3's mobile bredbånd
Fra : Ole C

Dato : 20-05-08 07:48

Hvordan er erfaringerne med 3's mobile bredbånd?
Det er tilsyneladende det hurtigste af alle de udbudte, men holder den
lovede hastighed? - og er systemet stabilt?
Andet?

--
vh
Ole C

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-05-08 08:22

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> crashed Echelon writing

> Hvordan er erfaringerne med 3's mobile bredbånd?
> Det er tilsyneladende det hurtigste af alle de udbudte, men holder den
> lovede hastighed? - og er systemet stabilt?

Du må nok præcisere din færden. Hastigheden afhænger af lokalition,
sendemast, og belastningen af denne dels mht associerede brugere og aktive
brugere (folk som taler og har datakommunikation).

--
Bjarke Andersen

Fra : Ole C

Dato : 20-05-08 08:46

Bjarke Andersen skrev blandt andet:

> Du må nok præcisere din færden. Hastigheden afhænger af lokalition,
> sendemast, og belastningen af denne dels mht associerede brugere og
> aktive brugere (folk som taler og har datakommunikation).

Jeg er naturligvis klar over at lokationen er afgørende - men de øvrige
punkter du nævner, bør der jo være taget højde for (på samme måde som en
fastnet-forbindelse), så 3's løfter ikke kun kan indfries når alle "de
andre" sover....
Men lad mig da spørge på en anden måde: fungerer 3's mobile bredbånd på
samme kvalitetsniveau som en fastnetforbindelse ville gøre på samme
(faste) lokation?

--
vh
Ole C

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-05-08 08:54

> [...]
> Men lad mig da spørge på en anden måde: fungerer 3's mobile bredbånd på
> samme kvalitetsniveau som en fastnetforbindelse ville gøre på samme

Nej. 3 garanterer ikke fast hastighed.

Citat fra 3:

> Premium abonnement op til 7,2 Mbit/s*
> - Download hastigheder op til 7,2 Mbit/s
> - Uploadhastighed op til 384 Kbit/s
> - Frit forbrug i Danmark**
> - Frit forbrug på 3's net i Sverige
> - Downloadhastigheden kan variere, men vil typisk være mellem 2,0 og 5,5

Bemærk linje 1-3 og 6.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ole C

Dato : 21-05-08 21:24

Bjarke Andersen skrev blandt andet:

> Nej. 3 garanterer ikke fast hastighed.
>
> Citat fra 3:

> Bemærk linje 1-3 og 6.

Tak for svar.
Jeg noterer, at det er stort set ligesom når TDC sælger en 4 Mbit
fastnetforbindelse - men kun garanterer 2 Mbit

--
vh
Ole C

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-05-08 10:43

Ole C <mail@FJERNolec.dk> wrote:

> Men lad mig da spørge på en anden måde: fungerer 3's mobile bredbånd på
> samme kvalitetsniveau som en fastnetforbindelse ville gøre på samme
> (faste) lokation?

nej ... den er ustabil fra tid til anden. Så jeg vil ikke anbefale det
som erstatning for en alm. adsl/kabel modem forbindelse. Derimod er det
fremragende når man er på farten ...

/thomas

Fra : Jens

Dato : 20-05-08 15:29

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i meddelelsen
> Hvordan er erfaringerne med 3's mobile bredbånd?
> Det er tilsyneladende det hurtigste af alle de udbudte, men holder den
> lovede hastighed? - og er systemet stabilt?
> Andet?

Jeg sidder i bilen (på bagsædet, bare roligt jeg kører ikke selv) på vej
sydpå ned gennem Jylland opkoblet gennem 3 mobil bredbånd, mens jeg skriver
dette.
Får ca. 4 Mbit/s i download fra en server på vores netværk gennem VPN, når
jeg måler.
Jeg holder fint VPN forbindelsen og en RDP forbindelse til en server.

Jeg er >meget< tilfreds! Det giver helt nye muligheder for at arbejde for
mig...
Det virker stort set alle steder jeg har prøvet.
Har én gang tabt forbindelsen, det var helt ude på bøhlandet, hvor vi kørte
på nogle små veje...

Det eneste minus jeg kan komme på er hvis du er meget interesseret i at se
TV/Video online, så kan det ikke så godt anbefales. Der hakker det lovligt
meget. Online spil tror jeg heller ikke det er så godt til, men har ikke
prøvet...

Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-05-08 08:48

On 20 Maj, 18:50, "Thomas S. Iversen" <zenso...@zensonic.dk> wrote:

> latency på en radiobaseret ip opkobling er helt hen i skoven, så nej
> du har ret. Den duer ikke til online spil.

Så slemt er det vist heller ikke, mener hispeed 3g har under 100ms

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-05-08 17:51

> [...]

latency på en radiobaseret ip opkobling er helt hen i skoven, så nej
du har ret. Den duer ikke til online spil.

Thomas
--
"I don't read books, but I have friends who do." -Presidential Candidate George W. Bush

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 21-05-08 21:43

On Tue, 20 May 2008 17:50:37 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> latency på en radiobaseret ip opkobling er helt hen i skoven, så nej
> du har ret. Den duer ikke til online spil.

Det var vist en meget kraftig generalisering. Radiobaseret er jo temmeligt
mange ting - 2G, 3G, Wifi, Wimax, radiokæde, Bluetooth etc.

Radiobaserede forbindelser kan sagtens have fin latency men det kommer an
på hvad der er optimeret efter.

--
JÅH

Fra : Chano Andersen

Dato : 21-05-08 20:05

Ole C wrote:
> Hvordan er erfaringerne med 3's mobile bredbånd?
> Det er tilsyneladende det hurtigste af alle de udbudte, men holder den
> lovede hastighed? - og er systemet stabilt?
> Andet?

Som andre skriver, det afhænger af hvor og hvornår, men jeg har da haft
mulighed for at afprøve firmaets lidt på farten, og kan sige at i
Holbæk, omkring 3 km fra centrum, fik jeg fuld skrue på omkring 7 Mbit.
I toget mellem Hovedbanen og Odense oplevede jeg godt 2-3 mbit det meste
af tiden, der var en del udfald, men har mistanke om at det mere skylde
computer problemer end 3's service, da modemmet spurgte om PIN
efterfølgende (Det gør det normalt kun hvis det mister strømmen). Jeg
mistede, som forventet, forbindelsen helt, kort efter at være kørt ind i
Storebælts tunnelen.

I toget Asnæs-Holbæk-Tølløse-Høng-Slagelse, oplevede jeg ikke udfald,
desværre løb batteriet på computeren tør inden Slagelse, men det var
forventet, og havde benyttet lejligheden til at sikre jeg havde plads
med strøm i IC3 toget mellem Slagelse og Odense, som i øvrigt kun
mistede forbindelsen under bæltet.

Så alt i alt har jeg kun gode erfaringer med 3's mobile bredbånd, dog er
det lidt træls at sidde med en SSH (Terminal forbindelse til en linux
server) forbindelse, da der er megen forsinkelse (Ping til en server i
Viborg gav omkring 300ms), men ganske fint til almindelig surf, mail og
lignende, når man er på farten, det kan lige ledes bruges til at arbejde
i toget, og lignende.

- Chano Andersen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-08 21:06

Ole C skriver:

> Hvordan er erfaringerne med 3's mobile bredbånd?

Gode.

På motorvej i går mellem Vejle nord og Nyborg vest var der kun små
"stop", der gjorde at Citrix klienten på firmaets server svarede lidt
langsomt. Ellers var der hul igennem hele tiden og VPN'en faldt ikke ud.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ole C

Dato : 21-05-08 21:36

Tak for interessen - og for gode og oplysende svar.
Min konklusion er, at 3's løsning lyder som et rimeligt alternativ for
en bekendt, som bor i sit sommerhus fire-fem måneder om året, men er ved
at være træt af at være nødt til at have to telefonlinier, som så skal
henholdsvis lukkes (sættes i dvale) og åbnes et par gange om året for at
få internetopkoblingen med.
Det er også en dyr løsning.....
Hun bruger sin computer meget, men absolut ikke til onlinespil - og
begge boliger skulle ligge i et af 3's "Turbo-områder".

--
vh
Ole C

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-05-08 23:41

> Det var vist en meget kraftig generalisering. Radiobaseret er jo temmeligt
> mange ting - 2G, 3G, Wifi, Wimax, radiokæde, Bluetooth etc.

Ja den var lige på kanten. Men jeg står ved at radiobaseret ip og
online fps er en kedelig kombination uanset hvilken radioteknologi der
benyttes.

Thomas
--
5 out of 4 people don't understand fractions.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 22-05-08 09:19

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> Ja den var lige på kanten. Men jeg står ved at radiobaseret ip og
> online fps er en kedelig kombination uanset hvilken radioteknologi der
> benyttes.

Det synes jeg ikke, at du skal. PÃ¥ "vores" bedste forbindelser er
latency under 1ms med WiMAX (plus naturligvis latency i vores net og
resten af Internet). De bliver nok ikke brugt til online fps, for de
er lidt over de fleste hjemmebrugeres budget, men jeg kan ikke
forestille mig, at det ikke ville virke fint.

/Benny