Baggrundsbilled (vandmærke) i div
Fra : Harald

Dato : 21-04-08 18:08

Hej

Jeg vil gerne have dette billede:
http://www.nostalgidag.dk/nd/velkommen.gif

ind som vandmærke på denne side:
http://www.nostalgidag.dk/nd

billedet skal kun være i "Indhold" div´en, altså den hvor der står
Velkommen.

Jeg har forsøgt med bla. hvad der står på denne side:
http://www.w3.org/TR/2002/WD-css3-background-20020802/#properties1

men uden at få noget fornuftig ud af det.

Nogle forslag?

Mvh
HK

Fra : David Nielsen

Dato : 21-04-08 18:33

> Jeg vil gerne have dette billede:
> http://www.nostalgidag.dk/nd/velkommen.gif
>
> ind som vandmærke på denne side:
> http://www.nostalgidag.dk/nd

Du skriver følgende i din HTML fil :

Eller i din CSS fil :

#indhold {
background:url(velkommen.gif);
margin:10px 0px 5px 180px;
border-style:solid;
border-color:black;
border-width:1px 2px 2px 1px;
background:white;
min-width:400px;
font-size:100%;
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-04-08 18:41

Harald skrev:
> [...]
> Velkommen.
>
> Jeg har forsøgt med bla. hvad der står på denne side:

Måske en anden artikel kan hjælpe:
http://webdesign101.dk/www/background/
især:
http://webdesign101.dk/www/background/eksempel_9.html

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Harald

Dato : 21-04-08 19:03

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Måske en anden artikel kan hjælpe:
> http://webdesign101.dk/www/background/
> især:
> http://webdesign101.dk/www/background/eksempel_9.html

Samme resultat som da jeg selv prøvede, har nu skrevet dette i css´en:
background-image: url(velkommen.gif);
background-repeat: no-repeat;
background-position: center center;
padding-bottom: 1em;

Kan ses her: http://www.nostalgidag.dk/nd

Mvh
HK

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-04-08 19:20

Harald skrev:

> Samme resultat som da jeg selv prøvede, har nu skrevet dette i css´en:
> [...]

Du indsætter billedet som baggrund på flere
forskellige elementer:
#indhold h1,
h2,
h3,
#indhold p,
#indhold pre,
#indhold table

Et vandmærke skal jo kun indsættes på ét element, enten
body-elementet eller som i mit eksempel, div#indhold-
elementet.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Harald

Dato : 21-04-08 20:34

> [...]
> #indhold pre,
> #indhold table
>

> Et vandmærke skal jo kun indsættes på ét element, enten body-elementet

Hvis jeg indsætter billedet i body eller indhold så ses billedet slet ikke?

/HK

Fra : Harald

Dato : 21-04-08 20:42

"Harald" <noname@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> "Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg indsætter billedet i body eller indhold så ses billedet slet
> ikke?

Nå nu tror jeg der sker noget, jeg skulle åbenbart indsætte dette:
div#indhold {
background-image: url(velkommen.gif);
background-repeat: no-repeat;
background-position: center center;
padding-bottom: 1em;
}
i min css, jeg troede bare det var de 4 linier mellem {} der skulle sættes
ind, jeg har ingen ide om hvilken betydning linien div#indhold har? Det
burde jeg nok sætte mig ind i en dag.

/HK

Fra : Harald

Dato : 21-04-08 20:53

> [...]
> ind, jeg har ingen ide om hvilken betydning linien div#indhold har? Det

Så virker det vist rimelig, nu skal jeg bare finde på noget så teksten
bliver tyderligere, tak for hjælpen.
http://www.nostalgidag.dk/nd/

/HK

Fra : David Nielsen

Dato : 21-04-08 23:49

Så virker det vist rimelig, nu skal jeg bare finde på noget så teksten
bliver tyderligere, tak for hjælpen.

Du kan gøre teksten mere tydelig ved at gøre billedet mere lyst. Så kan man
ikke se billedet så tydeligt men sådan er det jo med vandmærker aka baggrunds
billeder som er meget lyse

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-04-08 21:27

Harald skrev:

> i min css, jeg troede bare det var de 4 linier mellem {} der skulle sættes
> ind, jeg har ingen ide om hvilken betydning linien div#indhold har? Det
> burde jeg nok sætte mig ind i en dag.

Det bør du gøre i dag:
Det, ser står før formregelblokken {} er
en kommasepareret liste over, hvilke elementer,
der skal have de egenskaber, der er fastlagt
i formregelblokken.

Jeg vover at henvise til min signatur.

Jørgen Farum Jensen
..