Andet multimedie
bentjuul 3670
Stort billede skal gøres mindre til brug s~
Fra : Ukendt

Dato : 15-05-08 07:49

Hej.

Jeg har taget et billede med et kamera, der fylder 2448 * 3264 pixels.

Jeg har brug for, at billedet kommer til at fylde ca. 799 * 50 pixels.

Dette skal jeg bl.a. gøre ved at beskære, idet det kun er et "smalt" stykke
af det samlede foto, der skal bruges som banner.

Men efter beskæringen ender jeg stadig med at have knap 600 pixels i højden
og samme bredde på 2448 pixels.

Dette vidner om en høj kvalitet i billedet, men er det ikke muligt, uden at
det bliver "direkte grimt", at få billedet ned i en mere eller mindre
passende størrelse.

Der kan stadig beskæres lidt endnu i billedet, hvis det er nødvendigt.

Jeg har Fireworks installeret.

mvh / på forhånd tak.
Michael

Fra : emj

Dato : 15-05-08 08:12

Michael Sørensen skrev:

>Men efter beskæringen ender jeg stadig med at have knap 600 pixels i højden
>og samme bredde på 2448 pixels. Dette vidner om en høj kvalitet i billedet

Vel gør det da ej )
Pixelantal har ikke noget med kvalitet at gøre.

>men er det ikke muligt, uden at
>det bliver "direkte grimt", at få billedet ned i en mere eller mindre
>passende størrelse.

Jo, men hvad skal billedet bruges til? Skal det udskrives eller skal
det bruges på en hjemmeside?

Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-08 08:21

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Vel gør det da ej )
> Pixelantal har ikke noget med kvalitet at gøre.

Så lærte jeg det.

> Jo, men hvad skal billedet bruges til? Skal det udskrives eller skal
> det bruges på en hjemmeside?

Det skal være et banner til en hjemmeside

Fra : emj

Dato : 15-05-08 21:47

Michael Sørensen skrev:

>Det skal være et banner til en hjemmeside

Så skal det jo ikke være 2440pixel bredt.

Bestem dig for, hvor bredt det skal være eks. 1000 pixels resize så
til den bredde. Herefter kan du beskære højden.

Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-08 22:23

> Så skal det jo ikke være 2440pixel bredt.

Det har du da så vældig ret i - og derfor er det jo også så heldigt, at
hverken jeg elelr andre har sagt, at det skal være 2440 pixel bredt.

Det jeg derimod nævnte var, at det i øjeblikket var 2440 pixel bredt, men at
jeg skulle "konvertere" det til 799pixel i bredden, som var mit ønske.

> Bestem dig for, hvor bredt det skal være eks. 1000 pixels resize så
> til den bredde. Herefter kan du beskære højden.

Jvf. ovenstående og mit tidligere indlæg skulle størrelsen præcis være 799 *
50 pixels, så jeg har allerede bestemt mig fra starten af.

Jeg skal ikke beskære, men gøre billedet mindre.

Jeg har i øvrigt fundet løsningen fra det tidligere svar i tråden.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-08 05:32

emj wrote:

> Pixelantal har ikke noget med kvalitet at gøre.

Tjah, et stort pixeltal åbner i det mindste mulighed for en større
detaljerigdom, så ....

Erik Ginnerskov

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 15-05-08 09:21

On Thu, 15 May 2008 08:48:42 +0200, "Michael Sørensen" <.> wrote:

> [...]
>passende størrelse.
>
>Der kan stadig beskæres lidt endnu i billedet, hvis det er nødvendigt.

Du kan f.eks. "resize" billedet i PaintShop Pro (eller et andet
billedbehandlingsprogram)...