Skillerelæ-Generator
Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 20-04-08 16:45

Er der nogen med elektronik forstand, der vil fortælle mig hvor på
generatoren D+ sidder.
Skillerelæet skal styres fra denne.
På forhånd tak

--
Hans
URD/Contessa 32

Fra : SørenH

Dato : 20-04-08 18:12

Hans, " URD" Contessa 32. skrev:
> Er der nogen med elektronik forstand, der vil fortælle mig hvor på
> generatoren D+ sidder.
> Skillerelæet skal styres fra denne.
> På forhånd tak

Det kommer an på hvilken generator du har og dermed hvordan den er benævnt!
Normalt er der 4 tilslutninger samlet på bagsiden:
B+ og B- er hovedtilslutningerne til Batterierne.
W er typisk til en omdrejningstæller,
og D+ eller, som den hedder på en del generatorer, 61, er et
ladekontroludtag fra diodebroen, som først får spænding når generatoren
er kommet i omdrejninger = den lader (fra B+).
Derfor kan D+/61 bruges til at styre/trække et relæ som åbner for strøm
fra startbat+ til forbrugsbat+.
Vil man undgå dette kan man anvende feks et Sceptor elektronisk relæ,
som ud fra spændingen på de to grupper/kredse åbner efter behov.
Husk at de to ledninger (startbat+ - relæ - forbrugsbat+) skal være på
minimum 10 kvadrat.
Er du stadig i tvivl, så noter hvad generatoren hedder og hvilken model,
ring til en autoelektriker, søg på Google, eller spørg igen hér.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved.

Fra : Jens

Dato : 20-04-08 20:04

Hej

Jeg mangler egentligt et motor-timeur.
Ud fra "Derfor kan D+/61 bruges til at styre/trække et relæ som åbner for
strøm
fra startbat+ til forbrugsbat+." - er det så også fra D+ jeg tager styringen
af motoruret. Eller tager jeg det bare fra nøglen ?

mvh
Jens

Fra : SørenH

Dato : 20-04-08 23:13

Jens skrev:
> [...]
> fra startbat+ til forbrugsbat+." - er det så også fra D+ jeg tager styringen
> af motoruret. Eller tager jeg det bare fra nøglen ?

Det kunne du godt, men det er ikke sædvanligt.
Teoretisk kunne motoren køre i timevis uden at lade (ved lave
omdrejninger) og det sædvanlige er at timetælleren (det er vel den du
mener?!) aktiveres af første "hak" på din tændingsnøgle, og kører til du
har stoppet motoren og drejet nøglen i nul.
For det meste driver ladekontrolspændingen kun din ladelampe på
motorpanelet, - eller rettere sagt får den til at holde op med at lyse,
når spændingen på D+/61-siden af lampen blir lisså stor som
batterispændingen på den anden side af lampen. Det er derfor du kan se
at den lyser svagere og til sidst slukker helt med stigende omdrejningstal.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved