Site mv XP til Linux.... PLEASE
Fra : Frank

Dato : 19-04-08 15:17

Håber der er en der kan hjælpe mig... det er meget vigtigt!

På XP har jeg brugt WAMP fra e-novative med:

   php 5.0.4
   phpadmin
   apache 1.3.3
   mysql 4.1.12a-nt-log

Jeg er i gang med at porte skidtet til Kubuntu og jeg løber ind
en række generelle Linux konfugurations problemer.

Jeg kan hurtigt få adept_manager til at installere nødvendige
packages for mig. Dog er det lige et problem apache
som kun findes i version 2. Vil det holde?

Der skal så tilrettes en række filer; php.ini, httpd.conf(?),
mysql.ini og andet!
Her er jeg på røven! Hvad hedder filerne og hvad skal tilrettet?

Efter installation kan jeg se at der ligger noget apache2_default
i /var/www. Det ser rigtigt ud!

Ok jeg flytter mine filer til /www/xxx_site! Hvordan mapper jeg
dette bibliotek så jeg kan se det fra windows?

Min kubuntu server hedder Santana. den skal ha et IP nummer, - f.
eks. 192.168.0.10? Hvor sættes det op?

Jeg har jo også et statisk ipnummer. Og jeg skal ha sat min
router op så mit ipnummer redirectes til Santana!
Der skal lukkes en port op?

Endelig skal jeg bruge htaccess og phpzip....

Det var vist det hele!!!

Hmmm... jeg har sikkert glemt noget(-:

På forhånd tak...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-04-08 18:10

Den Sat, 19 Apr 2008 14:16:38 +0000 skrev Frank:

> Det var vist det hele!!!
>
> Hmmm... jeg har sikkert glemt noget(-:
>
> På forhånd tak...

Ja, du har glemt regel nr. 1 - læs dokumentationen

Hvad får dig til at tro, at du skal slippe lettere om ved det, end alle
vi andre?

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : Martin

Dato : 19-04-08 20:26

Frank wrote:
> [...]
> packages for mig. Dog er det lige et problem apache
> som kun findes i version 2. Vil det holde?

Apache 1.3x er "udgået" - og 2.2 anbefales.
Heldigvis er PHP 5.x bygget til Apache 2 på linux, så ja det virker.

Dog vil jeg KRAFTIGT anbefale dig at opdaterer din PHP til 5.2 og nu
hvor du allerede er igang - så opdater den selvfølgelig til den seneste
- i skrivende stund 5.2.5

> Der skal så tilrettes en række filer; php.ini, httpd.conf(?),
> mysql.ini og andet!
> Her er jeg på røven! Hvad hedder filerne og hvad skal tilrettet?

Så vidt jeg lige husker så ligger konfigurationsfiler i /var/conf/

Filerne hedder præcis det samme som på windows, altså httpd.conf osv.
Den eneste forskel jeg lige kan mindes er selvfølgelig at php.exe ikke
eksisterer men bare hedder php - og at PHP extensions ikke hedder .dll
men .so til efternavn.

En anden forskel er at i Apache 2.x ligger config filerne ikke i en STOR
fil, men i flere forskellige små filer.

Jeg vil IKKE anbefale dig at kopierer hele din gamle httpd.conf over i
din nye, men kun lave de ændringer der skal til for at få det til at virke.

Da Kubuntu er bygget direkte på ubuntu, så kan du selvfølgelig bruge
ubuntu guider istedet.

MySQL
<http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Gutsy#MySQL>

Apache og PHP
<http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Gutsy#How_to_install_Apache_and_PHP5>

> Efter installation kan jeg se at der ligger noget apache2_default
> i /var/www. Det ser rigtigt ud!
>
> Ok jeg flytter mine filer til /www/xxx_site! Hvordan mapper jeg
> dette bibliotek så jeg kan se det fra windows?

Jeg ville nok anbefale FTP, det er nemmest, men hvis du vil have det
ligesom om det var en mappe på din windows maskine, så skal du
installerer Sambaserver på din linuxbox

FTP
Er allerede installeret på en default Kubuntu maskine, så prøv at
connecte til den interne IP adresse i dit ftp program på din windows
maskine. Muligvis skal du lige forwarde port 20 og 21 i din router til
din linuxbox

Samba
<http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Gutsy#Samba_Server>

> Min kubuntu server hedder Santana. den skal ha et IP nummer, - f.
> eks. 192.168.0.10? Hvor sættes det op?

I din router skal du forwarde port 80 (som er default http port) til din
linuxbox.

> Jeg har jo også et statisk ipnummer. Og jeg skal ha sat min
> router op så mit ipnummer redirectes til Santana!
> Der skal lukkes en port op?

Se ovenstående

> Endelig skal jeg bruge htaccess og phpzip....

AllowOverride All
sættes i httpd.conf eller vhost.conf for det bibliotek hvor htaccess
skal kunne bruges

phpzip
<http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=303655>

> Det var vist det hele!!!
>
> Hmmm... jeg har sikkert glemt noget(-:
>
> På forhånd tak...

Har du nogle problemer med et eller andet - så spørg i den respektive
gruppe. Ingen af ovenstående har noget som helst med PHP at gøre (eller
ikke meget ihvertfald)

Fra : Frank

Dato : 20-04-08 11:50

Hej Martin,

Tusind tak for din hjælp... Tror sgu det er lige det jeg mangler...

Jeg kaster mig over det med det samme...

Frank