Mustang flydedragter
Fra : Mads Bo Falk

Dato : 18-04-08 22:15

Jeg synes, der var snak om Mustang flydedragter her i forum'et for et stykke
tid siden. Jeg skal bruge en flydedragt, som er ekstremt godt
varmeisolerende (til vintersejlads bl.a.), og som samtidig er til at arbejde
i. Mustang skulle være et godt og prismæssigt fornuftigt bud. Spørgsmålet
lyder: er der nogen, der har et link til et sted i udlandet, hvor disse
dragter kan købes billigere end herhjemme? Det svævede noget i luften om, at
her kunne være mange penge at spare...

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 20-04-08 08:10

"Mads Bo Falk" <mads.falk@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor disse dragter kan købes billigere end herhjemme? Det svævede noget i
> luften om, at her kunne være mange penge at spare...

Hej Mads

Jeg har på et tidspunkt skabt lidt debat om dem. Jeg købte dem her
http://www.pocomarine.com/catalog/index.php?cPath=30_75&sort=4a&page=4&osCsid=394f34a50a99a657c1a40b2b1026431f
Vi købte 4 stk. og fik dem ned i DKK 2510,-/stk incl. moms og afgift - i DK
= 25% + 10 % af købspris. fragten er forholdsvis billig hvis der er et stk.
tid til du skal bruge dem.
Jeg ved ikke hvad du mener med prismæssigt fornuftigt... så vidt jeg ved er
Mustang flydedragter i den dyreste ende af flydedragter
Vi købte Mustang MS195HX Integrity Suit og er godt tilfredse.

Hvis du laver en større bestilling, så skriv herinde - det kunne være der
var flere der ville have noget med...?

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 21-04-08 20:46

Tak for det. Det ser godt ud, og jeg vil nok handle der. Hvad er egentlig
forskellen på en flydedragt og en overlevelsesdragt? Jeg har set
overlevelsesdragter, som var med "poser" rundt om hænder og fødder, og
derfor tilsyneladende umulige at arbejde i. Men en flydedragt giver vel ikke
samme beskyttelse, hvis man nu f.eks. får "lyst" til at ligge i 12 grader
varmt (koldt) vand i 24 timer...?

Venlig hilsen
Mads

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 23-04-08 07:50

Hej Mads

Jeg forstår godt at du undrer dig over forskellen. Mange forhandler af
flydedragter, særligt i DK, sniger sig til at kalde dem en
overlevelsesdragt - og det er det ikke.
Forskellen på en overlevelsesdragt og en flydedragt, er teknisk bestemt af
evnen til at man kan holde varmen/overleve i koldt vand. En overlevelses
dragt opretholder nogle særlige kriterier til erhversfiksere m.fl. og er som
du nævner , med både indbygget fødder og handsker. Se evt. på Vikings
website - der er en skildring og brug af de rigtig termer til hhv.
overlevelsesdragter og flydedragter.
En flyde dragt er til at have på for at holde varmen - og skulle du så falde
i baljen, kan den (hvis den er lukket rigtigt) hjælper dig med at holde
varmen længere tid i vandet og holde dig flydende.
Overlevelsesdragt tager du på, når du er klar over at næste skridt
sandsynligvis er redningsflåden.
Vær opmærksom på, at flydeevnen i flydedragter er så høj, at en alm. 150N.
oppustelig redningsvest, ikke er tilstrækkeligt til at vende en bevidstløs
person i vandet - dertil kræves en 275N vest - bedst hvis den er også er
asymetrisk.

Jeg klipper lige en mail ind fra Poco:
" In terms of the sizing for your suit, I would say you would be correct in
choosing the XL to gain inseam and arm length, though you may end up with
extra fabric around the body area and may be somewhat baggy.
This may not be a problem if you wear extra clothing underneath for warmth.
If you intend to pay for this by credit card, we will have to ship it to
the address where the card is billed to. Money order or bank draft would be
a preffered form of payment, and we will ship anywhere you wish.
Mustang does not always have a large stock of these items at all times. If
you place an order I will have to call Mustang to confirm availability. They
are only a few miles away from us, so if they have it we can get it quickly.
Please note: Our shipping cost does not include any duties, taxes that may
be due upon the importation of these items. "

Ellers så brug denne side - den er gennemført!
http://rnli.org.uk/upload/complete_eCD/fscommand/pop_up_safety.htm

Lars