Lyd via DVI?
Fra : Morten

Dato : 29-04-08 07:52

Hej

I forbindelse med at jeg var ved at læse om en sat-receiver som kunne sende
både billede og lyd ud via DVI i HD format, var der også en sidebemærkning
om at visse grafikkort fra ATI gav samme mulighed.

Jeg har i øjeblikket kig på et Sapphire Radeon HD 3870 Ultimate Edition
grafikkort og jeg har fundet denne test af dets "lillebror" 3850'eren:
http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_hd_3850_ultimate/5.htm
hvor der jo bl.a. står følgende:
a.. HDMI output support
a.. Supports all display resolutions up to 1920x1080
b.. Integrated HD audio controller with multi-channel (5.1) AC3 support,
enabling a plug-and-play cable-less audio solution
Så jeg skriver egentligt her for dels at få bekræftet om det virkeligt er
korrekt at det grafikkort kan sende både lyd og billede i HD format ud
gennem et alm DVI kabel?

Er der evt. nogle brugere her i gruppen som selv har erfaringer med dette
3870 eller evt. 3850 kort?

På forhånd tak!

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-08 08:43

"Morten" <munk_jensen@TAGVÆKyahoo.dk> wrote in message

> [...]

> Så jeg skriver egentligt her for dels at få bekræftet om det virkeligt er
> korrekt at det grafikkort kan sende både lyd og billede i HD format ud

Nej, det er ikke muligt med DVI, men er med HDMI (som der står). Det er ikke
samme kabel.

mvh
///M

Fra : Morten

Dato : 29-04-08 09:13

> Nej, det er ikke muligt med DVI, men er med HDMI (som der står). Det er
> ikke
> samme kabel.

Ok, tak for hjælpen.
Så man skal altså have fat i et DVI -> HDMI kabel eller en DVI -> HDMI
adapter går jeg så ud fra.

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-08 10:04

> Ok, tak for hjælpen.
> Så man skal altså have fat i et DVI -> HDMI kabel eller en DVI -> HDMI
> adapter går jeg så ud fra.

Øh nej, det får du heller ikke lyden med ved. Du skal køre HDMI<->HDMI hvis
du vil have lyden med. Og vel at mærke skal det også være HDMI v. 1.2.

mvh
///M

Fra : Morten

Dato : 30-04-08 18:16

> Øh nej, det får du heller ikke lyden med ved. Du skal køre HDMI<->HDMI
> hvis
> du vil have lyden med. Og vel at mærke skal det også være HDMI v. 1.2.

Undskyld hvis jeg spørger dumt, men hvordan kører man HDMI -> HDMI, når ikke
der er nogen HDMI udgang på grafikkortet?

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-08 18:48

> Undskyld hvis jeg spørger dumt, men hvordan kører man HDMI -> HDMI, når
> ikke der er nogen HDMI udgang på grafikkortet?

Jeg ved ikke hvorfor jeg har misforstået dig (måske pga. subject?) men du
kan ikke køre lyd via (_ren_) DVI. Det er dog rigtigt at HD2600'eren også
smider lydsignalet ud via DVI-porten, men det kommer kun hen til HDMI-kablet
via en adapter som følger med i kassen (qoute: "ATI RadeonT DVI-I to HDMI2
with 5.1 audio (adapter)" fra
http://ati.amd.com/products/radeonhd2600/radeonhd2600xt/specs.html). Det er
vist det man kalder at omgå standarden. Nå, men hvis jeg har vildledt dig,
må du undskylde. Som jeg forstår linket, skal du bare have et helt alm.
HDMI-kabel parat og så er du kørende.

mvh
///M

Fra : Morten

Dato : 30-04-08 19:57

> [...]
> dig, må du undskylde. Som jeg forstår linket, skal du bare have et helt
> alm. HDMI-kabel parat og så er du kørende.

Ved ikke om/hvem der har misforstået/villedt hvem - men nu har jeg i hvert
fald fået svar på det jeg ønskede og det er da det vigtigste, så tak for
hjælpen til jer begge
Mvh
Morten

Fra : Hauge

Dato : 30-04-08 18:23

///M wrote:
> Øh nej, det får du heller ikke lyden med ved. Du skal køre
> HDMI<->HDMI hvis du vil have lyden med. Og vel at mærke skal det også
> være HDMI v. 1.2.

ATI's HD2600 har DVI ud, og bruger man deres DVI->HDMI, så får man også
lyden med over.

Mvh Hauge

Fra : Morten

Dato : 30-04-08 18:35

> ATI's HD2600 har DVI ud, og bruger man deres DVI->HDMI, så får man også
> lyden med over.

Okay, tak for det lynhurtige svar - jeg regner med at det omtalte kabel også
er det der bruges til hhv. 3850 og 3870-HD serien så....kan du evt. være mig
behjælpelig med et link til hvor jeg kan købe sådan et kabel?
På forhånd tak!
Mvh
Morten

Fra : Hauge

Dato : 30-04-08 18:52

Hej
Morten wrote:
> [...]
> kabel også er det der bruges til hhv. 3850 og 3870-HD serien
> så....kan du evt. være mig behjælpelig med et link til hvor jeg kan

Det kan jeg desværre ikke, men vil mene du skal prøve at kikke på ATI's
hjemmeside. Adaptoren fulgte med mit 2600'er kort, og man kan desværre ikke
bruge en alm. DVI->HDMI, da ATI bruger deres egen standard for DVI med lyd.

Mvh Hauge