Hvornår lander Phoenix på mars - dansk tid~
Fra : SpookiePower

Dato : 11-05-08 07:35

Jeg er i tvivl om hvornår Phoenix lander på Mars, dansk tid.

Jeg har fundet frem til at signalet fra Phoenix skulle nå jorden
den 25 may 2008, kl 11:52 pm Universal time. Men hvornår er det dansk
tid ?

Mit eget gæt er - 26. maj 2008, kl. 01:50:00 UTC+2 hours
ifølge timeanddate.com. Men hvad skal jeg med de +2 timer ?

Se side 6 her -
http://www.nasa.gov/pdf/226508main_phoenix-landing1.pdf

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-05-08 20:03

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

--------

Det ser rigtigt ud 1:52, jeg læste at det var 53 (7:53 pm EDT)
http://phoenix.lpl.arizona.edu/faq.php

Mvh
Martin

Fra : N. Foldager

Dato : 12-05-08 03:51

SpookiePower:

> [...]
>
>Mit eget gæt er - 26. maj 2008, kl. 01:50:00 UTC+2 hours
>ifølge timeanddate.com. Men hvad skal jeg med de +2 timer ?

Smide dem væk. Det klokkeslæt, du skriver, er ikke UTC, men den danske
tid, så de 2 timer er allerede lagt til.

Dokumentet, du henviser ti, siger:

May 25, 2008, 11:53 p.m. UT = 23:53 UT

Så skal du lægge 1 time til for at komme fra Greenwich til Central
Europæisk tid, og 1 time for at skifte til sommertid.

Det giver:
May 25, 2008, 25:53 CEST =
May 26, 2008, 01:53 CEST.

Du kunne også bare have lagt 6 timer til 7:53 p.m. EDT

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 12-05-08 06:24

SpookiePower <boxjunk2600@gmail.com> declared in:
> [...]
>
> Mit eget gæt er - 26. maj 2008, kl. 01:50:00 UTC+2 hours
> ifølge timeanddate.com. Men hvad skal jeg med de +2 timer ?

DU skal intet gøre med dem. De ER lagt til.
Det er blot en angivelse af tidszonen som er gældende for det
angivne klokkeslet. Dvs. den tidszone du befinder dig i.
Den hedder normalt CET (Central European Time), men lige for
tiden CEDT (Central European Daylight savings Time), eller
CEST (Central European Summer Time) (Den sidste er vist ny).
Den kaldes også UTC+1 eller GMT+1 - og altså plus en ekstra
time for tiden, pga sommertid.

Jeg er i tvivl om det smarte i at benævne den UTC+2...
Jeg ved at man bruger det, men...
Er der nogen der kender regler/standarder i den forbindelse?
Det er jo tidszonen for Estland og Tyrkiet... EET. Som godt
nok hedder EEST/EEDT for tiden. Men alligevel.
Jeg synes det skaber forvirring.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 12-05-08 10:19

Hej
Thomas Hejl Pilgaard wrote:
> Jeg er i tvivl om det smarte i at benævne den UTC+2...
> Jeg ved at man bruger det, men...

Det er du nød til, da UTC ikke er utilregnelig på samme måde som GMT m.h.t.
sommertid.

> Er der nogen der kender regler/standarder i den forbindelse?
> Det er jo tidszonen for Estland og Tyrkiet... EET. Som godt
> nok hedder EEST/EEDT for tiden. Men alligevel.
> Jeg synes det skaber forvirring.

Det er den rette måde at gøre det på, hvis du vil vide hvad klokken reelt
er, uden alt det diller-daller med sommertid.

Mvh
Martin

Fra : Martin [TMM]

Dato : 12-05-08 10:22

Hej Igen

Du kan også kigge på dette link der tegner og fortæller.
http://www.timeanddate.com/library/abbreviations/timezones/eu/

Mvh
Martin

Fra : Ulrik Smed

Dato : 12-05-08 11:14

Martin [TMM] wrote:

> Det er den rette måde at gøre det på, hvis du vil vide hvad klokken
> reelt er, uden alt det diller-daller med sommertid.

Den 'reelle klokke' er vel det et sol-ur viser. Det går ikke op i alt det
diller-daller med tidszoner, som giver fejl på +- en halv time.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark