YouSee Internet fejlmelding i Ballerup - d~
Fra : Jens G

Dato : 23-04-08 16:20

Som jeg skrev i en anden tråd er jeg ikke særligt tilfreds med hvordan
YouSee Internet kører i 2750 Ballerup for tiden.

Der har siden 7. april været en fejlmelding på Driftinfo
http://kabeltv.driftsinfo.dk/info/?id=35632 som er blevet forlænget
med en uge hver gang "Forventet slut" datoen har nærmet sig.

Nu er den så lige blevet forlænget med en uge igen, og jeg er ærligt
talt ved at være træt af den fremgangsmåde.

Jeg bliver fortalt at det er støj og at man arbejder på det hver dag.
Men så lang tid kan det da for pokker ikke tage at finde sådan en
fejl!

Fejlen viser sig ved at hastigheden om eftermiddagen kortvarigt går
til nul med 1-5 minutters mellemrum. Sidst på eftermiddagen ebber
fejlen udlangsomt ud. Om formiddagen og aftenen er der ikke nogen, for
mig at se, fejl.
Det fejlmønster tyder ikke på en sammenhæng med peakhours. Jeg synes
nærmere det ligner et varmeproblem, hvor solen på et tidspunkt af
dagen får varmet et eller andet op, og sidst på eftermiddagen ikke
længere skinner på det der bliver for varmt.

Enkelte dage i perioden har der ikke været fejl, men desværre har jeg
ikke lagt mærke til om der eventuelt har været overskyet de dage.

Jeg har et par screenshots der viser fejlen.
Et fra min router:
http://sitecenter.dk/~jensg/nss-folder/billeder/routergraf.jpg

Og et taget med forbindelse direkte til min PC for at udelukke min
router som fejlkilde:
http://sitecenter.dk/~jensg/nss-folder/billeder/pcgraf.jpg

Er der nogen af jeg der har en ide til hvordan man får YouSee til at
fortælle sandheden om hvad der er galt og om deres fremskridt?
--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 23-04-08 19:09

Hej

> Er der nogen af jeg der har en ide til hvordan man får YouSee til at
> fortælle sandheden om hvad der er galt og om deres fremskridt?

Det kunne meget nemt være et støjproblem - det er teknologiens største
fjende, og kan være meget drilsk at få ram på.

Hvad siger signalværdierne, hvis du kigger på 192.168.100.1?

Hvis det er støj, kan du sikkert også se et lignende mønster på testkanalen
- en spektrumanalyzer, de kan indstille til forskellige områder af byen.
Hvis forskellen mellem signal og støjgulv, er mindre end 27dB er det for
ringe, og under 20dB giver det mærkbare problemer hos kunderne. Du kan dog
ikke være sikker på at deres fjernmåler er indstillet, til at overvåge hvor
du bor...

Ring dog og beklag dig over din forbindelse, og evt. Fortæl du vil skifte
udbyder hvis ikke de snart får løst problemet...

Mvh
Hans

Fra : Jens G

Dato : 23-04-08 20:25

On Wed, 23 Apr 2008 20:08:51 +0200, Hans Mouridsen
<hom@!23GHG#!!3pc.dk> wrote:

>Hej

>Det kunne meget nemt være et støjproblem - det er teknologiens største
>fjende, og kan være meget drilsk at få ram på.

Men i løbet af tre uger, skulle man mene at de skulle kunne have skudt
sig ind på det. De må kunne koble sektioner til og fra.

>Hvad siger signalværdierne, hvis du kigger på 192.168.100.1?

Downstream:
Signal to Noise Ratio 34 dB
Power Level -3 dBmV

Upstream:
Power Level 31 dBmV

> [...]
>ikke være sikker på at deres fjernmåler er indstillet, til at overvåge hvor

For et par måneder siden var der noget spektrumanalyzsrlignende på en
af TV kanalerne, men den kan jeg ikke finde mere.

>Ring dog og beklag dig over din forbindelse, og evt. Fortæl du vil skifte
>udbyder hvis ikke de snart får løst problemet...

Jeg har ringet adskillige gange.
Og jeg gider ikke true med at finde en ny udbyder. Det påvirker
hverken support- eller kundeservicemedarbejder.

De vil ikke tage imod en fejlmelding, fordi der allerede er en
igangværende generel fejlmelding for hele området,- altså Ballerup og
Måløv.

Jeg bliver spist af med et tilbud refusion af abonnementet for den
periode det ikke har virket ordentligt, men jeg vil hellere have det
til at virke.

Det sørgelige ved sådan et tilbud om refusion er at det kun er dem der
ringer der får det. Alle dem der aldrig ringer når tingene ikke
virker, får ingenting. Måske ville det have en økonomisk betydning for
YouSee, hvis alle berørte skulle have penge tilbage.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 24-04-08 04:46

Hej

> Downstream:
> Signal to Noise Ratio 34 dB
> Power Level -3 dBmV
>
> Upstream:
> Power Level 31 dBmV

Din upstream power level ligger alt for lavt - dvs modemet bruger for lidt
power, for at nå CMTS'en - hvilket giver hastighedsproblemer, og
laaaangsomme pingtider. Nettet er altså ude af justering, og giver "dig"
dårlig snr på returvejen.

Mener YouSee godtager fra 37-55 dBmV, men jeg vil sige at den har godt af
over 40 dBmV.

Så bare se at få gang i de teknikere....!

Fra : Jens G

Dato : 24-04-08 16:56

On Thu, 24 Apr 2008 05:45:34 +0200, "Hans Mouridsen"
<hom@fjernmigfoerstpc.dk> wrote:

> [...]
>power, for at nå CMTS'en - hvilket giver hastighedsproblemer, og
>laaaangsomme pingtider. Nettet er altså ude af justering, og giver "dig"

OK

>Mener YouSee godtager fra 37-55 dBmV, men jeg vil sige at den har godt af
>over 40 dBmV.
>
>Så bare se at få gang i de teknikere....!

I dag var der en supportmedarbejder der gik så langt som at se på
signalværdierne for modemet. Han kunne godt se at UP var for lavt, men
kunne ikke se værdier. Kun at det var markeret med rødt. Og det gjaldt
de allerfleste kunder i området.

Han kunne også fortælle at der i går var blevet tilkaldt en
specialtekniker for at finde fejlen, samt at man havde fundet en
støjende forstærker. Men ingen tidshorisonter for udbedring af fejlen.

Fra : Lars Jørgensen - 275~

Dato : 25-04-08 09:47

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> specialtekniker for at finde fejlen, samt at man havde fundet en
> støjende forstærker. Men ingen tidshorisonter for udbedring af fejlen.

Hej Jens.

Jeg bor i måløv, og har haft problemer med min yousee linje siden den
1.4.08. Mit modem er kommet på og faldet af mere eller mindre hele tiden.
Efter nu at havet ventet i over 20 dage på fejlen skulle blive rettet, blet
jeg igår ringet op af deres drift chef (tror jeg han var), og fik at vide at
der nok ville gå 14 dage endnu før de havde styr på det hele.

Lars

Fra : Jens G

Dato : 25-04-08 14:45

On Fri, 25 Apr 2008 10:47:09 +0200, "Lars Jørgensen - 2750"
<nyhedsgruppe@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>jeg igår ringet op af deres drift chef (tror jeg han var), og fik at vide at
>der nok ville gå 14 dage endnu før de havde styr på det hele.

Tak for infoen, selv om det jo ikke er sådan en tidshorisont man håber
på.
Er dit falden af og på over hele døgnet, eller er det især om
eftermiddagen som hos os? Om aftenen virker vores tilsyneladende
perfekt. Jeg bor for øvrigt i Egebjerg.

Jeg har igen i dag snakket med support, og denne gang blev der lavet
en fejlmelding. Han mente ikke min fejl havde 100% sammenhæng med den
generelle fejl. Senest tirsdag skal jeg kontaktes af en tekniker.

En af mine kollegaer, som også bor i Ballerup i bue-kvarteret, fik
justeret sin forbindelse i går, og den virker tilsyneladende nu.

Fra : Jens G

Dato : 26-04-08 11:11

On Fri, 25 Apr 2008 15:45:24 +0200, Jens G <nospam061106@kabelmail.dk>
wrote:

[...]
>Jeg har igen i dag snakket med support, og denne gang blev der lavet
>en fejlmelding. Han mente ikke min fejl havde 100% sammenhæng med den
>generelle fejl. Senest tirsdag skal jeg kontaktes af en tekniker.

Den generelle fejlmelding for Ballerup/Måløv blev lukket i går kl.
20:00, så den side af sagen skulle være i orden nu.

Upstream Power Level for mit modem er 33 nu, så det er stadig for
lavt.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 27-04-08 08:00

> Upstream Power Level for mit modem er 33 nu, så det er stadig for
> lavt.

Ja _alt_ for lavt - det kan kun give problemer. Deres net er simpelthen ude
af justering mht returvejen...

Fra : Jens G

Dato : 27-04-08 11:17

On Sun, 27 Apr 2008 08:59:50 +0200, Hans Mouridsen
<hom@!23GHG#!!3pc.dk> wrote:

>Ja _alt_ for lavt - det kan kun give problemer. Deres net er simpelthen ude
>af justering mht returvejen...

Det virker som om du har lidt styr på de ting, så jeg tænkte at du
måske også ved noget om hvad de forskellige adresser i en traceroute
er.

Når jeg tracer ud i verden, får jeg følgende i starten af routen:
1 192.168.1.1
2 10.20.0.1
3 10.250.0.81
4 ge-2-0-0-125.1000M.alb2nqu1.ip.tele.dk [62.242.147.69]

192.168.1.1 er min router, og 62.242.147.69 gætter jeg på er på
centralen i Albertslund.

Allerede ved 10.20.0.1 er der timeouts, og ping til IP'en giver 50-75%
pakketab, så jeg går næsten ud fra at det er der problemet ligger.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 27-04-08 19:25

> Det virker som om du har lidt styr på de ting, så jeg tænkte at du
> måske også ved noget om hvad de forskellige adresser i en traceroute
> er.

Tjaa lidt - har engang arbejdet som tekniker i kobberbranchen ;)

> [...]
>
> Allerede ved 10.20.0.1 er der timeouts, og ping til IP'en giver 50-75%
> pakketab, så jeg går næsten ud fra at det er der problemet ligger.

Det viser jo tydeligt, at du har problemer allerede på vej til CMTS'en. Som
jeg har fortalt dig før, _skal_ din upstream power level ligge over 40 dBmV,
for at få en stabil forbindelse uden pakketab.

Ring og fejlmeld...

Fra : Jens G

Dato : 27-04-08 20:25

On Sun, 27 Apr 2008 20:24:44 +0200, Hans Mouridsen
<hom@!23GHG#!!3pc.dk> wrote:

> [...]
>jeg har fortalt dig før, _skal_ din upstream power level ligge over 40 dBmV,
>for at få en stabil forbindelse uden pakketab.

Den er fejlmeldt.
Jeg vil bare kunne sige noget overbevisende til dem, hvis de begynder
at fortælle mig at der ikke er noget galt - altså hvis det, trods den
lave signalværdi, fungerer når teknikeren ser på det.

Jeg takker for hjælpen.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 28-04-08 15:31

> Jeg takker for hjælpen.

Velbekomme - håber de snart for løst problemet, for det er da total
uacceptabelt, men så laange fejlretningstider.

Lad os høre når de har løst problemerne ;)

Mvh
Hans

Fra : Jens G

Dato : 14-05-08 15:16

On Mon, 28 Apr 2008 16:30:34 +0200, "Hans Mouridsen"

>Velbekomme - håber de snart for løst problemet, for det er da total
>uacceptabelt, men så laange fejlretningstider.
>
>Lad os høre når de har løst problemerne ;)

Problemerne skulle nu være løst. Det var, efter hvad jeg har fået
oplyst, en forstærker på hovedstationen. Vi har heller ikke mærket
noget til problemet i en uges tid.

Upstream Power Level er kommet op på 38,5 dBmV efterhånden, og behøver
ifølge flere forskellige YouSee folk ikke være højere. Det skal
egentlig være over 40, men 38,5 bør ikke give problemer.

Og så er det lykkedes mig at overbevise YouSee om at alt det besvær
jeg har haft, hvor de i begyndelsen slet ikke ville tro på at der var
noget galt, skal takseres til to måneders refundering af abonnement.
Det køber så en del af min tilfredshed tilbage.

Jeg har så til gengæld lovet dem at jeg nok skal ringe hvis der igen
kommer problemer med forbindelsen.

--
Besøg http://voip-user.dk og http://www.voipbloggen.dk for debat og info om ip-telefoni og udstyr.

Fra : Brian Kals

Dato : 28-04-08 16:04

"Hans Mouridsen" <hom@!23GHG#!!3pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dBmV,
> for at få en stabil forbindelse uden pakketab.

Det er jeg nu ikke enig i.
Det der tæller er signal/støj forholdet.
Efter som han har fået at vide at der er støj problemer, så er det der
fejlen skal findes.

Om hans modem sender 40,45,50,55dBmV ud hjælper ikke, hvis SNR er det samme.
CMTS´en fortæller hans modem hvor meget det skal sende ud, for at ramme
inden for det vindue CMTS´en er opsat til.
Så selv om han dæmper sin forbindelse, så modemet går op over 40dBmV, så vil
hans signal stadig have samme SNR når det modtages på CMTS´en, pga den støj
der er i returvejsnettet.

Mvh
Brian

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 28-04-08 16:42

> [...]
> vil hans signal stadig have samme SNR når det modtages på CMTS´en, pga den

Jeg er enig i, at hans lave us pl ikke hjælper på øens støjproblemer, men
det skulle de jo også have løst, efter som driftinfo'en er pillet væk igen.

Hvordan vil du opnå et ordentlig sn forhold, hvis hans modem kun kører 93
dBuV ud, og skal aflevere 70 dBmV i returvejsforstærken?

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 28-04-08 16:51

> Hvordan vil du opnå et ordentlig sn forhold, hvis hans modem kun kører 93
> dBuV ud, og skal aflevere 70 dBmV i returvejsforstærken?

Jeg mener self. 70 dBuV ;)

Fra : Brian Kals

Dato : 28-04-08 17:02

"Hans Mouridsen" <hom@fjernmigfoerstpc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener self. 70 dBuV ;)

Heh ja klart, jeg hoppede også med på den

Fra : Brian Kals

Dato : 28-04-08 17:02

> [...]
> Jeg er enig i, at hans lave us pl ikke hjælper på øens støjproblemer, men
> det skulle de jo også have løst, efter som driftinfo'en er pillet væk

Det tyder det jo ikke på, når der stadig er så ringe forbindelse.

> Hvordan vil du opnå et ordentlig sn forhold, hvis hans modem kun kører 93
> dBuV ud, og skal aflevere 70 dBmV i returvejsforstærken?

Vi er enig om at kæden skal justeres ind, der er en eller flere forstærkere
der står for højt, eller en husforstærker med aktiv returvej (Så ikke i
dette tilfælde)
Det kan også give en del støj op mod CMTS´en.

De 70dBmV er da det der skal leveres imellem forstærkerne, du vil jo aldrig
kunne beregne eller lave nettet så alle modems lander med 70dBmV i D3
nettet, det kommer jo helt an på stikledning,fordeling,forstærker osv.

Mvh
Brian

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 28-04-08 17:46

> De 70dBmV er da det der skal leveres imellem forstærkerne, du vil jo
> aldrig kunne beregne eller lave nettet så alle modems lander med 70dBmV i
> D3 nettet, det kommer jo helt an på stikledning,fordeling,forstærker osv.

Det er korrekt YouSee kører med 70 dBuV nominel returvejsspænding, i D0/D3
net, og som regel lander på 80 dBuV i AM punktet.

Alle modems skal ramme med 70 dBuV, i D3 forstærkeren, hvis nettet er
korrekt justeret - det er jo derfor at modemet har mulighed for at tilpasse
us powerlevel, så det kommer til at passe med dæmpning i D3-net (Stikl.
fordelere osv.). Dvs man skal have over 30 dBuV dæmpning for at det bliver
godt.

Hvad andre udbydere gør ved jeg ikke, men jeg ser ingen grund til at
forvilde Jens endnu mere end han er i forvejen ;)

Jens - du skal have dit modems us pl over 40dBmV/100dBuV, for at få din
forbindelse stabil, og YouSee skal have et ordentligt signal/støj forhold.

Mvh
Hans

Fra : Brian Kals

Dato : 28-04-08 22:06

> Jens - du skal have dit modems us pl over 40dBmV/100dBuV, for at få din
> forbindelse stabil, og YouSee skal have et ordentligt signal/støj forhold.

Jeg er ikke helt enig i at han får en mere stabil forbindelse, men vi er
enig om at modemet har godt af at give noget mere ud, jeg mener de siger
106dBuV er optimalt (46dBuV hvis man kigger i modemet)
Med lad det nu ligge.

Det er altid en god ide at lade modemet blæse noget mere ud, så man kan
dæmpe forstærkningen i nettet og dermed også grundstøjen. Det kræver dog at
nettet er reguleret ned til f.eks 60 eller 65dBuV, eller man dæmper direkte
på CMTS´en, for ellers hjælper det ikke på grundstøjen.
Problemet er bare at mange husinstallationer har for stor dæmpning, så hvis
man pludselig regulere nettet ned med 5-10dB, er der mange modems der ryger
af. Du kender nok alt til A-dåser, sløjfe, passiv anlæg mm.

Mvh
Brian

Fra : Jens G

Dato : 28-04-08 17:15

On Mon, 28 Apr 2008 17:41:36 +0200, "Hans Mouridsen"

>Jeg er enig i, at hans lave us pl ikke hjælper på øens støjproblemer, men
>det skulle de jo også have løst, efter som driftinfo'en er pillet væk igen.

I løbet af i dag har der været en driftinfo om at der var nedsat
hastighed i Ballerup, men den er også fjernet nu.

Internettet kører nu, og har gjort det hele eftermiddagen, men
Upstream Power Level er stadig 33 dBmV i mit modem.

Hvis ikke jeg hører fra YouSee i løbet af i morgen formiddag, vil jeg
ringe til dem igen igen, og høre hvordan det går.

Fra : Jens G

Dato : 29-04-08 18:14

On Mon, 28 Apr 2008 18:14:55 +0200, Jens G <nospam061106@kabelmail.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvis ikke jeg hører fra YouSee i løbet af i morgen formiddag, vil jeg
>ringe til dem igen igen, og høre hvordan det går.

Klokken 8.15 i morges ringede en TDC tekniker, som var udlånt til
YouSee, til mig, og sagde at han ville ankomme på min adresse inden
for 30 minutter, så jeg kørte hjem fra arbejde for at se hvad han
kunne gøre ved problemet.

Det måleapparat han medbragte, viste en signalstyrke på 72, hvor lidt
over 60 skulle være tilstrækkeligt.
Det lave Upstream Power Level virkede ikke som noget der bekymrede
ham.

Hans bud var at skifte mit "gamle" Motorola modem ud med et WebStar,
og han lavede et nyt coax kabel mellem vægdåse og modem, med crimpede
F-connectorer i begge ender.

Men ak,- det nye modem ville slet ikke gå online, trods mere end 30
minutters ventetid. Efter flere opkald til han supportere og
kollegaer, viste det sig at der var en fiber fejl i området. Altså
kunne han ikke komme videre.
Det gamle Motorola modem kunne dog stadig komme online.

Han efterlod Webstar modemet, så jeg selv kunne prøve det af efter
arbejdstid.

Da jeg kom hjem, satte jeg Webstar modemet til, og nu gik det online.
Og efter et support opkald fik jeg også internetforbindelse gennem
det.
Men Transmit Power Level er også lavt på det nye modem - 34.0 dBmV.

Nu vil tiden så vise om det fungerer bedre nu. Lige nu er det fint,
men det var det også på dette tidspunkt i går. Efter 21 i går aftes
gik det helt galt, med hastigheder svingende mellem 10 til 200 kb/s.