Stadig bøvl med Cybercitys newsserver?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-04-08 04:44

Jeg kan se en et par uger gammel tråd om problemer på Cybercitys
newsserver, men her for et par dage siden da jeg prøvede at tilgå den,
da var der også problemer med den. Er det det gamle problem, der stadig
ikke er løst?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-04-08 09:35

Peter Knutsen skrev:

> [...]
> newsserver, men her for et par dage siden da jeg prøvede at tilgå
> den, da var der også problemer med den. Er det det gamle problem,

Ja.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-04-08 10:14

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Ja.

Vides det om Cybercity har nogen planer om at løse problemet?

Min YouSee bredbånd ophører om cirka 4 uger, så til den tid er jeg igen
afhængig af Cybercity (det eneste gode ved YouSees bredbånd var i øvrigt
deres news, der måske bortset fra manglende filtrering af spam i
internationale grupper fungerede rigtig godt - hvilket jeg dog også
synes at Cybercitys news har gjort).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-04-08 10:45

Peter Knutsen skrev:

> Vides det om Cybercity har nogen planer om at løse problemet?

Pas.

Men i betragtning af hvor enkelt det er at sætte en newsserver op,
ku' man godt få en fornemmelse af at det ikke har højeste prioritet
hos Cybercity.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Benny Amorsen

Dato : 27-04-08 10:56

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> Men i betragtning af hvor enkelt det er at sætte en newsserver op,
> ku' man godt få en fornemmelse af at det ikke har højeste prioritet
> hos Cybercity.

News er ret vedligeholdelseskrævende. Der er en million ting, der kan
gå galt, og der er mange, der aktivt forsøger at få det til at gå
galt.

Jeg skal i al fald aldrig køre en news-server, hvor andre end dem jeg
kender personligt har adgang, eller hvor der bliver klaget hvis ting
ikke bliver fikset indenfor nogle få dage.

/Benny

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-04-08 12:16

Benny Amorsen skrev:

> News er ret vedligeholdelseskrævende.

Øh..., jeg har kørt mine egne newsservere¹ siden oktober 2002, og hvis
man ser bort fra datamængden i et fuldt feed, er der da næppe noget
mindre resurse- eller vedligeholdelseskrævende end en newsserver.

> Der er en million ting, der kan gå galt, og der er mange,
> der aktivt forsøger at få det til at gå galt.

For en del år siden var der et hipcrime-angreb hvor man forsøgte at
oprette en gazillion alt-grupper i løbet af ganske kort tid, og loadavg
røg op på over 100 på min ene newsserver. Det er den eneste alvorlige
hændelse der har været i over 5 år (og den blev selvfølgelig rettet ved
at nægte automatisk oprettelse af alt-grupper). Jeg kan slet ikke gen-
kende det du skriver om.

Mvh
Klaus

¹) Skandinaviske hierakier, Big 8 m.fl.
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-04-08 16:11

> [...]
> man ser bort fra datamængden i et fuldt feed, er der da næppe noget
> mindre resurse- eller vedligeholdelseskrævende end en newsserver.

Foreningen Fantastik, der netop har afviklet Fantasticon 2008, har deres
diskussionsgrupper kørende både som NNTP (altså news), HTML og
email-mailinglister, og det kører ret godt, med kun få problemer en
sjælden gang imellem, selv om det hele er frivillig arbejdskraft.

(Rigtig dejligt med NNTP, da jeg hader HTML-baserede diskussionsgrupper!).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 27-04-08 11:39

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> skrev :

>Vides det om Cybercity har nogen planer om at løse problemet?

CC har(havde) to newsservere, en ren tekst og en også med binære
grupper.

Den med binære grupper fungerer fint (efter sigende), så jeg kan
forestille mig, at CC ikke har travlt med at genetablere
tekstserveren.
--
Kerim

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 27-04-08 14:19

> [...]
> deres news, der måske bortset fra manglende filtrering af spam i
> internationale grupper fungerede rigtig godt - hvilket jeg dog også synes

newsbin.cybercity.dk fungerer fint, så du kan være ganske rolig.

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-04-08 18:18

"Michael Kjærsgård" skriver:

> newsbin.cybercity.dk fungerer fint, så du kan være ganske rolig.

Så er det da utroligt at de ikke forwarder til den.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Anders Thorup

Dato : 30-04-08 14:31

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Michael Kjærsgård" skriver:

> Så er det da utroligt at de ikke forwarder til den.
>

> Klaus

nu kører det da igen

Mvh
Anders

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 30-04-08 18:50

Anders Thorup skrev:

> nu kører det da igen
>
> Mvh
> Anders

Ifølge en artikel fra i dag på Computerworld.dk skyldes alle problemerne
en brand i et af CyberCity's serverrum for to uger siden. Det lader til
at en del harddiske røg ved strømudfaldet som følge af branden, og man
har så valgt "at tage andre steder fra" som deres pressechef udtaler
det. Godt nok det underligste jeg har hørt længe... At tage harddiske
fra produktionsservere, bl. a. newsserveren, i stedet for at bestille
nye eller løbe ned og købe nogle midlertidige indtil de nye er ankommet.

Hele artiklen kan læses her:
http://www.computerworld.dk/art/45603?threadid=10842&a=block&i=226#postauthor35592&bpos=2

Mange hilsner

Marco