Kam man afprøve et bundkort inden monterin~
Fra : Viktor Andersen

Dato : 17-05-08 17:33

Jeg er ved at udskifte min søns bundkort med nyt bundkort, ny processor
samt køler til processor.
Bundkortet er af typen Asrock og processor er en AMD. Kølerblæseren er en
Artic Cooling Sliencer 64.

Mit spørgsmål er nu - kan jeg afprøve om bundkortet virker inden jeg
monterer det i kabinettet, f.eks. ved blot at montere størforsyningens stik
i bundkortet og montere stikket til kølerblæseren til bundkortet?

Jeg kan nemlig ikke få det til at køre, på trods af jeg har prøvet tre
forskellige strømforsyninger og to forskellige blæsere, og bundkortet er
splinternyt. Hvis processoren er defekt, er det så nok til at jeg ikke kan
få blæser og strømforsyning til at køre?

Håber på nogle konstruktive svar.

mvh

Viktor

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 17-05-08 18:19

Viktor Andersen wrote:
> Jeg er ved at udskifte min søns bundkort med nyt bundkort, ny processor
> samt køler til processor.
> Bundkortet er af typen Asrock og processor er en AMD.

Asrock er et super-billigt discountmærke, og det vil ikke undre mig hvis du har modtaget et som er defekt fra fabrikken af.

> [...]
> monterer det i kabinettet, f.eks. ved blot at montere størforsyningens
> stik i bundkortet og montere stikket til kølerblæseren til bundkortet?

Husk at det skal ligge på et ikke-ledende underlag.
Ingen skruer, ledninger(spidserne kan trykke sig ned i en ledning), eller andet metal.
Der skal et grafikkort i, med mindre der er onboard/integreret grafik.
Det bør også forbindes til skærmen, så du kan vurdere hvad der sker ved opstart.

Hvis start-knappen fra kabinettet ikke kan nå, må du bruge fantasien. Der skal kun lige være kontakt et øjeblik.
Jeg bruger en løs startknap fra et kabinet jeg rippede engang inden jeg smed det ud.

> [...]
> splinternyt. Hvis processoren er defekt, er det så nok til at jeg ikke
> kan få blæser og strømforsyning til at køre?

Har du set efter, at afstandsskruerne i kabinettet passer ud for de huller der er i bundkortet?
Hvis der er én afstandsskrue for meget i kabinettet, har du måske brændt bundkortet og/eller cpu'en af.

Fra : Viktor Andersen

Dato : 17-05-08 18:33

"Jens C. Hansen" <adsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> der er i bundkortet?
> Hvis der er én afstandsskrue for meget i kabinettet, har du måske brændt

Hej Jens,

Bundkortet ligger på skumgummi direkte på vort spisebord og har endnu ikke
været i nærheden af resten af computeren.

Problemet er, at der sker næsten intet ved opstart. Blæser vingen drejer
langsomt ca. tre omgange og går så i stå. Der er ingen aktivitet i
strømforsyningen, for så ville jeg kunne høre den.

Jeg skal vel kunne starte kølerblæseren op ved blot at forbinde PSU og kabel
fra blæseren til bundkortet? Det behøves vel ikke at påmontere grafikkort
og tilslutte til skærm forinden?

Hilsen
Viktor

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 17-05-08 18:49

Viktor Andersen wrote:
> Bundkortet ligger på skumgummi direkte på vort spisebord og har endnu
> ikke været i nærheden af resten af computeren.

Hvad bruger du i stedet for startknap?

> Problemet er, at der sker næsten intet ved opstart. Blæser vingen
> drejer langsomt ca. tre omgange og går så i stå. Der er ingen aktivitet
> i strømforsyningen, for så ville jeg kunne høre den.

Har du monteret begge stik fra strømforsyningen?
ATX 20- eller 24-pins, og det lille stik med 4 ledninger? (såkaldt "12V-ATX/P4-stik")
Hvilket bundkort er det forresten? - det kan være det ikke har det andet stik.

> Jeg skal vel kunne starte kølerblæseren op ved blot at forbinde PSU og
> kabel fra blæseren til bundkortet?

... og bruge startknap eller andet til at aktivere strømforsyningen via bundkortet.

> Det behøves vel ikke at påmontere grafikkort og tilslutte til skærm forinden?

Strengt taget; nej, men det letter fejlsøgningen meget hvis man gør det.

Fra : Rado

Dato : 18-05-08 23:30

On Sat, 17 May 2008 19:32:42 +0200, "Viktor Andersen"
<virgilante@sol.dk> wrote:

>Bundkortet ligger på skumgummi direkte på vort spisebord og har endnu ikke
>været i nærheden af resten af computeren.

Det sikreste er at lægge det på den antistatiske pose der bliver
leveret i

--
Rado

The greatest obstacle to discovery is not ignorance
but the illusion of knowledge.

Fra : Jens G

Dato : 19-05-08 15:29

On Mon, 19 May 2008 00:30:19 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Det sikreste er at lægge det på den antistatiske pose der bliver
>leveret i

Det er jeg ikke enig i.
Antistatiske poser er ledende, nogle mere end andre. Man risikerer at
lave kortslutninger, eller hindrer korrekt funktion af de
højimpedansede kredsløb der er i moderne elektronik.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-08 16:05

> Det er jeg ikke enig i.
> Antistatiske poser er ledende, nogle mere end andre. Man risikerer at
> lave kortslutninger, eller hindrer korrekt funktion af de
> højimpedansede kredsløb der er i moderne elektronik.

Iflg. http://da.wikipedia.org/wiki/Antistatisk_materiale forstår jeg det som
ok hvis blot de har samme potentiale. Er det så ok hvis det hele (incl.
posen) har samme jording, eller?

mvh
///M

Fra : Mads

Dato : 20-05-08 16:07

On Tue, 20 May 2008 17:04:54 +0200, "///M" <nomail> wrote:

>Iflg. http://da.wikipedia.org/wiki/Antistatisk_materiale forstår jeg det som
>ok hvis blot de har samme potentiale. Er det så ok hvis det hele (incl.
>posen) har samme jording, eller?

NEJ !

Når du sætter strøm til kortet, så kortslutter posen jo alle
lodningerne på bagsiden af kortet. De hundreder af lodninger
har jo ikke samme spænding/potentiale når der er strøm på.

Fra : Jens G

Dato : 20-05-08 16:54

>Iflg. http://da.wikipedia.org/wiki/Antistatisk_materiale forstår jeg det som
>ok hvis blot de har samme potentiale. Er det så ok hvis det hele (incl.
>posen) har samme jording, eller?

Posen opnår samme potentiale over det hele ved at være ledende, og der
har været mange måde at lave dem ledende på.
Nogle er ret godt ledende, de har ligefrem et metalfilmsagtigt lag, og
med dem skal man passe på hvis man vil bruge dem som underlag. Jeg
tror dog ikke de er ret almindelige mere.

Men alt sammen nytter ikke noget, hvis du ikke har samme potentiale
som underlaget når du tager bundkortet ud af posen og lægger det på
underlaget. Du og underlaget skal også have samme potentiale.

Du kan eventuelt bruge en pose som underlag, jorde den, jorde dig
selv, pakke bundkortet ud, og sætte stag på det, så det ikke kan komme
ned og røre posen, inden du begynder at sætte power på det.

Men meget er opnået allerede hvis man har en høj luftfugtighed, bare
tæer og ingen gulvtæpper hvor man arbejder med elektronikken.
Og affører man sig derudover latexundertøjet, kan det ikke gå helt
galt

Generelt er det sådan at jo bedre et materiale isolerer, jo højere
spænding kan der opstå på det. Og tør luft gør det endnu værre.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 19-05-08 21:11

Viktor Andersen wrote:

> [...]

> kabel fra blæseren til bundkortet? Det behøves vel ikke at påmontere
> grafikkort og tilslutte til skærm forinden?

Hvis der ingen belastning er på 12v - f.eks en harddisk - vil
strømforsyningen ofte lukke ned hvis spændingen bliver for høj på grund
af manglende belastning. Det er rykket i blæseren du ser.

Et skærmkort og en skærm er en god ide men ellers er det tilstrækkeligt
at tilslutte højttaleren for at høre hvordan den bipper under start.
Bruger du skærm, så husk at få jordledningen på skærm og strømforsyning
forbundet sammen så du ikke ved et uheld kommer til at riste skærmkort
og bundkort. De bør sættes sammen inden der tændes for noget af det.

/Lars

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-05-08 11:48

>Asrock er et super-billigt discountmærke, og det vil ikke undre mig hvis du har modtaget et som er defekt fra fabrikken af.

Ahh så er det heller ikke værre... Er det ikke Asus der står bag
mærket eller hvordan?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 18-05-08 12:17

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ahh så er det heller ikke værre... Er det ikke Asus der står bag mærket eller hvordan?

Joh, men det siger ikke så meget.
Jeg har også oplevet et bundkort fra Asus med en fejlmonteret MOSFET, som resulterede i en afbrændt CPU og ditto bundkort. CPU'en var ikke købt samme sted, så der var ikke nogen dækning for den.
(Det var heldigvis ikke mig det gik ud over, men det kunne det lige så godt have været).

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 17-05-08 18:32

Viktor Andersen wrote:
> Hvis processoren er defekt, er det så nok til at jeg ikke kan få blæser og strømforsyning til at køre?

Processorer/cpu'er er typisk ikke defekte fra fabrikken af, men den kan da have fået et stød lige inden montering..
Selv om den er defekt, så burde strømforsyning osv. begynde at køre, og bundkortet vil bippe/larme eller på anden måde indikere at der er noget galt.
Du vil ikke få noget skærmbillede hvis den er defekt.

Fra : kjeld09

Dato : 18-05-08 03:22

On 17 Maj, 19:49, "Jens C. Hansen" <adsl175...@vip.cybercity.invalid>
wrote:

> [...]
>
> Strengt taget; nej, men det letter fejlsøgningen meget hvis man gør det.

Hej

Al ligge et bundkort på skungummi er direkte skadeligt, der kan være
tale om statisk eletrisitet i dette.
Brug en træplade istedet.
Jeg har flere gange testet et bundkort og det første er der på de
fleste kort er en lysdiode der lyser når alt er ok.
Jeg bruger normalt en skruetræker til at starte den med, der to ben
som skal have forbindelse et kort øjeblik så køre den.
Tilslut altid en skærm og der SKAL være Ram monteret. Nogle kort
kræver at RAM monteres i korekt rækkefølge, begynd med den der er 1.
Find manualen på nettet om nødvendig. De fleste ligger i PDF format.

m v h
Kjeld

Fra : JBJ

Dato : 18-05-08 11:32

wrote:

> [...]

kræver at RAM monteres i korekt rækkefølge, begynd med den der er 1.
Find manualen på nettet om nødvendig. De fleste ligger i PDF format.

Tag processoren ud og kig i bunden om der er en brun plet. Jeg har været ude
for en AMD Processor som var defekt fra fabrikken(kom et brev fra AMD hvor
de unskyldte ulejligheden) og det var også i forbindelse med AsRock
bundkort. Det er yderst sjældent det sker, men det sker:(

Min pc lavede det samme som din. Efter der kom en ny processor i virkede alt
fint.

JBJ

Fra : Viktor Andersen

Dato : 18-05-08 12:05

"Viktor Andersen" <virgilante@sol.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> splinternyt. Hvis processoren er defekt, er det så nok til at jeg ikke
> kan få blæser og strømforsyning til at køre?

Hej alle,

Tak for alle jeres gode og konstruktive forslag. Jeg fik bundkortet til at
køre, efter jeg havde sat grafikkort i.

At det så begyndte at ryge mellem de to yderste PCI slots efter 5 minutter,
er så en anden sag.

Og det er ikke fordi, at PSU'en er defekt, idet det er den, jeg bruger lige
nu uden problemer i en anden PC.

venlig hilsen
Viktor

Kortet blev afprøvet direkte på et træbord.