Forvirret newbie
Fra : RK

Dato : 19-04-08 16:44

Når man forsøger at konnekte til en enhed via Lan bruger man en IP adresse.
men hvordan spiller enhedens MAC adresse ind? Hvis IP er rigtig skulle alt
så ikke virke?
Er der et sted på nettet man kan læse om dette?

Fra : fix

Dato : 19-04-08 18:07

"RK" <at@at.at> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle alt så ikke virke?
> Er der et sted på nettet man kan læse om dette?
al kommunikaion foregår i forskellige lag. det lavestelagoven på
"ledningerne/radioforbindelsen" foregår med MAC adressen.
IPlaget snakker så med laget der kommunikerer via MACadressen osv.
Laget med MACadresser kan kun kommunikere på samme broadcastnet. Det er
IPlaget som kan finde vej videre.

det var den korte version men det er rimeligt komplext - men kan læres
af de fleste !

finn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-04-08 21:32

On Sat, 19 Apr 2008 17:44:14 +0200, "RK" <at@at.at> wrote:

>Når man forsøger at konnekte til en enhed via Lan bruger man en IP adresse.
>men hvordan spiller enhedens MAC adresse ind? Hvis IP er rigtig skulle alt
>så ikke virke?

Har du et specifikt problem omkring MAC- og IP-adresse...

>Er der et sted på nettet man kan læse om dette?

Der skal læses en del, før man forstår alle detaljer, men prøv at
starte med: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_protocol_suite

Alternativt kan en goggle-søgning på bl.a 'internet protocol',
'tcp/ip', 'osi model' etc anbefales....

<mlr>

Fra : RK

Dato : 20-04-08 08:08

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> Har du et specifikt problem omkring MAC- og IP-adresse...

Ja, et forståelsesproblem. Hvis man adresserer en enhed (et netværkskort
el. lign.) v.hj.a. en IP adresse er det så sådan at IP konverteres til
enhedens MAC eller hvordan??

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-04-08 09:02

On Sun, 20 Apr 2008 09:07:55 +0200, "RK" <at@at.at> wrote:

> Ja, et forståelsesproblem. Hvis man adresserer en enhed (et netværkskort
>el. lign.) v.hj.a. en IP adresse er det så sådan at IP konverteres til
>enhedens MAC eller hvordan??

Det er korrekt...

Kommunikationen på data link niveau mellem de enkelte netværksenheder
sker med MAC-adresser.

Det er ARP-tabellen der 'oversætter' mellem IP-adresser og
MAC-adresser. Prøv f.eks at køre kommandoen:

arp -a

på din computer.

<mlr>

Fra : RK

Dato : 20-04-08 10:53

> [...]
> sker med MAC-adresser.
>
> Det er ARP-tabellen der 'oversætter' mellem IP-adresser og
> MAC-adresser. Prøv f.eks at køre kommandoen:

Skal det tastes ind under ' kør' i startmenu ???

Fra : ShutEye

Dato : 20-04-08 18:10

> Skal det tastes ind under ' kør' i startmenu ???

Ja og nej. I 'kør' skriver du 'cmd' og får derved et nyt vindue op.
I det vindue skriver du 'arp -a'

Fra : RK

Dato : 20-04-08 18:25

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Ja og nej. I 'kør' skriver du 'cmd' og får derved et nyt vindue op.
> I det vindue skriver du 'arp -a'

Det virker! Den fysiske adresse jeg ser dér er det mit netkorts Mac
adresse? Og er denne Mac adresse statisk (uforanderlig)? Har min router (som
har en DHCP server) tildelt min faste Mac adresse en dynamisk (foranderlig)
IP adresse?

Fra : fix

Dato : 20-04-08 19:20

> [...]
> adresse? Og er denne Mac adresse statisk (uforanderlig)? Har min router
> (som har en DHCP server) tildelt min faste Mac adresse en dynamisk
Ja
og de fleste dhcpservere husker mac-adressen og tildeler samme ip, sålænge
der er adresser nok.
dette er dog oftest konfigurerbart.

finn

Fra : Rander

Dato : 20-04-08 22:17

RK skrev noget i denne stil, den 20-04-2008 19:25:
> Det virker! Den fysiske adresse jeg ser dér er det mit netkorts Mac
> adresse?

Nej, det er MAC-adressen for enheden på den IP den står ud for. Hvis den
eneste IP der står der er din routers, så er MAC-adressen din routers
LAN-side ((den har forskellige MAC-adresser på LAN og WAN).

> Og er denne Mac adresse statisk (uforanderlig)?

Ja - den er også unik. Som udgangspunkt er der ikke to enheder i verden
der har samme MAC-adresse - det er først når forbrugerne får dem i
hænderne og f.eks. kloner en PC's MAC-adresse til en routers WAN-port...

Derudover er der også en smule information i en MAC-adresse. et eksempel:

C:\>arp -a

Netværkskort: 192.168.1.2 --- 0x2
Internetadresse Fysisk adresse Type
192.168.1.1 00-19-cb-44-e8-86 dynamisk

De tre første dele, 00-19-cb, er producenten. Går du ind på
http://curreedy.com/stu/nic/ og taster MAC-adressen ind i den øverste
box får du at vide at enheden er produceret af ZyXEL (hvilket også er
korrekt). De tre sidste dele, 44-e8-86, er en slags serienummer.
Ovenstående adresse er LAN-porten i min router - WAN porten i routeren
hedder 44-e8-87, DMZ-porten 44-e8-88 og WLAN-porten (trådløst) hedder
44-e8-89.

> Har min router (som har en DHCP server) tildelt min faste Mac
> adresse en dynamisk (foranderlig) IP adresse?

Det kan du ikke se ud af den kommando. At typen er "Dynamisk" betyder
blot at Windows har cachet MAC-adressen og den tilhørende MAC-adresse,
fremfor at du eller en anden har tastet den fast ind (med kommandoen
"arp -s 192.168.1.1 00-19-cb-44-e8-86" med ovennævnte som udgangspunkt).
Hvis du vil se om maskinen har fået en adresse via DHCP skal du bruge
kommandoen "ipconfig /all" - kig efter linien "DHCP aktiveret". Hvis den
står til Ja er din maskine sat op til at modtage en IP fra en
DHCP-server. Jeg mener så at der i næste linie står "DHCP-server" der
viser IP'en på den enhed maskinen har modtaget en IP fra. Den "Fysisk
adresse" der står her er i øvrigt MAC-adressen for netkortet i din egen
maskine. Bemærk, at har du flere netkort i maskinen får du vist
oplysningerne for dem alle...

http://bamsepetting.dk

De to hyppigst forekommende ting i universet er hydrogen og dumhed.
(Harlan Ellison)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-04-08 22:19

On Sun, 20 Apr 2008 19:25:02 +0200, "RK" <at@at.at> wrote:

> Det virker! Den fysiske adresse jeg ser dér er det mit netkorts Mac
> adresse? Og er denne Mac adresse statisk (uforanderlig)?

Korrekt. Den fysiske adresse er netkortets MAC-adresse.

MAC-adressen er hardwired i netkortet og er i den forstand statisk.
Men i de fleste tilfælde er det alligevel muligt at ændre MAC-adressen
via driveren....

> Har min router (som har en DHCP server) tildelt min faste Mac adresse
> en dynamisk (foranderlig) IP adresse?

Jep. DHCP-serveren uddeler IP-adresser til klienter der identificeres
på deres MAC-adresse.

<mlr>

Fra : RK

Dato : 21-04-08 17:57

> [...]
> via driveren....

> Jep. DHCP-serveren uddeler IP-adresser til klienter der identificeres

En tak til alle der har bidraget til at reducere min forvirring en
smule
Der findes masser af litteratur på emnet, faktisk så meget at det nærmest
bidrager til forvirring