Multitask
Fra : Kim

Dato : 11-04-08 23:04

En Symbian S60 telefon kan ikke køre flere aktive programmer
ad gangen, har jeg fået fortalt.
Hvad med Iphone, er det en multitask-maskine ?

Mvh, Kim
HTC S710.

Fra : Benny Andersen

Dato : 12-04-08 09:29

On Sat, 12 Apr 2008 00:04:11 +0200, Kim wrote:

> En Symbian S60 telefon kan ikke køre flere aktive programmer
> ad gangen, har jeg fået fortalt.
> Hvad med Iphone, er det en multitask-maskine ?
>
> Mvh, Kim
> HTC S710.

Tillader mig lige at definere: multitask-os: et os hvor multitasking er
ført frem til bruger programstartsniveauet og der er mulighed for skiftning
mellem programmer.
En telefon, som netop er knudepunkt for asynkrone netværksprocessor, er pr.
definition multitasking bag gardinet.
Man kan installere python på S60, og python kan starte threads, så jeg vil
tro at en S60 telefon kan køre flere programmer. AT trykke 'menu', dræber
øjeblikkeligt mange programmer men f.eks ikke det at være 'på nettet' med
en browser. Det er brugerniveau 'programvælgeren' (=menu tasten) der er
meget simpel.

--
Benny Andersen

Fra : Snakee

Dato : 13-04-08 22:30

Benny Andersen skrev:

> [...]
> øjeblikkeligt mange programmer men f.eks ikke det at være 'på nettet' med
> en browser. Det er brugerniveau 'programvælgeren' (=menu tasten) der er

Du kan sagtens køre masser af programmer samtidig på S60, den kan bare
ikke vise dem samtidig men de kører i baggrunden samtidig alle sammen du
starter og du kan så skifte mellem at få dem vist. Alle programmerne
afvikler samtidigt.

Snakee

--
Mailadressen jeg har i mine beskeder virker uden at man fjerner noget
men den skifter jævnligt. Sendes der besked via mail vil jeg svare

Fra : Benny Andersen

Dato : 14-04-08 21:00

On Sun, 13 Apr 2008 23:30:16 +0200, Snakee wrote:

> [...]
> ikke vise dem samtidig men de kører i baggrunden samtidig alle sammen du
> starter og du kan så skifte mellem at få dem vist. Alle programmerne
Du ser ud til at vide noget.
Jeg har en sløv nokia 5500. Hved du om der findes anden måde at skifte
mellem kørende programmmer end 'menuen'
Har du kendskab til en proces lister som 'top' eller 'ps' æunder linux
eller windows taskmanager. Det skal være sådan en sis installationsfil der
kan køre under 3. version af s60.
--
Benny Andersen

Fra : Snakee

Dato : 20-04-08 22:40

Benny Andersen skrev:

> [...]
> Har du kendskab til en proces lister som 'top' eller 'ps' æunder linux
> eller windows taskmanager. Det skal være sådan en sis installationsfil der

Bare hold menuknappen nede i 1-2 sekunder så kommer der en liste frem
over alle de programmer der kører. Brug så joysticket op og ned til at
vælge programmet og klik på joysticket for at bruge programmet. Vil du
afslutte så tryk på slettetasten i samme liste og svar ja. Programmet
afsluttes derefter.

Snakee.

Fra : Benny Andersen

Dato : 21-04-08 06:42

On Sun, 20 Apr 2008 23:39:36 +0200, Snakee wrote:
> [...]
> vælge programmet og klik på joysticket for at bruge programmet. Vil du
> afslutte så tryk på slettetasten i samme liste og svar ja. Programmet

Fantastisk - tak for det. 'Sport' og 'Standby' lader sig ikke dræbe -
nevermind - jeg er glad for denne mulighed for at afslutte browseren.
--
Benny Andersen

Fra : Snakee

Dato : 13-04-08 22:28

Kim skrev:
> En Symbian S60 telefon kan ikke køre flere aktive programmer
> ad gangen, har jeg fået fortalt.

Det passer ikke hvad du har fået fortalt.

> Hvad med Iphone, er det en multitask-maskine ?

Hvem fanden gider at eje lortet anyway. Et godt eksempel på endnu en
gang overhypet amerikanerlort.

Snakee