Da Tyskland skabte WW1+2 hadet via sæbe og~
Fra : Bo Warming

Dato : 18-04-08 19:25

Da Tyskland skabte WW1+2 hadet via sæbe og kloakker

Ved at læse Bergsøes "Kemi på en anden måde" blev jeg tændt på at læse kemi,
og min helt over alle var Liebig, som jeg har følgende to citater fra.

"Sæben er en målestok for staternes velstand og kultur.
Justus von Liebig

"Vi er i vane med at forklare det, som skyldes mange årsager ved enkelt
årsag, og de fleste uenigheder kan føres tilbage til dette." Justus von
Liebig (1803-1873)German Chemist and Professor

Briterne har siden tidlig middelalder hentet konger og andre ledere fra
Hamburg, Hannover og München og har misundt og hadet de grundige, effektive
tyske rutiner som de uvægerlig kopierede, fx når de sendte den unge Florence
Nightingale til Theodor Flidners diakonissestiftelse i Kaiserwerth hvor hun
lærte hundred nyheder, der blev til værdsatte britiske sundhedsreformer i de
næste årtier. Fx havde Hamburg afsløret at kolera ikke kommer af rådden lugt
men af lort i drikkevand og kloakering havde udryddet sygdommen i bydelen
Altona - det med resultater , det kunne de bare, de tyskere.
Sundheds-videnskab har aldrig skoret så stort som i de forsøg som Struensee
var med til at starte med kolera.

Liebig udførte så mange overbevisende forsøg med N og P og K gødning og
plantevækst og høstudbytte at chilesalpeter og norgesalpeter og
phosphatgødning blev større landbrugsreform end sædskiftet.

Hans sidstnævnte klarsyn om multi-årsag er centralt i Nietzsches
videreførsel af Goethes filosofi om anvendt videnskab - som landet næsten
vandt to verdenskrige på - kun ved USA-hjælp havde de overtroiske briter en
chance. Georg Brandes har ret i at kampen om markederne skabte
verdenskrigsstarten for plyndring af kolonier var en kortsynet gevinst og
tyske varers overlegne kvalitet og og lave pris var ikke til at hamle op
med, så vold var angelsakserlandenes eneste redning.

Men tyskerne er snobber og lefler for damernes hygiejne-nykker og når man er
god til kemi, så gør man vask med sæbe til fornem moral, selvom Florence
Nightingales hvidvaskede hospitalslagner på ingen måde bidrog til at
nedbringe patient-dødeligheden.

Der er megen placebo-effekt i rengøring, og i al den økologiske overtro om
at naturstoffer uden tilsætning skulle være særlig sundt.

Fra : Aage Andersen

Dato : 22-04-08 07:20

"Bo Warming"

> "Vi er i vane med at forklare det, som skyldes mange årsager ved enkelt
> årsag, og de fleste uenigheder kan føres tilbage til dette." Justus von
> Liebig (1803-1873)German Chemist and Professor

OT

Har du den tyske tekst. Jeg mener der maa være en unøjagtighed i
oversættelsen.

Aage