Turbulens fra kåben
Fra : Ole Brandt

Dato : 19-04-08 10:53

Jeg har et stort problem med vindstøj på min Yamaha XJ600. Overkanten
af kåben sidder i en højde, der gør at den giver turbelens ved
underkanten af hjelmen.

Jeg kører med en Shark hjelm og har efterhånden prøvet alt med hensyn
til at fore hjelmen med lyddæmpende materialer. Lidt hjæler det, men
langt fra nok.
Jeg har også prøvet med spoilere af diverse udformninger på overkanten
af kåben, men det hjalp heller ikke.

Hvis jeg hæver mig ca 5 cm i sædet er turbulensen væk, så lige nu kan
jeg ikke se anden løsning end at skære 5-7 cm. af det øverste af
kåben.

Dette emne har før været behandlet i denne nyhedsgruppe, men jeg synes
ikke der kom nogle løsninger frem.

Så hvis der er nogen der har en rigtig god ide vil jeg blive meget
glad.
Jeg synes det er lidt drastisk at skære i kåben.

mvh

Ole Brandt

Fra : kim.svensson@tdcadsl~

Dato : 19-04-08 11:02

On 19 Apr 2008 09:53:07 GMT, Ole Brandt <ole_brandt@NX1KWmail.dk>
(slet NX1KW) wrote:

> [...]
>glad.
>Jeg synes det er lidt drastisk at skære i kåben.

prøv evt med et styr der er et par cm højere eller lavere, sidder lidt
længere fremme eller tilbage, det kan tit gøre underværker.

MVH

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 19-04-08 11:17

"Ole Brandt (slet NX1KW)" <ole_brandt@NX1KWmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> glad.
> Jeg synes det er lidt drastisk at skære i kåben.

Jeg havde samme problem på min Suzuki DL 650.

Jeg vinklede skærmen ca. 15 grader ved at sætte nogle tykke gummipakninger
på de nederste skruer.

Trylle-bum .. turbulenserne er væk.

Jan Selchau-Hansen

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-04-08 12:58

Jan Selchau-Hansen wrote:

> Jeg vinklede skærmen ca. 15 grader ved at sætte nogle tykke
> gummipakninger på de nederste skruer.
>
> Trylle-bum .. turbulenserne er væk.

Og måske på grund af vinklen, måske pga. luft der slipper ind forneden
og bryder strømmen?

Godt tip til et biligt eksperiment.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 19-04-08 15:52

Torben Scheel skrev:

> Og måske på grund af vinklen, måske pga. luft der slipper ind forneden
> og bryder strømmen?
> Godt tip til et biligt eksperiment.

Jup!
Kigger man på nye motorcykler har mange en eller anden form for
luftslidse til at lede lidt luft ind bag visiret og sålede imødegå det
værste turbolens p.g.a. undertryk bag kåbeglasset!

Fjernelse af en given kantliste har også give en behageligt renere
luftstrøm for mange!

--
Armand.

Fra : Klaus Kjærgaard

Dato : 20-04-08 21:16

(slet NX1KW) wrote:

> [...]
>glad.
>Jeg synes det er lidt drastisk at skære i kåben.

Jeg løste min turbolens med et forhøjet kåbeglas, se link.
http://www.sbfiberdesign.com/html/kaabeglas_yamaha.html

På min " nye " mc, har jeg løst problemet med en lip, se link.
http://www.motocom.dk/default.asp?Action=List&Okat=LIP&Kat=Yamaha

Vh.
Klaus

Fra : Torben

Dato : 21-04-08 09:43

Måske noget herfra kan bruges.
Har set flere der køre rundrt med deres produkter, men ved ikke hvor/hvem i
DK der forhandler det.

Laminar Airflow Control
http://www.laminarlip.com/

Torben