PC Støvsuger
Fra : Rado

Dato : 17-05-08 14:20

Nogen der kender et sted der sælger den her, og som vil sende til DK?

http://www.amazon.com/dp/B000UVPOP0?smid=A2VV01LLS5O7DI&tag=nextag-kitchen-mp-20&linkCode=asn
eller
http://tinyurl.com/3tqfbk

--
Rado

The greatest obstacle to discovery is not ignorance
but the illusion of knowledge.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-05-08 14:29

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message
> Nogen der kender et sted der sælger den her, og som vil sende til DK?

> [...]

Ikke ret smart, luften over mundstykket skaber statisk elektricitet,
trykluft på dåse er bedre, eller en ganske alm kompressor, der benyttes
på afstand.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Rado

Dato : 17-05-08 15:02

On Sat, 17 May 2008 15:28:34 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

>Ikke ret smart, luften over mundstykket skaber statisk elektricitet,

Mon ikke de har taget højde for det - den er jo lavet specielt til PC
brug. Der findes f.ex. plasttyper der ikke skaber statisk
elektricitet.

Iøvrigt lykkedes det mig til sidst at finde en forhandler i USA der
vil sende internationalt, men det kræver at man først ringer til dem.

>trykluft på dåse er bedre, eller en ganske alm kompressor, der benyttes
>på afstand.

Tryk"luft" på dåse består at propan og butan, stort set det samme som
lightergas, og lige så brand/eksplosionsfarligt. Desuden virker det
kun hvis man holder dåsen lodret, ellers sprøjter der flydende gas ud.
Har prøvet det, og droppet det igen.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-05-08 15:33

> Tryk"luft" på dåse består at propan og butan, stort set det samme som
> lightergas, og lige så brand/eksplosionsfarligt.

Jeg ved ikke hvilken slags trykluft du så har været i besiddelse af, men
her er et link til noget der ikke er propan/butan (bemærk den er ikke
brandfarlig)

http://kema.dk/data/tds/tl-676%20tds.pdf

Desuden virker det
> kun hvis man holder dåsen lodret, ellers sprøjter der flydende gas ud.
> Har prøvet det, og droppet det igen.

Ja selvfølgelig kommer der der en flydende væske ud, hvis dåsen holdes
på hovedet, derved kan dåsen jo ikke virke som den skal (nemlig omdanne
væsken, til gas, det er derfor dåsen bliver kold)

Fra : Rado

Dato : 17-05-08 16:24

On Sat, 17 May 2008 16:33:00 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Jeg ved ikke hvilken slags trykluft du så har været i besiddelse af, men
>her er et link til noget der ikke er propan/butan (bemærk den er ikke

OK. Det er dog stadig ikke luft, men HFC gas, der er en omdiskuteret
drivhusgas.

Det jeg har er iøvrigt at mærket Prodye, købt hos Nierle.

Fra : Joeb

Dato : 17-05-08 15:49

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> lightergas, og lige så brand/eksplosionsfarligt. Desuden virker det
> kun hvis man holder dåsen lodret, ellers sprøjter der flydende gas ud.

http://dk.farnell.com/1090742/mechanical-office-workplace/product.us0?sku=metro-datavac-mdv-2ta&_requestid=44639

Er det samme model? Den er godt nok dyr, i forhold til køb i US, hvis der
er den samme

Mvh. JL

Fra : Joeb

Dato : 17-05-08 15:54

"Joeb" <Joeb@hot.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Er det samme model? Den er godt nok dyr, i forhold til køb i US, hvis der

http://dk.farnell.com/4693607/electrical-circuit-protection/product.us0?sku=metro-datavac-tbf-7&_requestid=45031

Denne ligner måske mere? Også i prisen

Mvh. JL

Fra : Rado

Dato : 17-05-08 16:30

On Sat, 17 May 2008 16:54:09 +0200, "Joeb" <Joeb@hot.dk> wrote:

>http://dk.farnell.com/4693607/electrical-circuit-protection/product.us0?sku=metro-datavac-tbf-7&_requestid=45031
>
>Denne ligner måske mere? Også i prisen

Det er så vidt jeg kan se vist bare et sæt filtre til den
anden...

Fra : Rado

Dato : 17-05-08 16:29

On Sat, 17 May 2008 16:49:09 +0200, "Joeb" <Joeb@hot.dk> wrote:

> [...]
>
>Er det samme model? Den er godt nok dyr, i forhold til køb i US, hvis der

Det er vist en større model - mener jeg så den tidligere under
søgning.

Fra : Rado

Dato : 17-05-08 17:03

On Sat, 17 May 2008 15:20:25 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

Nå, det lykkedes til sidst at finde frem til fabrikanten, der har en
liste over forhandlere. Tilsyneladende er der slet ingen i Europa.

http://www.metrovacworld.com/Shopping/distributors.asp?select=DV&Submit=GO%21

Men jeg fandt en i USA der sælger internationalt direkte fra
hjemmesiden:

http://www.compusa.com/applications/SearchTools/search.asp?keywords=metro+datavac

Det bliver bare over $100 i forsendelse plus der kommer noget der
hedder "Wire transfer" til $25 oveni så det ryger op på næste $200
ialt. Dertil moms, told, fortoldningsgebyr, dvs. ialt omkring 1500.
Det er lige i overkanten.

Det ser ud til at den er vældigt populær i USA så det må da være noget
for en DK forhandler at tage et parti hjem af dem.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-05-08 17:14

> Det ser ud til at den er vældigt populær i USA så det må da være noget
> for en DK forhandler at tage et parti hjem af dem.

Tvivler jeg stærkt på, en 110V støvsuger kan ikke benyttes i DK, så
hvorfor importere noget der ikke kan anvendes ?

Fra : Rado

Dato : 17-05-08 17:31

On Sat, 17 May 2008 18:14:27 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message
>
>Tvivler jeg stærkt på, en 110V støvsuger kan ikke benyttes i DK, så
>hvorfor importere noget der ikke kan anvendes ?

Næh, det har du ret i - jeg havde slet ikke tænkt over det med
spændingen. Men det burde vel ikke være noget større problem at lave
en 220v udgave til det europæiske marked. Der ser ikke rigtig ud til
at være nogen alternativer så jeg tror de ville sælge godt.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-05-08 18:11

>Men det burde vel ikke være noget større problem at lave
> en 220v udgave til det europæiske marked.

Næ det er bare en anden motor.

> Der ser ikke rigtig ud til
> at være nogen alternativer så jeg tror de ville sælge godt.

Så begynder du bare at producere en masse støvsugere til computere, så
ser vi hvor lille salget er.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-05-08 18:42

> [...]

> en 220v udgave til det europæiske marked. Der ser ikke rigtig ud til
> at være nogen alternativer så jeg tror de ville sælge godt.

Letanvendelig, transportabel trykluft på dåse til 100,- kr eller
omstændelig, strømkrævende støvsuger til 1000,-? Borb, borb... svært valg.

Amerikanerne er tossede.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-05-08 19:02

> Letanvendelig, transportabel trykluft på dåse til 100,- kr eller
> omstændelig, strømkrævende støvsuger til 1000,-? Borb, borb... svært valg.

Og den omstændelige, strømkrævende støvsuger har man jo i forvejen. Vi
piller bare toppen af pc'en og støvsuger, men det er udløser jo desværre
ikke nyt legetøj.

Mvh Maria

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-05-08 19:35

"Maria Frederiksen" skrev

> Og den omstændelige, strømkrævende støvsuger har man jo i forvejen. Vi
> piller bare toppen af pc'en og støvsuger

Hmm du ved vel godt at du kan svitse elektronikken med det rette mundstykke?

- Peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-05-08 07:48

> Hmm du ved vel godt at du kan svitse elektronikken med det rette
> mundstykke?

Mundstykke? Jeg kører bare slangen 5-10 cm over delene og så er den fin
ren - men jeg har også en ordentlig støvsuger.

Mvh Maria

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-05-08 08:32

"Maria Frederiksen" skrev

> Mundstykke? Jeg kører bare slangen 5-10 cm over delene og så er den fin
> ren - men jeg har også en ordentlig støvsuger.

Hmm hvor langt kan en gnist springe?
Jeg tænker på en nat på et finsk hotel sidste år, hvor tæppet/lagnet jeg
skulle sove var så ladet med statisk elektricitet at det trak 15-20-30 cm
lange gnister fra mine ben
Det så faktisk ret imponerende ud - men også meget skræmmende - Jeg turde
næsten ikke tage min laptop frem dagen efter

- Peter

Fra : Johnny Kjeldsen

Dato : 17-05-08 19:36

> Og den omstændelige, strømkrævende støvsuger har man jo i forvejen. Vi
> piller bare toppen af pc'en og støvsuger, men det er udløser jo desværre
> ikke nyt legetøj.

Måske hvis du er heldig og din støvsuger laver lidt statisk elektricitet så
kan det være en ny computer venter

Fra : Rado

Dato : 17-05-08 19:58

On Sat, 17 May 2008 20:01:41 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Og den omstændelige, strømkrævende støvsuger har man jo i forvejen. Vi
>piller bare toppen af pc'en og støvsuger, men det er udløser jo desværre
>ikke nyt legetøj.

Jeg brugte hellere end gerne den støvsuger jeg har og sparede de
penge, men dels kan den ikke puste, dels har den ikke nogen velegnede
mundstykker det kan nå ind i krogene af mine tætpakkede PCer, dels er
den ikke sikret mod at afgive statisk elektricitet der kan ødelægge
PCen.

Fra : N_B_DK

Dato : 18-05-08 17:03

> [...]
> mundstykker det kan nå ind i krogene af mine tætpakkede PCer, dels er
> den ikke sikret mod at afgive statisk elektricitet der kan ødelægge

Du kan i Biltema købe en kompressor der ikke er større end en
mælkekarton til ca 5-600,- så hvorfor vil du have en næsten dobbelt så
dyr fra USA?

Fra : Rado

Dato : 18-05-08 23:39

On Sun, 18 May 2008 18:02:41 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

>Du kan i Biltema købe en kompressor der ikke er større end en
>mælkekarton til ca 5-600,- så hvorfor vil du have en næsten dobbelt så
>dyr fra USA?

Fordi den både kan suge og puste. Men det andet er måske værd at
overveje hvis den ikke er større, den kan jo også bruges til andre
ting. Er det den her du tænker på?

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=84855

Fra : Ben 9

Dato : 19-05-08 07:30

> Fordi den både kan suge og puste.
> den kan jo også bruges til andre
> ting. Er det den her du tænker på?

eller denne:

http://www.gallerym.com/images/work/big/associated%20press_marilyn_monroe_seven_yr_itch_L.jpg

Fra : N_B_DK

Dato : 19-05-08 12:21

"Ben 9" <hvad.sk@l.man.sige> wrote in message

> eller denne:
>
> http://www.gallerym.com/images/work/big/associated%20press_marilyn_monroe_seven_yr_itch_L.jpg

Den model er udgået.

Fra : Ben 9

Dato : 19-05-08 13:42

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> --
> MVH. N_B_DK
> KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Ja - korrekt.

Der har været en del andre siden. Jeg husker især Monica
Lewinski-modellen.

Men den gik osse i udu.....

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 19-05-08 17:33

On Mon, 19 May 2008 14:42:10 +0200, "Ben 9" <hvad.sk@l.man.sige> wrote:

>Der har været en del andre siden. Jeg husker især Monica
>Lewinski-modellen.
>
>Men den gik osse i udu.....

Men sikke et sug

Fra : N_B_DK

Dato : 19-05-08 12:21

> http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=84855

ja.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 17-05-08 19:07

Kent Oldhøj wrote:
> Letanvendelig, transportabel trykluft på dåse til 100,- kr eller
> omstændelig, strømkrævende støvsuger til 1000,-? Borb, borb... svært valg.

Njah, men dåsen bliver jo hurtigt tom..

Fra : Henrik Laursen

Dato : 17-05-08 19:53

Anskaf en almindelig støvsuger med variabel sugestyrke, hvortil
der medfølger et mundstykke med lange antistatiske hår på.

Har aldrig brugt andet til min computer, den har skutte taget skade
af alle de støvsugninger at den har været igennem.

--
Henrik Laursen

Fra : Rado

Dato : 17-05-08 19:57

On 17 May 2008 17:42:17 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

>Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in

>Letanvendelig, transportabel trykluft på dåse til 100,- kr
>omstændelig, strømkrævende støvsuger til 1000,-? Borb, borb... svært valg.

Tja, at jeg leder efter en støvsuger (den viste koster iøvrigt ikke
mere end 650.-, omregnet, og strømforbruget er kun 200 W) er netop
fordi jeg har prøvet dåseluft og ikke synes det virker særlig godt.
Støvsugeren her kan både puste og suge, det kan dåsen ikke. Sådan en
dåse trykluft er også hurtigt brugt, og enten er den brandbar eller
også forurener den med HFC. Har man flere PCer der jævnligt støver til
er støvsugeren klart det bedste og billigste valg efter min mening.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-05-08 21:19

>Har man flere PCer der jævnligt støver til
> er støvsugeren klart det bedste og billigste valg efter min mening.

Nej så er en ganske alm kompressor det bedste køb.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 18-05-08 11:24

N_B_DK wrote:
> "Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message
>
> Nej så er en ganske alm kompressor det bedste køb.

Husk vand- og olieudskiller, ellers bliver pc'en lidt snasket af
behandlingen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : N_B_DK

Dato : 18-05-08 17:04

> [...]

> mere end 650.-, omregnet, og strømforbruget er kun 200 W) er netop
> fordi jeg har prøvet dåseluft og ikke synes det virker særlig godt.

Så er det bedre at du lærer at bruge dåsen korrekt (eller pistolen), for
trykluft fjerner mere end en støvsuger, og det er 100% sikkert.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-05-08 16:18

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev
> Nogen der kender et sted der sælger den her

Jeg bruger en almindelig støvsuger.
En gummislange stukket igennem et låg til en
spraydåse, så den selv suger sig fast på mundstykket, virker
fint.
Jeg har brugt den siden `93 og har aldrig brændt nogle
komponenter af.

Peter Schrøder

Fra : Michael

Dato : 19-05-08 19:37

Peter Schrøder skrev:

> [...]
> fint.
> Jeg har brugt den siden `93 og har aldrig brændt nogle

Det lyder som et rigtig dårligt råd
Jeg har altid brugt en lille kompressor, computeren
bliver renere. Støvsugeren kan brænde elektronikken
af på grund af statisk elektricitet.

http://www.dansdata.com/sbs3.htm
http://www.static-sol.com/library/articles/ESD_damage.htm

Jeg har arbejdet +10 år som servicetekniker, har arbejdet 2 steder
hvor det var det fyringsgrundlag hvis man ikke bruges antistatisk-
håndledsbånd og evt. måtte, når man arbejdede med elektronikken.

Mvh.

Michael

Fra : Johnny Kjeldsen

Dato : 19-05-08 22:09

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor det var det fyringsgrundlag hvis man ikke bruges antistatisk-
> håndledsbånd og evt. måtte, når man arbejdede med elektronikken.

Hej Michael

Er selv servicetekniker og giver dig helt ret ,men overfor amatører tror jeg
du taler for døve øre, for der er for dem aldrig sket noget, men hvem ved om
den blå skærm skyldtes at de netop har skadet diverse parts.

Glemme aldrig da jeg havde IT butik der oplevede jeg flere gange nogen komme
ind med en ramklods i baglommen uden antistatiskpose til beskyttelse, og
spørge om jeg ville købe den da de havde købt forkert på nettet, hvilket man
jo kun kunne svare nej tak til af 3 årsager

1. Garanti (som jeg fik ved leverandøren)
2. Deres håndtering af rammen
3. prisen kunne selv købe de billigere

Hilsen

Johnny

Fra : Michael

Dato : 20-05-08 16:04

Johnny Kjeldsen skrev:

> [...]
> jo kun kunne svare nej tak til af 3 årsager
>
> 1. Garanti (som jeg fik ved leverandøren)

Jeg er 100% enig i ovenstående.

Hvis nogle af brugerne i denne gruppe læser lidt om ESD, og måske melder
sig til et kursus om hvordan man forebygger ESD, er jeg sikker på de
fremover vil håndtere deres hardware anderledes.

Men det er måske lidt overkill at opbygge en ESD-sikret arbejdsplads
der hjemme

Mvh.

Michael

Fra : N_B_DK

Dato : 21-05-08 05:57

"Johnny Kjeldsen" <jkp6670HADERSPAM@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> tror jeg du taler for døve øre, for der er for dem aldrig sket noget,
> men hvem ved om den blå skærm skyldtes at de netop har skadet diverse

Er forhenværende tekniker, men ja du har 100% ret.

Fra : Jens

Dato : 19-05-08 19:38
Fra : Rado

Dato : 22-05-08 01:31

On Mon, 19 May 2008 20:38:00 +0200, "Jens" <q.-.-.-.@nogo.com> wrote:

>Kan du ikke bruge sådanne sæt her?
>http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=517&iItemId=86814

Det var en mulighed, spørgsmålet er bare om de er sikret imod statisk
elektricitet.

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-08 14:16

Rado wrote:
> Det var en mulighed, spørgsmålet er bare om de er sikret imod statisk
> elektricitet.

Kan du ikke bare købe et ESD-armbånd samme sted for 39 kr.?

Fra : N_B_DK

Dato : 26-05-08 15:39

"Jørgen" <-> wrote in message
> Kan du ikke bare købe et ESD-armbånd samme sted for 39 kr.?

Hjælper et armbånd på støvsugeren ?....

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-08 16:29

N_B_DK wrote:
> Hjælper et armbånd på støvsugeren ?....

Nej det gør det nok ikke... ved nærmere eftertanke.