Et velmentt råd: Køb ORDENTLIGE USB-kabler~
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-05-08 20:46

Hej, jeg ville bare lige gøre opmærksom på en temmelig dyrekøbt erfaring,
jeg hargjort mig med dårlige USB-kabler for nyligt:

Jeg har skulle installere to multifuntionsmaskiner, hhv. min mors Canon
MP600 og min bedste vens Epson DX6050.

Begge printere var tilsluttet nogle i øvrigt begge helt nye og rigeligt USB
2.0-kapable maskiner, men ingen af dem virkede, idet der for begges
vedkommende kom mærkelige beskeder om "ukendt USB-enhed fundet" og
computerne ikke kunne identificere skidtet trods installation af nyeste
drivere lige efter bogen, med afinstallationer og geninstallationer af
drivere ad nauseam til følge...

(Jeg blev endda så desperat at jeg skrev et indlæg herinde om det for et
stykke tid siden!)

Årsagen til at jeg således i alt har brugt uhyrligt mange frugtesløse timer
på dette, skulle siden vise sig at være at begge computere var forbundet
gennem disse billige, tynde grå USB-kabler. (Typen skulle for så vidt være i
orden, da den ene maskine fra forhandlerens side blev solgt med netop sådan
et kabel - og jeg fattede jo derfor mildt sagt ikke et klap af at skidtet
ikke ville fungere!)

I et sidste desperat forsøg prøvede vi for begge maskiners vedkommende
derfor at købe nye - og bedre - USB-kabler, og BINGO! Begge printere blev
fundet i første hug af deres tilhørende PC'ere og kører nu begge
fuldstændigt optimalt! ;-D

(Og hold da op hvor har vi allesammen grinet af højt og længe af det,
ligesom det har undret os en del at man i vor ellers højteknologiske
tidsalder åbenbart kan finde på at sælge så uduelige skodkabler, som bare
slet ikke virker!)

Hvis derfor nogle af jer andre skulle komme ud for en at en ny USB-printer
eller multifunktionsenhed nægter at samarbejde, så prøv for sjov lige at
investere i et ordentligt USB-kabel, som mange steder kan fås til langt
under hundrede kroner, endda hos visse netforhandlere helt uden
forsendelsesberegninger...

Det vil i hvert fald nok hurtigt kunne spare jer for en hulens masse besvær
og frustrationer, for slet ikke at tale om spildt tid, når således hverken
computer eller printer egentlig behøver at fejle det fjerneste, men fejlen
logisk nok ligger i selve det forbindende kabel...

Anders Peter Johnsen

Fra : _

Dato : 02-05-08 21:12

meddelelse news:481b6f89$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> hverken computer eller printer egentlig behøver at fejle det fjerneste,
> men fejlen logisk nok ligger i selve det forbindende kabel...

Det er jo med kabler som med blækpatroner og kødaffald: Det eneste, der
betyder noget, er prisen.

Fra : Karsten

Dato : 03-05-08 05:58

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk>skrev:

>Hej, jeg ville bare lige gøre opmærksom på en temmelig dyrekøbt erfaring,
>jeg hargjort mig med dårlige USB-kabler for nyligt:

-snip-
hej og tak for tips, det er taget ad notam og ligger i baghovedet,
hvis man ryger i det problem
mvh. Karsten

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-05-08 18:11

Karsten wrote:

> -snip-
> hej og tak for tips, det er taget ad notam og ligger i baghovedet,
> hvis man ryger i det problem
> mvh. Karsten

Det glæder skam mig kun at kunne "sprede budskabet" og dermed forhåbentlig
hjælpe andre i lignende situationer, for det har mildt sagt været tæt på at
drive mig til vanvid at skulle bruge så mange timer på al dèn ballade, sådan
nogle latterlige l*rtekabler desværre kan forårsage! ;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-05-08 18:21

Anders Peter Johnsen wrote:

> Hej, jeg ville bare lige gøre opmærksom på en temmelig dyrekøbt
> erfaring, jeg hargjort mig med dårlige USB-kabler for nyligt:

Hvordan ser man om et USB-kabel er 'ordentligt' inden man køber det?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Max

Dato : 04-05-08 18:40

Hej Erik

> Hvordan ser man om et USB-kabel er 'ordentligt' inden man køber det?

Det gør man ikke, du kan finde dig et firma du har tillid til og så
satse på at deres dyre modeller er bedre end deres billige, men
nogen sikkerhed får du såmændt ikke.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-05-08 18:42

Max wrote:

> Det gør man ikke, du kan finde dig et firma du har tillid til og så
> satse på at deres dyre modeller er bedre end deres billige, men
> nogen sikkerhed får du såmændt ikke.

Takker, Max. Det er også det indtryk jeg har, men det kunne jo være jeg
kunne have lært noget nyt.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-05-08 19:05

Max wrote:
> Hej Erik

> Det gør man ikke, du kan finde dig et firma du har tillid til og så
> satse på at deres dyre modeller er bedre end deres billige, men
> nogen sikkerhed får du såmændt ikke.

Mnjah, man KAN faktisk umiddelbart se det på selve kabeltykkelsen (hvis det
er noget tyndt, blødt gummistads på ca. 3 mm i tykkelsen, er det som regel
ikke isoleret godt nok!) og derudover er der altså ved montering af
pågældende lousy "billigkabler" i pågældende eksterne enheder et mærkbart
"slør" i stikket (og i så fald: Byt straks skidtet!), mens et godt kabel
derimod slutter tæt og sidder ordentligt fast.

(Det minder mest af at alt nok bedst om den famøse "Mercedes-bildør", hvis i
forstår sammenligningen...)

Uden ligefrem at reklamere for et bestemt mærke eller en bestemt forhandler,
kan jeg personligt anbefale Belkin og deres "PRO Series"-kabler: Gennem
Getmore fik jeg såmænd et ganske lækkert designet, tykt isoleret og yderst
funktionelt 0,8 m kabel tilsendt for sølle 30 kr (da Getmore endda slet ikke
tager portogebyr for varer købt med betalingskort)!

Det har således kostet mig mindre end en tåbelig pakke smøger at få en dyr
multifuntionsprinter til at køre optimalt fra overhovedet ikke at ville
virke, så jeg vil altså som sagt på det varmeste anbefale jer andre at man
OGSÅ lige bruger penge på et ordentligt kabel, hvis man alligevel er ude at
investere i dyre multifunktionsenheder ELLER for den sags skyld blot har
noget USB-tilsluttet udstyr derhjemme, der måske har det med at "falde ud"
eller på anden måde bare ikke helt kører som det skal...

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-05-08 19:14

Anders Peter Johnsen wrote:

> Mnjah, man KAN faktisk umiddelbart se det på selve kabeltykkelsen
> (hvis det er noget tyndt, blødt gummistads på ca. 3 mm i tykkelsen,
> er det som regel ikke isoleret godt nok!)

Jeg tror ikke at isoleringstykkelsen har betydning for et kabels
funktion, men nok på dets mekaniske holdbarhed. Det kan selvfølgelig
være noget helt andet du mener, men hvis jeg har misforstået dig, så
skriv endelig igen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-05-08 19:44

Erik Olsen DK wrote:

> [...]
> funktion, men nok på dets mekaniske holdbarhed. Det kan selvfølgelig
> være noget helt andet du mener, men hvis jeg har misforstået dig, så

Det forekommer mig - uden ligefrem at være elektronik-kyndig på højere
niveau end en bedaget matematisk studentereksamen fra '96 og lidt autodidakt
"nørderi" med computere gennem ca. 15 år - umiddelbart plausibelt nok, da
jeg på engelsksprogede hjemmesider fandt dèn forklaring, som da helt sikkert
muligvis også kan være forkert:

1) Enten ER der vitterligt tale om dårlig isolering, da USB-kabler så vidt
jeg ellers mener at kunne se på f.eks.

http://en.wikipedia.org/wiki/USB

fungerer med to jævnstrømsledningssæt (i alt fire forbindelser delt op i
hhv. strømtilførsel til bærbare eksterne enheder og den reelle
datakommunikation)

2) ELLER også er der tale om at stikkene i sig selv er dårligt konstrueret,
dvs. ikke holder de specificerede standardmål, så evt. "slør" - og dermed
dårlig forbindelse - opstår ved (forsøgt) tilslutning, subsidiært:

3) At forbindelsen mellem kabel og stik inde i selve kablets overgang kan
være dårligt loddet og dermed for lette at vride fra hinanden ved snoninger
eller utilsigtet "voldsom" håndtering af selve stikfladen i forhold til
kablet.

Jeg håber du finder dette svar nogenlunde tilfredsstillende, da jeg synes at
mærke en vis "repressiv tolerance", der meget vel kunne skyldes at du måske
som væsentligt bedre elektronikuddannet måtte synes at jeg skulle være lidt
"dum og småplat" at høre på? ;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-05-08 19:52

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> skyldes at du måske som væsentligt bedre elektronikuddannet måtte
> synes at jeg skulle være lidt "dum og småplat" at høre på? ;-D

Næh, jeg spørger fordi jeg ikke ved det. De andre muligheder du nævner,
lyder plausible, men netop det med isoleringstykkelsen forstår jeg ikke.

Fra : Max

Dato : 04-05-08 20:10

Hej Erik

> Næh, jeg spørger fordi jeg ikke ved det. De andre muligheder du
> nævner, lyder plausible, men netop det med isoleringstykkelsen
> forstår jeg ikke.

Den isolering der skal til at sikre optimal funktion på et USB kabel er
af en meget lille tykkelse, under 0,1 mm vil sikkert kunne gøre det.
Men stikket's kvalitet er altafgørende, kvaliteten af fjederbronzen
og tolerancerne i de mekaniske mål er af stor betydninge for en
sikker kontakt med lille kontaktmodstand.

--
Mvh Max

Fra : Rado

Dato : 07-05-08 10:50

On Sun, 4 May 2008 21:10:10 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>og tolerancerne i de mekaniske mål er af stor betydninge for en
>sikker kontakt med lille kontaktmodstand.

Hvis de indre ledninger har meget tynd isolering og kobberet dermed
ligger tættere kan der måske også blive problemer med interferens?

--
Rado

The greatest obstacle to discovery is not ignorance
but the illusion of knowledge.