Problemer med kæde til knastaksel virago 1~
Fra : John M

Dato : 19-04-08 21:11

Hej

Er her nogle der ved om det er lige til at stramme den kæde (til
knastaksel)?
Når man starter MC'en, så lyder det som om der rasler en masse sten rundt
inde i motoren.
Kæden er 2-3 cm for slap - kan denne strammes nemt?
Eller skal de plader der sidder på hver side af kæden, skiftes?

John

Fra : Armand

Dato : 19-04-08 21:29

John M skrev:
> [...]
> Kæden er 2-3 cm for slap - kan denne strammes nemt?
> Eller skal de plader der sidder på hver side af kæden, skiftes?

Der burde befinde sig en kædestrammer på bagsiden af hver
knastkædetunnel. Hvis ikke at dén kan stramme tilstrækkeligt op er det
fordi at kæden er opslidt og skal udskiftes!

Noget andet er at Virago-V2'erne har en starter der tit lyder kom at
noget knækker sammen - Men dét er kun lige i startøjeblikket!

--
Armand.

Fra : Mike

Dato : 19-04-08 23:43

Hej.

> [...]
> Kæden er 2-3 cm for slap - kan denne strammes nemt?
> Eller skal de plader der sidder på hver side af kæden, skiftes?

Da min XV 1100 havde kørt ca. 90.000 km, begyndte knastkæderne at lave
bankelyde når motoren var kold.

Efter ca. 10 km. kørsel hvor motortemp. kom op på en 40 - 50 grader,
forsvant lyden.

Jeg fik sat nye knastkædestrammere på, med det hjalp ikke ret lang tid, det
var nok knastkæderne der er blevet slappe.

Har fået sat nye knastkæder her i vinters, og glæder mg til at starte MC
sæsonen i næste uge.

Fik tilbud ude ved Bruun Larsen i odense for påsætning af 2 nye knastkæder,
de skulle blot have ca. 20.000 kr for det...

Fik andet tilbud på 4.000 kr. som jeg naturligvis sagde ja tak til.

Bruun Larsen mente at motoren skulle afmonteres fra stellet, og splittes af
i atomer.

Mit nye værksted afmonterede bare et par dæksler...

Mvh.

Mike

XV 1100 Virago

Fra : Armand

Dato : 19-04-08 23:48

Mike skrev:
> [...]
>
> Jeg fik sat nye knastkædestrammere på, med det hjalp ikke ret lang tid, det
> var nok knastkæderne der er blevet slappe.

Hvilket ikke helt hænger sammen med at kæder bliver længere når de er
varme :-/

--
Armand.

Fra : John M

Dato : 20-04-08 09:41

Ja - Mig og min kammerat er begyndt at bruge et lille værksted i Årslev (på
fyn) i stedet for Hr. Larsen i Odense.
Bruun Larsen er rigtig dygtige, ingen tvivl om det, men de er nogle gange
lige et hak for dyre.

John

Fra : Armand

Dato : 20-04-08 19:23

John M skrev:
> [...]
> fyn) i stedet for Hr. Larsen i Odense.
> Bruun Larsen er rigtig dygtige, ingen tvivl om det, men de er nogle gange

- - - Og Carsten "midtfyn" er også en mand der ved hvad han har med at
gøre !!

--
Armand.

Fra : John M

Dato : 20-04-08 19:43

og Jan O fra mchuset i ringe.

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-08 11:19

> [...]
> af i atomer.
>
> Mit nye værksted afmonterede bare et par dæksler...

Ja, man demo bare de runde dæksler øverst på topstykke, de dækker over
knastaksel tandhjulet,.
Man demo så tandhjulet mens man trækker en ny kæde på, så hvis 4000 kr kun
var for 2 knastkæder + skift, så er det da også betalt.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : John M

Dato : 20-04-08 13:04

Jeg tror du skal hive det hele ad, for at sætte kæden på for neden.
Men igen - jeg er ikke mekaniker :)

Fra : Flemming Disc

Dato : 20-04-08 13:30

"John M" <john@godtforden.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror du skal hive det hele ad, for at sætte kæden på for neden.
> Men igen - jeg er ikke mekaniker :)

Jeg ved ikke om jeg er mekaniker, men jeg skifter knastkæder på Viragoer på
den måde, som jeg har beskrevet.
Jeg "binder" den nye kæde på den gamle og trækker den nye på.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-08 08:00

> [...]
> Kæden er 2-3 cm for slap - kan denne strammes nemt?
> Eller skal de plader der sidder på hver side af kæden, skiftes?

Det kan nemt tænkes at kæderne er slidte, strammer kan også være defekt.
Men du prøve at tage bolte midt på strammeren af, så kommer fjedren ud der
tykker på kædestrammeren ind, så kan du forsigtig, gerne med motor kørene,
stikke en skruetrækker ind og skubbe lidt til strammeren, så den kommer et
hak længere ind. Det kan tit være nok.

MEN, jeg vil ikke råde folk til det, hvis de ikke har lidt fornemelse for
tingene, da hvis man trykker for hårdt, kan komme til at køre med en for
stram kæde, med nedbrud til følge.

Man kan dog demo hele strammeren og lade fjedren stramme den op igen, hvis
man er bange for at man har fået strammet den for meget.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc