Computeren har dobbelt levetid med Linux
Fra : 2phillipsmail@gmail.~

Dato : 15-05-08 12:47

Linux er kendt som et styresystem til PC- og Mac-computere, som kan
erstatte Windows eller OS X. Men Linux er meget mere end teknik. Linux
ideologien bygger på at IT skal være for alle: at udviklingen sker
under brugersamarbejde, at Linux er fri software – fri som i gratis
(også for den 3. verden) og fri som i frihed. Det vil sige friheden
til at vælge, til at undgå overvågning og til at sikre os at program-
koderne forbliver åbne, så man kan ændre programmerne efter behov.
Linux er i praksis virusfrit selv uden virusfilter, så man undgår at
computeren kører langsomt. Med Linux installeret kan computerne
fortsætte som enkle arbejdsstationer dobbelt så længe før de må
skrottes, hvilket er godt for pengepungen og miljøet. Linux har en
fuld officepakke, browser og en masse andre gratis-faciliteter. Du kan
også se TV og film med det.
Programmet ses på: http://linuxdag.googlepages.com/LinuxdagCB.pdf

*OBS: Tilmelding påkrævet - max 147 personer!

Hilsen

Phillip Bøgh

Fra : J

Dato : 16-05-08 10:03

On Thu, 15 May 2008 11:46:51 -0700 (PDT), 2phillipsmail@gmail.com
wrote:

> [...]
>skrottes, hvilket er godt for pengepungen og miljøet. Linux har en
>fuld officepakke, browser og en masse andre gratis-faciliteter. Du kan

Det er faktisk rigtigt !

Jeg bruger stadig en 600 MHz bærbar m. 256 Mb ram. Den har trådløst
net og jeg bruger den også som fotofremviser.

Desuden har jeg en 1.2 GHz P3 m. 490 Mb ram, der kører ganske
fremragende. 3D cubus sjov, og ligeledes trådløst.

Det er med vectorlinux, som er slackware baseret, og ret nøjsom i
ramforbrug.

For Ubuntu og Mandriva er skam TUNGE linux-udgaver, der kræver et par
GHz og evt. dualcore. Det er også synd at give dem mindre, for så får
Linux også på hatten: duer ikke ! og det er ikke fair.

mvh

John

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-05-08 14:28

>For Ubuntu og Mandriva er skam TUNGE linux-udgaver, der kræver et par
>GHz og evt. dualcore. Det er også synd at give dem mindre, for så får
>Linux også på hatten: duer ikke ! og det er ikke fair.

Hold stop, slå bremsen i.

Det passer overhovedet ikke.

Ubuntu kører fx. lynende hurtig på blot 1000Mhz. og 512 Ram.

Det kræver overhovedet ikke "et par GHz og evt. dualcore".

Jeg har kørt Linux i snart 6 år og prøvet næsten alt på markedet på
mange forskellige maskienr og ved at din påstand om Ubuntu og Mandriva
ikke holder vand. Desværre.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-05-08 15:25

J wrote:

> For Ubuntu og Mandriva er skam TUNGE linux-udgaver, der kræver et par
> GHz og evt. dualcore. Det er også synd at give dem mindre, for så får

Vrøvl. Ubuntu kører ganske upåklageligt på en Via C7. Faktisk så godt at
jeg ikke mærker forskel på den og på min egen Athlon 64 2,6GHz single core.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-05-08 15:26

2phillipsmail@gmail.com wrote:

> *OBS: Tilmelding påkrævet - max 147 personer!

Dit indlæg hører ikke til i denne gruppe. Brug dk.opslag i stedet.

Jesper Poulsen

Fra : Rune Zedeler

Dato : 17-05-08 19:08

Hmm, det kan være, det er blevet bedre.
Men jeg har i hvert fald haft problemer med strømstyring under linux.
Min bærbare kunne i sin tid ikke finde ud af at skrue ned for blæseren
når den var kold nok, og dens batteristyring var dårlig under linux.
Batteriet døde efter halvandet år. Det er jeg ret sikker på, det ikke
ville have gjort hvis jeg havde kørt windows.
Det skal siges at det er flere år siden, og nok er bedre i dag.

Jeg synes stadig, at nvidias drivere har problemer med at styre
ventilatoren på grafikkortet. Hvis ikke den kører ordentligt vil det
enten betyde at kortet bliver for varmt eller at ventilatoren bliver for
slidt. Begge dele noget, der forkorter din computers levetid.

Forstå mig ret - jeg bruger i det daglige arbejde linux - men at dette
skulle forlænge min computers levetid har jeg meget svært ved at se.

-Rune

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-05-08 22:15

Rune Zedeler wrote:

> Forstå mig ret - jeg bruger i det daglige arbejde linux - men at dette
> skulle forlænge min computers levetid har jeg meget svært ved at se.

Hardwaren holder længere (skal ikke opgraderes så ofte) når man anvender
Linux.

Jesper Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 18-05-08 02:31

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> Hardwaren holder længere (skal ikke opgraderes så ofte) når man
> anvender Linux.

Den er anvendelig i længere tid, det med den holder længere er forkert
formuleret.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-05-08 08:44

"N_B_DK" skrev

> Den er anvendelig i længere tid, det med den holder længere er forkert
> formuleret.

Min gamle 8088 maskine har ligelede en ufattelig lang levetid og installeret
med verdens bedste tekstbehandlingssystem (wp51) - suverænt hvis jeg en dag
etablerer mig som forfatter

Men det er ikke liige de behov jeg har i dag ...

- Peter

Fra : Sune

Dato : 18-05-08 09:08

On Sun, 18 May 2008 09:44:00 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Men det er ikke liige de behov jeg har i dag ...

Jeg tror ikke at det overhovedet er tilladt at snakke om behov i denne
tråd.

I så fald vil jeg ihvertfald gerne argumentere for at Linux ikke kan
opfylde mine behov og at Linux derfor ikke er en mulighed på mine
maskiner - uanset forlænget levetid eller ej.

Mvh
Sune