eSATA controller og ekstern eSATA boks
Fra : Jens

Dato : 22-05-08 08:42

Jeg har et projekt, hvor jeg skal gemme en hel del data. Jeg har fundet ud
af at en NAS boks desværre er for langsom, da der jævnligt skal
skrives/læses fra diskene (Har testet med dårligt resultat).

Jeg har så kigget rundt og fundet frem til at en eSATA Raid controller der
kan håndtere 6 - 8 diske må være løsningen. Jeg kan så tilslutte diske på
omkring 750 Gb til 1 Tb og få den ønskede plads og hastighed til en
fornuftig pris. SAS diske og kabinet er umiddelbart en for dyr løsning når
jeg skal op i den lagerstørrelse. Desuden behøver det heller ikke være
hurtigere end SATA diske.
Men hvilken controller skal jeg vælge og kan jeg få et eSATA eksternt
diskkabinet til 6-8 eller flere diske ?

Synes ikke rigtigt jeg kan finde noget... Nogen der erfaring med nogle
produkter og kan give nogle henvisninger ?
Det må gerne være noget man kan købe i DK.

Jens

Fra : Rado

Dato : 22-05-08 22:16

On Thu, 22 May 2008 09:42:01 +0200, "Jens"
<jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote:

> [...]
>hurtigere end SATA diske.
>Men hvilken controller skal jeg vælge og kan jeg få et eSATA eksternt

Det ville vel næsten være smartere at bygge en server der har plads
til de mange diske? Maskinen jeg sidder ved her f.ex. har plads til 9
diske hvis alle pladser udnyttes, bundkortet (Intel DG965WH) har 6
SATA stik med RAID support plus 2 PATA stik, onboard grafik plus
Gigabit netværk. Kortet kan håndtere en 3.2 Ghz Pentium4, den kan du
få for 5-600. Det er 16-1700 ialt for kabinet, bundkort og CPU, dertil
kommer så strømforsyning.

Over Gigabit netværk kører det med omkring 40 MB/s eller mere, det er
rimeligt hurtigt.

--
Rado

The greatest obstacle to discovery is not ignorance
but the illusion of knowledge.

Fra : Jens

Dato : 26-05-08 07:21

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen
> On Thu, 22 May 2008 09:42:01 +0200, "Jens"
>
> Det ville vel næsten være smartere at bygge en server der har plads
> til de mange diske?

Jeg skal gerne have diskene siddende lokalt. Jeg har eksisterende PC, som
program etc. er installeret på.
Er der ingen der har erfaring med eSATA udstyr ?

Jens

Fra : N_B_DK

Dato : 26-05-08 15:59

"Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote in message

> Jeg skal gerne have diskene siddende lokalt. Jeg har eksisterende PC,
> som program etc. er installeret på.

Det er de da også hvis de sidder internt (og det er nemmere at køle
diskene ordenligt)

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Jens

Dato : 27-05-08 21:32

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote in message

> Det er de da også hvis de sidder internt (og det er nemmere at køle
> diskene ordenligt)

Kan desværre ikke sidde internt.... Det er sådan en fætter her:
http://www.fujitsu-siemens.com/products/standard_servers/tower/primergy_tx120.html
Så ja....

Jens

Fra : Rado

Dato : 26-05-08 17:11

On Mon, 26 May 2008 08:21:22 +0200, "Jens"
> [...]

>program etc. er installeret på.
>Er der ingen der har erfaring med eSATA udstyr ?

Jo, men hvorfor eSATA i stedet for SATA? Jeg vil mene det er usmart i
den her sammenhæng.

Men ellers er der en rimeligt billig controller her:
http://www.usb-ware.com/esata-sata-ii-4-port-raid.htm

Og en noget dyrere:
http://www.satasite.com/sonnet-tempo-sata-x4p.htm

Og et kabinet, men det koster omtrent det samme som du kan bygge en
server for:
http://www.usb-ware.com/sonnet-fusion-500p-port-multiplier-enclosure.htm

De sender iøvrigt til DK.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-05-08 21:54

On Thu, 22 May 2008 09:42:01 +0200, "Jens"
<jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote:

>Men hvilken controller skal jeg vælge og kan jeg få et eSATA eksternt
>diskkabinet til 6-8 eller flere diske ?

Her er i hvert fald et par stykker til fire diske :

http://kortlink.dk/5bq3/

http://kortlink.dk/5bq5

<mlr>