GPRS opkald
Fra : fibertrikker@gmail.c~

Dato : 16-03-08 09:50

Hej

Er det muligt at fortage GPRS opkald imellem to mobiltelefoner ??

Jeg kunne godt bruge det til at fjernstyrer noget udstyr med

PC - serialport - mobiltelefon ~~~~~~~ mobiltelefon - serialport -
PC

Hilsen
Jørgen M.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-03-08 17:50

Nej

GPRS er ikke et opkald i den forstand, så det kan du ikke. Og desuden er
man oftest bag NAT som GRPS bruger, så man kan ikke lave en TCP
forbindelse til den anden telefons IP heller.

Men du kan jo bruge SMS til at sende beskeder fra A til B. Hvis de data
du skal overføre ikke kan være i en SMS, kan du sætte A til at uploade
dataene et sted online, og herefter sende en SMS til B, som så henter
dataene...

Fra : Snakee

Dato : 17-03-08 22:17

> GPRS er ikke et opkald i den forstand, så det kan du ikke. Og desuden er
> man oftest bag NAT som GRPS bruger, så man kan ikke lave en TCP
> forbindelse til den anden telefons IP heller.

Hos TDC / Telmore er du ikke bag NAT. Der er direkte hul igennem til
telefonen når du er på.

Snakee

--
Mailadressen jeg har i mine beskeder virker uden at man fjerner noget
men den skifter jævnligt. Sendes der besked via mail vil jeg svare

Fra : Snakee

Dato : 17-03-08 22:26

fibertrikker@gmail.com skrev:

> Er det muligt at fortage GPRS opkald imellem to mobiltelefoner ??

Nej men hvis du er på GPRS på TDC / Telmore er det muligt at få
forbindelse mellem dem hvis du kender IP-adressen på den der skal
forbindes til. Den skifter dog ind i mellem (og hver gang du logger på)
så det er bedst hvis du har den i nærheden og kan se på den. En anden
mulighed er, hvis du selv programmere, at lade den telefon du vil
fjernstyre selv forbinde til din anden telefon f.eks. ved at få den til
at forbinde når du sender den en særlig udformet SMS-besked. Så skal du
bare kende IP-adressen til den telefon du vil fjernstyre fra eller lade
begge telefoner forbinde gennem en speciel server der så kan etablere
forbindelsen. Det sidste er nok det mest praktiske når man ikke kender
adresserne hver gang.

Ellers brug dataopkald i stedet. Det er noget lettere at have med at
gøre rent praktisk.

Du kan ikke lave et decideret GPRS-opkald mellem 2 mobiler. GPRS skal
opfattes på samme måde som internettet skal, på en computer.

Snakee

Fra : Johannes

Dato : 24-03-08 22:08

> Nej men hvis du er på GPRS på TDC / Telmore er det muligt at få
> forbindelse mellem dem hvis du kender IP-adressen på den der skal
> forbindes til.
Hvad med Unotel.dk der bruge TDC's net,
er de bag en NAT eller er det direkte?

--