Opgradering af gammel PC
Fra : per

Dato : 04-05-08 19:41

Hej

Jeg har en gammel PC Pentium 90 Mhz med 540 Mb harddisk og 80 Mb hukommelse.
Jeg købte den meget billigt som brugt og fik oplyst, at bundkortet sætter
nogle begrænsninger i hardiskstørrelsen. Den har iøvrigt et 10 MB 3Com
ethernetkort.

En af de fordele ved maskinen, som har gjort at jeg ikke forlængst har
udskiftet den er, at den kører utrolig lydløst. Derfor går mit spørgsmål på,
om der nu om stunder er lavet kort e.l. med USB-stik, således at jeg ad
denne vej kan opgradere hardiskkapaciteten og evt. installere større
programmer på maskinen. Pt er styresystemet Win98 og hvor jeg kører ganske
få programmer til brug ved daglig korrespondance.

Vil der være mulighed og økonomi i en evt. opgradering så jeg kan gå på
nettet?

På forhånd tak for jeres råd!
Per

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-05-08 20:22

per wrote:
> Hej

Hej Per!

Du får så vidt jeg kan se desværre nok ret store problemer med at køre
moderne software - endsige overhovedet bare grundlæggende styresystemer som
f.eks. Windows XP, der kræver MEGET mere computerkraft end Win98 - på dèn
maskine.

Du må desværre nok være forberedt på at skulle skifte hele systemet ud måtte
bruge ca. 2000 kr på det (FORUDEN skærm!), fordi der er en masse tekniske
standarder for kabinetdesign, strømforsyning, motherboard designe, der
samlet har taget et ordentligt generationsmæssigt "hop", siden din nuværende
maskine blev bygget...

Det bedste råd, jeg således kan give dig, er nok at investere ca. 4500 kr i
en splinterny bærbar med originalt tilhørende styresystem (Windows Vista
plejer at følge med) ELLER bruge et tilsvarende beløb på en muligvis lidt
kraftigere og "mere udvidelsesvenlig" stationær, hvor du så også kan få en
pænt stor "fladskærmsmonitor" på omkring 19 tommer med for nogenlunde samme
pris...

Hertil kan jeg yderlige KUN råde dig til at købe noget med en 64-bit CPU
(enten hhv. Intels "Core" familie - IKKE "Celeron"! - eller modsvarende AMDs
"Turion"-processorer og derover), for så vidt der nok stadig sælges gamle
32-bit-Celeron-bærbare, men de altså så at sige desværre synes under
"generationsmæssig" afvikling rent computerteknologisk.

Hvis du altså spenderer knap 5000 kroner på en "supermarkedsbærbar" idag,
skulle du næppe kunne gå helt galt i byen, men tværtimod have dig en
maskine, som OGSÅ - den rivende udvikling til trods! - burde kunne holde i
hvert fald en ca. femårstid endnu til almindeligt kontorbrug og selv endda
ganske krævende programmer...

Anders Peter Johnsen

Fra : per

Dato : 04-05-08 20:56

Hej Anders Peter

Tusind tak for dit svar, som sætter nogle ting på plads hos mig og dermed
afslutter tankerne om opgradering.

mvh
Per

Fra : Peter

Dato : 05-05-08 11:05

"per" <kuhlewein@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Anders Peter
>
> Tusind tak for dit svar, som sætter nogle ting på plads hos mig og dermed
> afslutter tankerne om opgradering.

At opgradere en så gammel computer, kan som Anders skriver slet ikke svare
sig.
Når du tilsyneladende er tilfreds med en 90MHz computer, er det slet ikke
nødvendigt at smide kr. 5000 ud for at få noget større og nyere, og da slet
ikke til en bærbar..
Det er jo tilsyneladende ikke en gaming computer du har brug for, men
nærmest en lille kontor computer, og så du kan købe nyt for kr. 1400 til
1900.
www.bj-trading.dk kører pt. med et tilbud på kr.1345.00, som sikkert vil
opfylde dit behov.
www.midtdata.dk, har ligeledes en computer til kr. 1799,00, som jeg i øvrigt
har haft fornøjelsen at starte et par stykker af op fra bunden. De har begge
kørt ganske udmærket.

PeterB