El-kogeplade max 1000w
Fra : SørenH

Dato : 20-04-08 18:19

Vi skal bo i båden sydpå de næste par år, og har ledt og ledt efter en
lille simpel kogeplade på max 1000W til brug når der er landstrøm fra
eks. 6A-sikringer.
Vi har fundet een på 1500W men det vil afholde os fra at kunne bruge den
en del steder.
Og ja, - vi ved godt det tager en krig at varme en kedel vand med en
1000w-plade, men hellere det end at springe sikringerne i land.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Henning

Dato : 20-04-08 19:31

On Sun, 20 Apr 2008 19:18:41 +0200, SørenH
<soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote:

> [...]
>Og ja, - vi ved godt det tager en krig at varme en kedel vand med en
>1000w-plade, men hellere det end at springe sikringerne i land.

Hvorfor ikke bruge gas? Så er du uafhængig af strøm hvad enten du er i
land eller på vand

Fra : SørenH

Dato : 20-04-08 19:36

Henning skrev:
> Hvorfor ikke bruge gas? Så er du uafhængig af strøm hvad enten du er i
> land eller på vand

Jamn, - det bruger vi da osse som primærkilde (dernede vil det være de
blå 3 kg campinggaz), men nu er det sådan, at el mange steder er gratis
eller til en fast lav afgift, og så kan vi lisså godt spare på gassen i
de situationer. Af samme grund har vi osse vores lille rejse-elkedel på
800W med.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : claus b. p.

Dato : 21-04-08 07:02

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
> [...]
> Og ja, - vi ved godt det tager en krig at varme en kedel vand med en
> 1000w-plade, men hellere det end at springe sikringerne i land.
Jeg har også kigget efter laveffekt ting, og udviklingen går den forkerte
vej. En ting det er ret nemt at få er microovne, og i sådan en kan man også
varme vand. Fandt også en kaffemaskine i den lokal "Alstrøm" isenkræmmer.
Begge dele er i den billige ende af investeringer.

Mvh. CLaus

Fra : Egon Stich

Dato : 21-04-08 10:42

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse news:480b78df$0$27366$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> [...]
> Og ja, - vi ved godt det tager en krig at varme en kedel vand med en
> 1000w-plade, men hellere det end at springe sikringerne i land.

Du nævner udtrykkeligt vand.
Er dette tilfældet, findes der gode el-kedler på under 1000 w, hvor det ikke "tager en krig" at lave kaffe.
Jeg købte min i Bilka.

Jeg formoder, du har gas til madlavningen?

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-04-08 11:50

Hej Søren,

Er det sådan en type du har fundet:

http://www.mariendalonline.dk/shop/melissa-kogeplade-1-7764p.html

Den har følgende muligheder: 4 trin: 360 - 600 - 900 - 1500 watt
så kan du selv bestemme aftagen energi afhængig af
sikringsstørrelsen på det enkelte sted I besøger.

Jeg har selv en lille ovn ombord hvor bradepanden lige kan tage
to koteletter.
Den har to varmelegemer, over- og undervarme på 350 watt og de
kan tændes enkeltvis eller samlet.
Den ovn er vi meget glade for og vi kan også bruge den på en
ankerplads med hondageneratoren tilkoblet.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 23-04-08 17:12

Harding E. Larsen (slet XVYTG) skrev:
> [...]
> så kan du selv bestemme aftagen energi afhængig af
> sikringsstørrelsen på det enkelte sted I besøger.

Hej Harding
Den du har fundet er Melissa's gamle model, med trinvis effekt, firmaet
har bare ikke fået fornyet siden, men det er lige sådn een jeg var efter.
Den jeg fik købt er den nyeste Melissa med 1500W termostatstyring, men
heldigvis kostede den kun 99kr, så vi tar den med og kan så bruge den
når der er ampere nok.
SørenH
- nu med blå hænder.
Marie af Næstved
- nu med blå bundmaling.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-04-08 12:12

Hej Søren,

Det var da uheldigt at den gamle ikke produceres mere; men
selvfølgelig, der spares ved redesign.
En kogeplade med kun et varmelegeme i stedet for flere
varmelegemer i en plade. En thermostat i stedet for en
flerestillingsomskifter. Det giver lidt her og der for at få
prisen ned.
Jeg har prøvet at Google lidt; men det ser ikke ud til at nogen
fabrikant reklamerer med en trinregulering.

Mvh/Harding
I vandet siden mandag eftermiddag!

Fra : Ole Pagh

Dato : 24-04-08 17:39

SørenH har bragt dette til os:
> [...]
> Og ja, - vi ved godt det tager en krig at varme en kedel vand med en
> 1000w-plade, men hellere det end at springe sikringerne i land.

Hej Søren

Har du overvejet at bruge en lysdæmper til at regulere effekten med?

Enten en færdiglavet der enten umiddelbart kan klare 6 - 10 A, eller
måske en til mindre strøm kan modificeres med en lille køleplade til
triac'en.

Ellers er den nem at fremstille selv med 2 halvledere (Triac + Diac),
2-3 modstande + et potmeter, et par kondensatorer og hvis det skal være
fint, en støjdæmpmingsspole.

En 'lysdæmper' virker fint på et varmelegeme, da belastningen er rent
ohmsk.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)