opgradering eller ny PC? og hvad synes I o~
Fra : Stephan [Frb]

Dato : 20-05-08 21:19

Hej alle,

Jeg skal til at opgradere min PC, mest for at den igen kan spille alle spil.
Den nuværende PC er en Athlon XP2400, 1GB RAM, og et Radeon 9700Pro
grafikkort - samt Asus A7N8X bundkort, NEC DVD-brænder, osv. Jeg har ikke
været så meget ind i detaljerne om opgraderingen endnu, men det er nok
oplagt at det bliver til nyt bundkort, processor, grafikkort, RAM og PSU -
hvor jeg har fået indtryk at noget i stil med en god Core 2 Duo og et 8800GT
kunne være et godt valg.

Nu kan jeg dog via arbejde få en Dell XPS 420 til en rigtig god pris (ca.
4500), med flg. spec:
E8500 3.16GHz Core 2 Duo, 1333MHz FSB
4x1GB 800MHz DDR2
512MB GeForce nVidia 8800 GT
...og så en masse gejl såsom 500GB HDD, DVD-brænder, analog/digital TV-tuner,
7.1 lyd, osv.

Så nu sidder jeg selvfølgeligt og overvejer om jeg skal opgradere min
nuværende PC eller købe en ny. Prismæssigt er det nok omkring det samme.
Fordelen med den sidste mulighed er i hvert fald at det er en komplet PC,
inkl. garanti og on-site support. Ulempen må nok være at jeg ikke kan ændre
noget i konfigurationen, så hvis eksempelvis grafikkortet er af en meget
støjende slags, ville det være meget ærgerligt (jeg havde til opgraderingen
tænkt på en passiv kølet 8800GT såsom fra Sparkle).

Så... hvad kan I sige om det?
Ved I mere om denne Dell, har I erfaringer, kender I til støjniveau,
osv....?
Og hvad med de enkelte dele? Jeg kender fx. stort set intet til de nuværende
processorer, så jeg ved ikke om sådan en E8500 er god.

PC'en skal gerne kunne bruges almindelig arbejde/internet/osv., og kunne
køre alle nuværende spil i god kvalitet. Maskinen står dog i
"arbejdsværelset" ved siden af stuen, så den må gerne være støjsvag.

Hilsen,
Stephan

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-05-08 09:54

"Stephan [Frb]" <nospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> Og hvad med de enkelte dele? Jeg kender fx. stort set intet til de
> nuværende processorer, så jeg ved ikke om sådan en E8500 er god.

Jeg kender ikke Dell maskinen, og ved ikke hvor meget den støjer. Men jeg
havde ikke betænkt mig 1 sekund. Havde købt den på stedet, og så
efterfølgende reduceret eventuel støj med nye kølere m.m.

Bjarne Kk.

Fra : Stephan [Frb]

Dato : 22-05-08 18:41

"Bjarne K." <bjk@ost.ppp> wrote in message

> [...]
> havde ikke betænkt mig 1 sekund. Havde købt den på stedet, og så
> efterfølgende reduceret eventuel støj med nye kølere m.m.

Yes det har jeg også tænkt på. Ulempen er dog at jeg mister garantien, og
jeg er heller ikke helt sikker på at andre grafikkort (eller køleløsninger)
kan være derinde, maskinen er ret lille og bundkortet har BTX format.

Hilsen
Stephan

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-05-08 21:57

> [...]
> jeg er heller ikke helt sikker på at andre grafikkort (eller
> køleløsninger) kan være derinde, maskinen er ret lille og bundkortet har

Man mister altså ikke garantien ved at putte noget nyt isenkram i kassen,
selv ikke i en medarbejder pc ordning.
Hvis dit firma påstår noget andet, og du ikke orker at overbevise dem om det
modsatte, kan du jo altid montere gamle kølere mm, hvis noget skulle gå i
stykker.

Bjarne K.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 21-05-08 20:54

"Stephan [Frb]" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Så... hvad kan I sige om det?
> Ved I mere om denne Dell, har I erfaringer, kender I til støjniveau,

Jeg ville klart springe på Dell maskinen - har selv Dell bærbar og
stationær, støjniveauet er lavet og maskinerne kører upåklageligt.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : Frandsen

Dato : 23-05-08 10:19

> [...]
> 4x1GB 800MHz DDR2
> 512MB GeForce nVidia 8800 GT
> ..og så en masse gejl såsom 500GB HDD, DVD-brænder, analog/digital

Var ikke klar over, at Dell lavede noget fornuftigt. Jeg ville tage imod det
tilbud lige på stedet!

> Så nu sidder jeg selvfølgeligt og overvejer om jeg skal opgradere min
> nuværende PC eller købe en ny. Prismæssigt er det nok omkring det samme.

Det tror jeg ikke, at du skal regne med.

> [...]
> meget støjende slags, ville det være meget ærgerligt (jeg havde til
> opgraderingen tænkt på en passiv kølet 8800GT såsom fra Sparkle).

Måske du kan efterfølgende støjdæmpe kabinettet. Et eller andet passivt
kølet, skal som regel have en masse "frisk" luft for at virke ordentligt,
hvilket betyder god gennemtræk i kabinettet, så i værste tilfælde flytter
man bare støjen til kabinetblæserne.

> Og hvad med de enkelte dele? Jeg kender fx. stort set intet til de
> nuværende processorer, så jeg ved ikke om sådan en E8500 er god.

Er selv ved at samle en computer bestående af en Core 2 Duo E8500, 8GB RAM
pc8500, 2 x 8800GT (G92) 700Mhz, 850 Watt PSU + plus det løse.

E8500 er rigtig god. I de fleste test, at den kun overgået af de rasende
dyre Extreme processere.

> PC'en skal gerne kunne bruges almindelig arbejde/internet/osv., og kunne
> køre alle nuværende spil i god kvalitet. Maskinen står dog i
> "arbejdsværelset" ved siden af stuen, så den må gerne være støjsvag.

At køre alle nuværende spil i god kvalitet kræver altså noget solidt
hardware, og det kommer ikke helt uden støj. De to grafikkort jeg har
modtaget larmer en hel del. Jeg ved ikke med det der følger med Dell'en. Jeg
har tænkt mig at vandkøle mit setup med nogle 120mm blæsere, som til gengæld
er ret støjsvage

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-05-08 11:08

"Frandsen" skrev

> At køre alle nuværende spil i god kvalitet kræver altså noget solidt
> hardware, og det kommer ikke helt uden støj. De to grafikkort jeg har
> modtaget larmer en hel del.

Hmm har lige skruet en ny spillemaskine sammen til knægten med Antec P182
kab, E8400 samt Asus 8800GTX

http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=22&Soegeord=Antec+P182
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253199&Soegeord=asus+8800+GTX

Den samlede indtryk at støj er ikke så galt endda - og den larmer mindre end
det gamle maskineri (mindre/hidsigere blæsere)
Eneste "problem" er at det 8800GTX kort er af næsten gigantiske proportioner
:)

- Peter

Fra : Frandsen

Dato : 26-05-08 08:45

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> end det gamle maskineri (mindre/hidsigere blæsere)
> Eneste "problem" er at det 8800GTX kort er af næsten gigantiske

Hæ, de to kort jeg har, er ASUS EN8800GT TOP/G/HTDP. Jeg valgte dem pga.
pris/performance og ikke mindst, at designet var single slot. Stor var min
overraskelse, at dem jeg modtog havde fået ændret designet, så de nu havde
sat en ordentlig køleprofil og blæser på. Den er stadigvæk "single slot",
men der hvor køleren sidder, er den lige så tyk som en dual slot Og de
larmer. Ét kort alene er lidt hurtigere end de to 7900GS OC'ere i SLI, men
jeg får ikke mere performance ved at køre 8800'erne i SLI, så jeg kører kun
med et enkelt kort i øjeblikket. Om mit setup ikke er hurtigt nok til at
føde 8800'erne eller om jeg ikke har strøm nok (får ingen warnings) ved jeg
ikke, men jeg venter bare til resten af stumperne kommer, så jeg kan bygge
mit nye setup.

Fra : Stephan [Frb]

Dato : 27-05-08 19:03

"Frandsen" <a@b.c> wrote in message
> "Stephan [Frb]" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen
>
> Var ikke klar over, at Dell lavede noget fornuftigt. Jeg ville tage imod
> det tilbud lige på stedet!

> Det tror jeg ikke, at du skal regne med.

Måske... Jeg har ikke decideret regnet på det, men lavet et estimat på en
opgradering som hedder ca. 4000-5000 kr (bundkort ~500 kr, processor 1500,
RAM 700, PSU 600, grafikkort 1300).

Tak, det er godt at høre!