Hjemmenetværk og TDC ADSL
Fra : Allan Lauridsen

Dato : 17-07-01 21:17

Hej,

jeg har netop bestilt ADSL hos TDC, og jeg blev selvfølgelig også spurgt, om
jeg ville have fast eller dynamisk ip adresse/adresser. Jeg ved endnu ikke
helt hvad jeg skal svare...

Jeg vil gerne have at op til 4 computere skal kunne komme på nettet samtidig
på den samme ADSL forbindelse. De enkelte PC'ere skal hver især kunne køre
ICQ, IRC, ICUII, Windows Messenger, FTP-server, etc. Jeg har en 8-ports
switch med en uplink port, som kan stå bag ADSL-modemet. Kan dette lade sig
gøre?

Jeg formoder, at jeg skal have flere dynamiske IP-adresser, korrekt?

Jeg kunne forstå på svarene til et andet indlæg, at man ikke kan være
sikker´på at de enkelte PC'ere vil få en IP-adresse med den samme subnet
adresse, og derfor vil kommunikationen mellem de enkelte PC'ere foregå over
internettet?!?! Dette er vel ikke særlig fordelagtigt, hvis man fx skal
overføre store og mange filer mellem de enkelte PC'ere? Er det muligt at
switchen selv sørger for at fordele pakkerne rigtigt inden de ryger ud på
det store internet??

Hvad skal jeg gøre? SKAL jeg til at sætte en linux-box op til at tage sig af
sagerne??

MVH

Allan Lauridsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-07-01 21:27

"Allan Lauridsen" <allau@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> sikker´på at de enkelte PC'ere vil få en IP-adresse med den samme subnet
> adresse, og derfor vil kommunikationen mellem de enkelte PC'ere foregå

Dette er et teoretisk problem der ikke ubetinget rammer dig

> Er det muligt at
> switchen selv sørger for at fordele pakkerne rigtigt inden de ryger ud på
> det store internet??

Nej, ikke hvis det er forskellige subnets

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Allan Lauridsen

Dato : 17-07-01 21:38

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote in message
> [...]
> over
>
> Dette er et teoretisk problem der ikke ubetinget rammer dig

> Nej, ikke hvis det er forskellige subnets

Hvor stor er sandsynligheden for at de dynamiske IP'ere får forskellige
subnet adresse?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-07-01 21:51

> Hvor stor er sandsynligheden for at de dynamiske IP'ere får forskellige
> subnet adresse?

Har ingen anelse, men har endnu ikke hørt om nogen der har fået ip'er fra
forskellige subnets.
Jeg ved faktisk ikke om serveren forsøger at tildele ip'er i samme subnet

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Allan Lauridsen

Dato : 17-07-01 22:03

> [...]
> forskellige subnets.
> Jeg ved faktisk ikke om serveren forsøger at tildele ip'er i samme subnet

Altså er det ingen problem at have en switch mellem modemet og
hjemmenetværket i praksis??? Det er den optimale løsning?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-07-01 22:50

> Altså er det ingen problem at have en switch mellem modemet og
> hjemmenetværket i praksis??? Det er den optimale løsning?

øhh, nej. En switch er ligesom nødvendig hvis du skal have flere enheder på.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 18-07-01 00:44

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i en
meddelelse news:3b54b2ea$0$250$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Allan Lauridsen" <allau@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> øhh, nej. En switch er ligesom nødvendig hvis du skal have flere enheder
på.

Og så (måske et newbie-spørgsmål...
Jeg skal have 2 maskiner på Nettet, men de skal ikke være på samtidigt.
Skal jeg så nødvendigvis skifte min hub ud med en switch?
Og - hvis jeg beholder hub'en kan de så godt komme på Nettet samtidig (hvis
det nu bliver nødvendigt - jeg ved at de så skal dele båndbredden inhouse)

Ole Gaarde Kristensen
- Fornærm aldrig 7 personer hvis du kun har en seksløber -

Fra : Peter

Dato : 18-07-01 01:02

"Ole Gaarde Kristensen" skrev
> [...]
> Og - hvis jeg beholder hub'en kan de så godt komme på Nettet
> samtidig (hvis det nu bliver nødvendigt - jeg ved at de så skal dele

Jeg har TDC Bredbånd ADSL og en hub; og har 2 computere, der ofte
er koblet op samtidigt. Det hele fungerer fortrinligt i fredelig
sameksistens.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 18-07-01 03:46

"Peter" <mail@nej.tak> skrev i en meddelelse
> "Ole Gaarde Kristensen" skrev
>
> Jeg har TDC Bredbånd ADSL og en hub; og har 2 computere, der ofte
> er koblet op samtidigt. Det hele fungerer fortrinligt i fredelig
> sameksistens.

Se det var et svar både mig og min tegnebog kunne lide
Så er der noget med at man blot skal huske at bestille dynamiske IP ik?

Fra : Peter

Dato : 18-07-01 11:04

"Ole Gaarde Kristensen" skrev

> "Peter" skrev

> Se det var et svar både mig og min tegnebog kunne lide
> Så er der noget med at man blot skal huske at bestille dynamiske IP ik?

Jo, jeg har 2 dynamiske IP-adresser til ovenstående setup.

Fra : Peter

Dato : 18-07-01 11:11

"Peter" skrev
> "Ole Gaarde Kristensen" skrev

> Jo, jeg har 2 dynamiske IP-adresser til ovenstående setup.

Jeg burde måske lige for god ordens skyld tilføje, at jeg ikke er klog på,
hvilke eventuelle lyksageligheder en fast IP-adresse kunne medføre for et
hjemmenetværk. Det er der helt sikkert andre i gruppen, der ved mere om,
som du også kan se i denne tråd.

Men de 2 dynamiske IP-adresser fungerer i al fald fint for mit vedkommende.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-07-01 21:12

On Wed, 18 Jul 2001 01:44:13 +0200, Ole Gaarde Kristensen wrote:
> [...]
>Jeg skal have 2 maskiner på Nettet, men de skal ikke være på samtidigt.
>Skal jeg så nødvendigvis skifte min hub ud med en switch?

Nej, det behøver du heller ikke selvom de skal på samtidigt.

>Og - hvis jeg beholder hub'en kan de så godt komme på Nettet samtidig (hvis
>det nu bliver nødvendigt - jeg ved at de så skal dele båndbredden inhouse)

Ja.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Allan Lauridsen

Dato : 18-07-01 08:33

> [...]
> "Allan Lauridsen" <allau@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> øhh, nej. En switch er ligesom nødvendig hvis du skal have flere enheder

Og kommunikationen mellem de forskellige enheder vil foregå på LAN'et og
ikke på Internettet, right???

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-07-01 08:56

"Allan Lauridsen" <allanl@proactive1.dk> skrev i en meddelelse
> Og kommunikationen mellem de forskellige enheder vil foregå på LAN'et og
> ikke på Internettet, right???

Kun såfremt de har IP'er i det samme subnet.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 18-07-01 16:47

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote:

>"Allan Lauridsen" <allanl@proactive1.dk> skrev i en meddelelse
>
>Kun såfremt de har IP'er i det samme subnet.

Og selv da vil pakkerne vel blive sendt ud på linien hvis man har en hub (i
modsætning til en switch), ikke? Eller har modemet noget switch-agtig logik
der hindrer det?
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Allan Lauridsen

Dato : 18-07-01 18:24

"Jesper Dybdal" <jdunet@u5.dybdal.dk> wrote in message

> [...]
(i
> modsætning til en switch), ikke? Eller har modemet noget switch-agtig

Hej alle,

Jeg ville bare lige sige tak til alle, der har været behjælpelige med svar
til mine spørgsmål. Jeg tror nu, at jeg er klædt på til at få ADSL'en. Også
på flere computere

Special thanks: Martin Højriis Kristensen

MVH

Allan Lauridsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-07-01 22:20

"Jesper Dybdal" <jdunet@u5.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
> Eller har modemet noget switch-agtig logik
> der hindrer det?

Jeg har ikke kunnet finde noget dokumentation på denne del, så jeg venter
stadig på det indlæg der be/afkræfter dette.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : jol

Dato : 19-07-01 09:33

Her er et citat fra www.hardinfo.dk Som fortæller meget fint forskellen på
Switch & Hub.

"Hvad er en Switch ?
Men hvad er en Switch egentlig ? Når man idag bygger netværk derhjemme,
eller hos en kammerat for at spille, bruger man normalt en almindelig Hub
til at forbinde computerne med. Man kan sige at en Switch er en avanceret
Hub, da den har flere fordele end Hub'en. F.eks kan en Switch køre med full
duplex, dvs at den både kan sende og modtage data samtidig. En almindelig
Hub understøtter ikke full duplex.

Ydermere er en Switch "intellligent", hvilket betyder at den er klar over
hvilke computere der sidder på hvilke porte. Skal 2 computere "snakke"
sammen, bruges der i Switchen kun 2 porte til dette formål, da Switchen
dirigerer trafikken ud til de rigtige porte og derved til de rigtige
computere. På en Hub vil den samme trafik blive sendt ud på samtlige porte,
da Hub'en ikke ved på hvilke porte computerne sidder.

Hvis man har en 10/100 Mps Switch, betyder det at hastigheden er enten 10
eller 100Mps på hver enkelt port. Man kan sagtens have et netværk der er
blandet med både 10 og 100Mps computere. På en Hub er dette ikke muligt, her
vil hastigheden altid være den samme. F.eks har man et rent 100Mps netværk,
og sætter en 10Mps enhed (computer, printer etc.) på netværket, vil
hastigheden for samtlige enheder på netværket falde til 10Mps.

En Switch har dedikeret enten 10 eller 100Mps til hver enkelt computer, mens
på en Hub må alle computerne deles om de samme 10 eller 100Mps."

Hilsen JOL

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i en
meddelelse news:3b55fd7d$0$982$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-07-01 09:34

"jol" <laugesen@(sletdenneparants).danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> Her er et citat fra www.hardinfo.dk Som fortæller meget fint forskellen på
> Switch & Hub.

Hvilken relevans har det for mit udestående spørgsmål ang Xpresslink
modemets intelligens på det punkt?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : jol

Dato : 19-07-01 10:00

Der har du jo ganske ret, som sådan!

Men går vi efter denne tråds egenlige forfatter, som den gang skrev:
[CITAT ON]
[...]

[CITAT OFF]

Da var er det vel på sin vis en slags relevans at sætte lidt fokus på emnet
Switch !

EOD fra min side!

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 19-07-01 16:33

> [...]
> switchen selv sørger for at fordele pakkerne rigtigt inden de ryger ud på

Switchen switcher på et af de lavere ISO-lag end IP-laget - derfor er det
ligegyldigt om dine pc'er er på samme subnet eller ej, da switchen genkender
dem på MAC adresserne. Derfor vil den sende pakkerne mellem dine pc'er og ikke
ud til routeren. (de pakker der ikke skal på internettet, altså...

Hvis jeg tager fejl med hensyn til dette, må I gerne korrigere mig..

Mvh
Kenneth

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-07-01 16:59

"Kenneth Ahn Jensen" <kaj@itu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> ud til routeren. (de pakker der ikke skal på internettet, altså...

Men så snart en PC skal sende til en PC i et andet subnet vil den sende
pakken til gateway'en og ikke direkte til den anden PC

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Allan Lauridsen

Dato : 18-07-01 11:22

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote in message
> "Allan Lauridsen" <allanl@proactive1.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kun såfremt de har IP'er i det samme subnet.

OK , jeg tror, jeg vil sige mange tak til alle som svarede i denne tråd. Jeg
tror, jeg er klædt på til at få det hele sat i sving.

Special thanks to: Martin Højriis Kristensen

MVH
Allan

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 19-07-01 20:53

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote:

>Har ingen anelse, men har endnu ikke hørt om nogen der har fået ip'er fra
>forskellige subnets.

Hvilken subnetmaske får man så tildelt? Er der mulighed for at flere
kunder får tildelt adresser fra samme subnet eller får man dynamisk
tildelt sin egen /29 (for eksempel)?

--
mvh.
Lasse Jarlskov

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-07-01 06:46

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken subnetmaske får man så tildelt? Er der mulighed for at flere
> kunder får tildelt adresser fra samme subnet eller får man dynamisk
> tildelt sin egen /29 (for eksempel)?

Man får vist tildelt adresser fra et /24 subnet

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-07-01 21:15

On Thu, 19 Jul 2001 21:52:41 +0200, Lasse Jarlskov wrote:

>Hvilken subnetmaske får man så tildelt?

Pt. /24 for dynamiske adresser, men man har kun rådighed over den
adresse man får tildelt, de andre adresser i /24'eren tildeles
andre kunder.

>Er der mulighed for at flere kunder får tildelt adresser fra samme
>subnet

Ja.

>eller får man dynamisk tildelt sin egen /29 (for eksempel)?

Nej.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-07-01 21:11

On Tue, 17 Jul 2001 22:51:25 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:
>Jeg ved faktisk ikke om serveren forsøger at tildele ip'er i samme subnet

Det gør den ikke, den bruger kun kunde id'en når den ser på hvor
mange adresser den må tildele til den kunde, men hver request
behandles ellers fuldstændigt uafhængigt.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-07-01 21:10

On Tue, 17 Jul 2001 22:37:53 +0200, Allan Lauridsen wrote:

>"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote in message

>Hvor stor er sandsynligheden for at de dynamiske IP'ere får forskellige
>subnet adresse?

pt. ca. 0%, men efterhånden som der kommer flere kunder vil
sansynligheden stige, og sandsynligvis til et niveau, hvor det
vil være urealistisk at regne med at man får i samme subnet.

Derfor kig på en løsning med at have sekundære rfc1918 adresser på
interfacene, som så bruges til kommunikation mellem maskinerne.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer