ud fra
interessante steder/ting, og gratis overnatning hos familie

> [...]
> På Djursland er der Kolindsund, hvor der er et par pumpestationer, der
> løfter vandet 5,6 meter mellem 65 og 120 Mio m3 årligt.

Jeg noterer som en gal - det ser ud til at næste års tur kan tage
udgangspunkt i Østjylland og så over Fur til Nordjylland.

> Der er vel også et par traktormuseer undervejs.

Kan se der er både Morsø, Ulbjerg og ved Herfølge - god idé.

> I syd er der kogene - Landindvinding i vadehavet.

Jep, dem skal vi forbi og se. Desværre skal vi på tur i slutningen af
juli/start august, så vi får ikke lejlighed til at opleve sort sol.

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Gert Krabsen

Dato : 20-05-08 19:46

Newt Bridges skrev:

> [...]
>
> Jeg noterer som en gal - det ser ud til at næste års tur kan tage
> udgangspunkt i Østjylland og så over Fur til Nordjylland.

Så er et must:

http://www.godthaab-hammervaerk.dk/

Den ældste del af Zinks fabrikker (haveredskaber m.v.) er omdannet til
museum med fortsat fungerende hammerværk, drevet af en vandturbine..

Aktuelt kunne også være Klim kalkovn:

http://www.naturcenter.dk/?ID=134&pID=121

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-05-08 09:30

> Jep, dem skal vi forbi og se. Desværre skal vi på tur i slutningen af
> juli/start august, så vi får ikke lejlighed til at opleve sort sol.

Når du nu er i Højer, må du bestemt ikke gå glip af Magrethekog/saltsøen ved
Højer. Her er et leben af fugle. Allerbedst i efterårstrækket! Her snakker
vi gæs i titusindvis, havørn, gul vipstjert, strandskader, klyder
strandløbere, viber og mange mange flere

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Per Tolbøll

Dato : 23-05-08 21:30

> [...]
> videre til Bølling Sø og Viborg. Turen er lidt planlagt ud fra
> interessante steder/ting, og gratis overnatning hos familie

Orion Planetariet i Jels ?

Fra : /Peter

Dato : 20-05-08 20:31

> [...]
>
> Eneste krav er, at tingene helst skal være mere eller mindre åbne for
> offentligheden - men der behøver så absolut ikke være tale om regulære

Tange Elværk + elmuseet der kan du sikkert få en hel dag til at gå.
http://elmuseet.dk/udstillinger/tangevaerket.html

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 23-05-08 06:33

On Mon, 19 May 2008 20:44:23 +0000, Newt Bridges wrote:

> Nogen der kan anbefale lignende (behøver ikke være kraftværker!) langs
> "ruten" fra København til Korsør? Eventuelle steder på Fyn er også
> meget velkomne.

SÃ¥ vikingemuset i Roskilde er ikke interessant?
MÃ¥ske eksperimentarium i Hellerup.
Der ligger en model af vort solsystem et sted i det danske landskab og jeg
kan godt nok ikke huske hvor, men måske andre kan?

Tomas

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-05-08 06:54

Tomas Pedersen skrev:

> Der ligger en model af vort solsystem et sted i det danske landskab
> og jeg kan godt nok ikke huske hvor, men måske andre kan?

Planetstien ved Lemvig:
http://www.lemviginfo.dk/plejplan/planetsti/Planetstien.htm

--
Herluf :·)

»Alle suspekte eller inkompetente embedsfolk og ministre bør
fyres straks og Mette Vuns - og fratages *hele* deres pension«

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 23-05-08 05:28

On 23 Maj, 07:32, Tomas Pedersen <pat...@dbmail.dk> wrote:

> [...]
> Der ligger en model af vort solsystem et sted i det danske landskab og jeg
> kan godt nok ikke huske hvor, men måske andre kan?

Der er Planetstien i Hvidovre. 6 km køn sti langs vandet.

J.O.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 23-05-08 05:30

> [...]
> Der ligger en model af vort solsystem et sted i det danske landskab og jeg
> kan godt nok ikke huske hvor, men måske andre kan?

Og ligegyldig hvilken planetsti du vælger, kan du så ikke gøre mig den
tjeneste at sparke Pluto ned af soklen når du kommer forbi.

J.O.

Fra : Newt Bridges

Dato : 01-06-08 09:53

On 2008-05-23 07:32:45 +0200, Tomas Pedersen <patina@dbmail.dk> said:

> Så vikingemuset i Roskilde er ikke interessant?
> Måske eksperimentarium i Hellerup.
> Der ligger en model af vort solsystem et sted i det danske landskab og jeg
> kan godt nok ikke huske hvor, men måske andre kan?

Vikingemuseet i Roskilde er en god idé!

Derudover er jeg "faldet" over Skjoldnæsholm Sporvejsmuseum.

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Jørgen i nr 17

Dato : 22-06-08 11:29

*****************

Mit ringe bidrag:

I Hvidovre, nær Åmarken Station, i Kystagerparken er en model af
solsystemet. På den markante høj, bjerget eller kælkebakken har man anbragt
solen. I parkanlægget der omkring er planeterne markeret.

Jørgen

Fra : Lars

Dato : 24-06-08 19:06

In article <485e29bc$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, skjelm@hotmail..com says...

Ellers kan man kigge på Celestia, der er gratis:
www.shatters.net/celestia

--
Best regards

Lars