Kan man sætte en router til en router ?
Fra : Autocadster

Dato : 16-04-08 10:32

Hvis man har eksisterende router, kan man så tage den ene port og der
tilslutte en router nummer 2 og på den måde få 2 netværk ?

--
Venligst
Autocadster / 2620

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-04-08 11:43

On Wed, 16 Apr 2008 11:32:21 +0200, Autocadster
<autocadster@gmail.com> wrote:

>Hvis man har eksisterende router, kan man så tage den ene port og der
>tilslutte en router nummer 2 og på den måde få 2 netværk ?

Det kan godt lade sig gøre. Husk at definere de to routere til
forskellige netværk, f.eks 192.168.1.xxx og 192.168.2.yyy.

<mlr>

Fra : Autocadster

Dato : 16-04-08 11:52

Følgende er skrevet af Michael Rasmussen:

Hvor gøres det ?

--
Venligst
Autocadster / 2620

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-04-08 12:27

On Wed, 16 Apr 2008 12:51:48 +0200, Autocadster

>Hvor gøres det ?

I LAN opsætningen.

Hvad er det helt præcis du vil opnå med 2 netværk ??

<mlr>

Fra : Autocadster

Dato : 16-04-08 12:30

Michael Rasmussen udtrykte præcist:

> I LAN opsætningen.

> Hvad er det helt præcis du vil opnå med 2 netværk ??

Der står en ikke trådløs firmarouter, den må der ikke ændres på og
ville godt have trådløst til ungernes bærbare

--
Venligst
Autocadster / 2620

Fra : Jan Nielsen

Dato : 16-04-08 12:47

Autocadster skrev:
> Der står en ikke trådløs firmarouter, den må der ikke ændres på og ville
> godt have trådløst til ungernes bærbare

Så kan du nok nøjes med at koble den trådløse til via lan porten, og
undgå at have 2 netværk.

Sådan kører jeg det selv med en netgear wlan router, dens router
funktion bruges ikke.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 16-04-08 12:54

On Wed, 16 Apr 2008 13:29:59 +0200, Autocadster
<autocadster@gmail.com> wrote:
>Der står en ikke trådløs firmarouter, den må der ikke ændres på og
>ville godt have trådløst til ungernes bærbare

Så skal du bruge et trådløst Access Punkt.

Fra : KsNa

Dato : 16-04-08 18:34

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Michael Rasmussen udtrykte præcist:

> Der står en ikke trådløs firmarouter, den må der ikke ændres på og ville
> [...]

Sådan har jeg opsat mit netværk, det giver den fordel, at ungernes PCer er
på deres eget netværk, og ikke kan blande sig med arbejdsnetværket.

Mvh
Kim

Fra : Jan Nielsen

Dato : 17-04-08 13:32

KsNa skrev:
> Sådan har jeg opsat mit netværk, det giver den fordel, at ungernes PCer er
> på deres eget netværk, og ikke kan blande sig med arbejdsnetværket.
Ikke helt rigtigt.

Hvis du har 2 routere efter hinanen, kan dem på router 2 fint tilgå alt
hvad der findes på router 1.
Netbios opslag vil måske fejle over routeren, men det giver ikke nogen
egentlig sikkerhed.

Kun den anden vej vil der være en begrænsning (Enheder på router1 kan
ikke se ting bag router2, med mindre der åbnes op for det).

Vil man adskille de 2 netværk skal der 3 routere til, eller en router
der kan adskille lokale net (VLAN).

Fra : KsNa

Dato : 17-04-08 18:28

"Jan Nielsen" <nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> skrev i en
meddelelse news:4807435f$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> hvad der findes på router 1.
> Netbios opslag vil måske fejle over routeren, men det giver ikke nogen

Jeg har nu aldrig kunne finde de PCer på den anden router, uanset hvilken
vej jeg prøvede.

Den ene router uddelte IPadr. 192.168.1.x den anden 192.168.3.x

På et tidspunkt koblede jeg de to LAN sammen, så kunne alle PCer se
hinanden, men først efter inst. af IPX-protokollen.

Jeg har i øvrigt pillet det ned i Søndags, så der kun er en router nu.

Mvh
Kim

Fra : fix

Dato : 18-04-08 09:17

> Jeg har nu aldrig kunne finde de PCer på den anden router, uanset hvilken
> vej jeg prøvede.
>
> Den ene router uddelte IPadr. 192.168.1.x den anden 192.168.3.x

Det skyldes så, at du ikke helt ved hvad du laver
Når man binder net sammen med routere, er det på IPniveau. IPniveauet ved
intet om komputernavne, så når du skal nå en komputer på "det andet net"
kan det kun ske ved IPadressen,med mindre du har en DNServer som kender
pcernes navne,
eks:
kør->program \\<remote-ip>\share - og det kan du kun i de[n] retning hvor
routeren "kender" den anden.

> På et tidspunkt koblede jeg de to LAN sammen, så kunne alle PCer se
> hinanden, men først efter inst. af IPX-protokollen.
burde de også kunne direkte hvis windows netværk (smb-protokol) er enablet.
Imidlerlertid opdateres browserlisten (nettets interne navneliste) kun hver
12½ min.

Fra : KsNa

Dato : 18-04-08 12:32

"fix" <fix@faxe.dk> skrev i en meddelelse

> Det skyldes så, at du ikke helt ved hvad du laver

Sandsynligvis ja, men man skal jo lære noget nyt hver dag.

> [...]
> eks:
> kør->program \\<remote-ip>\share - og det kan du kun i de[n] retning hvor

Vil det sige, at hvis jeg fra en PC på router 2 - f.eks 192.168.3.2 ville
jeg kunne pinge en PC på router 1 - f.eks 192.168.1.2, men ikke omvendt.

Mvh
Kim

Fra : fix

Dato : 18-04-08 12:58

> Vil det sige, at hvis jeg fra en PC på router 2 - f.eks 192.168.3.2 ville
> jeg kunne pinge en PC på router 1 - f.eks 192.168.1.2, men ikke omvendt.

Ja, med mindre der er gjort aktive tiltag for andet. (Route og åbning i
Router2 indgående)

finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-04-08 11:28

On Thu, 17 Apr 2008 19:27:41 +0200, "KsNa" <KsNa@invalid.invalid>
wrote:

> [...]
>meddelelse news:4807435f$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>Jeg har nu aldrig kunne finde de PCer på den anden router, uanset hvilken
Hvilke veje prøvede du ?
At kigge under netværkssteder og klikke sig igemmen går ikke på et
workgroupnetværk (MS NetBIOS).
På et workgroupnetværk ser man (under netværkssteder) kun det er der i
eget subnet og det under bestemte (windows) betingelser.

>Den ene router uddelte IPadr. 192.168.1.x den anden 192.168.3.x
>
>På et tidspunkt koblede jeg de to LAN sammen, så kunne alle PCer se
>hinanden, men først efter inst. af IPX-protokollen.
De har hele tiden kunne se hinanden (rent IP messigt), du har bare
ikke vidst hvordan du kunne "se" dem.

Øvelsen er at pinge på IPadressen og virker det kan de også se
hinanden.

Men mange spil fordre mere end at "bare" IP transporten er iorden, de
fordre feks. at MS NetBIOS/masterbrowser opslag virker for at kunne se
andre spillere på netværket, og det gør det ikke mellem routede
netværk.

At nogle spil er lavet så dumt at man ikke kan få lov til at indtaste
IP på medspillere er ubegribeligt.

/Hans

Fra : KsNa

Dato : 18-04-08 12:38

> Hvilke veje prøvede du ?

Ja, nu er det jo et par år siden og hukommelsen er ikke så god, men det er
nok som du nævner at jeg har set/søgt i netværksteder.

Jeg kan desværre ikke efterprøve det, da det blev taget ned i søndags og
router 2 er sendt til genbrug.

Mvh
Kim

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-04-08 21:20

On on, 16 apr 2008 11:29:59 GMT, Autocadster <autocadster@gmail.com>
wrote in dk.edb.netvaerk:

> Michael Rasmussen udtrykte præcist:

> Der står en ikke trådløs firmarouter, den må der ikke ændres på og
> ville godt have trådløst til ungernes bærbare

Hvis du har mulighed for det, så få to ip-adresser fra din udbuder.

Jeg ser du har TDC. Det har jeg haft indtil for nyelig. Med f.eks en
ganske almindelig TDC ADSL får man to offentlige ip-adresser med i
prisen. Jeg satte så en wsitch på lige efter TDCs adsl-modem og koblede
to routers til switchen. De fik hver sin offentlig ip-adresse og jeg
havde to helt adskilte LAN.

Det er en bedre løsning end det du efterlyser.

--
Oops! I did it again.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-04-08 15:10

On Wed, 16 Apr 2008 11:32:21 +0200, Autocadster
<autocadster@gmail.com> wrote:

> Hvis man har eksisterende router, kan man så tage den ene port og der
> tilslutte en router nummer 2 og på den måde få 2 netværk ?

Ja, det er sådan set sådan man bygger større netværk.

-A