Nokia N95 og N82 wlan og pc-suite problem~
Fra : Lotte

Dato : 01-05-08 13:26

Jeg købte en N95 for en uge siden, men fik den byttet til en N82, da
telefonen/softwaren ikke syntes at virke som den burde. N82 har dog de
samme problemer.

Mon i andre, der har N95 eller N82, har oplevet ligenende problemer?

Jeg kan ikke komme på internettet via wlan. Mit netværk bliver fundet,
jeg indtaster wep-koden og får følgende fejl: "Internet, intet svar fra
Gateway". På N82 kan jeg dog godt bruge GPS'en via min trådløse forbindelse.

Jeg har installeret den medfølgende PC-suite. Jeg kan synkronisere
telefonens kalender, kontakter mv. med Outlook, men jeg kan ikke lave
back-up. Jeg får følgende fejlmeddelelse: ”Der opstod en uventet fejl
(0x80100013). Genstart enheden og content copier, og prøv igen. Hvis det
ikke hjælper, skal du genstarte pcèn.”

Når jeg starter PC suitens Application Installer, så forbinder den med
N82 (gjorde også med N95), men jeg får meddelelsen: "Dette program kan
ikke vise indholdet af den valgte Nokia Enhedsmodel". Hvis jeg vil hente
programkatalog via N82, så får jeg beskeden: "Der opstod en fejl under
gennemsyn af elementerne".

Da jeg fik N95en og installerede PC-suite, fulgte jeg vejledningerne i
programmet, hentede seneste pc-softwate og firmware.
Firmwareinstallationen forløb fint, men fik telefonen til at køre
ualmindelig langsomt og fryse med mellemrum.

Jeg kontaktede butikken, som henviste til Nokias support. Her talte jeg
med en tekniker, der fortalte, at når telefonen ikke er købt hos Nokia,
så kan/må jeg ikke opdatere firmwaren via PC-suite. Det skyldes
angiveligt, at telefonselskaberne installerer deres egen udgave af
firmwaren og den ikke er kombatibel med Nokias opdateringer. Nokias
tekniker sagde til mig: "at jeg bare kunne lade være med at købe en
billig telefon".

Vedr back-up problemet mente teknikeren, at det måtte skyldes en
usb-portfejl og jeg skal vælge en anden port. Efterfølgende prøvede jeg
de andre porte, med samme resultat. I øvrigt undrer svaret mig, for
porten virker ved synkroniseren med Outlook og virkede til
firmware-opdateringen af N95. Backupproblemet er ved både N95 og N82.

Jeg købte N95en hos Sonofon, uden abonnement. Sonofon-butikken er
uforstående overfor Nokias svar og mener, som jeg, at telefonen
naturligvis skal kunne opdateres med det medfølgende software. Butikken
spurgte Sonofons centrale service vedr. opdateringen af N95, de svarede:
"Det er korrekt at man ikke bare kan tage SW via PC-suite. Dette fordi,
at man ikke kan være sikker på at den er tilpasset nettet i Danmark
/sonofon. Samtidig mister man også andre ting som filmen osv. I kan
oprette den på en service og sende den ind, så bliver det rettet på
garantien."

Butikken tilbød derefter at bytte N95en, jeg byttede til en N82, i håb
om, at de forskellige funktioner ville fungere bedre i denne model.

Jeg kan se på Nokias supportforum, at jeg ikke er alene med
wlanproblemet, men jeg er stadig ikke helt blevet klog på, om problemet
skyldes telefonens software (er en fejl), eller jeg evt. kan justere mig
ud af det og i så fald hvordan. Hvad de andre problemer angår, er jeg
også i tvivl, om det er egentlige fejl, eller løsbare udfordringer.

Jeg har haft flere telefoner, både Nokia og Sony Ericsson og har aldrig
tidlige oplevet lignende problemer.

Har i andre erfaret, at en mobil købt i en telebutik ikke kan opdateres
og i så fald, hvor kan man så købe en opdaterbar mobiltelefon?

Har i andre N95 og N82 brugere erfaret lignende problemer med PC-suite?

--
Mange hilsner
Lotte M

Fra : J.K.Arning

Dato : 02-05-08 09:49

On 2008-05-01 14:25:32 +0200, Lotte <post@lotte-m.dk> said:

> [...]
> jeg indtaster wep-koden og får følgende fejl: "Internet, intet svar fra
> Gateway". På N82 kan jeg dog godt bruge GPS'en via min trådløse

Hvad mener du med at GPS fungerer via WLAN? Henter den kort via WLAN?

> [...]
> (0x80100013). Genstart enheden og content copier, og prøv igen. Hvis
> det ikke hjælper, skal du genstarte pcèn.”

En eller anden konflikt i windows. Er der et hukommelses kort i
telefonen? Tag det ud og prøv igen.

> [...]
> ikke vise indholdet af den valgte Nokia Enhedsmodel". Hvis jeg vil
> hente programkatalog via N82, så får jeg beskeden: "Der opstod en fejl

Der findes 2 versioner af PC suite, en almindelig og en N series PC
suite. Hent dem begge på nokia.dk og prøv dem en efter en. Ved at hente
online er du sikker på at få de seneste versioner.

> [...]
> Firmwareinstallationen forløb fint, men fik telefonen til at køre
> ualmindelig langsomt og fryse med mellemrum.

Gør det igen, altså hent de seneste versioner af begge. Flash telefonen
igen, indimellem må man bare gøre det. Ligesom der kan gå noet galt når
man installerer f.eks. windows på en PC kan der også ske fejl på en
telefon. Lad være med at indlæse en evt. backup til telefonen igen.
Prøv at benytte telefonen som den er lige efter opdateringen.

> [...]
> firmwaren og den ikke er kombatibel med Nokias opdateringer. Nokias
> tekniker sagde til mig: "at jeg bare kunne lade være med at købe en

Det er ikke korrekt, du kan godt opdatere brandede telefoner via Nokia
software opdatering, og det er ikke muligt at gøre det forkert da nokia
software opdatering selv finder ud af hvilken firmware den skal hente.
Hvad Nokia teknikerer angår så send en skriftlig klage over fyren,
længere er den ikke.

> [...]
> porten virker ved synkroniseren med Outlook og virkede til
> firmware-opdateringen af N95. Backupproblemet er ved både N95 og N82.

Og i begge telefoner benyttede du samme hukommelses kort?

> [...]
> i Danmark /sonofon. Samtidig mister man også andre ting som filmen osv.
> I kan oprette den på en service og sende den ind, så bliver det rettet

Det er simplethen noget pladder. Det er rigtigt at f.eks. film der
ligger på tlf. fra leverandøren kan forsvinde men helt ærligt på i
*bib* med dem. Alt slettet på telefonen ved en firmware opdatering, og
jeg gentager lad være med at indlæse en backup efter opdateringen, det
kan vær eden der laver ballade.

> [...]
> mig ud af det og i så fald hvordan. Hvad de andre problemer angår, er
> jeg også i tvivl, om det er egentlige fejl, eller løsbare udfordringer.

Prøv på et andet wlan og se hvordan det går.

> Jeg har haft flere telefoner, både Nokia og Sony Ericsson og har aldrig
> tidlige oplevet lignende problemer.

jo mere avancerede telefoner jo mere avancerede fejl.

> Har i andre N95 og N82 brugere erfaret lignende problemer med PC-suite?

PC suite på Vista er såvidt jeg ved ikke særligt stabil. Bruger du Vista?

Fra : Lotte

Dato : 02-05-08 11:24

J.K.Arning skrev:

> Hvad mener du med at GPS fungerer via WLAN? Henter den kort via WLAN?

Ja, det virker. Jeg går i kortfunktionen, N82 spørger hvilken
forbindelse jeg vil bruge, jeg vælger mit wlan, indtaster wepkoden og
den henter kortet.

> En eller anden konflikt i windows. Er der et hukommelses kort i
> telefonen? Tag det ud og prøv igen.

Det vil jeg prøve. Der var i øvrigt den samme fejl med N95 og den har
ikke hukommelseskort.

> Der findes 2 versioner af PC suite, en almindelig og en N series PC
> suite. Hent dem begge på nokia.dk og prøv dem en efter en. Ved at hente
> online er du sikker på at få de seneste versioner.

Det er N-udgaven, som jeg har installeret nu, fra Nokias cd-rom. Jeg vil
afprøve den alm. udgave også.

> Gør det igen, altså hent de seneste versioner af begge.

Ok, jeg vil samle mod

> Flash telefonen
> Lad være med at indlæse en evt. backup til telefonen igen. Prøv
> at benytte telefonen som den er lige efter opdateringen.

Ok. Det løser sig selv, for jeg kan ikke lave back-up, som det er ud nu.

> Det er ikke korrekt, du kan godt opdatere brandede telefoner via Nokia
> software opdatering, og det er ikke muligt at gøre det forkert da nokia
> software opdatering selv finder ud af hvilken firmware den skal hente.

Det lyder godt.

Heldigvis fik jeg god service i sonofonbutikken, selv om ekspedienten
der faktisk fik samme svar som jeg, da han søgte råd i baglandet.

> Og i begge telefoner benyttede du samme hukommelses kort?

Der er ikke kort i N95, i N82 sidder det kort som telefonen er købr med.
Det er både korthukommelsen og den faste hukommelse, som programmet ikke
kan læse. Jeg får dog oplyst mængden af tilgængelig hukommelse, men den
kan ikke se mapper mv. og jeg vil ikke kunne installere programmer.

Adobe Album følger med på cd'en og den kan vise mapperne på telefonen og
jeg kan hente billeder.

Hvis programfejlen skyldes kortet, eller en konflikt på min pc, er det
så ikke sært, at nogle funktioner i PC-suiten virker og andre ikke?
Ligesom Adobe Album kan se indholdet på telefonen, men ikke pc-suiten?

> Alt slettet på telefonen ved en firmware opdatering, og jeg
> gentager lad være med at indlæse en backup efter opdateringen, det kan
> vær eden der laver ballade.

Det var firmwaren selv, der lavede balladen, for jeg havde ingen back-up
at installere. Det er mærkeligt, at Nokias tekniske support siger, at
det ikke kan lade sig gøre.

> Prøv på et andet wlan og se hvordan det går.

Det vil jeg forsøge. Ifølge Nokias supportforum, findes problemet på
nogle telefoner og det skulle ikke være en konsekvent fejl, så jeg
forventer, at jeg vil kunne finde wlans der virker, men det skal jo
helst virke der hvor jeg skal bruge telefonen

> jo mere avancerede telefoner jo mere avancerede fejl.

akja.

> PC suite på Vista er såvidt jeg ved ikke særligt stabil. Bruger du Vista?

Nej, xp pro sp2.

Tak for dine svar, jeg vil afprøve dine råd.

--
Mange hilsner
Lotte M

Fra : Andse

Dato : 02-05-08 09:54

Hvilken ver. af PC Suite bruger du ?

Havde også samme problem med opdateringen af min N95.
Når du vil opdatere, så skal du huske at fortælle telefonen, at du vil
bruge din PC Suite, som forbindelse, når du skal opdatere.

En anden ting er, har du husket at sætte netstikket til, mens du opdaterer ?

Har selv opdateret min, og den kører perfekt.
- Dog bruger jeg ikke WLan lige pt.

Hvis du ikke kan få den til at virke med WLan, så prøv at gå ned til Sonofon
og få dem til at sætte den op til WLan.

Fra : Lotte

Dato : 02-05-08 11:51

Andse skrev:
> Hvilken ver. af PC Suite bruger du ?

N-serien i den seneste udgave.

> Havde også samme problem med opdateringen af min N95.
> Når du vil opdatere, så skal du huske at fortælle telefonen, at du vil
> bruge din PC Suite, som forbindelse, når du skal opdatere.

Jeps og det gør jeg også. Jeg kunne godt opdatere, men kan ikke lave
backup, ligesom pc-suiten ikke kan se mappeindholdet, hverken på
telefonen eller på hukommelseskortet.

> En anden ting er, har du husket at sætte netstikket til, mens du
> opdaterer ?

Jeps.

> Har selv opdateret min, og den kører perfekt.
> - Dog bruger jeg ikke WLan lige pt.
>
> Hvis du ikke kan få den til at virke med WLan, så prøv at gå ned til
> Sonofon og få dem til at sætte den op til WLan.

Opsætningen er tilsyneladende korrekt. Nokias supportsider har
forskellige løsningsforslag som har virket for andre, som at deaktivere
strømsparefunktionen og en manuel opsætning af wlan på telefonen. Jeg
har prøvet begge dele, men uden held.
--
Mange hilsner
Lotte M

Fra : Andse

Dato : 02-05-08 11:59

En af årsagerne til at du ikke kan lave backup, er måske den standard str.
der er til rådighed (telefon + kort).
Gjorde som noget af det første, at købe et 2GB kort på nettet , for de er
for dyre i butikkerne.

Opdaterede min i mandags med den nyeste opdatering, men jeg har ikke
rigtigt fundet ud af, hvad den reelt gør ifh. til den gamle opdatering.
Ud over, at den sikkert retter nogle fejl.

Fra : Andse

Dato : 02-05-08 11:34

Har ingen problemer her, bruger Vista !
Kan måske skyldes at SP1 er installeret.

Fra : Henrik

Dato : 04-05-08 23:17

Hej Nokias Wlan telefoner har et kendt problem med at de taber forbindelsen
via wlan. Løsningen er at gå ind i
Værktøjer/indstillinger/Forbindelse/TrådløstLAN og så under VALG vælg
Avancerede indstill og sig ja og den sidste indstilling er strømbesparelse
som du deaktiverer. Det løser problemet med at den taber forbindelsen. Men
husk at den skal selvfølgelig også være sat rigtigt op med hensyn til
kryptering osv.

Mvh Henrik