søgelænder
Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 19-04-08 19:26

I fortsættelse af indlægget om revner i gelcoaten omkring sceptre vil
jeg godt stille spørgsmålstegn om nytten af de søgelændre, som
hovedparten af sejlbåde er udstyret med. Min egen erfaring med sceptre
og søgelændre er, at de ikke kan holde til noget den dag der virkelig
er brug for dem. Jeg har selv oplevet, at en gast har mistet fosfæstet
på fordækket og derved brækkede et scepter i svejsningen ved foden.
Disse svejsninger er virkelig det savge led. Heldigvis havde han
solidt fat i et vant så vi undgik at skulle lave en "mand-over-bord"
manøvre lige før starten i en kapsejlads. Men jeg tør absolut ikke
stole på at disse sceptre og virer kan holde konen, gaster eller børn
indenbords den dag det er dem, som mister fodfæstet. Det eneste, som
holder er en solid livline. Jeg har som konsekvens valgt ikke at sejle
med søgelænder monteret. Båden er en L 23, men jeg tror, at problemet
er det samme på større både, hvor pladsen og bredden måske giver mere
falsk tryghed.

mvh
Ole

Fra : Egon Stich

Dato : 20-04-08 10:22

Hej.
Du har fat i noget her.
Selv har jerg, efter opdagelse af en revne i en svejsning, hennemgået samtlige ceptre.
4 stk viste tegn på begyndende svigt, og er blevet "eftersvejst".

MVH
Egon