Første drægtighed?
Fra : bondehenrik@gmail.co~

Dato : 19-04-08 06:15

Davs
Hvor tidligt er det forsvarligt med de første hvalpe?
Vores skønne lab på 21 mdr. er lige kommet i løbetid for 3. gang.
Kan vi gøre det nu, eller skal vi vente?

Mvh
Henrik

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 19-04-08 18:35

skrev i en meddelelse
> [...]
>Vores skønne lab på 21 mdr. er lige kommet i løbetid for 3. gang.
>Kan vi gøre det nu, eller skal vi vente?

Fra DKKs etiske anbefalinger: En tæve bør ikke indgå i avlen, før den er
fuldt udviklet.

Hvis den er det når den er 21 måneder, så er det vel ok?
Hvordan er dens hofter og øjne, eller det "avl" uden stamtavle?

Jeannie
http://ckcs.dk

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 20-04-08 09:19

Hvis hun er 21 mdr. så når hun kun lige knap at blive 2 år inden hvalpene
bliver født og personligt synes jeg det er lige tidligt nok, jeg ville selv
vente til første løbetid efter at tæven er fyldt 2 år.

Netop fordi en labrador er en stor hund som ofte udvikler sig til den er i
hvert fald 2 år (hannerne er ofte længere tid om det).

Hvis hun er i hendes 3. løbetid kunne jeg forestille mig at hun går ca. 6
mdr. mellem løbetiderne og så ville næste løbetid jo være fin aldersmæssigt.

MVH

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 20-04-08 14:24

<bondehenrik@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Davs
> Hvor tidligt er det forsvarligt med de første hvalpe?

Hmmm da min flat-tæve skulle ha' sit første (og i øvrigt sidste) kuld satte
jeg en skærrings-dato på hendes 2 års fødselsdag! Gik hun i løbetid blot 1
dag før hun fyldte 2 år ville jeg vente, da det er vigtigt at hunden er
udviklet både fysisk og mentalt før den får hvalpe. (hun blev parret 1. gang
præcist 1 måned efter hun fyldte 2 år i øvrigt).

21 måneder er for tidligt IMO. 2 år er det absolut tidligste. Ved godt det
kun drejer sig om 3 måneder, men 3 måneder er meget udviklingsmæssigt for en
hund. Hun kan være i slutningen af sin sidste mentale modnings-fase og
hendes krop er højest sandsynligt kun lige færdig med at udvikle sig.

I mister intet ved at vente en løbetid. Jeg kan godt se det ville være en
lækker årstid at få hvalpe, så på det punkte kan jeg sagtens følge jer og
synes det er dejligt at i forhører jer før i går igang med projektet!

R. Ilsøe.

Fra : Estrid Heldager

Dato : 20-04-08 17:42

når jeg sammenligner med hvad min specialklub siger, så vil en lab. svare
til de store racer og der er reglen at man venter til hunden er over 24 mdr.
ved parringen.
Min race må parres når den er 14 mdr. , men jeg syntes først mine hundepiger
har været klar mentalt efter de er fyldt 2 år , på den anden side har jeg
altid fået at vide at en tæve bør få sit første kuld inden hun bliver 4 år
af hensyn til de fysiske forandringer / modninger som først sker når tæven
er drægtig.

--
MVH
Estrid

Fra : bondehenrik@gmail.co~

Dato : 20-04-08 23:06

Jeg siger mange tak for alle indlæggene.
Projektet er udsat.

Mvh
Henrik Bonde