Godkendelse af mobiltelefoner ??
Fra : Jake

Dato : 16-04-08 18:19

Hej,

Hvis man vil importere mobiltelefoner fra et land uden for EU med henblik på
videresalg,
skal telefonen så godkendes? Skal importøren godkendes?

Tak på forhånd for svarene

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-04-08 19:23

"Jake" <nospam@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Hvis man vil importere mobiltelefoner fra et land uden for EU med henblik
> på videresalg,
> skal telefonen så godkendes? Skal importøren godkendes?

Det er i hvertfald dig som importør, der skal sørger for at produktet er
CE-mærket, og dig som er ansvarelig for at de tekniske krav til varen for at
den lovligt *kan* CE-mærkes er opfyldt (der må ikke omsættes varer, der ikke
er CE-mærket inden for EU).

Når der er tale om mobiltelefoner tror jeg i praksis ikke der er det store
problem. De produceres af store annerkendte producenter og sælges
world-wide, havde der været tale om billigt konsumer-elektronik fra en
baggård i Taiwan, ville sagen stille sig noget anderledes (de klistre
CE-mærker på alt, uanset om kravene til CE-mærkningen er opfyldt eller ej).

Fra : Jake

Dato : 16-04-08 19:47

> [...]
> at den lovligt *kan* CE-mærkes er opfyldt (der må ikke omsættes varer, der

Tak for svaret.

Hvor får man at vide hvilke CE-mærker en mobiltelefon skal have?

Fra : Peter

Dato : 16-04-08 21:08

> Tak for svaret.
>
> Hvor får man at vide hvilke CE-mærker en mobiltelefon skal have?

Til gengæld skal du passe på, at der ikke bliver tale om parallelimport, fra
et ikke EU land, det mener jeg ikke er tilladt..

Peter

Fra : Jake

Dato : 16-04-08 21:43

> Til gengæld skal du passe på, at der ikke bliver tale om parallelimport,
> fra et ikke EU land, det mener jeg ikke er tilladt..

Parallelimport?? Det gælder vist kun mærkevarer ? Der er ikke tale om en
mærkevare, som sælges i EU.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-04-08 22:42

"Jake" <nospam@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svaret.
>
> Hvor får man at vide hvilke CE-mærker en mobiltelefon skal have?

Du spørger producenten om produktet er CE-mærket. Det kan kun CE-mærkes,
hvis kravene fra *alle* relevante direktiver er overholdt.
Stoler du ikke på producentens oplysninger om at produktet lever op til
kravene for at kunne CE-mærkes, er du nød til selv at få foretaget en test
og gennemmåling af produktet. Det er ikke helt billigt at få udført en sådan
test.

Bringer du et produkt på markedet, som ikke overholder kravene til
CE-mærkning, risikerer du at skulle tilbagekalde *alle* de varer du har
solgt. Det kan således også blive dyrt ikke at få foretaget en test, hvis
man ikke stoler 100% på producenten (eller produktet slet ikke er CE-mærket,
så man selv foretager mærkningen).

Fra : michael

Dato : 17-04-08 19:52

Jake wrote:

> Tak for svaret.
>
> Hvor får man at vide hvilke CE-mærker en mobiltelefon skal have?

Det letteste er nok at kontakte Erhvervs- og Økonomiministeriet.
http://www.oem.dk/

/michael

Fra : Ivar

Dato : 16-04-08 22:03

Allan Soerensen skrev:

> De produceres af store annerkendte producenter og sælges world-wide

Var der ikke problemer med iPhone og europæiske godkendelser?
Der var noget med at en importør havde rodet sig ud i noget, og
han kunne risikere at skulle tage alle telefonerne tilbage.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : JL

Dato : 16-04-08 22:32

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> Der var noget med at en importør havde rodet sig ud i noget, og
> han kunne risikere at skulle tage alle telefonerne tilbage.

Tænker du på Telekæden der havde parralelimporteret iPhones?
Problemstillingen deri lå ikke i godkendelser, men kort sagt i at Apple ikke
ville have at Telekæden skulle sælge deres telefoner før den bliver
"released" i DK. Det var truslen om et søgsmål mod Telekæden der fik dem til
at kaste håndklædet i ringen og droppe salget.

Okay Apple må have haft et eller andet juridisk belæg for at beordre
Telekæden til at stoppe salget men det var vist ret tvivlsomt.

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-04-08 22:27

Ivar wrote:

> Var der ikke problemer med iPhone og europæiske godkendelser? Der var
> noget med at en importør havde rodet sig ud i noget, og han kunne
> risikere at skulle tage alle telefonerne tilbage.

Mon ikke problemet var at importøren havde købt telefonerne *uden* for EU
og ikke havde Apple's tilladelse til videresalg i EU?

--
Jesper Lund