WHS musikserver istedetfor NAS
Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-04-08 20:59

Jeg har en lille Synology DS106j med en Slimserver 6.3, der streamer
musik til min Squeezebox. Det har den gjort "tilfredsstillende" hidtil
(langsomt men billigt), men den kan ikke trække nyeste udgave af
SqueezeCenter serveren, så en erstatning skal findes.

Jeg har egentlig været rigtig glad for min Synology og bortset fra
hastigheden på Slimserveren kun haft en anke: Overførselshastigheden på
netværket. De fleste andre maskiner tilsluttet mit netværk har været NTFS
formaterede maskiner og når der skal "oversættes" fra den EXT3
formaterede NAS har det påvirket hastigheden markant.

Begge hastighedsproblemer vil jeg nu eliminere ved at anskaffe mig en WHS
baseret server istedet, dog ville jeg gerne bevare en nogenlunde
fornuftig strømøkonomi, minimal størrelse og støj, og har fundet frem til
følgende hardware:

Antec Minuet 350 micro-ATX kabinet med en 350W 80PLUS PSU
Asus P5VD2-VM/SE micro-ATX bundkort
Pentium Dual Core E2180 CPU
1x1 Gb RAM
Samsung Spinpoint M5 HM120HC 2.5" harddisk

Det er kun selve serversystemet. SATA Diske til lager har jeg i forvejen.
Budgettet er ca. 1.500,- kr uden software, med et absolut maksimum på
2.000,-.

Nogen forslag til forbedringer når nu de primære parametre er
strømbesparende og støjsvag? Jeg er i tvivl om hvorvidt det vil gøre en
forskel med 2 Gb RAM f.eks?

Andre ufravigelige krav til systemet er minimum 2x USB 2.0, lydudgang til
mine trådløse Sennheisere og gigabit netværk.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-04-08 21:14

Kent Oldhøj wrote:

> [...]
> NTFS formaterede maskiner og når der skal "oversættes" fra den EXT3
> formaterede NAS har det påvirket hastigheden markant.

Tror du ikke snarere det er CPU hastigheden på dit Synology mainboard? De
tilsluttede klienter ser ikke NAS'ens filsystem direkte, men SMB eller
NFS over dit LAN.

> [...]
> WHS baseret server istedet, dog ville jeg gerne bevare en nogenlunde
> fornuftig strømøkonomi, minimal størrelse og støj, og har fundet frem
[klip]
> Andre ufravigelige krav til systemet er minimum 2x USB 2.0, lydudgang
> til mine trådløse Sennheisere og gigabit netværk.

Har du overvejet et mini-ITX mobo med f.eks. VIA C7 processor? Det bliver
måske lidt svært for 2000 kr (mobo m/ CPU, RAM, kabinet og PSU), men hvis
du kan spare 30W (gæt!!) 24/7, bør det tages med i det samlede regnskab.

Du kan få fornuftige VIA mobos som er 100% passivt kølet (af CPU), så det
kun er kølingen af diskene som du skal tænke på.

--
Jesper Lund

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-04-08 23:13

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote in

> Tror du ikke snarere det er CPU hastigheden på dit Synology
> mainboard? De tilsluttede klienter ser ikke NAS'ens filsystem direkte,
> men SMB eller NFS over dit LAN.

Nej. Jeg udtrykte mig ikke særlig tydeligt, men det er denne problematik
jeg oplever og vil undgå:

http://softwarecommunity.intel.com/articles/eng/1259.htm

> Har du overvejet et mini-ITX mobo med f.eks. VIA C7 processor? Det
> bliver måske lidt svært for 2000 kr

Jeg har da kigget på dem, men skulle mine krav opfyldes røg hele budgettet
til mobo/CPU alene, så det samlede system kom op mellem 2500 og 3000. Det
afholdt mig fra at tjekke VIA systemerne i detaljer. Men hvis der virkelig
er en strømbesparelse i den størrelsesorden du nævner, så er merudgiften jo
hurtigt tjent hjem.

Der er et hav af VIA boards. Er der nogle du særligt vil anbefale eller
nogle jeg absolut skal undgå?

Nogle der kender sites der sammenligner strømforbrug på den slags systemer?

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-04-08 23:47

Kent Oldhøj wrote:

> Der er et hav af VIA boards. Er der nogle du særligt vil anbefale eller
> nogle jeg absolut skal undgå?

Der er en udemærket oversigt her med strømforbrug
<http://www.mini-itx.com/store/?c=2>

Jeg har selv et EPIA EN 1.2GHz C7, som er passivt kølet og med gigabit.
Det hurtigste og nyeste er EPIA SN 1.8GHz C7, som har en CPU blæser. Jeg
har set nogle rapportere 80 MB/sec dette SN board (Windows klient og
server, så vidt jeg husker).

Proshop.dk har de fleste af disse motherboards.

> Nogle der kender sites der sammenligner strømforbrug på den slags
> systemer?

Du skal nok finde realistiske realistiske strømforbrugsmålinger for det
system, som du overvejer, og sammenligne med VIA.

VIA mobo manualerne har tabeller med strømforbrug under forskellige loads
<http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/>

--
Jesper Lund

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-04-08 01:29

> Der er en udemærket oversigt her med strømforbrug
> <http://www.mini-itx.com/store/?c=2>

Hmmmm..... et VIA EK board kommer under 20W og tilsyneladende kan jeg holde
det under 2000 i anskaffelse, men så mangler der et passende kabinet.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-04-08 23:58

Kent Oldhøj wrote:

> Nej. Jeg udtrykte mig ikke særlig tydeligt, men det er denne problematik
> jeg oplever og vil undgå:
>
> http://softwarecommunity.intel.com/articles/eng/1259.htm

Har du prøvet at bruge NFS i stedet for SMB?

--
Jesper Lund

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-04-08 01:32

> Har du prøvet at bruge NFS i stedet for SMB?

Nej, problemet var ikke større end jeg kunne leve med det. Det var kun ved
sjældne flytninger af større datamængder at det virkelig irriterede.

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-04-08 09:11

Kent Oldhøj wrote:

> Hmmmm..... et VIA EK board kommer under 20W og tilsyneladende kan jeg
> holde det under 2000 i anskaffelse, men så mangler der et passende
> kabinet.

Mini-ITX boards passer også i ATX og microATX kabinetter.

--
Jesper Lund