Batteri til bovprobel
Fra : H Andersen

Dato : 15-04-08 16:44

Jeg skal have monteret en 3 kw bovpropel.
Vil et Vision 100 AH AGM batteri mon være passende dertil?

Henning A

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-04-08 12:28

Hej Henning,

Jeg ville nu hellere sætte et 300 AH batteri i, for at få lidt
mere gangtid på propelleren.

Efterfølgende skal batteriet oplades igen og det tager også sin
tid.
Før i tiden var tommelfingerreglen, at generatoren skulle kunne
levere 10% af batterikapaciteten nu er det blevet moderne at
sige 25%.

Vær opmærksom på at strømmen vil være op til 25o Amp. ved 12
Volt installation.
Det kræver tykke ledninger med en egnet sikring og hovedafbryder
ved batteriet og ledningerne skal ligge frit hver for sig med
passende fastgørelse. Ved passage af skot en ekstra foring for
at undgå skamfiling af ledningerne. Undgå samlinger undervejs.
Vær opmærksom på ledningslængder og effekttab mellem batteri og
bovpropel.

Se mine indlæg i strengen: "El til ankerspil" starter den 23-
03-08 af HHH.

Mvh/Harding

Fra : H Andersen

Dato : 16-04-08 16:17

Tak for svaret.
Så er jeg nok nødt til at placere batteriet/batterierne helt agter hvor de
andre er placeret. Det vil betype at der bør bruges 95/120 mm2.
Jeg har fundet 120 mm2 ved Eurokabel til 150 kr. pr. meter. Det er godtnok
svejsekabel med mærkespænding på 100v men det er vel ok.

mvh
Henning

"Harding E. Larsen (slet ZRGS0)" <harding@ZRGS0larsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:12083456330.125562946477427@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-04-08 18:14

Ja det bliver kraftige dimmensioner.
Prøv at se lidt i tabellerne i dette link:

http://www.otra.dk/images/kabler/kabellommebog.pdf

tillige gælder følgende tommelfingerregel:

Hvis du står og skal trække nye ledninger i din båd kan du bruge en
tommelfinger som er 95% nøjagtig.

1 amp som tilbagelægger 1 meter i et 1  mm kabel taber 20mV

Husk kablelængden både frem og tilbage, altså hele den vej som strømmen
tilbagelægger.

Det er især vigtigt hvis det kun er muligt at placere batterierne agter at
kablerne frem til bovpropellen bliver ekstra tykke da batteriets energi skal
bruges til rotation af propellen med størst mulig kraft og ikke at en større
del af energien går til at varme kablerne unødigt op.

Mvh/Harding

Fra : Ivar

Dato : 16-04-08 21:48

H Andersen skrev:

> Jeg skal have monteret en 3 kw bovpropel.
> Vil et Vision 100 AH AGM batteri mon være passende dertil?

Næppe. Jeg ved dog ikke præcist hvilken model du mener.
http://www.vision-batt.com/

Du skal trække over 250 A, det er betydeligt mere end en startmotor.
Du skal sikre dig at batteriet (eller batterierne) kan give strøm nok.
Du skal have fat i databladene. Der vil du kunne se hvor kraftig og
hvor længe batteriet kan aflades og hvilket spændingsfald der bliver.

Falder spændingen for meget, får du ringe udnyttelse af din propel og
batteriet tager skade. Falder spændigen fra 12V til 10V (1,7V pr
celle), får du kun 2000W effekt på din propel (ved 8V er det 1300W).
For at undgå spændingsfald er det også vigtigt at dine kabelsko
er rigtigt fastgjorde på kablet. De 4 samlesteder kan let give et
spændingsfald på 1 V.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : claus b. p.

Dato : 18-04-08 01:14

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> For at undgå spændingsfald er det også vigtigt at dine kabelsko
> er rigtigt fastgjorde på kablet. De 4 samlesteder kan let give et

Jeg kan regne ud at hvis du bruger 250A på et 100Ah batteri vil du have
mulighed for 12minutters kontinuert drift, før batteriet er afladet 50%.
Hvor ofte vil man lige have brug for mere? Hvis du har plads til et 100Ah
batteri, men ikke et 250Ah tæt ved bovskruemotoren, så ville jeg mene at det
var det du skulle. Et større batteri vil også have brug for længere tid til
opladningen, og du har vel andre batterier der skal lades samtidig? BLot
skal batteriet selvfølgelig være certificeret til så stor strøm. Hvis du har
brugt halvdelen af kapaciteten på dit 100Ah batteri vil du skulle bruge
mindst 2 timer med en 25A lader til at få det fyldt op igen. Og samtidig
skal du vel lade på forbrugs- og startbatteri. Selvfølgelig vil et
tilsvarende forbrug på større batteri ikke kræve mere opladning, men hvis
det er det der gør forskellen mellem om det kan monteres i nærheden af
motoren eller ej, så ville mit valg være det lille batteri, og korte
ledninger.

Men vurder selv pris contra ydelse.

Mvh. Claus

Fra : Ivar

Dato : 18-04-08 10:41

claus b. p. skrev:

> Jeg kan regne ud at hvis du bruger 250A på et 100Ah batteri vil du have
> mulighed for 12minutters kontinuert drift, før batteriet er afladet 50%.

Du regner forkert! Du glemmer at tage højde for den indre modstand i
batteriet. Den opgivne kapacitet (100Ah) er typisk ved en afladning
over
10 timer.

Her er data for et tilfældigt valgt batteri på 100Ah
http://www.vision-batt.com/newpdf/EB/EB12-100.pdf

Der kan du fx se at kapaciteten er 64,4 Ah hvis der aflades over
1 time (selvfølgelig med et forbrug på 64,4A), med et større
forbrug bliver kapaciteten selvfølgelig mindre.

I den ene af de to tabeller på første side. kan man se at
man kan højest aflade 262 A i 5 minutter. Den vigtigste oplysning
er dog at cellespandingen falder til 1,75V, dvs. batterispændingen
falder til 10,5 V. Er der blot 0,5 volt tab i forbindelserne,
falder effekten i bovpropellen fra 3kW til 2kW.

Det omtalte batteri er ikke egnet til opgaven.

Man skal selvfølgelig finde det rigtige batteri/batterier, men som
tidligere beskrevet er kabelsamlingerne meget kritiske.
Det er meget almindeligt at brug 12V til bovpropeller. Jeg vil dog
helt klart anbefale (hvis det er muligt) at bruge højere spænding
24 V (eller mere). Hvis det skal være ordentligt, vil det kræve
en ekstra generator på motoren. Med 24V bliver problemet med
tab i samlinger kun 1/4 så stort. Der er utvivlsomt mange
installationer med bovpropeller der er "bovlamme" fordi
kabeltilslutninger er for ringe og batterier er valgt med for
høj indre modstand.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : claus b.p.

Dato : 18-04-08 20:26

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Du regner forkert! Du glemmer at tage højde for den indre modstand i
> batteriet. Den opgivne kapacitet (100Ah) er typisk ved en afladning over
> 10 timer.

Der var tale om en generel betragtning, jeg ved at batterier leveres i
forskellige kvaliteter, med forskellig max strøm kapacitet. Umiddelbart
mente jeg det indlysende at man havde valgt et batteri som overhovedet var i
stand til at levere den ønskede strøm. Bortset fra det, er jeg helt enig i
at det ville være langt bedre at forsyne så kraftig en motor fra 24 V. Det
er nogle voldsomme strømme der arbejdes med her.

Hvor meget effekt bør der være i sådan en bovpropel for at den dur til
noget?

Mvh. Claus

Fra : Ivar

Dato : 20-04-08 21:47

claus b.p. skrev:

> Umiddelbart mente jeg det indlysende at man havde valgt et batteri som
> overhovedet var i stand til at levere den ønskede strøm.

Man kan næppe få et 100Ah batteri til menneskepenge, der kan holde
spændingen ved 250A.

Harding E. Larsens forslag om 300Ah er udemærket, ikke for at få
længere gangtid, som han skriver, men blot for at få glæde af
bovpropellens 3kW.

Forøvrigt, er motorens effekt normalt den afgivne effekt. Da
virkningsgraden ikke er 100%, er forbruget over 250A, måske 300A.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-04-08 08:06

Hej,

I mit indlæg hvor jeg brugte ordet "gangtid" skulle det forstås
som gangtid hvor man har den fulde glæde af bovpropellen ikke
det tidsrum hvor en reduceret effekt er alt det der kan
præsteres, det sidste er der ikke megen fidus i.
Claus spørger til hvor meget effekt der bør være fra en
bovpropel for at den duer til noget.
Det afhænger af det bådareal som vinden påvirker og som
bovpropellen mindst skal kunne ophæve og tillige skubbe stævnen
sidelæns til den ønskede retning op mod vinden.
Prøv engang hvor du ligger alene ved en kaj hvor vinden presser
hårdt ind på bådens ene side og så forsøg at presse båden op mod
vinden. Ofte kan en person af sin fulde kraft ikke gøre det. Det
er en sådan kraft og mere til som bovpropellen skal kunne
præstere.
Volvo Penta QL har lavet en liste over hvad deres propeller kan
præstere, den er gengivet herunder.

Mvh/Harding

Volvo Penta QL - almindelige bovpropeller:
BP300 (12V,132mm,30 kg tryk)
CT600 (12V/24V,185mm,59 kg tryk)
CT800 (12V/24V,185mm,85 kg tryk)
BP800 (12V/24V,185mm,80 kg tryk)
BP900 (12V/24V,185mm,89 kg tryk)
BP1200 (24V,250mm,120 kg tryk)
BP1300 (24V,250mm,137 kg tryk)
Volvo Penta QL - agterpropeller:
SP600 (12V/24V,185mm,59 kg tryk)
SP900 (12V/24V,185mm,89 kg tryk)
SP1300 (24V,250mm,137 kg tryk)
Volvo Penta QL - hydrauliske bovpropeller:
BP1000H (20 l/min,185mm,100 kg tryk)
BP1500H (25 l/min,250mm,150 kg tryk)
SP1000H (20 l/min,185mm,100 kg tryk)
SP1500H (25 l/min,250mm,150 kg tryk)
Sidepower - almindelige bovpropeller
SP40S (12V,125mm, 40 kg tryk)
SP55S (12V/24V,185mm,55 kg tryk)
SP75T (12V/24V,185mm,75 kg tryk)
SP95T (12V/24V,185mm,95 kg tryk)
SP155TC (24V(12V),250mm,155 kg tryk)
SP220TC (24V(12V),300mm,220 kg tryk)
SP285TC (48V(24V),300mm,285 kg tryk)
Sidepower - hydrauliske bovpropeller
SP100HYD (185mm,100 kg tryk)
SP220HYD (250mm,220 kg tryk)
SP300HYD (300mm,270 kg tryk)

Fra : H Andersen

Dato : 21-04-08 17:31

Jeg håber også andre har fået noget ud af denne tråd. For mig har det været
meget udbytterigt.

Jeg har bestemt mig for en Vetus 60 bovpropel.
Der står i manualen at batteriet bør være mellem 108 - 143 Ah og sikringen
bør være på 200 amp godt nok en træg meen.

Det er nok ikke drifttiden der skal afgøre batteriet størrelse.
Umiddelbart vil jeg tro at den totale drifttid for en sæson vil være på max.
5-10 min.

Nu er det desværre sådan at jeg har god tid til at finde det rette batteri.
Min båd, en Mermaid 315 står på Fergatten Jyllands værft for nyt teakdæk .De
har desværre oplyst mig at båden ikke bliver klar før midt juni.

mvh
H Andersen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-04-08 19:40

Hej,

Ikke for at pinde i det; men til Vetus 55 anbefaler de 108 Amp.
batteri og til Vetus 60 et 145 Amp. batteri.
Det må nok betegnes som minimumskrav, samt forudsat at batteriet
står lige ved bovpropelleren og med korte ledninger.
Du skal ikke fokusere på hvor lang tid totalt du forventer en
driftstid men mere på om batteriet kan levere så meget strøm med
fuld spænding til at bovpropelleren kan yde det forventede.
Du kan se hvordan Vetud beregner størrelsen på bovpropelleren i
deres katalog. De forudsætter en sidevindsstyrke på 5 Beaufort
og de skriver tillige at det ikke er muligt at påregne
tilstrækkelig effekt mod vindtrykket ved vindstyrker over 8
Beaufort.
Se også Jens Kock´s udmærkede indlæg på Danske Bådejere:

http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/El%
20installationer/Bovpropel.aspx

http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/El%
20installationer/Bovpropel%20elinstallation.aspx

http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/El%
20installationer/Brand%20i%20bovpropel.aspx

hvor især installationen og muligheder for brand omtales
indgående.

Fra : H Andersen

Dato : 21-04-08 20:34

Hej Harding

Ja, det vigtigste er at sikkerheden er i top.
Batteriet bliver placeret i nærheden af bovpropellen og får egen lader plus
en hovedafbryder der kun er slået til umiddelbart før havneanløb og omvendt.

Der er faktisk også billigere end kabler til der hvor de ander batterier er
placeret 2*8,5 meter (helst 120 mm2) + andet isenkram.

Og vigtigt er aldrig at anvende sikringer større end angivet i
specifikationerne.

mvh
H Andersen

"Harding E. Larsen (slet 6PDZY)" <harding@6PDZYlarsen.tdcadsl.dk> skrev i