Larmende skramlekasse
Fra : Henny Stewart

Dato : 16-04-08 20:55

Jeg har anskaffet mig en desktop maskine efter i lang tid kun at have brugt
en bærbar herhjemme. Problemet er, at den larmer! Det er ikke så meget
diskaktivitet eller blæserstøj, der irriterer. Det er mere selve
kabinettet, der sommetider kommer i svingninger og giver en helt ulidelig
støj. Problemet kan klares midlertidigt ved at lægge en hånd på kabinettet.
Desværre har håndspålæggelsen ingen langsigtet effekt. Spørgsmålet er nu:
Hvad kan man gøre for at få den til at holde op med at skramle. Jeg havde
tænkt mig at prøve at sætte den på et indlæg fra en Fjellräv - det er sådan
noget halvhårdt liggeunderlagsnoget, men så var der en af mine bekendte, der
mente, at det ville bevirke, at luften ikke kunne cirkulere, som den skal.
Jeg er jo heller ikke interesseret i, at skidtet skal brænde sammen, så hvad
gør jeg?

--
Mvh. Henny Stewart
http://danskeord.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-08 21:49

Henny Stewart wrote:
> [...]

Jeg har før med held købt noget resonansdæmper ved T-H@nsen. Nogle kalder
det blygummi, men det er noget 3mm tyk bitumen, som vejer en del pr.
kvadratmeter. Det bruges til dæmpning i biler, tit kaldet "buldrepap".
Dæk alle flader der er til at komme til når siderne er af, husk at gi'
siderne af kabinet en tur (indvendigt), luk af og nyd stilheden

Mvh bbe

Fra : noone

Dato : 16-04-08 22:42

"Henny Stewart" <spam@stewart.tk> skrev i en meddelelse

> Jeg er jo heller ikke interesseret i, at skidtet skal brænde sammen, så
> hvad gør jeg?

Inden du prøver den anden løsning, som foreslået af Ebbe, så prøv det med
indlægget først. Tvivler stærkt på, at der sker noget ved det.

Nicolai

Fra : ///M

Dato : 16-04-08 22:49

noone wrote:
> "Henny Stewart" <spam@stewart.tk> skrev i en meddelelse

Så længe du ikke blokerer for lufttil- og fraførslen, sker der ikke noget.

> Inden du prøver den anden løsning, som foreslået af Ebbe, så prøv det
> med indlægget først. Tvivler stærkt på, at der sker noget ved det.

Det bly-materiale der omtales har en langt bedre virkning end en Fjellräv.

mvh
///M

Fra : Souschefen

Dato : 16-04-08 23:02

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-04-08 09:07

On Wed, 16 Apr 2008 21:55:21 +0200, "Henny Stewart"
<spam@stewart.tk> wrote:

> [...]
>Jeg er jo heller ikke interesseret i, at skidtet skal brænde sammen, så hvad

Jeg har været hele turen igennem, med udskiftning af komponenter
og støjdæmpnings plader, samt sat den ind i et isoleret skab, før
jeg endelig tog mod et godt råd, smed hele lort... ud og købte et
Sonata III kabinet, det er helt lydløst.
mvh Ebbe

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-04-08 11:33

"Henny Stewart" <spam@stewart.tk> wrote in

> så hvad gør jeg?

Det er vibrationer enten fra harddisk/CD drev eller en blæser, der
forplanter sig til kabinettet, forstærkes og giver den ulidelige larm.

Er det en blæser kan den ofte med held skiftes. Er det et drev kan man
nogle gange med held ændre den fysiske installation.

Og ellers er der 2 muligheder tilbage: Isolering af vibrationskilden eller
dæmpning af resonanserne.

Det bedste resultat opnås tit ved en kombination.

I praksis monteres drev i gummiophæng (der kan købes færdige eller laves
selv), og kabinettet dæmpes som foreslået af andre. Når du dæmper skal du
være opmærksom på at det slet ikke er nødvendigt med heldækning af
fladerne. Det er derfor håndspålægning har en effekt. Du skal blot montere
en permanent erstatning for hånden.

Da pengene var små, dæmpede jeg kabinetter ved at montere passende stumper
fra en gammel cykelslange alle steder hvor der var samlinger med skruer.
Tidskrævende men effektivt.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 18-04-08 07:42

> [...]
> Mvh. Henny Stewart
> http://danskeord.dk/
> Juegos con vocabulario (países - frutas y verduras - supermercados??) y

Byt den.