Hvor mange her fisker engang imellem med k~
Fra : Erik Munck

Dato : 17-07-01 19:30

hej alle I gæve fiskere der fisker i fritiden !

En lille kort undersøgelse - hvor mange her i gruppen fisker engang imellem
med garn, ruser el. kroge.
I behøver ikke skrive noget - bare besvar mailen.

Erik Munck

Fra : Ole Nørretranders

Dato : 17-07-01 21:07

Det gør alle lystfiskere da, de står jo overalt...

MVH Ole

Fra : Alex Linaa

Dato : 17-07-01 21:17

Erik Munck wrote:

> hej alle I gæve fiskere der fisker i fritiden !
>
> En lille kort undersøgelse - hvor mange her i gruppen fisker engang imellem
> med garn, ruser el. kroge.

Nu afhænger det jo af hvor mange kroge du mener, men jeg har da ved
flere lejligheder fisket med 4 surfstænger på kysten, og også gerne det
samme antal stænger efter ål en aften på molen. Det må da i aller
højeste grad siges at være selvfiskende redskaber, da man intet aktivt
foretager sig ud over at kaste ud, og hale en eventuel fangst hjem.

Selv en vis "garnhader" har her i gruppen offentligt bekendtgjort at han
fisker med fælder efter krebs, og har en god portion viden omkring ruser
til samme, så vi er vist en hel del der til tider hører under ovennævnte
kategori

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-07-01 22:00

Alex Linaa wrote:

> [...]
> fisker med fælder efter krebs, og har en god portion viden omkring ruser
> til samme, så vi er vist en hel del der til tider hører under ovennævnte

Du kan godt spare på de løgnagtige hentydninger, læs lige hvad jeg har
skrevet i Message-ID: <news:3B3B237B.F3E820B9@niels-ebbesen.net> jeg vil
lige gentage det her:

> Jeg bruger selv hjemmelavede krebsebrikker, det er ligesom lidt mere
> "lystfisker agtigt" at fiske med brikker, og det er smadder hyggeligt at
> gå fra brik til brik og se om man får noget med op.

En krebsebrik er bare en ståtrådsring og et fladt stykke net, hvorpå der
bindes et stykke lokkemad, der er intet der fastholder og forhindrer
krebsen i at flygte, det er faktisk lige så sportsligt som at tatte ål.

Og de vandhuller hvori jeg fisker krebs, er ikke naturlige vande, jeg
har personligt købt og udsat krebsene, og skabt en bestand som jeg
naturligvis ikke kunne drømme om at rovfiske med sort salg for øje.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 17-07-01 22:15

Niels Ebbesen wrote:

> Du kan godt spare på de løgnagtige hentydninger, læs lige hvad jeg har
> skrevet i Message-ID: <news:3B3B237B.F3E820B9@niels-ebbesen.net> jeg vil
> lige gentage det her:

og du skriver også i samme msg.:

----quote----
Det bliver nok svært, der er desværre gået plastik i alting, en seriøs
mulighed er at du selv laver/syr dine krebseruser/krebsetejner. Der er
to grundmodeller, den ene er et rør med tragt i begge ender
(krebseruse), den anden er en stubkegle med tragt i toppen
(krebsetejne). Køb noget rustfri tråd i passende tykkelse (ca. 3 mm),
noget garn og en bødenål, og lav så lige den/de modeller du synes er
bedst.
----quote off---

Ruser i lystfiskergruppen!!!!! - Hvad løgnagtigt er der ved at påpege
dette faktum?

> En krebsebrik er bare en ståtrådsring og et fladt stykke net, hvorpå der
> bindes et stykke lokkemad, der er intet der fastholder og forhindrer
> krebsen i at flygte, det er faktisk lige så sportsligt som at tatte ål.

En krebsebrik er et selvfangende redskab på linie med en ruse. Man
smider fælden i vandet og lader den ligge et stykke tid, og hiver så
skidet op igen. Er der noget i fælden er det godt, er der ikke noget er
det mindre godt. Samme fremgangsmåde som med alle andre selvfiskende
redskaber, blot med den forskel at der går kortere tid mellem man smider
det i vandet, og hiver det op igen.
Jeg har fanget masser af krebs Niels, så der kan du ikke bibringe noget
nyt omkring metoder og teknikker.

Altså igen hverken løgn eller hentydning, men en skinbarlig afklædning
(fryser du ikke snart?

> Og de vandhuller hvori jeg fisker krebs, er ikke naturlige vande, jeg
> har personligt købt og udsat krebsene, og skabt en bestand som jeg
> naturligvis ikke kunne drømme om at rovfiske med sort salg for øje.

Og hvad har det lige med emnet at gøre?

/Alex

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-07-01 23:08

Du skrev også:

Alex Linaa wrote:

> Selv en vis "garnhader" har her i gruppen offentligt bekendtgjort at han
> fisker med fælder efter krebs,......cut.............

En krebsebrik er ikke en ruse, og den er heller ikke selvfangende, hvis
man ikke er ret skrap, så fanger man ikke en skid på krebsebrikker...!!!

Jeg vidste godt at du er fuld af lort, og nu ved jeg, at du også er fuld løgn...!!!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Ard Jongsma

Dato : 18-07-01 01:23

On Wed, 18 Jul 2001 00:08:03 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Jeg vidste godt at du er fuld af lort, og nu ved jeg, at du også er fuld løgn...!!!

Halløj da Hr.Netbetjent ! Fra dig tag jeg da efter dagens indlæg under
ingen omstændigheder netetikettekritik længere. Hold dig lige i ro vil
du ikke ?

Ard

http://www.ard.net - http://home3.inet.tele.dk/halvgo'
http://www.painting-gallery.dk - http://www.hyggekramroden.dk
http://www.stump.dk - http://hjem.get2net.dk/classic-hack

Fra : Alex Linaa

Dato : 18-07-01 17:30

Niels Ebbesen wrote:

> En krebsebrik er ikke en ruse, og den er heller ikke selvfangende, hvis
> man ikke er ret skrap, så fanger man ikke en skid på krebsebrikker...!!!

Kære hr. fritidsfisker Ebbesen

En krebsebrik fungerer efter samme princip som et vod: ved hjælp af
vandtrykket.
Med begge _redskaber_ kan man desuden intet gøre for at påvirke fangsten
aktivt, ud over at fiske der hvor byttet er.
Ligeledes falder fisken ud af voddet hvis man hiver det for langsomt
eller klodset op.
Ingen af dem er således selvfangende, men i allerhøjeste grad
selvfiskende.
Så kom ikke og lær en gammel kat noget som helst hr. redskabsfisker.

> Jeg vidste godt at du er fuld af lort, og nu ved jeg, at du også er fuld løgn...!!!

Så røg vi ned på det barnagtige plan igen, når argumenter og viden slap
op?
Så vandt du lige et fut til smatten, hvor den slags underlødigt bæ hører
hjemme.

FUT: news:dk.snak.mudderkastning

/Alex

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-07-01 23:13

Alex Linaa wrote:

> ...................cut............................ Det må da i aller
> højeste grad siges at være selvfiskende redskaber, da man intet aktivt
> foretager sig ud over at kaste ud, og hale en eventuel fangst hjem.

Sludder og vrøvl, ålefiskeri er som alt ander medefiskeri aktivt
fiskeri, hvis man ikke er over stængerne og giver tilslag ved hug, så
vil fiskene i de fleste tilfælde bare sutte agnen af krogen og svømme vidre.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 18-07-01 17:36

Niels Ebbesen wrote:

> Sludder og vrøvl, ålefiskeri er som alt ander medefiskeri aktivt
> fiskeri, hvis man ikke er over stængerne og giver tilslag ved hug, så
> vil fiskene i de fleste tilfælde bare sutte agnen af krogen og svømme vidre.

Så ved du vist for lidt om ålefiskeri.
I nogle tilfælde vil ålen slippe ja, men i de fleste? Nej!
Hvorfor tror du ellers det er muligt at fange masser af ål på krogliner?

Og jeg har fanget masser af flade på surfstænger, hvor der var bid på
alle stænger på een gang, det var bare et spørgsmål om at hale fisken
op!!!! - Selvfiskende redskaber (Som jeg OGSÅ skrev, og som du behændigt
saksede væk!)

/Alex

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 18-07-01 04:00

"Jeg ved ikke, hvorledes 3. verdenskrig vil forløbe - men den 4. vil blive
udkæmpet med køller og sten".

Citat efter hukommelsen: Einstein (tror jeg nok)

Og lad os så lige slå fast:

Som lystfisker er der ingen grund til at lægge fritidsfiskere for had, hvis
blot de:

- overholder gældende lovgivning
- kun fanger til eget forbrug
- udviser god moral

De samme regler bør lystfiskere ifølge sagens natur også efterleve.

Knæk&Bræk

Jan Bang Jensby

Fra : Alex Linaa

Dato : 18-07-01 17:44

Jan Bang Jensby wrote:

> [...]
> - kun fanger til eget forbrug
> - udviser god moral
>
> De samme regler bør lystfiskere ifølge sagens natur også efterleve.

Jamen det er jo lige det der er hele kimen til et samfund, hvor vi kan
fungere sammen, i stedet for med "Einsteins køller".
Jeg tror faktisk de fleste fornuftige stangfiskere og redskabsfiskere
til fulde deler dine synspunkter.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Per Gade

Dato : 18-07-01 18:44

Alex Linaa <""@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9j4en8$jm4$1@sunsite.dk...
> Jamen det er jo lige det der er hele kimen til et samfund, hvor vi kan
> fungere sammen, i stedet for med "Einsteins køller".

Der er efterhånden en uhyggelig mangel på relevant lystfiskerdebat i denne
gruppe, der indholdsmæssigt for længst har nedlagt sig selv - og er blevet
til et helt privat mudderkastningsreservat for et fåtal. Lad os håbe, det
skyldes, at lystfiskerne holder ferie langt væk fra computeren, mens det kun
er nogle få friskluft-allergikere, der sidder tilbage og rusker i tasterne.

Venlig hilsen
Per Gade

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 18-07-01 20:55

On Wed, 18 Jul 2001 19:43:41 +0200, "Per Gade" <pergade@post.tele.dk>
wrote:

>Der er efterhånden en uhyggelig mangel på relevant lystfiskerdebat i denne
>gruppe, der indholdsmæssigt for længst har nedlagt sig selv - og er blevet
>til et helt privat mudderkastningsreservat for et fåtal.

Og læg mærke til hvilke 3 personer der starter de lange tråde hver
gang. Behøver jeg nævne navne?

Det er fandme ufatteligt hvor barnlige voksne mennesker kan være!

Mvh. Brian

Fra : Boysen

Dato : 18-07-01 23:07

Per Gade skrev:
> Der er efterhånden en uhyggelig mangel på relevant lystfiskerdebat i denne
> gruppe, der indholdsmæssigt for længst har nedlagt sig selv - og er blevet
> til et helt privat mudderkastningsreservat for et fåtal.

Jeps, grunden til jeg ikke har kommenteret det yderligere. Diverse
fritidsfiskere (som ikke hører hjemme her) prøver at fordreje debatten, ved
at 'blame' NRE. Det holder bare ikke.....!!!!
Per....er du, ham den 'kendte' fra tekst tv?

Bedste hilsner
/Michael Boysen

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 19-07-01 11:26

Hvad er dette for en gang latterligt intolerant facistisk pis?..
fritidsfiskere hører ikke hjemme her??.. hvis de har lyst til at skrive og
læse i denne gruppe skal de da have lov til det, så længe at det er
sagligt.. men hvad er sagligt i denne nyhedsgruppe?
Folk farer jo i flint over den mindste fejlposting (eller noget som måske
kan tolkes som en fejlpostning, med lidt ekstra god vilje), og med mine 7 år
på nettet har jeg aldrig oplevet magen til fjendtlig gruppe andet steds..

Hvem har ret til at ophøje lystfiskere til noget bedre en fritidsfiskere og
hvorfor? - Det er sgu' så barnligt at det trodser enhver beskrivelse.

Jeg gider ikke engang bevæge mig ind på området om ulovlig fiskning, da den
ene ikke er bedre end den anden, men der er sikkert en eller anden som
finder på at tage det op, igen!!!

Når alt kommer til alt (og jeg har aldrig brugt andre net end keepnet og
fangstnet) så er fritidsfiskerne nok bedre mennesker end os andre
lystfiskere; de fisker i det mindste for at bruge fisken, hvorimod en del af
os fisker for at tilfredsstille et eller andet, i vore dage, obskurt
jagtinstinkt.

dette var sikkert frygteligt usammenhængende og hvad så? Folk her er sikkert
mere optaget af at så splid end at opføre sig som voksne..

K.

Fra : Alex Linaa

Dato : 20-07-01 13:36

Karsten Hammer Hansen wrote:

> [...]
> lystfiskere; de fisker i det mindste for at bruge fisken, hvorimod en del af
> os fisker for at tilfredsstille et eller andet, i vore dage, obskurt

Ja det er så sandt som det er sagt.
Men visse fiskere vil hellere tage på 10 miljørigtige nulture, for
derefter at købe en daggammel torsk, som er landet af en
industritrawler, hos en fiskehandler.
Moral er godt - dobbeltmoral er dobbelt så godt

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Per Gade

Dato : 19-07-01 18:11

Boysen <rokkerne@forum.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9j67c4$n84$1@sunsite.dk...
> Per....er du, ham den 'kendte' fra tekst tv?

Det ved jeg ikke - for jeg ser aldrig fjernsyn. Betaler kun radio-licens

Venlig hilsen
Per Gade

Fra : Alex Linaa

Dato : 20-07-01 13:30

Boysen wrote:

> Jeps, grunden til jeg ikke har kommenteret det yderligere. Diverse
> fritidsfiskere (som ikke hører hjemme her)

Det var da en gang racisme der vil noget!!
Hvem hører ellers ikke hjemme her? Katolikker, snedkere, og Englændere?

> prøver at fordreje debatten, ved
> at 'blame' NRE. Det holder bare ikke.....!!!!

Mon ikke du har stået på hovedet da du skrev det?
Det er da beviseligt gang på gang det omvendte der er tilfældet.

/Alex

Fra : John Hewalo

Dato : 23-07-01 10:16

On Thu, 19 Jul 2001 00:06:40 +0200, "Boysen" <rokkerne@forum.dk>
wrote:

>Jeps, grunden til jeg ikke har kommenteret det yderligere. Diverse
>fritidsfiskere (som ikke hører hjemme her)

Fritidsfiskere hører hjemme her, det er jo afgjort under debat i
dk.admin.

At enkelte fundamentalister ikke er enige er så deres sag, det
bør dog ikke ødelægge gruppen.

--

John

Intet er umuligt for den som ikke selv skal gøre det!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-07-01 13:23

john hewalo har udgydet flg. sludder:

> Fritidsfiskere hører hjemme her, det er jo afgjort under debat i
> dk.admin.

Det passer ikke, det er korrekt at det har været debatteret i
news:dk.admin, men der blev ikke opnået koncensus om noget, debatten løb
ud i sandet, deltagerne orkede vist ikke at nå til enighed om noget helst.

Og dk.heirakiets regler er for så vidt klare nok, denne gruppes emne er
dedikeret til lystfiskeri, og flg. termer som er knyttet til
fritidsfiskeri er slet ikke nævnt noget sted i denne gruppes fundats:

- fritidsfiskeri
- amatørfiskeri
- redskabs fiskeri
- garn
- ruser
- net
- krogliner
- faststående redskaber
- selvfangende redskaber

Så emnet fritidsfiskeri og snak om selvfangende redskaber er off-topic i
denne gruppe, derfor hører det pr. defination hjemme i hovedgruppen news:dk.fritid.

Og den kendsgerning at de to grupperinger ikke ka' enes, og at deres
hovedorganisationer åbent bekriger hinanden, gør at jeg mener det er
rimmeligt at fritidsfiskerne, som også er mindretallet, flytter deres
snak til news:dk.fritid - alt andet er at opfatte som en provokation, og
et bevist forsøg på at skabe ballade.

Og fritidsfiskerne kan jo til enhver tid poste et OTD om en selvstændig
gruppe, de kan henvise til eksisterende debat som er uønsket i denne
gruppe, så jeg vil mene de har gode chancher for at få oprettet deres
egen gruppe.

> At enkelte fundamentalister ikke er enige er så deres sag, det
> bør dog ikke ødelægge gruppen.

Du sku vist nødig snakke......;-O

FUT: news:ad.helved.til

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 23-07-01 14:21

> [...]
> dedikeret til lystfiskeri, og flg. termer som er knyttet til
> fritidsfiskeri er slet ikke nævnt noget sted i denne gruppes fundats:

Der står ordret:

Gode historier og udveksling af erfaringer.
Orientering om fiskevande i Danmark og andre lande.
Off-line fisketure.
Erfaring med nyt fiskegrej.
Fangstrapporter.
Gode råd og hjælp til nybegyndere.
Diskussion af vandmiljø og lignende

Altså heller ikke et ord om: Fiskestænger, fiskehjul, fiskemetode,
fluer.........etc...etc..

Så I har begge ret, og begge uret.
Hvorvidt redskaber som åleruser og krebsebrikker bliver fisket af lyst eller
nød, er ifølge fundatsen inderligt ligegyldigt, så længe de ikke bliver
fisket som erhverv. Det samme gælder alle redskaber man fisker med fordi man
har lyst til det, inklusive fiskestænger og håndliner.
Stop nu det selvsving. Vi kender efterhånden alles holdninger til hudløshed,
og i og med vi ikke kan blive enige må vi blot springe det over vi ikke har
interesse i. Din holdning kender vi, og da der ikke findes noget belæg for
at det er sandheden, må du jo blot finde dig i vi andre agerer ud fra vores
holdning til hvad der er on-topic.

Og lad dog være med at FUT'e skjult til news:ad.helvede.til vi er vel voksne
mennesker, eller?

Dette hører faktisk hjemme i en anden gruppe, så jeg vil lave et korrekt FUT
til news:dk.admin.netikette

/Alex

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-07-01 15:15

alex linaa har udgydet flg:

> [...]
> Gode råd og hjælp til nybegyndere.
> Diskussion af vandmiljø og lignende
>
> Altså heller ikke et ord om: Fiskestænger, fiskehjul, fiskemetode,

Du modsiger dig selv, "fiskegrej" er netop en fællesnævner for
fiskestænger, fiskehjul, fluer o.s.v., og fritidsfiskere bruger ikke
fiskegrej, de bruger kun fiskeredskaber...!!!

Fritidsfiskere tager ikke på fisketur, de sætter og røgter deres
reskaber, og der vist ikke meget fisketur i at ligge på sofaen og se
fodbold på TV, medens redskaberne fisker.

Og det er vist heller ikke set, at fritidsfiskere skriver maleriske
fangstrapporter om deres sætning og røgtning af redskaber.

Og mine holdninger er iøvrigt helt analogt, hvad der foregår ude i
real-life, for hvis en fritidsfisker tropper op i en lystfiskerklub, så
får han pænt at vide, at han er gået forkert, og at han i stedet bør
henvende sig, og søge medlemskab i den lokale afd. af Danmarks
amatørfiskerforening.

FUT: news:ad.helvede.til

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 23-07-01 21:51

Niels Ebbesen wrote:

> FUT: news:ad.helvede.til

Rent udsagt, nu har du ikke blot nået bunden, men er langt under den.
FUT til egne mærkværdigheder, og ikke følge korrekte FUT's i det du svarer
på. Måske du skulle se lidt på http://www.usenet.dk, så du kan orientere
dig lidt om hvordan FUT virker her på usenet.
<Plonk> til det, nu trænger jeg i hvert tilfælde til at læse voksne indlæg.

Og FUT til news:dk.snak.mudderkastning.

Fra : holst

Dato : 26-07-01 20:09

> Og det er vist heller ikke set, at fritidsfiskere skriver maleriske
> fangstrapporter om deres sætning og røgtning af redskaber.

Jeg vil med glæde skrive en lille fangstrapport til gruppen, hvis det
behager dig næste gang jeg har været på fjorden med garn - hvis jeg altså må
i følge gruppens fundats!!

mvh
holst

Fra : -- kent --

Dato : 26-07-01 20:23

On Thu, 26 Jul 2001 21:08:54 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> holst
wrote:

> [...]
>behager dig næste gang jeg har været på fjorden med garn - hvis jeg altså må

Husk da at fortælle os hvor meget den lokale kro betalte dig for den fisk
du fangede.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-01 22:18

-- kent -- wrote:

> Husk da at fortælle os hvor meget den lokale kro betalte dig for den fisk
> du fangede.

- og hvor mange redskaber du har sat i nære familiemedlemmer navne..

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 27-07-01 00:33

Til Kent og Niels Ebbesen.

I forudsætter i jeres svar til Holst at han (og fritidsfiskere i
almindelighed?) er kriminel, dels overtråder omsætningsforbudet, dels sætter
flere garn end lovligt. Det er jo alvorlige anklager, at rette mod en
bestemt person. Kender I Holst personligt, og ved I at han foretager sig
ulovligheder? Det ligger vel ikke implicit i det at være fritidsfisker, at
man udøver sit fiskeri ulovligt? Der er sikkert brådne kar mellem
fritidsfiskerne, men der er sikkert også stangfiskere, der tager
undermålsfisk en gang i mellem. Det er klart forkasteligt, men det skulle
nødig føre til at lystfiskere i almindelighed lægges for had. Jeg vil nødig
ses ned på som lystfiskere, eller beskyldes for at være kriminel, fordi
andre tager undermålsfisk eller tyvfisker, og I vil vel heller ikke bryde
jer om at blive slået i hartkorn med den slags typer?

Jeg ønsker ikke at deltage i det mudderkastning, der er foregået her de
sidste par uger, men kunne godt tænke mig at høre hvorfor I reagerer så
voldsomt overfor fritidsfiskeriet. Er det vitterligt fordi I mener at
fritidsfiskere generelt udøver deres fiskeri ulovligt? Og betyder det så at
I godt kan acceptere fritidsfiskeriet, hvis det udøves lovligt? Eller er det
kun for at få fritidsfiskerne væk fra denne NG? Eller vil I helt have det
helt forbudt, eller kan I acceptere fortsat fritidsfiskeri under strammere
regelsæt end idag? Det er jo helt legitimt at være modstander såvel som
tilhænger af fritidsfiskeri, men hvad er det egentlig argumenterne er for
jeres modstand?

Dette er ment som et forsøg på at få en seriøs diskussion, så jeg håber på
seriøse svar. Hvis I ikke er intereserede i dette, så er det i orden, så
skal I bare lade være med at svare.

MVH

Christian

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 27-07-01 07:49

"Christian Skjærbæk" <csk@dadlnet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> seriøse svar. Hvis I ikke er intereserede i dette, så er det i orden, så

Hej Christian
Nu er jeg hverken Kent eller Niels Ebbesen, men jeg må indrømme at jeg har
svært
ved at tro på at en garnfisker virkelig kan spise alt det de siger de
fisker.
Det kan jo ifølge deres egne opgivelser, når man taler med dem, løbe op i
både 20 og 50 kilo om ugen,
godtnok har jeg da hørt at man kan fange meget stoooore fisk på stang, gør
det dog ikke selv, de hopper af .
Derfor kan man få den ide at nogle af garnfiskerne måske afleverer fisken
andre steder end i deres egen
fryser.
Dette er hvad jeg opfatter som et seriøst svar på dit åbne spørgsmål.
Med venlig hilsen
Paul Ø. Sørensen
paul@sorensen.as
www.paul.sorensen.as

Fra : Niels Olsen

Dato : 27-07-01 11:32

Paul Østerby Sørensen <paul@sorensen.as> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b610f2b$1$4662$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> [...]

> andre steder end i deres egen
> fryser.
> Dette er hvad jeg opfatter som et seriøst svar på dit åbne spørgsmål.

Nu vil jeg også deltage i diskussionen, da det ser ud til at blive mere
seriøs. Som jeg ser det er det store problem, for begge parter, at man
skærer alle fra modparten over en kam. Der er brodne kar i begge lejre, det
er helt sikkert. Ingen har den anden noget at høre før man har "fejet for
egen dør". Jeg står selv med et ben i begge lejre og mener helt klart at der
er plads til alle. Jeg kan godt se det kedelige i, at man har kørt langt for
at komme til favoritpladsen for at se der står garn. Men det kunne ligeså
godt være andre lystfisdkere der optog pladsen. På samme måde kommer
fritidsfiskeren også ud for at pladsen kan være optaget. Desværre er der så
nogen som så bare smider deres garn alligevel, og dem tager jeg stor afstand
fra. Det samme kan også risikeres med lystfiskere som bare vader lige ud og
stiller sig på ryggen af en.
Det er langt fra alle fritidsfiskere der fanger 20-50kg fisk om ugen. De
fortæller også "lystfisker historier".
Når lyst fiskeren siger at fritidsfiskeren fisker med for mange garn, er det
ikke altid rigtigt. Fordi man ser 2 bøjer med stor afgstand imellem behøves
det jo ikke være garn, men kan lige så godt være en krogeline. 100 kroge
rækker noget længere end 1 garn. Det kan selvfølgelig også være garn der
står, men ikke nødvendigvis sat af en fritidsfisker. Der hvor jeg kommer fra
er det somregel erhvervsfiskere, og de må ganske lovligt sætte nogle flere
garn end fritidsfiskerne. Og de har heller ikke omsætningsforbud. Det er for
mig helt ok, men er ked af at fritidsfiskerne får skylden af lystfiskerne.
Desuden kan man sige, at fritidsfiskeren betaler mere for sit fisketegn og
dermed lægger flere penge til fiskepleje. Dermed siger jeg ikke at han har
mere ret til fiskeri og fisk end lystfiskeren,men lystfiskeren har altså
heller ikke mere ret til det end fritidsfiskeren.
Istedet for at bekrige hinanden skulle man hellere stå sammen om at
samarbejde med fiskepleje ol. Også når man taler med Christiansborg, de
udnytter jo vores splid engang imellem. Kort sagt hver for sig er vi svage,
sammen er vi stærke. Er man stærk har man nemmere ved at få gennemført ting.

MVH Niels

Fra : -- kent --

Dato : 27-07-01 09:44

On Fri, 27 Jul 2001 01:32:40 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri>
Christian Skjærbæk wrote:

<klip>

>Det ligger vel ikke implicit i det at være fritidsfisker, at
>man udøver sit fiskeri ulovligt?

Jo. Langt de fleste.

<klip>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-07-01 12:44

"Christian Skjærbæk" wrote:

> ........cut............ hvad er det egentlig argumenterne er for
> jeres modstand?

Lad mig starte med at sige, at i en debat af denne type er det helt
normalt at generalisere, det er ikke spor anderledes end når der i
TV-avisen oplyses, at mange koisker der ejes og drives af indvrandrer
sælger ulovligt importeret CocaCola på dåse, og snyder med momsen.

Jeg sidder her med de dugfriske tal fra Fiskerikontrollen, der viser at
der i år 2000 har været flg. antal sager:

Der blev kontrolleret 17.134 lystfiskere heraf havde 913 ikke gyldigt
fisketegn. Det skal ses i forhold til at der er ca. 200.000 der har løst
fisketegn, og det giver en kontrol procent på 8,5% og en frekvens på
lidt over 4,5 promille.

Der blev kontrolleret 1.971 fritidsfiskere og fritidsfisker redskaber,
det resulterede i ialt 2.277 sager om ulovlige redskaber og manglende
fisketegn. Det skal ses i forhold til at der er ca. 30.000 som har løst
fritidsfiskertegn, og det giver en kontrolprocent på 6,5% og en frekvens
på lige omkring 7,5 procent.

Det vil sige at lovovertrædelser blandt fritidsfiskere, er mere end 15
gange så hyppig som blandt lystfiskere.

Jeg vil derfor tillade mig at påstå, at ovenstående tal giver det
billede, at fritidsfiskeri er en aktivitet, hvor overordenlig mange af
udøverne systematisk begår lovovertrædelser. Og det er endda åbenlyst,
at det kedlige resultat er opnået med en relativ lav kontrolfrekvens.

Det handler også om at tænke logisk, flertallet af fritidsfiskerne er
efterlønsmodtagerer og folkepensionister, med begrænsede økonomiske
resourcer, og hvis man tager i betragning at omkostningerne til båd,
motor, redskaber, havneplads, bådtrailer o.s.v. hurtigt løber op i 10 -
30.000 kr., så er det nærliggende at formode, at der i tilfælde af
større fangster sker salg, for at financiere fiskeriet, og at der
stræbes efter store fangster med salg for øje.

En helt anden snak er så, at fritidsfiskernes hovedorganisation Danmarks
Amatørfiskeriforening, har et politisk program der er i direkte modstrid
med natur- og lystfisker interesseresser, de arbejder bl.a. for
afskaffelse af 100 meter zonen, en begrænsning af fredningsbælterne og
en forøgelse af antallet af redskaber.

Jeg mener at fritidsfiskeri er en anakronisme, der har overlevet fra
dengang det var regulært husholdningsfiskeri, hvor landbefolkningen
kunne supplere deres sparsomme udkomme med lidt mad-fiskeri, og derfor
mener jeg at fritidsfiskeriet helt bør afvikles.

Og hvis det ikke er politisk muligt at afskaffe fritidsfiskeriet, så bør
det beskæres ned til max. 1 redskab pr. fritidsfisker, det er rigligt
til at sikre fangst af den mængde fisk, som en enkelt husstand kan
konsumere, og så bør fritidsfiskertegnet hæves så meget i pris, så det
kan financiere en kontrol af fritidsfiskeriet, der er så intensiv og
finmasket, at frekvensen af ulovlighedder kommer ned under 1 procent.

For det fremgår desværre alt for tydligt af Fiskerikontrollens
årsregnskab, at de har meget begrænsede resoucer, det betyder bl.a. at
de slet ikke kan lave det antal redskabskontroller, som ville være
nødvendige, hvis de skulle problemet med ulovlige fritidsfisker
redskaber til livs.

Og jeg mener også at snak om fiskeri med selvfangende redskaber er
off-topic og uønsket i en lystfisker gruppe, kort og godt - lystfiskeri
og fritidsfiskeri er to uforenlige og modstridne størrelser, der ikke er
kompatible.

Til slut vil jeg runde af med at sige, at du vist har overset sarkasmen
og smily'en i mit Re til Kent's indlæg....!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 29-07-01 16:05

Tak for svaret. Det er jo interessante tal, du har der. Jeg var ikke klar
over, at der ser så galt ud med moralen blandt visse fritidsfiskere, og
medgiver at der er en vis substans i jeres bedømmelse af fritidsfiskeriet.
Glædeligt er det at det ser tilfredsstillende ud med moralen blandt
lystfiskere, og da det er mit indtryk at de fritidsfiskere, der optræder i
denne NG, først og fremmest er lystfiskere med stang håber jeg da, og går ud
fra, at de iagttager samme selvjustits, når de en gang i mellem sætter garn.
De brodne kar tror jeg ikke rigtig på er blandt os her i gruppen. Når det
er sagt, står der tilbage at fritidsfiskeriet åbenlyst har et problem, som
må og skal løses, hvis fritidsfiskeriet skal have lov at overleve, hvad jeg
som udgangspunkt synes det skal. Der er tilsynelandende brug for en skærpet
kontrol, og det må nødvendigvis finansieres gennem en forhøjelse af
fritidsfiskerafgiften, som du foreslår. Det vil selvfølgelig medføre en vis
protest, men da det jo også er i de ærlige fritidsfiskeres interesse, og
alternativet kan være et totalt forbud, bør ansvarlige repræsentanter for
fritidsfiskeriet kunne acceptere dette. Fritidsfiskertegnet såvel som
lystfiskertegnet er stadig billigt i forhold til f.eks jagttegnet. Jeg
kender ikke fritidsfiskernes organisation, men de kunne måske tage ved lære,
af Dansk Jægerforbund, der har engageret sig kraftigt i arbejdet med
anskydningsproblemmatikken, i en erkendelse at hvis ikke jægernes moral
højnes og problemet reducers, kan det pludselig være slut med f.eks gåsejagt
i Danmark.

Der er så også spørgsmålet om de fangede mængder, og om fritidsfiskeriet er
"bæredygtigt". Jeg vil tro at de mængder af fisk fritidsfiskerne fanger
stadig er ganske små i forhold til erhversfiskeriet, og som sådan ikke har
betydning for fiskebestandende. I den forbindelse skal vi jo også huske på
at lystfiskeriet bestemt ikke er bæredygtigt, da vi stadig er afhængige af
store mængder udsætning. Men da fritdisfiskeri er rekrativt fiskeri, kan og
bør det ikke handle om at lande så store mængder som muligt. Jeg har da også
meget svært ved at tro på de landede mængder på 20-50 kg om ugen, som Niels
Olsen taler om. Mine egne erfaringer med fritidsfiskeri daterer sig godt nok
tilbage til min barndom, for 20 år siden, hvor jeg tog med de gamle fiskere
ud på Mariager Fjord. Dengang var 4-5 skrubber i et enkelt garn en virkelig
storfangst, sådan som jeg husker det, og der var masser af nul-ture i mellem
men den elemtære spænding ved at stå tidligt op en søndag morgen for at
hente garnene var da langt det vigtigste, og det opvejede så rigeligt det
sure besvær med efterfølgende rengøring af garn. Når jeg en gang imellem er
tibage og får en snak med de gamle, er det bestemt ikke mit indtryk at
udbyttet af fiskeriet i fjorden er blevet bedre siden da! Men der kan
selvfølgelig være vande, der er mere produktive. Men hvis en yderligere
begrænsning i antallet af garn og ruser er nødvendig for fortsat
fritidsfiskeri er nødvendig, kan jeg også acceptere dette, det må og skal
være det rekreative, der står i centrum, og så kan forholdet mellem besvær
og og udbytte måske bringes i et forhold, der gør det nemmere at acceptere
for lystfiskere.

Du nævner at fritidsfiskeri er en anakronisme. Det er det måske, sådan er
der så mange af i vort samfund. Jeg vil dog fremhæve, at der mange steder i
de små havne er et enestående miljø og kultur omkring fritidsfiskeriet, som
jeg også synes det er værd at bevare, selvom det kan opfattes, som hørende
fortiden til. Det har ofte sit udgangspunkt i folk, der i generationer har
levet i tæt og daglig kontakt med vores fjorde, og som ofte sidder inde med
stor viden om netop deres vand, som også vi lystfiskere kan have udbytte af.
Ligesom blandt lystfiskere er der selvfølgelig forskel på hvor villige folk
er til at "lukke op for posen", og desværre er der (som demonstreret her på
NG) en del gensidig mistro mellem lystfiskere og fritidsfiskere, men det er
min oplevelse, at hvis man fordomsfrit går til folk, så kan man få meget
værdifuld udveksling af erfaringer og observationer. Ved Mariager Fjord er
det også i høj grad også fritidsfidskerne, der har råbt vagt i gevær mht.
fjordens dårlige tilstand og har samarbejdet med biologerne i
dokumentationen af fjordens tilstand.

Afslutningsvis vil jeg konstatere at alle vi der bruger naturen rekreativt i
vores fritid, jægere, fritidsfiskere, lystfiskere og andre til enhver tid
vil være i i mindretal i befolkningen. Det betyder at vi kun kan få lov at
udøve vores aktivitet, så længe vi "får lov" af de ikke-udøvende. Det
betyder at vi altid skal huske at udøve vores aktivitet på en en måde, der
kan opnå den "almindelige" befolknings accept, ellers er det slut. Som
lystfiskere har vi hidtil været skånet for den fjendtlighed, både jægere og
fritidsfiskere har været udsat for. Det kan dog hurtigt ændre sig. I England
findes der således en orginasation af "dyre-venner", der arbejder for forbud
mod lystfiskeri, og som forsøger at genere lystfiskere ved diverse lovløse
aktioner. Det kan sagtens forudses at sådan et fænomen en dag også får
fodfæste herhjemme, og jeg synes det er vigtigt at alle vi naturbrugere og
vores orginisationer, ikke lader sig splitte, men gennem konstruktiv dialog,
arbejder for at vi alle fortsat kan bruge naturen omkring os.

Christian

Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 29-07-01 17:19

Undskyldning til Niels Olsen. Det var Paul Østerby Sørensen, der omtalte de
20-50 kg fiske om ugen.

Christian

Fra : Niels Olsen

Dato : 03-08-01 17:53

Christian Skjærbæk <csk@dadlnet.uni2.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fGW87.361$P91.6284@news.get2net.dk...
> Undskyldning til Niels Olsen. Det var Paul Østerby Sørensen, der omtalte
de
> 20-50 kg fiske om ugen.
>
> Christian

Hej ! Alt i orden )

MVH Niels

Fra : Niels Olsen

Dato : 29-07-01 17:48

Jeg må lige her indskyde, at det ikke var mig der bragte de 20-50 kg på
bane.Jeg kommenterede dem kun.
Jeg må også sige at dit brev er meget velskrevet og kan kun tilslutte mig
essensen af det. Et andet forslag kunne være at man fik frataget sit
fisketegn ved ulovligt fiskeri. ( I stil med fratagelse af kørekort). Man
kunne måske også indføre en slags uddannelse før man kan indløse
fisketegn.(I stil med jagttegn). Begge forslag skulle selvfølgelig gælde for
både fritids- og lyst-fiskere, da der er brodne kar i begge lejre. Det kunne
måske være begyndelsen til et samarbejde i stedet for at bekrige hinanden.
Til sidst en lille bemærkning: Der er også noget der hedder
bierhvervsfiskere. (De bliver nok tit regnet for at være fritidsfiskere).

MVH Niels Olsen

Christian Skjærbæk <csk@dadlnet.uni2.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:wCV87.348$P91.5823@news.get2net.dk...

Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 29-07-01 20:03

Ja, endnu en gang undskyld, jeg opdagede selv misfortsåelsen og har også
korrigeret mig selv ovenfor. I øvrigt glimrende forslag begge to, navnlig
synes jeg der er helt oplagt, at man skal kunne frakendes såvel lystfisker-
som fritidsfiskertegn, hvis man bliver taget i ulovligt fiskeri. Jeg håber,
vi får kommentarer fra andre, både lyst- og fritidsfiskere. Diskussionen er
i høj grad "on topic" nu hvor den handler om lystfiskeres forhold til andre
naturbrugere.

Christian

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-07-01 00:21

"Christian Skjærbæk" wrote:

> [...]
> som fritidsfiskertegn, hvis man bliver taget i ulovligt fiskeri. .....

Det kan ikke fungere i praksis, for 99.9 % af de ulovlige redskaber der
konfiskeres er "ejerløse", det er ikke muligt af finde ejeren - så din
idé vil ikke få nogen reel effekt.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 30-07-01 01:08

Jeg kan godt se din pointe: hvis man man har besluttet sig for at sætte et
ulovligt garn, og dermed sætte sig ud over loven, så kan man ligeså godt
tage skridtet fuldt ud og sætte det umærket. Men for at forfølge den
tankegang, kan man så spørge sig selv om det vil hjælpe noget at forbyde
fritidsfiskeriet. Der vil stadig i en årrække frem være ulovlige garn "i
omløb", og hvad skulle forhindre de notorisk kriminelle i fortsat at sætte
deres garn i fredningzonerne. Nej, svaret må stadig være en skærpet kontrol.
Jeg ved ikke hvad et ørredgarn koster (og lad os da bare lægge en afgift på,
hvis det kunne virke adfærdsregulerende), men der må være grænser for hvor
mange garn de lovløse synes det er sjovt at få konfiskeret.

Jeg vil også gerne vide om tallet 99,9 % er dokumenteret. Jeg synes det
lyder lidt påfaldende, men bøjer mig øjeblikkeligt for dokumentation.

Venlig hilsen

Christian

Fra : Alex Linaa

Dato : 30-07-01 12:48

> Jeg vil også gerne vide om tallet 99,9 % er dokumenteret. Jeg synes det
> lyder lidt påfaldende, men bøjer mig øjeblikkeligt for dokumentation.

Det lader sig vist lige så lidt dokumentere som de andre tal der har været
fremme i debatten, for det er som du ganke rigtigt siger "Lidt påfaldende".

Her er derimod et tal der lader sig dokumentere:

http://www.ulnits.dk/artikler/frame-43.htm

Ifølge Steen Ulnits og Gallup, er der 265.000 lystfiskere i Danmark der helt
og aldeles fisker ulovligt, ved ikke at have indløst fisketegn. Det er
ifølge Ulnits en "ulovlighedsprocent" på 66%, så lige netop her kunne man
med rette generalisere "lidt".

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 30-07-01 18:04

Det er bestemt meget foruroligende tal. Der mangler altså godt 26 millioner
i fisketegnsmidler, det kunne der alligevel laves en del udsætning for! Min
første tanke var at det tal, 265.000, måtte indeholde dem der ikke skal have
fisketegn, nemlig unge under 18, ældre over 67 (mærkelig regel i øvrigt), og
så dem der udelukkende går i P&T. Men undersøgelsen har kun taget
udgangspunkt i de 18-66 årige, og rene P&T fiskere kan højst udgøre 27% af
de 600.000 = 162.000 da 73% har været i saltvand. Det mest konservative
estimat bliver så at der i bedste fald kun er 100.000 tyvfiskere, men da,
der samtidig kun er netop 27% der angiver at have været i P&T, holder dette
estimat kun hvis vi antager at absolut ingen P&T fiskere dyrker
lystfiskertegnpligtigt fiskeri ved siden af. Næppe realistisk

Nu kan man undre sig så over, at hvis 2/3 af alle lystfiskere ikke har
fisketegn, hvorfor er der så kun 5% der bliver taget ved kontrollerne (jvf
fiskerikontrollen tal). Forklaringen må naturligvis være at dem der ikke har
fisketegn opholder sig meget mindre ved vandet og dermed udsætter sig mindre
for kontrol. Helt præcist går tallene op hvis vi antager at lystfisker MED
tegn fisker 14 gange så meget som dem uden. Det stemmer vel også meget godt
med ens fornemmelse, at dem uden tegn er lejlighedsfiskere, som måske ikke
synes de skal betale fisketegn, "når de nu alligevel fisker så lidt"

Man kunne så spørge sig selv om det omvendte forhold gør sig gældende blandt
fritidsfiskere: at de der, måske primært er lystfiskere, men som en gang i
mellem sætter et garn har orden i tingene, hvorimod de lovløse
fritidsfiskere skal findes blandt de mest flittige. Det er dog ren
spekulation, som jeg ikke kan underbygge.

Hvad der derimod er indlysende, men som jeg dog ikke desto mindre overså
jeg, da jeg i første omgamg svarede på Niels Ebbesens oplysninger om
fiskerikontrollens statistik, er at antallet af ulovligheder per kontrol,
nødvendigvis må være meget højere i frtitidsfiskeriet, da de fritidsfiskerne
jo selv reklamerer med deres lovbrud, hvis de sætter et ulovligt garn. Med
andre ord kan fiskerikontollen i høj grad målrette kontrollen med
fritidsfiskeriet, måske også i høj grad hjulpet af anmeldelser fra folk der
observerer ulovlige garn. Derimod kan ingen jo se på en lystfisker om han
fisker uden fisketegn, og derfor skal fiskerikontrollen kontrollere et meget
stort antal lovlige lystfiskere for at finde nogle få uden fisketegn. Da
kontrollen af lystfiskere og fritidsfiskere således slet ikke foregår under
sammenlignelige omstændigheder er det slet ingen belæg for Niels Ebbesens
påstand om at fritidsfiskere er 15 gange så lovløse som lystfiskere.

Venlig hilsen

Christian

<9k3hhc$7fh$1@sunsite.dk>...

Fra : Alex Linaa

Dato : 30-07-01 22:01

"Christian Skjærbæk" wrote:

> [...]
> sammenlignelige omstændigheder er det slet ingen belæg for Niels Ebbesens
> påstand om at fritidsfiskere er 15 gange så lovløse som lystfiskere.

Det har du i høj grad ret i.
Desuden undrer det mig meget at der kan være flere sager end kontroller.
Jeg gad nok se kildematerialet på bordet, for jeg kan ikke finde det på
FD's hjemmeside.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-07-01 00:15

Niels Olsen wrote:

> [...]
> måske være begyndelsen til et samarbejde i stedet for at bekrige hinanden.

Din idé dur ikke, det er så få lovovertrædelser der begås af folk med en
fiskestang i hånden, at det slet ikke kan svare sig at bruge resoucer på
et problem, der næsten kan betegnes som ikke eksisterende.

Næ problemet er ulovlige reskaber i fredningsbælter o.s.v., de er
uafmærkede og det er uhyrre sjældent at det lykkedes Fiskerikontrollen
at få tag i synderen, så i 99,9 % af tilfældne står Fiskerikontrollen
med et ulovligt redskab, men der er ikke engang en synder de kan gi' en
bøde - hvordan skulle de så kunne inddrage hans ret til fiskeri.

Og bare en enkelt nats fiskeri med nedgarn der lukker for indgangen til
et vandløb, kan sagtens give ovennævnte fangst mængder, og det kan lige
nøjagtig være det der gør, at flere års udsætningsarbejde og mulighedden
for selvreproduktionen af ørred i det pågældne vandløb går tabt.

> Til sidst en lille bemærkning: Der er også noget der hedder
> bierhvervsfiskere. (De bliver nok tit regnet for at være fritidsfiskere).

Bierhvervsfiskere er som erhvervsfiskere underlagt kvoter og en meget
skrap kontrol, og deres fiskeri foregår som regel ikke i fjorde og
kystnære områder, som er sårbare opvækstpladser for bl.a. havørreden.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-07-01 23:52

"Christian Skjærbæk" wrote:

> Tak for svaret. .........cut........

Du baggatelliserer kendsgerninger og laver et skønmaleri ud af resten,
jeg skal nok vende tilbage med et mere uddybende svar, når jeg får tid
en af de kommende dage.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 30-07-01 18:12

Kærej Niels. Alex Linaa har gjort mig opmærksom på en gallup-statistik
omtalt på Steen Ulnits hjemmeside. Den er godt nok fra 1997, men det er nu
engang de data vi har. Det mest interesante for os i den omtalte statistik
er at dirkete adspurgt (stikprøve på 3157 personer) angiver 17% af alle
danskere mellem 18-66 at være lystfiskere, med andre 600.000. Et tal der
står i skærende kontrast til at kun 135.000 løste fisketegn.

[...]

Hvad der derimod er indlysende, men som jeg ikke desto mindre overså, da jeg
i første omgamg svarede på dine oplysninger om fiskerikontrollens statistik,
[...]
sammenlignelige omstændigheder er det slet ingen belæg for at hævde
fritidsfiskere er 15 gange så lovløse som lystfiskere. Enig? Man kunne jo
med lige
så god ret hævde eftersom der er 65% lystfiskere uden fisketegn er
lystfiskerne 15 gang så lovløse som fritidsfiskerne, men det er selvfølgelig
ligeså meningsløst. I det hele taget er det måske lidt frugtesløst at
diskutere hvem er der er værst. Det står fast at der foregår en del ulovligt
fritidsfiskeri og at vi går glip af 26 mill. kr i fisketegnsmidler fra
lystfiskere og begge dele det skal der gøres noget ved, og det går jeg ud
fra.at vi er enige om.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 30-07-01 18:49

Hej venner

Statistik er forundrende.

"En ballonskipper kommer i nød og leder fra luften efter et sted at
nødlande. Han observerer en kæmpe kornmark, hvor en nødlanding umuligt kan
gå galt. Landingen lykkes - og han formår at få samlet sammen på såvel sig
selv som udstyret.

Glad for den lykkelige udgang kommer han i tanke om, at han ikke aner hvor
han er. Til hans store held ser han en nysgerrig mandsperson nærme sig.

Fuld af optimisme spørger ballonskipperen den tililende hjælp: "Kan du sige
mig, hvor i verden jeg er?"

"Ja da" - siger manden. "Du er midt i en kornmark". Ballonskipperen klør sig
fortvivlet i nakken og spørger manden: "Du må da være statistiker".

"Hvad mener du?" spørger manden.

Hertil svarer ballonskipperen: "Dine oplysninger er korrekte, præcise og
formentlig velunderbyggede - men de kan ikke bruges til en skid".

Knæk&Bræk

Jan Bang Jensby

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-07-01 11:07

"Christian Skjærbæk" wrote:

> Nu kan man undre sig så over, at hvis 2/3 af alle lystfiskere ikke har
> fisketegn, hvorfor er der så kun 5% der bliver taget ved kontrollerne (jvf
> fiskerikontrollen tal).

Det er altså kun lidt under 0,5 % af alle lystfiskere, der i år 2000 er
blevet taget uden fisketegn ved kontrol.

Tallene ser sådan ud:

Ca. 200.000 havde løst fiskertegn i år 2000, der er blevet kontrolleret
17.034 personer med en fiskestang i hånden, og heraf havde 913 ikke løst
fisketegn.

Men det korrekt, at det er ca. 5 % af dem der blev kontrolleret, der
ikke havde fisketegnet i orden.

Problematikken er nok, at mange af de lystfiskere der fisker uden
fisketegn er lejlighedsfiskere, der kun fisker en sjælden gang, måske
med års mellemrum. Eller det er folk, der bliver "lystfiskere" fordi de
køber en fiskestang til 298 kr. i Brugsen, og tager ned på molen og
fisker uden kendskab til lovgivningen.

Det er derimod næsten usansynligt, at man får anskaffet sig båd, motor,
garn, ruser o.s..v., og ikke udervejs får kendskab til kravet om
fritidsfisketegnet, så det er rimmeligt at forvente, at det er meget få
fritidsfiskere der ikke har løst fisketegn.

Tallene ser sådan ud:

Ca. 30.000 havde løst fritidsfiskertegn i år 2000, der er blevet
kontrolleret 1.971 fritidsfiskere til søs, og heraf havde 26 ikke løst
fritidsfiskertegn.

Den tunge post er de ulovlige uafmærkede redskaber, der blev
kontrolleret 10.625 fritidsfisker redskaber, heraf blev 2.277 kofiskeret.

Hoved problemet er altså de ulovlige reskaber i fredningsbælter og
fiskeri med for mange reskaber, og dem der kender lidt til
fritidsfiskere ved, at der blandt fritidsfiskerne er udbredt
utilfredshed med den gældne lovgivning, de er meget sure over de
indskrænkninger, der er indført for at begrænse fritidsfiskeriet.

Og ånden blandt fritidsfiskerne er den, at de ikke bør respektere en
urimlig lovgivning, og at den godt må overtrædes hvis det bare ikke
bliver opdaget, og en stor del af lovovertrædelserne er tilrettelagt, så
de næsten ikke lader sig afsløre ved alm. kontrol, det vil kræve mange
resoucer at kontrollere om en fritidsfisker har to sæt reskaber, hvor
det ene sæt er i eget navn, og det andet i hans svorgers navn, og
overtrædelser af omsætningsforbudet er lige så vanskelig en størrelse
som sort arbejde, det er næsten umuligt at kontrollere.

Derfor mener jeg at den eneste løsning, der vil have reel effekt er en
afvikling af fritidsfiskeriet, det vil gøre kontrollen enkel og
effektiv, for så skal fiskerikontrollen kun bruge resoucer på
erhvervsfiskernes redskaber.

Jeg vil ikke bruge tid på at diskutere Gallups tal og statistkker, de
bygger på et alt for spinkelt grundlag, og det er en kendsgerning at den
type analyser ofte er fejlbehæftede i alvorlig grad.

Men jeg kan slutte med at sige, at det bliver spændende at se hvordan
lystfiskerne vil forholde sig til blyforbudet der snart træder i kraft.
Vil lystfiskerne acceptere og rette sig efter forbudet, eller vil
hjemmestøbningen eksplodere, og vil vi komme til at opleve lyssky
pirkepuschere ombord på lystfiskerskibene - det vil nemlig blive en
indikator på lystfiskernes holdninger og respekt for lovgivningen.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Fox

Dato : 27-07-01 15:13

Hejsa.
Der er ellers gang i debatten her 8O) ??? Nå men bor selv tæt ved Nissum
fjord, hvor storåen løber ud. Er selv lystfisker, men kender en del lokale
der fisker med net og andre ( ofte hjemmelavede ) redskaber.....og der
fiskes sku da ulovligt som aldrig før. De fanger rigtig mange fisk
laks/ørred/helt ), og kører man en tur i området vil man se, at ved ca.
hvert andet hus er der et skilt med teksten " røget helt/ørred til salg ".
Har altid haft nemt ved at komme i snak med folk, men når de finder ud af,
at man er lystfisker, ja så fanger de ikke noget. En kollega fortalte ( han
er garnfisker ) at det var et dårligt år hvis han ikke tjente 100.000
sort.....??? Han fandt ud af, at jeg var lystfisker, og spørger jeg i dag så
har han ikke fanget noget....overhovedet !! Hvis man kommer til en lokal
havn med fritidsfiskere, og de er kommet ind med fisk incl. ørreder under
målet, og man påtaler det....tjaaa så bliver de ofte agressive. Det er da et
sølle folkefærd. Engang mente jeg der var plads til alle, men sådan er det
ikke mere. Hos dem er det ikke de få der ødelægger det for de mange...de
fleste i vort område fisker ulovligt, og er egentlig bare fuldstændig
ligeglade. Over and out.
MVH CT.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-07-01 12:58

Fox wrote:

> [...]
> hvert andet hus er der et skilt med teksten " røget helt/ørred til salg ".

Det er vist ligesom ved Roskilde Fjord og Isefjorden, her handler det
bare om havørred og ål, se forresten nedenstående URL, det ku' se ud som
om, at fritidsfiskerne er så dumme, at de politianmelder at
Fiskerikontrollen har konfiskeret deres redskaber, 4 nedgarn og 12
kasteruserruser, er jo alt for mange redskaber.

http://www.niels-ebbesen.net/notits.jpg

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus

Dato : 18-07-01 21:49

Enig

Venlig hilsen
Claus

Fra : Kalle

Dato : 18-07-01 22:01

Der blev vi snydt igen

Kunne det tænkes, at det var en fritidsfisker, der har skrevet i vores
nyhedsgruppe. Altså bare for at bevise at vi nogengange er dummere end den
fisk vi jager, for den hopper da ikke på hvad som helst.

Karsten brydsoe@image.dk , Brande

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 19-07-01 09:54

Hej Hej,

Da det nok er mig der (denne omgang) er skyld i debatten vil jeg da lige
sige:

Jeg er tit ude i lillebælt i mellem 2 og 8 timer ad gangen med min båd og
fisker på livet løs, men er ikke 'god nok' til at fange noget. Det betydder
ikke at jeg ikke nydder det - eller tog jeg jo ikke af sted. Det er da
kanonfedt at sidde og vugge, måske få en pils og kaste lidt med snøren. MEN
når jeg nu har brugt omkring 20 timer på en uge og kun fanget torsk der er
for små tænkte jeg på at sætte et garn ud og så fange bare et par enkelte
flade til mig og lillemor, sådan som betaling for de 20 timer jeg allerede
HAR brugt, og det er da MEGET mere hensynsfult over for de små fisk at de
kan svømme igennem de store masker, i stedder for at blive kroget, halet op
revet af krogen og smidt i vandet igen - Ja det var så min mening.

God sommer til ALLE, både fluestænger, kyststænger, garn,
Power-bait-fiskere, ruser (og russere).

/Hans-Henrik Andresen

Erik Munck <erik.munck@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9j1vub$s4g$1@sunsite.dk...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-07-01 10:33

Hans-Henrik Andresen wrote:

> [...]
> kan svømme igennem de store masker, i stedder for at blive kroget, halet op
> revet af krogen og smidt i vandet igen - Ja det var så min mening.

Det er forskellen på lystfiskere og fritidsfiskere i en nøddeskal....!

En rigtig lystfisker vil aldrig drømme om, at gøre den tid han bruger på
fiske op i om han i form af fangst, får en passende "betaling" for sin indsats.

Fritidsfiskeri focucerer kun på, hvor nemt de kan hale flest mulige fisk
op, og om indsatsen forrenter sig, og det er ofte helt bogstavligt, da
mange fritidsfiskere omsætter deres fangster.

Lystfiskere nyder naturen og udøvelsen af selve fiskeriet, og hvis der
er fangst så er det ekstra fint. Hvis man ikke fanger noget, så har man
haft en god fisketur. Og rigtige lystfiskere har erkendt, at erhvervs-
og fritidsfiskerne allerede har rovfisket mange bestande, så vi ved
godt, at når vi fanger en flot fisk, så er det en flidspræmie.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 20-07-01 13:59

Niels Ebbesen wrote:

> En rigtig lystfisker vil aldrig drømme om, at gøre den tid han bruger på
> fiske op i om han i form af fangst, får en passende "betaling" for sin indsats.

Laksefiskere, medefiskere, lineklassefiskere,
fiskekonkurrencer...........
Alle de ovennævnte fokuserer i høj grad på "afklstet", men de er så
altså ikke rigtige lystfiskere?

> Fritidsfiskeri focucerer kun på, hvor nemt de kan hale flest mulige fisk
> op, og om indsatsen forrenter sig, og det er ofte helt bogstavligt, da
> mange fritidsfiskere omsætter deres fangster.

Hvem har givet dig mandat til at udtale dig på fritidsfiskernes vegne?
Om hvordan og hvorfor de fisker, og hvad de bruger deres fangst til?
Nu skrev Hans-Henrik: "Et par enkelte flade til mig og lillemor". Tag
dog og læs hvad folk skriver, inden du farer i blækhuset.
Din sædvanlige provokation med omsætning af sorte fisk, så tråden kan
blive flere kilometer længere, gider jeg ikke svare på igen. Injurier
bliver ikke til sandhed, ved at blive gentaget i en uendelighed.

> [...]
> og fritidsfiskerne allerede har rovfisket mange bestande, så vi ved
> godt, at når vi fanger en flot fisk, så er det en flidspræmie.

Pladder og stokroseidyl.
Naturen som legeplads, og omega3-fedtsyrer fra kunstige kemiske
forbindelser?
Ja det bliver konsekvensen hvis denne mærkværdige ide om at det er
odiøst at fange fisk vinder indpas. *bvadr* - Lad os få nogle friske
fisk på bordet.

/Alex

Fra : -- kent --

Dato : 20-07-01 17:31

On Fri, 20 Jul 2001 14:59:16 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Alex
Linaa <""@nospam@a@linaa.com> wrote:

^K

<plonk>

Jeg er træt af uintelligent vrøvl om/af fritidsfiskere. Jeg er
lystfisker/stangfisker og ikke erhvervsfisker/netfisker.

ALT netfiske, og andet fiske med selvfiskende redskab, fraset fiske af
_licensierade_ erhvervsfiskere (fiskere der lever af det, och betaler skat)
burde forbydes. Tout de suit.

<klip>

Fra : Alex Linaa

Dato : 20-07-01 19:18

- kent -- wrote:

> <plonk>
>
> Jeg er træt af uintelligent vrøvl om/af fritidsfiskere. Jeg er
> lystfisker/stangfisker og ikke erhvervsfisker/netfisker.

Ja så er der jo blot en mindre til at smide uintelligent vrøvl den anden vej.
Hvis jeg nu også plonkede dig ville vi begge have vundet ved dette arrangement:
En lidt renere nyhedsgruppe, uden alle de nederdrægtige personligheder hver
gang argumenterne slipper op. En anden mulighed ville være at prøve at
overholde et blot nogenlunde sobert sprogbrug.

> ALT netfiske, og andet fiske med selvfiskende redskab, fraset fiske af
> _licensierade_ erhvervsfiskere (fiskere der lever af det, och betaler skat)
> burde forbydes. Tout de suit.

Ja det er jo din holdning, og den har du da ret til på lige fod med alle andre.

Men det kan ikke være forbigået din opmærksomhed at en ganske stor del ikke er
enige med dig, så det er da klart at en så rabiat og bombastisk holdning ikke
forbliver uimodsagt.

Så jeg vil blot sige, at min holdning er at det er noget fis. Der er, og skal
være plads til os alle. (Selvom du jo ikke kan se det efter dit plonk

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Per Gade

Dato : 21-07-01 00:52

Alex Linaa <""@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b587692$0$69689$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ja så er der jo blot en mindre til at smide uintelligent vrøvl den anden
vej

På en skala fra 1-10 - hvor intelligent synes du så, ovenstående udtalelse
er?

Jeg har i hvert fald svært ved at se det fornuftige formål. Medmindre der er
tale om at forlænge en debat, der er gået i fuldstændig selvsving.

Jeg tror, der er mange, som er grundig trætte af kævlet. Og hvis du virkelig
er så intelligent som du tilsyneladende selv mener, så kan du formentlig
godt forstå det - OG erkende din egen andel i balladen.

I al fredsommelighed
Per Gade

Fra : Chris

Dato : 21-07-01 16:09

Der var for blot en måned siden flere af skribenterne i denne tråd, jeg anså
som garvede og erfarne rotter, som altid var gode for et hurtigt råd e.l.
Det er muligt, at de stadig er det, men jeg synes (som tilsyneladende flere
andre) at tendensen går mere og mere i retning af mudderkastning og
flueknepperi.

Just how I feel.

Knæk & bræk fra
Chris.

Fra : Carsten Aagren

Dato : 21-07-01 23:27

d. 21/07/01 17:09 skrev Chris på veng@pc.dk i artiklen
3b599aed$0$372$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> Det er muligt, at de stadig er det, men jeg synes (som tilsyneladende flere
> andre) at tendensen går mere og mere i retning af mudderkastning og

Lige mine ord..! Måske er de der stadig..? (De garvede og erfarne)...?
Der er da ihvertfald stadig små lyspunkter, men ind i mellem virker det som
om mere og mere af pladsen går med mindre og mindre relevante diskussioner
(altså relevante for mig). Jeg overvejer at afmelde mit abonnement, og så
bruge forum på 123nu istedet... Ikke fordi jeg kender det særlig godt, men
det kunne da få en chance Det er en skam, fordi en nyhedsgruppe som
denne kunne være et utroligt godt "værktøj" for os alle, og jeg har også
tidligere fået en del hjælp her - men når der kommer så mange indlæg, som
man ikke føler nogen som helst interesse for, og som måske snarere hører til
i dk.snak.mudderkastning, så må man jo veje fordele mod ulemper...

Hilsen
Carsten
PS- dette er ikke ment som en anklage mod nogen bestemt..!

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 22-07-01 09:21

"Carsten Aagren" <aagren@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hilsen
> Carsten
> PS- dette er ikke ment som en anklage mod nogen bestemt..!

Så kan man jo undre sig over at du overhovedet gider ulejlige dig med at
læse alle disse indlæg, der jo som du siger ikke har din interesse?
Hvis du ikke klikker på krydset ved den oprindelige post, så ser du rent
faktisk ikke en eneste af indlæggene. Så nemt er det.
Jamen Herregud hvis der er en hel masse der gider og sidde og mundhugges,
blot fordi de keder sig i deres sommerferie, så lad dem dog.
De øvrige indlæg er da sobre nok.

Hilsen
Michael

Fra : Alex Linaa

Dato : 23-07-01 10:09

"Per Gade" <pergade@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vej
>
> På en skala fra 1-10 - hvor intelligent synes du så, ovenstående udtalelse

Den var overhovedet ikke ment som nogen form for intelligenstest. Hvis du nu
ikke havde sakset essensen væk, var det oprindeligt en kombination af at
bruge mandens _eget_ ordvalg, humor, og en opfordring til et mere sobert
sprogbrug.
Det er i hvert tilfælde netop manglen på det sidste der i mine øjne får en
debat til at gå i selvsving, og rykke over mod dk.snak.mudderkastning.
Debatten fejler ikke noget, bortset fra at mudder kun egner sig til
ålefiskeri

> [...]
> er så intelligent som du tilsyneladende selv mener, så kan du formentlig
> godt forstå det - OG erkende din egen andel i balladen.

Jeg vil da gerne erkende at når jeg tager til genmæle, er det ikke altid
lige velset hos alle i gruppen, og det har da flere gange bidraget til at
bølgerne er gået over rælingen. Men OK, denne debat _er_ gået i
mudder/selvsving, så jeg EOD'er og tager ud at fiske i stedet.

Med fred-fiskehilsen
Alex Linaa

Fra : Per Gade

Dato : 23-07-01 22:22

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9jgpiv$hl7$1@sunsite.dk...
> OK, denne debat _er_ gået i
> mudder/selvsving, så jeg EOD'er og tager ud at fiske i stedet.

Så vidt jeg kan se længere fremme - så blev det ikke til så meget med
fisketuren. Det der lille slagsmål, du har kørende med Ebbesen er meget
sjovere. Til gengæld synes jeg, det er så kedeligt at læse, at jeg nu
dropper ud af gruppen. Og for at foregribe din eventuelle kommentar - så er
det nok ikke noget større tab. Held og lykke med de fremtidige mudderkast i
denne gruppe.

Venlig hilsen
Per GAde

Fra : Alex Linaa

Dato : 24-07-01 09:02

> [...]
er
> det nok ikke noget større tab. Held og lykke med de fremtidige mudderkast

Ja det er jo meget beklageligt, at et (naivt) forsøg på at FUTe
selvsvingsdebatten over i en mere passende nyhedsgruppe, fik som resultat at
du dropper ud (håber du smuglæser alligevel .
Og jo!!! - Det er et større tab når ævl og kævl presser skribenter der ofte
bidrager med noget positivt ud. Det er vi indtil flere der bør tage ad
notam.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Henrik Leth

Dato : 27-07-01 11:08

En vedtagelse af forslaget om at man forblive ved sit grej, ruser og garn
mens det fisker, vil løse mange problemerne...

Når vi er lystfiskere, så er det vel naturoplevelsen der er det bærende.
Har man lyst til at garnet skal fiske hele natten, så må man naturligvis
ankre op og nyde nattestemningen i det fri!

***

Henrik Leth
Privat: http://home4.inet.tele.dk/leth
tlf.: +45 21 26 42 16
fax.: +45 86 40 16 89

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-07-01 13:43

Henrik Leth wrote:

> En vedtagelse af forslaget om at man forblive ved sit grej, ruser og garn
> mens det fisker, vil løse mange problemerne...

Ja det bør være et helt naturligt krav, at den ansvalige ejer skal
bliver ved sit fiskeredskab, det vil også medvirke til at nedbringe
antallet af ulovlige redskaber, som er en meget tung post i
Fiskerikontrollens opgørelse.

Det er jo netop et af de grundlæggende problemer, at det er alt for nemt
at slippe godt fra at sætte et ulovligt redskab i en fredningszone.

Når Fiskerikontrollen er så heldige at de finder et redskab i en
fredningszone, så kan de blot bjærge redskabet, det kræver det alt for
mange mandskabsmæssige resoucer, at ligge sig på lur, og vente på at
ejermanden dukker op.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen