DDr Pc8500, jeg skal bruge gode ram
Fra : D@2

Dato : 01-05-08 19:55

hey, gruppe,

er ved at lave en omfattende opgradering,

Min Psu er skiftet, (corsair HX620)
Min Cpu er skiftet (Q6600, 2.4)
Mit grafik kort er skiftet, (Nvidia 9800Gx2-Asus)

Nu kommer jeg til ram, jeg har altid kunnet li Kingston, både fordi de var
stabile og billige, Indtil videre har jeg ikk sparet på min opgradering, og
jeg vil lige høre hva for nogle ram jeg skal købe

Har set kingston Pc8500 2stk 1gb stænger til 405 samlet, eller skal jeg ha
noget andet,

Spørger jer fordi i hjalp mig med min Corsair HX620w og den har jeg ikk
fortrudt så regner med i ved hva i snakker om,

Mvh Daniel Pedersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-05-08 03:05

D@2 wrote:

> Nu kommer jeg til ram, jeg har altid kunnet li Kingston, både fordi de var
> stabile og billige, Indtil videre har jeg ikk sparet på min opgradering, og
> jeg vil lige høre hva for nogle ram jeg skal købe

Kingston ValueRAM.

Jesper Poulsen

Fra : D@2

Dato : 02-05-08 07:36

> Kingston ValueRAM.

> Mvh
> Jesper Poulsen

reply

Hmm, Dem jeg kigger på hedder HyperX og jeg har allerede Value ram i, vil ha
nogen hurtigere,

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-05-08 07:55

D@2 wrote:

> reply
>
> Hmm, Dem jeg kigger på hedder HyperX og jeg har allerede Value ram i,
> vil ha nogen hurtigere,

Jeg ville nok gå efter sådan nogle her:

http://www.dataengros.dk/catalog/product_info.php/products_id/978?osCsid=faa3ee88ee43881c56fe6de25c4d265f

Eller - hvis det absolut skal være Kingston - dem her:

http://www.dataengros.dk/catalog/product_info.php/cPath/1_49_64/products_id/1506

De har samme CAS-latency og er begge PC2-8500 RAM, hvilket vil sige at de
kører med 1066 Mhz, så de burde sådan set være lige hurtige, ligesom de
koster nøjagtigt det samme i pågældende udmærkede butik...

(Jeg har selv lutter gode erfaringer med begge mærker, så der synes ikke at
være eet mærke, jeg kan anbefale over et andet: Måske skal du prøve at søge
under anmeldelser af de to produkter på nettet for at finde ud af, om eet af
dem eventuelt er lidt bedre: Ellers så gå efter de stænger, der måtte have
længst garanti...)

Mvh
Anders Peter Johnsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-05-08 09:30

"Anders Peter Johnsen" skrev

> Jeg ville nok gå efter sådan nogle her:
> <Corsair XMS2 Dominator, PC2-8500 - CL5>

Jeg har bestilt den samme mode dog 2x2Gb for nogle uger siden hos SHG, de er
dog ikke kommet hjem endnu :(
Hvis nogen ved hvor man kan få 2x2Gb PC2 8500 og de er på lager så er jeg
lutter øre

- Peter

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 03-05-08 01:16

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> SHG, de er dog ikke kommet hjem endnu :(
> Hvis nogen ved hvor man kan få 2x2Gb PC2 8500 og de er på lager så er

For så vidt www.edbpriser.dk lister lige netop www.shg.dk for overhovedet at
HAVE en prognose (på i hvert fald endnu 8 dage?!?), lyder det vel som om du
bør få dig en fornuftig snak med SHG...

Ellers skal du vel i så fald forsøge dig med direkte kontakt til een af de
tre danske importører/distributører:

Distributors

Name Website Telephone
Comway Distribution www.comway.dk ++45 33 29 6000
Conta www.conta.dk/ +45 963 60360
Rosenmeier Electronics A/S www.rosenmeier.com +45 96328000

SHG får sandsynligvis deres Corsair-produkter gennem een af disse...

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-05-08 07:16

"Anders Peter Johnsen" skrev

> For så vidt www.edbpriser.dk lister lige netop www.shg.dk for overhovedet
> at HAVE en prognose (på i hvert fald endnu 8 dage?!?), lyder det vel som
> om du bør få dig en fornuftig snak med SHG...

9. maj ....

> Ellers skal du vel i så fald forsøge dig med direkte kontakt til een af de
> tre danske importører/distributører:

Jeg vil formode at SHG samt grossist her i landet er uden særlig skyld i
problemet
Det var derfor jeg spekulerede på om der var nogen shops der havde sådanne
et par stænger til at ligge og putte sig

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-05-08 07:22

"Anders Peter Johnsen" skrev

> lyder ... som om du bør få dig en fornuftig snak med SHG...

Kunne da egentlig være ...

OCZ DDR2 PC8500 4096MB KIT, Reaper HPC, 2x2048MB, Heatpipe, CL5 ( 5-5-5-18 )
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=349998

Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with
FAN CL5 ( 5-5-5-15 )
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=347131

Vil OCZ være en værdig "afløser"?

- Peter

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 03-05-08 12:07

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> 5-5-5-18 ) http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=349998
>
> Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, DDR2, 2x2GB(KIT), DHX,

Umiddelbart ser de da fede ud med heatpipe-løsningen og jeg har da også
fundet en ganske pæn anmeldelse af dem, hvor konkulsionen lyder således:

http://www.xsreviews.co.uk/reviews/ram/ocz-reaper-pc8500-hpc/6

Dog er jeg ikke helt lun ved at det sidste timingtal hos OCZ er 18 i stedet
for Corsairs 15, da tommelfingerreglen med RAM-timinger jo generelt synes at
være at laveste tal er hurtigst.

(Man kan i øvrigt sikkert med fordel læse denne artikel, hvis man er i tvivl
om timingtallenes praktiske betydning:

http://www.hardwaresecrets.com/article/26/1)

Der findes et tilsvarende Mushkin-kit med samme timinger som
Corsair-stængerne, nemlig:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=439389

Her får man så godt ikke OCZ heatpipe-køling, men man skal måske også være
varsom med den af hensyn til to faktorer, nemlig hhv:

1) Plads i kabinettet (hvis man nu feks. som undertegnede kører med en enorm
CPU-køleprofil med 140mm blæser, der i hvert fald på mit nuværende Athlon
64-system rager et godt stykke ind over mine helt almindelige Kingston Value
ramstænger, som der altså også kun LIGE kan være plads til under bæstet!)

2) Selv om det umiddelbart klart ser fancy ud med heatpipes, og det måske
nok kan hjælpe lidt på varmen i forbindelse med HEFTIG overclocking, så er
der vel altid en vis fare for at skidtet kan blive vredet under montering
eller på andre måder gå i stykker: Jeg er normalt selv tilbøjelig til ellers
så vidt muligt at holde tingene simple af samme årsag ud fra ganske mange
kedelige bekendtskaber med go'e gamle "Murphys Lov".

Det smarteste vil jo nok være at finde nogle bedømmelser af begge sæt, og -
hvis muligt - helst også direkte sammenligninger af dem, så du selv kan se,
hvor du får mest for pengene...

I denne sammenhæng plejer større, etablerede hardware-anmeldelsessider som
www.tomshardware.com eller www.anandtech.com engang imellem at lave store
sammenlignende tests af forskellige mærker, så måske kan du blive klogere
der...

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-05-08 14:19

"Anders Peter Johnsen" skrev

> [...]
> der vel altid en vis fare for at skidtet kan blive vredet under montering

Lige nu har vi HyperX fra Kingston (DDR) de virker fint nok
De blevet flyttet et par gange med tiden

De nye stænger kommer til at sidde sammen med en Core 2 Duo 8400 på dette
MB:
Gigabyte GA-EP35C-DS3R

- Peter

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-05-08 11:15

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> De blevet flyttet et par gange med tiden
>
> De nye stænger kommer til at sidde sammen med en Core 2 Duo 8400 på

Hvad er problemet med dine Kingston-stænger?

Og hvor mange GB RAM regner du med at skulle bruge i maskinen?

4?

For ellers ville jeg da nok føle mig fristet til at smide 2x1 GB 1333MHZ
DDR3 RAM - som dette board vist er fuldt forberedt på og som også er
processorens fulde FSB - i brættet...

(Man kan faktisk få adskillige 2x1 GB DDR3-1333 kits fra Corsair til under
800 kr!)

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-05-08 15:06

"Anders Peter Johnsen" skrev

> Hvad er problemet med dine Kingston-stænger?

De gamle stænger er DDR ikke DDR2

> Og hvor mange GB RAM regner du med at skulle bruge i maskinen?

64 bit OS - 6 eller måske 8 Gb

> For ellers ville jeg da nok føle mig fristet til at smide 2x1 GB 1333MHZ
> DDR3 RAM

Jeg satser på min 4 Gb til at starte med
Ville der være mærkbar forskel på DDR3 1333 versus DDR2 1066?

- Peter

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-05-08 18:06

Peter Lykkegaard wrote:
> "Anders Peter Johnsen" skrev

> De gamle stænger er DDR ikke DDR2

Så burde de da næppe fysisk kunne sidde i 240-pins DDR2-slots???

> 64 bit OS - 6 eller måske 8 Gb

4 GB burde vel være et udmærket udgangspunkt?

Må jeg være så fræk at spørge, hvad du skal bruge den til?

(For det bliver jo desværre nok ikke muligt at køre udbredte 32-bit
programmer på den med et dedikeret 64-bit OS, hvilket man altså i
udgangspunktet gør afsindigt klogt i at være opmærksom på!)

> Jeg satser på min 4 Gb til at starte med
> Ville der være mærkbar forskel på DDR3 1333 versus DDR2 1066?
>
> - Peter

Ja, for at udnytte systemet helt optimalt, så bør RAM'ens hastighed helst
børe være identisk med CPUens maksimale FSB ("front side bus"), så længe
motherboardet også - ganske som i dit tilfælde - direkte understøtter det.

("Front side bus" er CPUens "eksterne" hastighed, altså dèn hastighed, som
den - ganget med eet eller andet multiplier-tal, afhængigt af dens
overordnede frekvensangivelse - kommunikerer med resten af systemet med,
herunder altså igennem Motherboardets chipsæt og ikke mindst RAM'en)

RAM'en afgør således som regel motherboardets interne
"kommunikationshastighed" mellem de forskellige enheder og derfor synes jeg
da ærligt talt at det vil være ret ærgeligt at lave en potentiel
"flaskehals" i et ellers superlækkert system ved "kun" at bruge 1066 Mhz
RAM, når både CPU og Motherboard faktisk er bygget til at kommunikere med
hinanden med fulde 1333Mhz...

(Jeg sidder selv p.t. og roder med et ældre Athlon XP-system, hvor man
således skal ind og rode med BIOS for akavet at sætte "skæve", asynkrone
hastighedsforhold mellem CPUens FSB og RAM, da mange af disse processorer
ikke kørte mere end 133 Mhz FSB (effektivt 266Mhz med DDR-RAM), mens de
tilhørende motherboards var bygget til 200Mhz DDR-RAM og ditto stænger
(effektivt 400 Mhz).
Ligeledes husker jeg med rædsel tilbage på nogle af de første Dell Pentium
4-maskiner, hvor chippen egentlig var bygget til at køre 400 Mhz FSB for
fuld udnyttelse, men de altså blev solgt med oldnordisk 133 Mhz-SDRAM, der
med kun en tredjedel kommunikationsbåndbredde således forhindrede denne
ellers ganske kraftige processor i nogensinde at komme til fuld udfoldelse!)

Hvis jeg var dig, og du altså så vidt jeg kan høre er ved at bygge en
regulær 64-bit-supermaskine, så ville jeg ærligt talt også "gi' den noget at
leve af" mht. RAM'en.

Så vidt jeg kan forstå, har du dette motherbard:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2740

Og så vidt jeg kan se understøttes der netop 1333Mhz DDR3-moduler, men så er
problemet altså desværre også, at der kun er plads til to stænger...

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ClassValue=Motherboard&ProductID=2740&ProductName=GA-EP35C-DS3R

(Man kan efter al hæderlig formodning kun bruge een type RAM ad gangen,
ganske ligesom ældre SDRAM-133/DDR-266 dobbeltkompatible AMD-motherboards!)

Altså står valget mellem at køre enten DDR2 eller DDR3, og DDR3 er mildt
sagt temmeligt dyre...

1) Det mest "fornuftige", jeg umiddelbart kan finde af 2x2 GB-kits DDR3-RAM
(og der findes så vidt jeg kan se p.t. slet ikke større DDR3-stænger end 2GB
pr. stang!) er følgende Corsair-løsning til ca. 1800 kr:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=430859

Med dèn løsning skulle du i hvert fald hastighedsmæssigt kunne få optimalt
"fuldt gennemtræk" på hele systemet, men så har du altså desværre heller
ikke plads til mere end pågældende 4 GB...

(Spørgsmålet er så, om der mon engang kommer 2x4GB DDR3-kits, HVIS altså
hukommelsescontrolleren overhovedet kan kapere så store enkeltstænger!)

2) Du kan selvfølgelig også - for at nå op på samfulde 8GB - fastholde i
den relativt billigere DDR2-løsning med 2 sæt 2x2GB PC8500-Ram.

(Det vil sådan set koste de samme ca. 1800 kr for dobbelt så meget RAM,
hvadenten du f.eks. vælger Corsair, Mushkin eller OCZ.)

3) Alternativt kunne man jo - hvad jeg nok ville selv vælge pga. manglen på
"fremtidssikring" hvad angår kompatibilitet med kommende chipsæts og CPUer -
gå efter den mest økonomiske, men IMHO bestemt heller ikke ligefrem dårlige
løsning at købe 4x1GB Kingston HyperX 8500 til "kun" ca. 900 kr:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=420850

Medmindre du ligefrem er ansat hos NASA, CERN eller SETI, så burde 4 GB,
fordelt på 4 stænger (som din dobbeltkerneprocessor således kan køre "i
dobbelt tandem" med 2 stænger DUAL-RAM til hver processorkerne), altså være
RIGELIGT effektivt til selv MEGET krævende programmer på nuværende
tidspunkt...

Og problemet er som sagt at næste generation Intel-CPU'er formodentlig
kræver radikalt anderledes RAM-teknologi, så man skulle jo heller nødigt
brænde nallerne på en uforholdsmæssig dyr løsning, som således hurtigt ville
blive uddateret mht. opgradering...

(Dit motherboard er skam dejligt, men jeg bliver sgu' ærligt talt lidt
bekymret over at læse følgende ord om denne problematik i følgende
anmeldelses indledning:
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=6165&Itemid=40&limit=1&limitstart=0
Derfor ville jeg nok passe på med at bruge for mange penge for indeværende
og i stedet gå efter en mere prisfornuftig løsning: Så ER du i hvert fald
advaret! ;-D)

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-05-08 18:42

"Anders Peter Johnsen" skrev

> Så burde de da næppe fysisk kunne sidde i 240-pins DDR2-slots???

Næh det er derfor jeg skal have nye ...
Jeg nævnede dem da de også er "pakket" ind, jeg har ikke haft problemer mht
vrid etc med dem

> 4 GB burde vel være et udmærket udgangspunkt?
> Må jeg være så fræk at spørge, hvad du skal bruge den til?

Lidt af hvert, med tiden skal den også trække nogle vmware ting (desktop)

> Og problemet er som sagt at næste generation Intel-CPU'er formodentlig
> kræver radikalt anderledes RAM-teknologi

Jeg har set/læst artiklen på fudzilla - arghhh
Men det er nu jeg skal bruge opgraderingen

Den gamle maskine er baseret på socket 939, et lidt dumt valg dengang - men
det må jeg leve med :)
Ved at bruge et par tusinde ekstra for 1½ år siden kunne jeg have sparet
lidt af den runde jeg har gang i nu

- Peter

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-05-08 21:30

Peter Lykkegaard wrote:
> "Anders Peter Johnsen" skrev

> Næh det er derfor jeg skal have nye ...
> Jeg nævnede dem da de også er "pakket" ind, jeg har ikke haft
> problemer mht vrid etc med dem

Åh, okay!

Vi snakker vist i øvrigt forbi hinanden her, for dèt jeg oprindeligt "har
imod" OCZ-løsningen er som sagt to ting:

1) De har ikke helt samme "korte" timinger som hverken Corsair eller
Mushkin, hvilket synes er lidt ærgeligt.

2) Deres design med "heatpipes" (der altså som regel involverer væske i
pågældende rørsystemer!) synes mig lige vel "overlirede", lidt ligesom
THansen-overdrevne hækspoilere, brede GT-udstødninger og smarte alufælge på
"pimpede" udgaver af noget der vistnok egentlig bare burde have haft lov til
at vedblive med at være pæne, borgerlige familiebiler...

("For meget banjo!" ;-D)

De fylder måske også bare for meget, hvis man vil have en ORDENTLIGE
processor-luftkølere af dèn 140mm type, jeg selv med stor fryd bruger, og
desuden er jeg altså heller ikke helt tryg ved at man - modsat "almindelige"
luftkølingsprofiler, som de fleste større RAM-klodser har og som faktisk
burde være mere end gode nok ved almindelig clocking - muligvis kommer ud
for problemer med "lækkende kølervæske" ved eventuelle utætheder...

> Lidt af hvert, med tiden skal den også trække nogle vmware ting
> (desktop)

Aha.

Ja, hvis du ligefrem har tænkt dig at lade din computer være fungerende
"mainframe" for både egen brug og måske endda som server, så kan man vel
ALDRIG bruge maskinkraft nok...

(Hvad med at bruge dit "gamle" system som DEDIKERET server i så fald?)

> Jeg har set/læst artiklen på fudzilla - arghhh
> Men det er nu jeg skal bruge opgraderingen

Jeg ved ikke, hvorfor jeg snakker så meget om biler i øjeblikket, men igen
er det vel ligesom det famøse, obligatoriske tab på ca. 30.000 kroner, når
du krydser kantstenen og forlader forhandleren bag rattet på et nyindkøbt
køretøj...

Der vil ALTID vise sig at være en ny og federe model få måneder senere, man
BURDE have ventet på at købe istedet...

> Den gamle maskine er baseret på socket 939, et lidt dumt valg dengang
> - men det må jeg leve med :)
> Ved at bruge et par tusinde ekstra for 1½ år siden kunne jeg have
> sparet lidt af den runde jeg har gang i nu

Udviklingen inden for PC-hardware går stærkt og tilmed hele tiden ENDNU
stærkere i en eksponentielt stigende kurve frem for en simpel, linær
streg...

Jo, jeg har skam også selv kvajet mig ved at købe Socket 939 i stedet for
AM2, da jeg sidst skulle opgadere nogenlunde samtidigt med dig, så jeg
kender det, men det var altså dog også dengang en FORNUFTIG
opgraderingsløsning, som til fulde var pengene værd, da jeg ikke havde råd
til f.eks. DDR2 dengang...

(Sammenlign for sjov her med nuværende priser for DDR3: De KAN jo for pokker
næppe andet end at falde med tiden, qua masseproduktion!)

Lad mig for sjovs skyld analogisere med et andet mere praktisk/mekanisk
eksempel: En god ven skulle bygge cykel og vidste derfor ikke helt om han
skulle købe pågældende års "nye" Shimano-gearserie eller "sidste års": Den
"nye" model var ca. dobbelt så dyr som "den gamle", men helt ærligt var
kvalitetsforskellen altså heller ikke SÅ stor!

Hardware-producenterne "skummer fløden" på nørder med for mange penge, og
lad dem ENDELIG blive ved med det, for så vidt jeg "pænt "og
opportunitistisk som en halvkedelig "fornæret fattigrøv" lægger mig i
slipstrømmen, når diverse "formater" (og i guder, hvor det gælder alt fra
CPU-sockets over fladskærmsfjernsyn til DVD-afspillere!) synes endeligt
udvalgt til en masseproduktion, der således betyder at jeg kan få mest mulig
ydelse for menneskepenge i stedet for at brænde nallerne i narcissistisk
"nyhedsiver": Minimum 75% ydelse af "ypperste tekniske standard" til
maksimalt 50% af prisen kan jeg da udmærket leve med? ;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-05-08 23:29

"Anders Peter Johnsen"

> Ja, hvis du ligefrem har tænkt dig at lade din computer være fungerende
> "mainframe" for både egen brug og måske endda som server, så kan man vel
> ALDRIG bruge maskinkraft nok...

Ikke som server, kun til testopstillinger og andre sjove ting

> (Hvad med at bruge dit "gamle" system som DEDIKERET server i så fald?)

RAM, køler, diske og PSU bliver rippet og kabinettet bliver skrottet

> Der vil ALTID vise sig at være en ny og federe model få måneder senere,
> man BURDE have ventet på at købe istedet...

Jeg endte med at skulle investere i ny PSU alligevel og AM2 var på markedet
Det var egentlig mest ramstænger der var dyre dengang
Jeg genbrugte dem fra det gamle intel baserede system

- Peter

Fra : Bo Andersen

Dato : 02-05-08 12:31

> Jeg ville nok gå efter sådan nogle her:
> http://www.dataengros.dk/catalog/product_info.php/products_id/978?osCsid=faa3ee88ee43881c56fe6de25c4d265f

Igen Corsair
Jeg har netop sådan 4 stænger i min maskine, og det triller bare.
Lækre køleprofiler.
De findes også her:
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=351088&lokation=

Venligst, Bo Andersen.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-05-08 16:36

D@2 wrote:

> Hmm, Dem jeg kigger på hedder HyperX og jeg har allerede Value ram i, vil ha
> nogen hurtigere,

Det er spild af penge, hvis du ikke har tænkt dig at overclocke maskinen.

Jesper Poulsen