OOP forståelsesproblem
Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-04-08 15:44

Jeg har ca. følgende struktur [1]

Hvordan pusher jeg udvidelsen til den normale DB klasse ind blot ved at
instantiere special_class?

Jeg ønsker altså ikke:
$DB = new DC_DB ();

Men bevare normal instantiering (og DB handle åbning) i index.php og i det
omfang jeg instantierer ekstra klasser, at lade dem hælde deres
DB-spicifikke funktioner ind.

[1]
index.php
---------

$DB = new DB ();
$SC = new special_class ();

$DB->perform_magic ();

db.php
------

class DB {
function DB () {
$DBH = open_db();
}
}

special.php
-----------

class special_class {
function special_class () {
}
}

class SC_DB extends DB {
function perform_magic () {
}
}

Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-04-08 18:18

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote in message
> Jeg har ca. følgende struktur [1]
>
> Hvordan pusher jeg udvidelsen til den normale DB klasse ind blot ved at
> instantiere special_class?

I ord er det jeg ønsker en lille DB klasse, som har funktioner der bruges af
mange klasser og selve DB åbningen.

De andre klasser jeg instantierer lægger så funktioner ind i $DB og anvender
samme DB åbning.

Skulle det være rigtigt fint kunne de ekstra klasser _kun_ anvende deres
egne funktioner, dem fra den oprindelige DB klasse samt det fælles DB
handle.

Hvor langt kan man komme med PHP og OOP i den henseende?

Fra : Martin

Dato : 20-04-08 20:12

Jens Thomsen wrote:
> "Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote in message

Hvis du laver din DB klasse som en abstract klasse, så vil den
automatisk initialiserer din __construct i DB klassen

abstract class DB {
var DB
protected __construct() {
$this->DB = $this->connect();
}
private connect() {
return mysql_select_db(...);
}
protected getRows() {
return mysql_fetch_rows();
}

}

class special_class extends DB {
// Inde i denne klasse er $this->DB nu din database connection

public function doStuff() {
$this->getRows();
}
}

osv osv :)

> [...]
> handle.
>
> Hvor langt kan man komme med PHP og OOP i den henseende?

Hvis du bruger PHP 5.1+ så har du et fuldt OOP i PHP, hvis du bruger
under PHP 5.1 så har du et næsten fuldt - bruger du PHP 4 så har du et
meget tomt, og mangler abstract samt en masse andet :)

Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-04-08 20:23

"Martin" <martin@aarhof.invalid> wrote in message

> Hvis du laver din DB klasse som en abstract klasse, så vil den automatisk
> initialiserer din __construct i DB klassen
>
> abstract class DB {
> var DB
> protected __construct() {
> $this->DB = $this->connect();
> }
> private connect() {
> return mysql_select_db(...);
> }
> protected getRows() {
> return mysql_fetch_rows();
> }

Det er en del mere avanceret end jeg plejer at gøre, så der er lige lidt at
læse på

Tak for svaret. Det hjælper mig langt videre!

Fra : Martin

Dato : 20-04-08 20:06

Jens Thomsen wrote:
> [...]
>
> Men bevare normal instantiering (og DB handle åbning) i index.php og i det
> omfang jeg instantierer ekstra klasser, at lade dem hælde deres

class special_class extends SC_DB {

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-04-08 09:54

Fra : Michael Rasmussen