sony Ericson k700i, joystikproblem
Fra : Sven Back

Dato : 05-04-08 19:02

Hej jeg har en Sony Ericson k700i, med et slidt joystick. - Er der mulighed
for at reparere det slidte joystik? - Eller skal det udskiftes? - Og hvordan
gør jeg det? - Jeg kan uden problemer adskille mobilen, men har ikke styr på
hvordan joystikket skiftes. Jeg kan se der er nogen lodninger ved foden af
stikket og spekulerer på om de skal afloddes for at montere et nyt.
På forhånd tak for hjælpen.
Sven

Fra : [6400] Anders

Dato : 05-04-08 19:40

Det er et kendt problem på mange af SE's ældre modeller..

Du er inde på noget af det rigtige med at joysticket skal udskiftes...
Det du reelt skal gøre er, at få det gamle afloddet, og få et nyt på.

Joysticket kan du købe på nettet, bl.a. hos mytrendyphone.dk
- Ved ikke lige hvad det koster, men det står på siden...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-04-08 22:15

Sven Back skrev:

> Hej jeg har en Sony Ericson k700i, med et slidt joystick. - Er der
> mulighed for at reparere det slidte joystik?

Giv det en lille dråbe WD40 eller kontaktspray så virker det igen.

Détte er min personlige erfaring.

Reparationen holder i årevis.

Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Janus

Dato : 05-04-08 23:51

Hans Paulin (6310) den 05-04-2008 23:15:

> Giv det en lille dråbe WD40 eller kontaktspray så virker det igen.
>
> Détte er min personlige erfaring.
>
> Reparationen holder i årevis.

Påsprayet udefra med tilknyttedet massage af joystick eller skal det
skilles ad inden?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-04-08 00:19

Janus skrev:

> Påsprayet udefra med tilknyttedet massage af joystick

Jeps - men blot en lille dråbe.

> eller skal det
> skilles ad inden?

Dét er ikke nødvendigt.

Fra : P.

Dato : 06-04-08 11:03

Hej.

Jeg gad godt at vide hvad det egentlig er du tror du rammer når du giver din
telefon WD udefra....
- så åbent er det joystick vel heller ikke.
Der er da ihvertfald ikke direkte adgang til kontakterne i joysticket
forfra, det kan du jo også se bare ved at kikke på telefonen.
Skilte du den ad og blæste det ind i samlingerne på selve joysticket så
kunne jeg bedre forstå at "reperationen" havde en eller anden form for
effekt.

Hvad sker der i øvrigt med det WD der løber ved siden af, er det mon
gavnligt for telefonen at være "fyldt" med WD ??

Tror du ikke at helt almindelig motion af joysticket kan gøre samme trick ??
Det tror jeg, og rent faktisk så har vi prøvet netop dette på den ene K750
vi har haft et lille højre-problem med på et tidspunkt, og det problem
forsvandt også uden WD og er nu efter ca. 1,5 år stadig ikke kommet tilbage.

P.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-04-08 11:54

P. skrev:

> Jeg gad godt at vide hvad det egentlig er du tror du rammer når du
> giver din telefon WD udefra....

Hmnn...tænke...tænke...joysticket?

> - så åbent er det joystick vel heller ikke.
> Der er da ihvertfald ikke direkte adgang til kontakterne i joysticket
> forfra, det kan du jo også se bare ved at kikke på telefonen.

WD40 har en høj grad af penetrerende virkning.

> [...]
>
> Hvad sker der i øvrigt med det WD der løber ved siden af, er det mon
> gavnligt for telefonen at være "fyldt" med WD ??

En lille dråbe="fyldt"?

Man må jo formode at evt. problemer med hensyn til dét ville have vist sig
nu så længe efter reparationen!?

> [...]
> på den ene K750 vi har haft et lille højre-problem med på et
> tidspunkt, og det problem forsvandt også uden WD og er nu efter ca.

Jam, fint nok - så lærte jeg også noget i dag!

Fra : P.

Dato : 06-04-08 12:37

Hej.

> Hmnn...tænke...tænke...joysticket?

For at det skal have en form for teoretisk effekt, kræver det vel at du rent
faktisk rammer kontakterne i joysticket, eller tager jeg måske helt fejl der
??

> WD40 har en høj grad af penetrerende virkning.

Ja det kan sagtens være, men har du overhovedet kikket på den mekaniske
konstruktion af et joystick i en K750/W800 mv ??
- ellers er der flere steder på nettet hvor du kan se opbygningen af det, og
deraf finde ud af at der skal en del held til for at man rammer kontakterne
med WD ved at puste det ind forfra.....

> En lille dråbe="fyldt"?

Tillad mig at bruge et, for dig, kendt citat:
"WD40 har en høj grad af penetrerende virkning."
Da du pga. den mekaniske konstruktion af joysticket incl. selve "håndtaget",
helt sikkert ikke rammer med ret mange promille af din WD40 "dråbe" i selve
joysticket, så må den store rest af "dråben" trænge ind andre spændende
steder i telefonen....

> Man må jo formode at evt. problemer med hensyn til dét ville have vist sig
> nu så længe efter reparationen!?

Helt sikkert..... og 3 år er da flot, det er vi ikke et sekund uenige
om......
Men hvor mange telefoner har du udført denne "reperation" på ??
- kan det tænkes at du simpelthen bare har været utroligt heldig en enkelt
gang ??

Ja, er det ikke rart....

P.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-04-08 13:00

P. skrev:

> For at det skal have en form for teoretisk effekt, kræver det vel at
> du rent faktisk rammer kontakterne i joysticket, eller tager jeg
> måske helt fejl der ??

Nej, dét er logik for...æhe...burhøns...

> Ja det kan sagtens være, men har du overhovedet kikket på den
> mekaniske konstruktion af et joystick i en K750/W800 mv ??

Aldrig!

> - ellers er der flere steder på nettet hvor du kan se opbygningen af
> det, og deraf finde ud af at der skal en del held til for at man
> rammer kontakterne med WD ved at puste det ind forfra.....

Ikke puste!

Lad en lille dråbe glide ned langs "stammen" på joysticket...

> [...]
> WD40 "dråbe" i selve joysticket, så må den store rest af "dråben"
> trænge ind andre spændende steder i telefonen....

Jeg har - som sagt - aldrig set stikket adskilt, så jeg gættede på hvordan
det kunne være opbygget.

> Men hvor mange telefoner har du udført denne "reperation" på ??

Foreløbig én.

Bertel Lund Hansen, der bl.a. også skriver i denne gruppe har også lavet det
samme, mener jeg.

> - kan det tænkes at du simpelthen bare har været utroligt heldig en
> enkelt gang ??

Skal jeg ikke kunne sige...

> Ja, er det ikke rart....

Jow jow

Fra : [6400] Anders

Dato : 06-04-08 09:15

Rep. er kun midlertidigt !

Alt. er at helt skifte mobilen ud med en W810i, for der er man ovre
problemet
med joysticket..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-04-08 09:57

[6400] Anders skrev:

> Rep. er kun midlertidigt !

Ja, efter 3+ år skal man muligvis allerede til det igen; irriterende!

> Alt. er at helt skifte mobilen ud med en W810i, for der er man ovre
> problemet
> med joysticket..

Til gengæld får man så en række andre problemer med netop dènne telefon i
forhold til fx. W800.

Fra : [6400] Anders

Dato : 06-04-08 10:11

Hvilke problemer ?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-04-08 10:43

[6400] Anders skrev:

> Hvilke problemer ?

I forhold til W800 er det (meget) sværere at kommunikere med en pc i
forbindelse med billeder og musik - har opgivet at bruge den til dét, og
bruger i stedet min W800.

Fra : [6400] Anders

Dato : 06-04-08 10:51

Har ikke de problemer, har dog ikke en pt. men er på jagt efter en.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-04-08 11:50

[6400] Anders skrev:

> Har ikke de problemer, har dog ikke en pt. men er på jagt efter en.

Ja, dét har jeg noteret mig!