Hej,
I mit indlæg hvor jeg brugte ordet "gangtid" skulle det forstås
som gangtid hvor man har den fulde glæde af bovpropellen ikke
det tidsrum hvor en reduceret effekt er alt det der kan
præsteres, det sidste er der ikke megen fidus i.
Claus spørger til hvor meget effekt der bør være fra en
bovpropel for at den duer til noget.
Det afhænger af det bådareal som vinden påvirker og som
bovpropellen mindst skal kunne ophæve og tillige skubbe stævnen
sidelæns til den ønskede retning op mod vinden.
Prøv engang hvor du ligger alene ved en kaj hvor vinden presser
hårdt ind på bådens ene side og så forsøg at presse båden op mod
vinden. Ofte kan en person af sin fulde kraft ikke gøre det. Det
er en sådan kraft og mere til som bovpropellen skal kunne
præstere.
Volvo Penta QL har lavet en liste over hvad deres propeller kan
præstere, den er gengivet herunder.
Mvh/Harding
Volvo Penta QL - almindelige bovpropeller:
BP300 (12V,132mm,30 kg tryk)
CT600 (12V/24V,185mm,59 kg tryk)
CT800 (12V/24V,185mm,85 kg tryk)
BP800 (12V/24V,185mm,80 kg tryk)
BP900 (12V/24V,185mm,89 kg tryk)
BP1200 (24V,250mm,120 kg tryk)
BP1300 (24V,250mm,137 kg tryk)
Volvo Penta QL - agterpropeller:
SP600 (12V/24V,185mm,59 kg tryk)
SP900 (12V/24V,185mm,89 kg tryk)
SP1300 (24V,250mm,137 kg tryk)
Volvo Penta QL - hydrauliske bovpropeller:
BP1000H (20 l/min,185mm,100 kg tryk)
BP1500H (25 l/min,250mm,150 kg tryk)
SP1000H (20 l/min,185mm,100 kg tryk)
SP1500H (25 l/min,250mm,150 kg tryk)
Sidepower - almindelige bovpropeller
SP40S (12V,125mm, 40 kg tryk)
SP55S (12V/24V,185mm,55 kg tryk)
SP75T (12V/24V,185mm,75 kg tryk)
SP95T (12V/24V,185mm,95 kg tryk)
SP155TC (24V(12V),250mm,155 kg tryk)
SP220TC (24V(12V),300mm,220 kg tryk)
SP285TC (48V(24V),300mm,285 kg tryk)
Sidepower - hydrauliske bovpropeller
SP100HYD (185mm,100 kg tryk)
SP220HYD (250mm,220 kg tryk)
SP300HYD (300mm,270 kg tryk)
Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev:
>claus b.p. skrev:
>
>> Umiddelbart mente jeg det
>>indlysende at man havde valgt et batteri som
>> overhovedet var i stand til at
>>levere den ønskede strøm.
>
>Man kan næppe få et 100Ah batteri
>til menneskepenge, der kan holde
>spændingen ved 250A.
>
>Harding E. Larsens forslag om 300Ah
>er udemærket, ikke for at få
>længere gangtid, som han skriver,
>men blot for at få glæde af
>bovpropellens 3kW.
>
>Forøvrigt, er motorens effekt
>normalt den afgivne effekt. Da
>virkningsgraden ikke er 100%, er
>forbruget over 250A, måske 300A.
>
>
>Ivar Magnusson
>
>--
>Bruger du Outlook Express?
>Se her, hvad den gratis MesNews kan:
>
http://LexInfo.dk/MesNews/