Laserpatron - defekt?
Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 09-05-08 17:23

Hej

Har skiftet min toner i min HP1200, og nu laver den disse streger på alle
print:

http://www.peterbj.dk/streger.jpg

Jeg har renset printeren (trykket på knappen i 15 sek), støvsuget den,
kigget i patronen efter utætheder, og intet har hjulpet. Det er en original
HP-toner, men den er vist af ældre dato (fulgte med da jeg købte printeren
brugt for nogle år siden).

Jeg har rullet papiret, så stregerne ligger oven på hinanden, og det svarer
til en rulle el. lign, der har en diameter som en blyant. Jeg har dog ikke
kunnet finde noget der svarer til sådan een, hverken i printer eller patron.

Er patronen bare defekt og skal smides ud, eller kan den renses på en eller
anden måde?

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : penta@panto.com

Dato : 09-05-08 21:34

37,7 mm mellem mærkerne. Det er developer-rulle eller charge-roller INDE i
tonerpatronen. Skift hele enheden.
45,2 mm: Transfer-rullen. Den som ligger i bunden af printeren under
toneren. Skift rullen.
56,5 mm: Varmerulle i fuser. Skift fuser.
62,8 mm: Trykrulle i fuser. Skift fuser.
75,4 mm: Selve tromlen i tonerpatronen. Skift hele enheden.

/tomoc

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 09-05-08 22:43

<penta@panto.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 56,5 mm: Varmerulle i fuser. Skift fuser.
> 62,8 mm: Trykrulle i fuser. Skift fuser.
> 75,4 mm: Selve tromlen i tonerpatronen. Skift hele enheden.

37,7 mm... ÆV!

Tak for hurtig vejledning !

Fra : Leif

Dato : 10-05-08 17:10

"Peter Brandt Jørgensen" <peter@FJERNESpeterbj.dk> skrev i meddelelsen

> 37,7 mm... ÆV!

Stik lige fingeren i jorden!

Skub forsigtigt den plade / skinne eller hvad du vil kalde den
der sidder et sted og flyttes automatisk af printeren - så toneren
kan komme ned på papiret ved print - til side og se om du evt.
kan finde det sted der lavere stregen, måske sidder der et eller
andet og spærrer for toneren - kav bare en tonerklump eller lign.

Ellers - hvis den kan skilles ad, så forsigtigt ind til den rulle der
flytter toneren fra toner-rummet over på tromlen - den er sikkert
svag magnetisk, og kan også holde på en klump af en art. Penta
kalder den developer rullen. Princippet er at der er en mængde
magnetiske korn på rullen, der via statisk electricitet overfører toneren
til papiret som så tilsvarende er opladet statisk, men med en kraftigere
modsat polaritet, så toneren statisk suges ned på papiret.

Rullen kan drejes rundt, så du kan se om der medføres andre klumper.

Se mere her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Photocopier#How_a_photocopier_works_.28using_xerography.29

Mvh, Leif
Der engang levede af at lave kopimaskiner o.l.