Ulykke
Fra : Ukendt

Dato : 20-04-08 08:55

Nu er jeg ikke motorcykel ekspert, men nu efter man har læst om den ulykke
ned ved Randes, er det virkelig fuld forsvarlig at have en 8 årig dreng side
bag på en mortorcykel.
Er der egentlig nogen lovkrav om, hvor gammel man skal være for at side bag
på.

Leif

Fra : Grunnet

Dato : 20-04-08 09:05

I nyhedsmeddelelse: 480af4af$0$27358$ba624c82@nntp06.dk.telia.net,
skrev Leif Pedersen <leif-pedersen(AT)nospam.mail1.stofanet.dk>
følgende:

> Er der egentlig nogen lovkrav om, hvor gammel man skal være for at
> side bag på.

135 cm.

Citat af nuværende lovtekst:

»Stk. 5. Børn med en legemshøjde på under 135 cm må ikke befordres på
tohjulet motorcylel. Endvidere må børn under 5 år ikke befordres på
trehjulet motorcykel eller i sidevogn til motorcykel, medmindre
passagersiddepladsen er forsynet med sikkerhedssele.

Stk. 6. Med henblik på kontrol af, at bestemmelsen i stk. 5, 1. pkt., er
overholdt, kan politiet til enhver tid kræve, at et barn, der befordres på
en passagersiddeplads uden sikkerhedssele på en tohjulet motorcykel, måles.
Målingen foretages af politiet.«

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Grunnet

Dato : 20-04-08 09:16

I nyhedsmeddelelse: 480af921$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
skrev Grunnet <neets@slet-disse-ord-besked.com> følgende:
> [...]
> befordres på en passagersiddeplads uden sikkerhedssele på en tohjulet
> motorcykel, måles. Målingen foretages af politiet.«

Det skal lige indskydes, at "børn" er defineret som "under 15 år".
Når man først er fyldt 15 må man godt sidde bag på en MC selvom man er under
135 cm.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-04-08 09:22

Leif Pedersen skrev:
> [...]
> bag på en mortorcykel.
> Er der egentlig nogen lovkrav om, hvor gammel man skal være for at side bag

knægten overlevede, stort set uden en skramme - hvad er problemet?

ÅHHHH det er en motorcykel!!
Røvtorpedo!! det må forbydes!
bil??, Cykel??, Knallert?? naaarrjjjj der må de gerne være med uha uha

jo der er regler og de bliver heldigvis snart lempet
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-08 11:13

> knægten overlevede, stort set uden en skramme - hvad er problemet?

Der er ingen problem, blot om det er fuldt forsvarlig at lade en dreng på 8
år side bag på en motorcykel, men det mener hans mor åbenbart

Leif

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 20-04-08 11:18

On Sun, 20 Apr 2008 12:13:28 +0200, "Leif Pedersen"
<leif-pedersen(AT)nospam.mail1.stofanet.dk> wrote:

> Der er ingen problem, blot om det er fuldt forsvarlig at lade en dreng på 8
>år side bag på en motorcykel, men det mener hans mor åbenbart

Og hun viste sig at have ret, det tragiske udfald til trods.

Du mener åbenbart ikke at det er forsvarligt, men vi hører ingen
argumentation overhovedet? Hvorfor mener du som du gør?

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 20-04-08 14:28

"Per K. Nielsen" <pkn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Og hun viste sig at have ret, det tragiske udfald til trods.
>
> Du mener åbenbart ikke at det er forsvarligt, men vi hører ingen
> argumentation overhovedet? Hvorfor mener du som du gør?

Hvor læser du, at manden mener noget andet? Der gives overhovedet ikke
udtryk for en mening eller holdning
Manden spørger roligt og sagligt om regler, og så farer du op!
Du er godt nok oppe på tåspidserne! Er der lige blevet saltet, der hvor
du skulle have kørt?

Michael D

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 20-04-08 14:39

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Manden spørger roligt og sagligt om regler, og så farer du op!

Han spurgte altså IKKE til reglerne !

Han spurgte til om det var forsvarligt, og lod det skinne igennem at han
IKKE mener det er forsvarligt.
"det mente hans mor åbenbart" citat slut.

/jan

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 20-04-08 16:55

"Jan Selchau-Hansen" <mit_fornavn@mit_efternavn.dk> skrev i en
meddelelse news:480b4799$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> han IKKE mener det er forsvarligt.
> "det mente hans mor åbenbart" citat slut.

Se lige det indledende spørgsmål:
Citat:
"er det virkelig fuld forsvarlig at have en 8 årig dreng side
bag på en motorcykel.
Er der egentlig nogen lovkrav om, hvor gammel man skal være for at side
bag
på."

Hvis det ikke er et sagligt, og neutralt (men måske undrende)spørgsmål,
så har jeg bare misforstået noget!
Hvis jeg spørger om det virkeligt er rigtigt, om der er 6 årige der går
i anden klasse, har jeg da ikke udtrykt mishag, eller det har jeg måske?
Eller om der er lovkrav om hvor gammel man skal være for at gå i skole?

Michael D

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 20-04-08 18:04

On Sun, 20 Apr 2008 15:28:06 +0200, "Michael Dahlberg"
<m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote:

>Hvor læser du, at manden mener noget andet? Der gives overhovedet ikke
>udtryk for en mening eller holdning
>Manden spørger roligt og sagligt om regler, og så farer du op!

Jeg besvarer ikke et indlæg hvori der spørges om regler.

Derimod mener jeg at det skinner igennem at Leif ikke synes det er
forsvarligt, og jeg spørger derfor stille og roligt (uden at fare op
det mindste) om hvorfor han mener som han gør.

Det kunne jo tænkes at han havde nogle argumenter for sine meninger -
måske endda nogle vi andre kunne tage ved lære af.

Skal det nu skydes mig i skoene at det er en dårlig ting?

Fra : m0rt3n

Dato : 20-04-08 16:47

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> jo der er regler og de bliver heldigvis snart lempet

Lempet?
-m0rt3n zrx1100

Fra : Rene´

Dato : 20-04-08 04:24

Leif Pedersen wrote:
>  Der er ingen problem, blot om det er fuldt forsvarlig at lade en dreng på 8
> år side bag på en motorcykel, men det mener hans mor åbenbart
>
> Leif

Hvis barnet kan nå fodhvilerne ordentligt og ellers får en grundig
instruks inden kørslen, kan jeg ikke se noget uforsvarligt i at tage
sin søn med på en køretur.

Fra : John M

Dato : 20-04-08 13:12

"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
Leif Pedersen wrote:
> [...]

Hvis barnet kan nå fodhvilerne ordentligt og ellers får en grundig
instruks inden kørslen, kan jeg ikke se noget uforsvarligt i at tage

Enig..
Jeg vil mene det er forsvarligt, og jeg tror at den 8 årige godt ved at man
skal holde fast.
Og jeg tror at ulykken havde sket selvom der ikke sad nogle bagpå - som der
skrives før, så kan 1-2 cm forskel i vejen godt virke som meget på en MC.

Men det er godt nok meget tragisk.

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 20-04-08 04:35

On Apr 20, 9:54 am, "Leif Pedersen" <leif-
> [...]
> bag på en mortorcykel.
> Er der egentlig nogen lovkrav om, hvor gammel man skal være for at side bag

Er det virkeligt forsvarligt at have børn med i en bil, eller
passagerer overhovedet?

// brian - SV1000S

Fra : Studo

Dato : 20-04-08 17:09

den Sun, 20 Apr 2008 17:46:36 +0200, m0rt3n skrev:

> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
>
> Lempet?
> -m0rt3n zrx1100

Ja, der er bred enighed om emnet i salen. Så børn fra 5 og med sæde kan
komme bagpå. Der blev taget op sammen med et par andre emner. Jeg lavede
en post herinde med en dummert af en overskrift:
#Citat
Sidder lige og hører ordførerkommentarer på det nye forslag om
trafiklovgivning. De tre punkter er:
1. Nuppe Knallert efter 2. gang, politiet skal ikke længere finde
ændringen

2.*Børn over 5 og under 135cm skal have et børnesæde til mc

3.Noget med transport af farligt gods.

Og ordførerne er alle for forslaget, undtaget de radikale, som er for
eller blank. Endda hende der havde den dårlige ændring (som hendes første
lovforslag) sagde at de nok havde haft for travlt, og en anden gang bør
tage høringsprocessen lidt mere alvorligt.

Så nu ser det ud til at mine nevøer, eller mine kommende børn får lidt
lettere ved at blive transporteret.
#Citat slut