Computer fryser med ny HD.
Fra : Jim

Dato : 30-04-08 20:22

Hej Ng

Jeg har lige købt en Samsung 750GB/7200Rpm/32M Sata2 Harddisk til min
computer, men den vil ikke starte op med den nye harddisk sat til....
Fryser ved Bios, uanset om man trykker Del eller ej.

Jeg prøvede også at ta en anden HD fra, så jeg var sikker på at der var
strøm nok, d hjalp ikke.

Bundkort er et Asus A8N-Sli Deluxe og har 420w PSU, men da har sagtens ku ta
2 harddiske indtil videre...

Nogen der har en ide til hvad der er galt??

Hilsen Jim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-04-08 20:37

On Wed, 30 Apr 2008 21:22:08 +0200, "Jim" <ny11092001@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har lige købt en Samsung 750GB/7200Rpm/32M Sata2 Harddisk til min
>computer, men den vil ikke starte op med den nye harddisk sat til....
>Fryser ved Bios, uanset om man trykker Del eller ej.

Mon ikke den skal jumpes til SATA 1.5GB - Check den medfølgende
manual...

<mlr>

Fra : Jim

Dato : 30-04-08 20:46

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> wrote in message

> Mon ikke den skal jumpes til SATA 1.5GB - Check den medfølgende
> manual...
>
> <mlr>
>Der r ingen jumpers med, så den er automatisk sat til slave.
og har lige fundet ud af at harddisken virker fint i min store computer..
Hvilket bare har gjort at nu fatter jeg slet ik hvad den skyldes, at den
ikke virker i den "lille"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-04-08 20:56

On Wed, 30 Apr 2008 21:46:25 +0200, "Jim" <ny11092001@hotmail.com>
wrote:

> [...]

> Hvilket bare har gjort at nu fatter jeg slet ik hvad den skyldes, at den

Det er en SATA 3.0GB disk, og controllere på den lille understøtter
åbenbart 'kun' SATA 1.5 GB.

Disken må altså tvinges i SATA 1.5Gb - Enten ved at jumpe den, eller
alternativt med low-level setop program...

Hvis du vil have mere og bedre hjælp kommer du til at fortælle os hvad
det er for en disk, dvs typenummer etc...

<mlr>

Fra : Jim

Dato : 30-04-08 21:02

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-04-08 21:11

On Wed, 30 Apr 2008 22:01:42 +0200, "Jim" <ny11092001@hotmail.com>
wrote:

> [...]

Ok, det må altså være den her:

http://kortlink.dk/57rw

Ifølge manualen skal den have en SATA 1.5 GB/s Speed Linit Jumper...

http://kortlink.dk/57ru

<mlr>

Fra : Jim

Dato : 30-04-08 21:18

> Ok, det må altså være den her:
>
> http://kortlink.dk/57rw
>
> Ifølge manualen skal den have en SATA 1.5 GB/s Speed Linit Jumper...
>
> http://kortlink.dk/57ru
>
> <mlr>

den lille mini manual der medfølger siger at ka sættes ned med en software
fra den side du lige har kigget på, har også hentet den, og brændt den ud,
men da computeren fryser ved bios, kan jeg ikke køre softwaren, som sku få
den ned på 1.5 gb/s... ka den software køre på en anden computer, så den
ændre hastigheden, eller er det en bios ting ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-04-08 21:27

On Wed, 30 Apr 2008 22:18:26 +0200, "Jim" <ny11092001@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>den ned på 1.5 gb/s... ka den software køre på en anden computer, så den
>ændre hastigheden, eller er det en bios ting ?

Du skal jo have kontakt til disken, så den må kortvarigt over på den
store maskine....

Det bør være muligt at tvinge disken i 1.5 GB/s med Samsung's ES-Tool,
men det program kan ind-i-mellem drille. I givet fald vil jeg foreslå
du prøver med IBM/Hitachi's Feature Tool der bl.a. kan hentes her:

http://www.ultimatebootcd.com/

God fornøjelse med den store 750 GB harddisk....

<mlr>

Fra : Jim

Dato : 30-04-08 21:29

> [...]
>
> http://www.ultimatebootcd.com/
>
> God fornøjelse med den store 750 GB harddisk....

jeg prøver, Mange tak for hjælpen og din tid :)

Fra : JBJ

Dato : 30-04-08 11:21

"Jim" <ny11092001@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "Michael Rasmussen" <michael@invalid> wrote in message

> jeg prøver, Mange tak for hjælpen og din tid :)

Nu skrev du at du havde den sat som slave, har du prøvet at have den
siddende som master? For at Setup programmet skal virke skal den som regel
sidde som master.

JBJ

Fra : Jim

Dato : 30-04-08 23:51

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote in message

> Nu skrev du at du havde den sat som slave, har du prøvet at have den
> siddende som master? For at Setup programmet skal virke skal den som regel
> [...]
Nej der var som tidligere nævnt ingen jumpers med, så det fik jeg ik
prøvet... men den lykkedes at få den sat til 1.5gb/s med IBM/Hitachi's
Feature Tool.. Så nu virker den :)
Så ka man sove ubekymret igen...
Rart at ha experterne samlet 1 sted.. Tak for hjælpen endnu en gang.