Andet multimedie
bentjuul 3670
Billedbehandling...
Fra : Ukendt

Dato : 19-05-08 22:43

Findes der en funktion i Photoshop der kan det samme som sliderne/skyderne i
dette program: www.capturenx.com (vælg engelsk).
Der er nogle slidere/skydere hvor man ligesom kan booste farverne i et
bestemt område. Håber I forstår hvad jeg mener, men det hjælper at se
demo'en på linket.
Capture NX er beregnet til Nikon RAW-fotobilleder (NEF-format), og jeg synes
funktionen er rigtig smart. Ligeledes findes der en funtion som automatisk
booster alle farver i billedet. Kan også være ret brugbar og nem.
Findes disse funktioner i Photoshop, og er de lige så nemme at bruge? Jeg
ved at man kan justere hue/saturation og RGB farver osv, men det er for
"besværligt". Jeg savner den anden funktion (til fx. Canon RAW-billeder).

Håber på lidt hjælp.

Mvh Jørgen

Fra : Asboe

Dato : 20-05-08 16:08

Jørgen skrev i <4831f44b$0$90262$14726298@news.sunsite.dk>:

> [...]
>ved at man kan justere hue/saturation og RGB farver osv, men det er for
>"besværligt". Jeg savner den anden funktion (til fx. Canon RAW-billeder).

Kender ikke det program, men jeg prøver at svare alligevel, ud fra det
du skriver.

I Bridge/Photoshop findes der et plugin til RAW-filer. Det hedder
Camera RAW. Her kan du lysne/mørkne, farvemætte og ændre farverne
inden for deres gamut - plus en masse mere.

Bruger du ofte RAW formatet med dine billeder, vil jeg anbefale at
bruge Bridge til disse justeringer ... evt bruge Adobe LightRoom, som
kan det samme.

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-08 20:02

Asboe wrote:
> [...]
>
> Bruger du ofte RAW formatet med dine billeder, vil jeg anbefale at
> bruge Bridge til disse justeringer ... evt bruge Adobe LightRoom, som

Jo det ved jeg, men jeg søger en funktion som den du kan se på
www.capturenx.com med sliderne.
Du har vel set den? Hvis Photoshop har noget lignende, så ville det være
interessant.

Fra : Asboe

Dato : 20-05-08 22:05

Jørgen skrev i <48332028$0$90262$14726298@news.sunsite.dk>:

>Jo det ved jeg, men jeg søger en funktion som den du kan se på
>www.capturenx.com med sliderne.
>Du har vel set den? Hvis Photoshop har noget lignende, så ville det være
>interessant.

Både Photoshop, Bridge og Lightroom kan! De har ikke den der 'smarte'
interface, men du kan opnå samme resultat deri.

I Camera RAW findes der et faneblad der hedder HSL/gråtoner. her kan
lave det samme med en enkelt farvetone. i Lightroom er funktionen
udviddet en smule, så man direkte på billedet med musen kan ændre på
de enkelte farver.

At twiste en enkelt farve, kræver offest en seletion, for ikke at
påvirke de andre områder i billedet ... så vil det kræve at du bruger
PHotoshop, Her kan du med et utal at justeringslag twiste enkelte
farver eller områder, på samme måde.
Hue/saturation, replace color, selective color og color balance kan
her alene eller i samspil skabe samme effekt.

Fra : Pico

Dato : 22-05-08 23:01

Jørgen wrote:
> [...]
> Jeg ved at man kan justere hue/saturation og RGB farver osv, men det
> er for "besværligt". Jeg savner den anden funktion (til fx. Canon

Det er et plugin, heder noget i retning af Viveza og kan installeres ti PS
som du kan se nedenunder.
Jeg har leget lidt med det i PS, virker udemærket. se linket:
http://www.niksoftware.com/index/en/entry.php

--
MVH
Pico

Adobe® Photoshop®

Adobe Photoshop Elements

Minimum Requirements

Installation for Adobe Photoshop (Versions 7.0 through CS3)

1. Start the installer utility by double clicking on the

Viveza Installer.exe file

2. After you read the Read Me and accept the End User

License Agreement, the Viveza installer will prompt

you for the plug-in location for your image editing

application of choice.

3. The installer should attempt to locate your Plug-Ins

folder. Check the installation path before continuing.

If the installer cannot locate the proper location, use

the Browse button, locate the Plug-Ins folder, which is

located within the Photoshop folder, and click OK.

A typical location would be found at:

C:\Program Files\Adobe\Photoshop\Plug-Ins

4. Click the Next button.

5. Select Begin 15 day demo and click on the Demo button

or select Enter Product Key and Activate, then enter your

name and product key and click on the Activate button.

6. If you want the Nik Selective Tool to open each time Photoshop

or Photoshop Elements launches, leave the Open

Nik Selective Tool Automatically box checked.

The Nik Selective Tool enables you to selectively apply

Viveza by automating the Photoshop or Photoshop

Elements layers system.

7. Complete the installation, the next time Photoshop is

opened, your new software will appear under the Filters

menu.

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-08 04:59

Pico wrote:
> Det er et plugin, heder noget i retning af Viveza og kan installeres
> ti PS som du kan se nedenunder.
> Jeg har leget lidt med det i PS, virker udemærket. se linket:
> http://www.niksoftware.com/index/en/entry.php

Kanon! Lige præcis det jeg søger. Mange tak.
Den eneste der vist mangler er en boost-funktion af alle farver i billedet.

Mvh Jørgen