password på hjemmeside?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 17-04-08 23:23

Kan nogen fortælle mig i korthed, om og hvordan jeg kan sikre en
folder på en hjemmeside med password? Det er en folder med en masse
filer og underfoldere.

Det er ikke Frontpage.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe 4652
http://www.varpelev.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-04-08 01:06

Det kan ikke løses med html. Afhængigt af hvad din udbyder støtter, så
spørg i den relevante serverside gruppe.

Fra : Holst

Dato : 18-04-08 07:29

Kirsten Bjorneboe wrote:

> Kan nogen fortælle mig i korthed, om og hvordan jeg kan sikre en
> folder på en hjemmeside med password? Det er en folder med en masse
> filer og underfoldere.

Prøv at søg på .htaccess på Google.

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 18-04-08 07:37

"Kirsten Bjorneboe" <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Kan nogen fortælle mig i korthed, om og hvordan jeg kan sikre en
> folder på en hjemmeside med password? Det er en folder med en masse
> filer og underfoldere.

Hvor sikkert skal det være?
/Jørgen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 18-04-08 15:18

On Fri, 18 Apr 2008 08:36:51 +0200, "Jørgen Sørensen"
<js@josoSLETsoft.dk> wrote:

>"Kirsten Bjorneboe" <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hvor sikkert skal det være?
>/Jørgen

Jeg tror faktisk, at jeg har stillet spørgsmålet helt forkert. Det,
jeg eftersøger, er en måde at skjule en under-hjemmeside med foldere
for søgemaskinerne.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Holst

Dato : 18-04-08 15:29

http://www.csgnetwork.com/robots.html

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 18-04-08 16:55

On Fri, 18 Apr 2008 16:29:10 +0200, Holst <newsfeb08@shelter.dk>
wrote:

>http://www.csgnetwork.com/robots.html

Tak! Det er lige netop hvad jeg søger. Så skal jeg bare lære at skrue
det sammen

Kirsten

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 18-04-08 17:05

wrote:

>http://www.csgnetwork.com/robots.html

Vil det sige, at jeg simpelthen han lave en txt-fil der hedder
robots.txt og lægge den så tæt på roden, som jeg har tilladelse til på
mit webhotel (Wannafind)?

Og at txt-filen skal indeholde:
Disallow: http://www.varpelev.dk/hennjeri

Folderen hennjeri indeholder index.htm plus en masse filer og
under-foldere igen med andre masser af filer. Så det vil være
uoverkommeligt at sætte et metatag ind allevegne.

Kirsten

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 18-04-08 18:40

> Og at txt-filen skal indeholde:
> Disallow: http://www.varpelev.dk/hennjeri

Sådan:
Disallow: /hennjeri

/Jørgen
PS: Det var ikke så smart at offentliggøre navnet på den mappe, som som
søgemaskinerne ikke måtte finde.

Fra : Birger

Dato : 18-04-08 18:42

> [...]
> under-foldere igen med andre masser af filer. Så det vil være
> uoverkommeligt at sætte et metatag ind allevegne.

I hvert fald, er det ikke smart at offentliggøre den på den måde, hvis du
vil holde den hemmelig.
Nu bør du nok give folderen et andet navn.
Man kan også kalde filen noget andet end index - og lægge en index, der
viderestiller til noget, alle har lov at se. Det forhindrer ikke google
osv. - men det forhindrer tilfældige besøgende i at se siden. Dem der skal
kunne se den, skal så kende det rigtige navn, eller er tvunget til at gætte
sig til det.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-04-08 19:22

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> wrote in

> I hvert fald, er det ikke smart at offentliggøre den på den måde, hvis
> du vil holde den hemmelig.

Hvis man bruger robots.txt til at skjule mappen med ka man ligeså godt
offentliggøre den. robots.txt beskytter kun mappen mod de "gode"
søgemaskiner der vælger at overholde ønsket mod indeksering, der er intet
sikkerhed i det og ved at bruge robots.txt fortæller man evt. "ondsindede"
robotter (eller mennesker) hvor de skal kigge efter "hemmeligheder"...

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 18-04-08 20:56

On 18 Apr 2008 18:21:46 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

> [...]
>sikkerhed i det og ved at bruge robots.txt fortæller man evt. "ondsindede"
>robotter (eller mennesker) hvor de skal kigge efter "hemmeligheder"...

Tak allesammen. Det gør ikke så meget, at den bliver kendt, den er
ikke spor farlig, den skal bare ikke dukke op, når slægtsforskere
søger på navne. Jeg tror næsten alle slægtsforskere bruger de "gode"
søgemaskiner.

Men I har ganske ret: det var dumt at skrive navnet her. Jeg vil fluks
ændre folderens navn.

Min grund til at lægge den online er kun for at give en veninde adgang
til den, ikke offentligheden. Hun kan ikke finde ud af at hente et
html-system

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Leonard

Dato : 18-04-08 22:31

On Fri, 18 Apr 2008 21:55:53 +0200, Kirsten Bjorneboe wrote:

> Min grund til at lægge den online er kun for at give en veninde adgang
> til den, ikke offentligheden. Hun kan ikke finde ud af at hente et
> html-system

Så ville jeg vælge løsningen med .htaccess og give hende et login med
brugernavn og adgangskode. Så er det kun hende, der får adgang og du
behøver ikke bekymre dig om robotter og alt muligt andet.

..htaccess lægges i den undermappe, der er øverst af de mapper, der skal
beskyttes.

http://www.netexplorer.dk/TOOLS/htaccess.php
er et færdigt værktøj, der hjælper dig med at gøre det rigtigt.

--
Leonard
Heller komme for sent i dette liv

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-04-08 22:52

Leonard skrev:

> http://www.netexplorer.dk/TOOLS/htaccess.php
> er et færdigt værktøj, der hjælper dig med at gøre
> det rigtigt.

Virkelig spændende side, der også giver anvisning
på hvordan man laver <marquee>, <blink>, farvede
scrollbarer og en <hr> som link

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk