Opera 9.27 og fejl med newslinks
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-05-08 21:50

Hej alle

Hvis jeg i Opera 9.27 klikker på et newslink, så får jeg en
balladeboks. Hvis der står

så klager Opera over at der står

og fejler.

Mail-links virker normalt. Hverken Firefox 2 eller IE6 har
problemer med de selvsamme links. Jeg bruger meget sjældent
news-links i min browser, så jeg aner ikke om fejlen var der i
andre 9'ere.

Det er kun fordi jeg redigerer et nyt sæt hjemmesider at jeg har
opdaget det.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 08-05-08 08:50

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hej alle
>
> Hvis jeg i Opera 9.27 klikker på et newslink, så får jeg en
> balladeboks. Hvis der står

> så klager Opera over at der står

> og fejler.

Højst sandsynligt fordi Opera ikke har en standard newsreader, kender
ikke Opera, men måske man skal sætte det under noget programmer noget.
(Hvilken nyhedsklient bruger du iøvrigt?)

Samme problem findes med "callto" links (skype)
Har du ikke Skype installeret, så brokker alle browsere over et link der
ser således ud

callto://10203040
men så snart Skype bliver installeret, så virker linket ganske som det skal.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-08 09:49

Martin skrev:

> Højst sandsynligt fordi Opera ikke har en standard newsreader

Du tager helt fejl. En browser behøver ikke en indbygget
newsreader for at kunne benytte links rigtigt, og Opera op til de
nye versioner har da heller ikke før haft problemer.

I øvrigt har Opera også længe haft en indbygget newsreader, og
hvad standarder angår, finder du få firmaer der overholder dem i
højere grad end Opera.

> (Hvilken nyhedsklient bruger du iøvrigt?)

Agent 1.93.

> Samme problem findes med "callto" links (skype)

Det er ikke samme problem. Newslinks har mange år på bagen.
Callto-links hører jeg først om nu.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 08-05-08 22:41

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du tager helt fejl. En browser behøver ikke en indbygget
> newsreader for at kunne benytte links rigtigt, og Opera op til de
> nye versioner har da heller ikke før haft problemer.

Nej det ved jeg skam godt, men hvis den Opera browser ikke har fået sat
en standard nyhedsklient op, så vil den ikke genkende news://

Det samme gør sig iøvrigt gældende med mailto:// hvis du ikke har
installeret en emailklient (eller browseren ikke genkender
emailklienten) så vil mailto:// links heller ikke virke.

Anyway, så har Opera faktisk en indbygget nyheds/email klient...

> I øvrigt har Opera også længe haft en indbygget newsreader, og
> hvad standarder angår, finder du få firmaer der overholder dem i
> højere grad end Opera.

> Agent 1.93.

Goe gamle Free Forte Agent, kan se den ikk er blevet opdateret i de
seneste 6-7 år :) - Nå, læser også lige at de nu har udfaset den helt,
så nu findes Free Forte Agent ikke mere og nu skal de fandme også
have penge for det! - Det sku for ringe.

Nå det var lidt offtopic

> Det er ikke samme problem. Newslinks har mange år på bagen.
> Callto-links hører jeg først om nu.

Ligesom mailto://
Faktisk har jeg helt selv testet det idag, da jeg lige skulle sætte en
ny computer op, og ja Live Mail var noget af det første der blev
fjernet, og da jeg havde glemt at opsætte en ny mailklient, ja så
virkede mailto:// links heller ikke, og firefox kom frem og spurgte
hvilket program den skulle associerer med denne type links.

Der findes iøvrigt utallige typer :// links, men dem kan vi tage på et
senere tidspunkt :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-08 23:11

Martin skrev:

> Nej det ved jeg skam godt, men hvis den Opera browser ikke har fået sat
> en standard nyhedsklient op, så vil den ikke genkende news://

Jo, den vil. Den vil spørge om den selv skal tage sig af dem.

> Goe gamle Free Forte Agent, kan se den ikk er blevet opdateret i de
> seneste 6-7 år :)

Den findes i version 4.2 og der arbejdes på version 5 i det
sædvanlige tempo. Men der er introduceret nogle nye bugs, og der
er ingen reelle forbedringer ud over at den kan håndtere flere
servere og ikke-standard porte.

Og de har ikke fået fjernet insert.buggen. Det undrer mig nu
ikke. De tror slet ikke på at den er der.

--
Bertel