CO2
Fra : Ivar

Dato : 22-04-08 22:24

Kan man rimeligt effektivt rive CO2 fra hinanden?
Jeg tænker på en industriel "produktion", hvor energikilden
er el eller varme.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-04-08 22:49

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man rimeligt effektivt rive CO2 fra hinanden?

Planter er ret gode til det.

> Jeg tænker på en industriel "produktion", hvor energikilden
> er el eller varme.

Det koster den samme energimængde, vi i øjeblikket nyder godt af som el og
varme, produceret ved afbrænding.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 23-04-08 17:38

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det koster den samme energimængde, vi i øjeblikket nyder godt af som
> el og varme, produceret ved afbrænding.

Plus lidt ekstra til at dække tabene i processen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Ivar

Dato : 23-04-08 18:11

Preben Riis Sørensen skrev:

> Planter er ret gode til det.

Det var en industriel metode jeg var ude efter. Altså en teknisk
adskillelse, som man når man sønderdeler vand elektrolyse.

> Det koster den samme energimængde, vi i øjeblikket nyder godt af som el og
> varme, produceret ved afbrænding.

Det er klart, men hvor tæt kan man komme, og med hvilken metode?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-04-08 18:31

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> writes:

> Det var en industriel metode jeg var ude efter. Altså en teknisk
> adskillelse, som man når man sønderdeler vand elektrolyse.

Industriel fremstilling af alkohol indebærer også biologiske
processer, så du modsiger dig selv :)

> Det er klart, men hvor tæt kan man komme, og med hvilken metode?

Jeg tror ikke ritigt der har været forsket så meget i CO2 -> C +
O2. Men det vil formentlig koste en 2-3 gange så meget energi som du
får ud af at producere den tilsvarende mængde CO2.

Det der rent praktisk bliver arbejdet mest med, er lagring. Enten ved
separering af CO2 fra røggasserne og efterfølgende injektion langt
under jorden, eller kemisk binding i form af calciumcarbonat. Begge
dele kræver tilsyneladende mindre energi end der produceres ved
afbrænding af den tilsvarende mænge fossilt materiale.

Jeg er ikke inde i detaljerne, men jeg har et par uorganiske kemikere
i omgangskredsen, så hvis du kan vente på et svar, skal jeg gerne
prøve at se hvad de siger.

--
// Wegge
<http://blog.wege.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Ivar

Dato : 23-04-08 18:43

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Industriel fremstilling af alkohol indebærer også biologiske
> processer,

Ja, men hvis gartneri og landbrug også skal kaldes industri, har
begrebet ikke megen værdi.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-04-08 18:55

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> writes:

> Ja, men hvis gartneri og landbrug også skal kaldes industri, har
> begrebet ikke megen værdi.

Det ved jeg ikke helt. Der er trods alt en ret stor forskel på om man
har en hyggegris gående på husmandsstedet, eller om man producerer
30.000 slagtesvin om året.

Men jeg forstod godt den betydning du lagde i det, og det var derfor
der var en :) med.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-04-08 11:18

Ivar wrote:
> Kan man rimeligt effektivt rive CO2 fra hinanden?
> Jeg tænker på en industriel "produktion", hvor energikilden
> er el eller varme.
>

> Ivar Magnusson

Hej Ivar

Sjovt nok har andre tænkt på det samme:

NASA CR5, S2P:

http://da.wikipedia.org/wiki/CR5

og

Ocean Ethanol:
http://www.oceanethanol.com/
http://www.oceanethanol.com/CO2/Ocean_Ethanol/Ocean_Ethanol.html
Citat: "...
Developing a gas to liquids process that converts Carbon Dioxide (CO2)
greenhouse gas to fuels such as Methanol and Butanol.

Using only CO2, Water and Electricity.

Power for production from waste heat or geothermal using a Organic
Rankine Cycle Turbine generator set.
...."

hilsen

Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-04-08 11:29

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
>
> Using only CO2, Water and Electricity.
>
> Power for production from waste heat or geothermal using a Organic

PS: Det er ikke NASA men Sandia National Laboratories i Californien og
New Mexico som forsker i S2P.

hilsen

Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-04-08 11:39

Glenn Møller-Holst wrote:

> PS: Det er ikke NASA men Sandia National Laboratories i Californien og
> New Mexico som forsker i S2P.
>
> hilsen
>
> Glenn

Faktisk vil processen være stjernesmart, da vedvarende energi kan hældes
på f.eks. plastdunke og gemme i årtier. Vores energiproblemer ville være
løst.

Hvis processen blot er 8% effektiv, kan jordens energiforbrug dækkes af
dette jordareal:

Kig på de sorte pletter på den blå, grønne og gule illustration i højre
side:
http://da.wikipedia.org/wiki/Solenergi

hilsen

Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-04-08 11:42

Glenn Møller-Holst wrote:
> [...]
> dette jordareal:
>
> Kig på de sorte pletter på den blå, grønne og gule illustration i højre

På artikelform:

Apr. 11, 2008 Expert Foresees 10 More Years Of Research & Development To
Make Solar Energy Competitive:
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/04/080407172717.htm
Citat: "...
"Solar can potentially provide all the electricity and fuel we need to
power the planet," Harry Gray, Ph.D.
"The Holy Grail of solar research is to use sunlight efficiently and
directly to "split" water into its elemental constituents -- hydrogen
and oxygen -- and then use the hydrogen as a clean fuel," Gray said.
This research has the goal of transforming the industrialized world from
one powered by fossil fuels to one powered by sunlight.
In his talk at the ACS Presidential Symposium, Gray cited the vast
potential of solar energy, noting that more energy from sunlight strikes
the Earth in one hour than all of the energy consumed on the planet in
one year.
Gray emphasized this point: "The pressure is on chemists to make
hydrogen from something other than natural gas or coal. We've got to
start making it from sunlight and water."
...."

hilsen

Glenn