død comp.
Fra : Jon

Dato : 14-05-08 16:54

En bekendts computer er pludselig gået død.

Han fortalte at en aften han kom tilbage med kaffe havde den slukket sig
selv og ville slet ikke starte op igen.
Der kom intet på skærmen og intet lys i diverse diskdrev.
Køler til CPU kører rundt når han starter og to lysdioder på fronten lyser
også når der tændes. Begge sidder på stik på bundkortet så der kommer
åbenbart strøm fra strømforsyningen.

Kan man sige hvad der er "brændt af" når den opfører sig sådan ?

Mvh.
Jon

Fra : Peter

Dato : 14-05-08 21:00

"Jon" <jon@ikkemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> åbenbart strøm fra strømforsyningen.
>
> Kan man sige hvad der er "brændt af" når den opfører sig sådan ?

I første omgang ville jeg tjekke strømforsyningen (PSU'en), ellers kan det
være CPU, bundkort, ram, grafikkort.

Det har jo været lidt lunt de sidste par uger, så det kan blot være CPU'en
der er blevet for varm, og bios derfor simpelthen har slukket for
computeren. Er det tilfældet burde den kunne starte igen efter en lille ½
times tid.

PeterB

Fra : Jon

Dato : 14-05-08 21:22

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er blevet for varm, og bios derfor simpelthen har slukket for
> computeren. Er det tilfældet burde den kunne starte igen efter en lille ½

Han har prøvet at tænde flere gange siden uden resultat.

Det undrer mig hvorfor der kommer strøm til CPU-køler(den kører når der
tændes) og frontdioder hvis PSU er stået af - men HD og CD starter ikke op
og der kommer intet på skærmen.
Jeg tænkte om det måske så var en "død RAM-fejl" der opførte sig sådan ???
Han prøvede at pille GFX-kortet ud men HD startede stadig ikke op.

V.h.
Jon

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-05-08 22:43

"Jon" <jon@ikkemail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg tænkte om det måske så var en "død RAM-fejl" der opførte sig sådan ???
> Han prøvede at pille GFX-kortet ud men HD startede stadig ikke op.

Det kan sagtens være psu, da der leveres flere spændingsstyrker til
forskellige dele af systemet. Så derfor kan der sagtens blive leveret strøm
til diverse blæsere, uden at hd får strøm.
Men det kan også være cpu eller bundkort, som er stået af.

Kurt

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-05-08 11:10

Jon wrote:
> Det undrer mig hvorfor der kommer strøm til CPU-køler(den kører når der
> tændes) og frontdioder hvis PSU er stået af - men HD og CD starter ikke op
> og der kommer intet på skærmen.

Hvis det er PSU'en, passer det med at +12Volt leverer varen og +5Volt er død eller leverer noget der ikke ligner jævnspænding.
Alle blæserne kører på 12 Volt, med mindre man har sat dem til andetsteds.
+3,3Volt kan evt. også være død.

> Jeg tænkte om det måske så var en "død RAM-fejl" der opførte sig sådan ???

Nej, HD og CD-drev ville spinne op alligevel.

Har du noget til at måle spænding med?
Et lille multimeter kan købes for næsten ingen penge.

Er du i nærheden af Odense?
Jeg har nogle brugte PSU'er liggende.

Fra : Henrik Håkansson

Dato : 15-05-08 21:21

Jon <jon@ikkemail.dk> skrev:
> [...]
>lys i diverse diskdrev.
>Køler til CPU kører rundt når han
>starter og to lysdioder på fronten lyser

En strømforsyning leverer flere slags strøm til computeren
6 volt 12volt osv så det kan godt være strømforsyningen det er
galt med men jeg tør ikke garanter det.
Det kan også godt være grafikkortet.
Måske i har et grafikkort som i kan prøve at sætte i.
Min egen comp frøs hele tiden og til sidst gik den helt død
så jeg ringede til dem jeg havde købt computeren af(føniks)
Og de sagde at de skulle have 300 for at kigge på den.
Det viste sig så at det bare var strømforsyning der var gået
og de skulle så bare have 199kr+de 300kr så 499kr så var den
fikset.

mvh henrik