? Bogen Waypoints i DK
Fra : NewsGroups

Dato : 15-04-08 12:50

Jeg synes det ser ud til at være lidt svært at finde en der har 2 stk
liggende - (til salg)

Er der nogen her i gruppen der ved hvor jeg bør lede ?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-04-08 13:13

Hej p,

Kan du bruge disse informationer i stedet for?:

http://home3.inet.tele.dk/lpo/waypoints.htm

Mvh/Harding

Fra : NewsGroups

Dato : 15-04-08 17:32

"Harding E. Larsen (slet 1JMT2)" <harding@1JMT2larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12082619620.495329915852384@dtext.news.tele.dk...
> Hej p,
>
> Kan du bruge disse informationer i stedet for?:
>
> http://home3.inet.tele.dk/lpo/waypoints.htm
>
> Mvh/Harding

Arghh..... ikke rigtig - det er meningen at de skal ligge i mine 2
udlejningsbåde.... Og derfor helst i bogform.

Så mit spørgsmål er fortsat åbent...

Tak for buddet.

mvh
Per Krabbe

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-04-08 07:58

Hej Per,

Nå det var dig der gemte dig bag det lille "p".

Jeg vil gå ud fra at du i dine både har et par GPS´er, ellers
var det jo af mindre betydning at have waypointbogen ombord.

Hvad med at downloade det lille program Waypoint+ som der også
er et link til på Lars Poulsens hjemmeside og ved hjælp af det,
fra en PC, at lægge alle de viste waypoints ind i de to GPS´ers
hukommelse.
Så vises waypointene i Mapmode på GPSskærmen.
Jeg har gjort som omtalt ovenfor på en lille garminII som jeg
har ombord og det virker upåklageligt i stedet for at sidde og
fedte med manuelt at indlægge waypoints fra bogen og ind i
GPS´en. Det vil let give fejlindskrivninger for lejerne af
bådene.

Fra : NewsGroups

Dato : 16-04-08 08:26

"Harding E. Larsen (slet ZAV8D)" <> skrev i en meddelelse
> [...]
> fedte med manuelt at indlægge waypoints fra bogen og ind i
> GPS´en. Det vil let give fejlindskrivninger for lejerne af

Ja - det er nu mig....

Ja gps og den anden en kortplotter hvis lejer er interesseret.

Det lyder måske umiddelbart lidt "underligt" men jeg vil foretrække at det
er brugerne der laver fejlene og ikke mig. Sikke en diskussion det kan blive
når de står på en banke et eller andet sted.

Havde det været til mig selv - så ingen tvivl så havde jeg læst så mange ind
som muligt.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-04-08 08:59

Hej Per,

Ja det kan givet vis give diskussioner; men heldigvis er
waypointene ikke banker; men bøjer. But anyway, det giver også
et stort bump i båden at ramme en bøje. I hvert tilfælde skal
waypointinformationerne ikke bruges som waypoints der overføres
til en autopilot og skipper så derefter sejler med hovedet under
armen.
Alt er kun hjælpemidler selv de autoriserede søkort. Det er
stadigvæk navigatørens ansvar at sejle forsvarligt og
kontrollere sine informationer op mod hinanden.

I yderste konsekvens kan man dog henholde sig til
søvejsreglerne:

Intet i disse regler skal frigøre noget skib eller dets reder,
fører eller mandskab for følgerne af nogen forsømmelse med at
overholde disse regler eller for forsømmelse af nogen
forsigtighedsregel, som almindeligt sømandskab eller tilfældets
særegne omstændigheder måtte tilsige.
Ved fortolkning og overholdelse af disse regler skal der tages
behørigt hensyn til alle farer ved sejladsen....

Fra : NewsGroups

Dato : 16-04-08 09:10

"Harding E. Larsen (slet 28H9J)" <harding@28H9Jlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12083331320.206475057773169@dtext.news.tele.dk...
> Hej Per,
>
> Ja det kan givet vis give diskussioner; men heldigvis er
> waypointene ikke banker; men bøjer.

Jeg tror du ved hvad jeg mener -