|
| 2 one-off lejeskåle skal jeg have lavet Fra : Lasse Christensen |
Dato : 15-04-08 21:14 |
|
Hej gruppe!
Jeg er ved og tænke lidt i at smide en anden forgaffel på min 50'er
motorcykel, men jeg vil ikke ændre i stellet.
Det jeg vil lave er en skål der passer i mit nuværende stel der ændre
lejeskålen, så den passer til den forgaffel jeg skal bruge.
Moderne forgafler kommer jo med nålelejer, og min er med kugler.
Er der nogen der kender nogen der har adgang til sådan noget maskineri
eller ved hvor man kan søge videre?
Mvh. Lasse
| |
Ukendt (15-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-04-08 21:56 |
|
On Tue, 15 Apr 2008 21:14:01 +0100, Lasse Christensen wrote:
> Hej gruppe!
>
> Jeg er ved og tænke lidt i at smide en anden forgaffel på min 50'er
> motorcykel, men jeg vil ikke ændre i stellet.
>
> Det jeg vil lave er en skål der passer i mit nuværende stel der ændre
> lejeskålen, så den passer til den forgaffel jeg skal bruge.
Lad være med det. Ud med de gamle lejeskåle.
> Moderne forgafler kommer jo med nålelejer, og min er med kugler.
Nah, koniske ruller er det nu. Men, find et leje med den rigtige dimension
til styrstammen, og, om nødvendigt, en anelse større udvendig diameter end
dit kronrør. Få så en værktøjsmager til at slibe lejets yderdiameter på
mål. Velsagtens tommemål
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Lasse Christensen (16-04-2008)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 16-04-08 15:21 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 15 Apr 2008 21:14:01 +0100, Lasse Christensen wrote:
>
>> Hej gruppe!
>>
>> Jeg er ved og tænke lidt i at smide en anden forgaffel på min 50'er
>> motorcykel, men jeg vil ikke ændre i stellet.
>>
>> Det jeg vil lave er en skål der passer i mit nuværende stel der ændre
>> lejeskålen, så den passer til den forgaffel jeg skal bruge.
>
> Lad være med det. Ud med de gamle lejeskåle.
>
>> Moderne forgafler kommer jo med nålelejer, og min er med kugler.
>
> Nah, koniske ruller er det nu. Men, find et leje med den rigtige dimension
> til styrstammen, og, om nødvendigt, en anelse større udvendig diameter end
> dit kronrør. Få så en værktøjsmager til at slibe lejets yderdiameter på
> mål. Velsagtens tommemål
>
Lejeskålene kan ikke fjernes, de er en del af kronrøret.
Ligeledes er den øverste lejeskål en del af det øverste "triple tree"
| |
Armand (16-04-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-04-08 16:07 |
|
Lasse Christensen skrev:
> Orla Pedersen skrev:
>> On Tue, 15 Apr 2008 21:14:01 +0100, Lasse Christensen wrote:
>>
>>> Hej gruppe!
>>>
>>> Jeg er ved og tænke lidt i at smide en anden forgaffel på min 50'er
>>> motorcykel, men jeg vil ikke ændre i stellet.
>>>
>>> Det jeg vil lave er en skål der passer i mit nuværende stel der ændre
>>> lejeskålen, så den passer til den forgaffel jeg skal bruge.
>>
>> Lad være med det. Ud med de gamle lejeskåle.
>>
>>> Moderne forgafler kommer jo med nålelejer, og min er med kugler.
>>
>> Nah, koniske ruller er det nu. Men, find et leje med den rigtige
>> dimension
>> til styrstammen, og, om nødvendigt, en anelse større udvendig diameter
>> end
>> dit kronrør. Få så en værktøjsmager til at slibe lejets yderdiameter på
>> mål. Velsagtens tommemål
>>
> Lejeskålene kan ikke fjernes, de er en del af kronrøret.
>
> Ligeledes er den øverste lejeskål en del af det øverste "triple tree"
>
Lyder sært!
Det vil io praksis sige at man skal skifte stellet hvis der opstår rust
i kuglebanerne, hvilket oftest er årsagen til at lejerne er færdige og
skal skiftes!
--
Armand.
(der engang drejede kronrørets løse kugleskåle ud så de passede med et
konisk leje - Men måtte forlænge kronrørs-akslen som følge)
| |
Ukendt (16-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-04-08 16:34 |
|
On Wed, 16 Apr 2008 15:20:38 +0100, Lasse Christensen wrote:
> Lejeskålene kan ikke fjernes, de er en del af kronrøret.
>
> Ligeledes er den øverste lejeskål en del af det øverste "triple tree"
Det er en englænder ikke ? Tro mig, der er udskiftelige lejeskåle på både
styrstamme, samt i kronrør. Så åndsvage er de altså heller ikke derovre
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Torben Scheel (16-04-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 16-04-08 19:00 |
|
Orla Pedersen wrote:
> On Wed, 16 Apr 2008 15:20:38 +0100, Lasse Christensen wrote:
>
>> Lejeskålene kan ikke fjernes, de er en del af kronrøret.
>>
>> Ligeledes er den øverste lejeskål en del af det øverste "triple tree"
>
> Det er en englænder ikke ? Tro mig, der er udskiftelige lejeskåle på både
> styrstamme, samt i kronrør. Så åndsvage er de altså heller ikke derovre
>
Taler i ikke bare forbi hinanden? Jeg opfatter det som at Lasse vil
isætte en drejet adapter i stellets "lejeskål" - altså der hvor den ydre
del af krønrørslejet presses i. Dermed kan han i adapteren isætte lejer
der passer til gaflen - det kunne være med en anden ydre diameter end
det originale leje.
Hvad kalder du recesserne i kronrøret hvor den ydre lejebane ipresses?
--
vh
Torben
| |
Ukendt (16-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-04-08 19:55 |
|
On Wed, 16 Apr 2008 20:00:07 +0200, Torben Scheel wrote:
> Taler i ikke bare forbi hinanden?
Måske......
> det kunne være med en anden ydre diameter end
> det originale leje.
Men med en nyere ? Gaffel, så vil problemet givetvis være for store lejer.
> Hvad kalder du recesserne i kronrøret hvor den ydre lejebane ipresses?
Recess, lejehus.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Niels Kallehauge (16-04-2008)
| Kommentar Fra : Niels Kallehauge |
Dato : 16-04-08 21:10 |
|
Lasse Christensen har bragt dette til os:
> Hej gruppe!
>
> Jeg er ved og tænke lidt i at smide en anden forgaffel på min 50'er
> motorcykel, men jeg vil ikke ændre i stellet.
>
> Det jeg vil lave er en skål der passer i mit nuværende stel der ændre
> lejeskålen, så den passer til den forgaffel jeg skal bruge.
>
> Moderne forgafler kommer jo med nålelejer, og min er med kugler.
>
> Er der nogen der kender nogen der har adgang til sådan noget maskineri eller
> ved hvor man kan søge videre?
>
> Mvh. Lasse
Hej
Jeg pillede lejeskålene ud, og drejede 2 nye der passer til moderne (og
meget større lejer)
Her er den nederste sat i.
http://picasaweb.google.dk/niels.kallehauge/Projekt/photo#5189935139193690850
Det er ikke en englænder, men en tysk Victoria, der er moderniseret
lidt.
NielsK
| |
Lasse Christensen (16-04-2008)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 16-04-08 21:29 |
|
Niels Kallehauge skrev:
> Lasse Christensen har bragt dette til os:
>> Hej gruppe!
>>
>> Jeg er ved og tænke lidt i at smide en anden forgaffel på min 50'er
>> motorcykel, men jeg vil ikke ændre i stellet.
>>
>> Det jeg vil lave er en skål der passer i mit nuværende stel der ændre
>> lejeskålen, så den passer til den forgaffel jeg skal bruge.
>>
>> Moderne forgafler kommer jo med nålelejer, og min er med kugler.
>>
>> Er der nogen der kender nogen der har adgang til sådan noget maskineri
>> eller ved hvor man kan søge videre?
>>
>> Mvh. Lasse
>
> Hej
> Jeg pillede lejeskålene ud, og drejede 2 nye der passer til moderne (og
> meget større lejer)
> Her er den nederste sat i.
>
> http://picasaweb.google.dk/niels.kallehauge/Projekt/photo#5189935139193690850
>
>
> Det er ikke en englænder, men en tysk Victoria, der er moderniseret lidt.
> NielsK
>
>
Kan du hjælpe mig med et sæt hvis jeg giver dig nogle mål? :)
| |
Niels Kallehauge (17-04-2008)
| Kommentar Fra : Niels Kallehauge |
Dato : 17-04-08 16:22 |
|
Lasse Christensen sendte dette med sin computer:
> Niels Kallehauge skrev:
>> Lasse Christensen har bragt dette til os:
>>> Hej gruppe!
>>>
>>> Jeg er ved og tænke lidt i at smide en anden forgaffel på min 50'er
>>> motorcykel, men jeg vil ikke ændre i stellet.
>>>
>>> Det jeg vil lave er en skål der passer i mit nuværende stel der ændre
>>> lejeskålen, så den passer til den forgaffel jeg skal bruge.
>>>
>>> Moderne forgafler kommer jo med nålelejer, og min er med kugler.
>>>
>>> Er der nogen der kender nogen der har adgang til sådan noget maskineri
>>> eller ved hvor man kan søge videre?
>>>
>>> Mvh. Lasse
>>
>> Hej
>> Jeg pillede lejeskålene ud, og drejede 2 nye der passer til moderne (og
>> meget større lejer)
>> Her er den nederste sat i.
>>
>> http://picasaweb.google.dk/niels.kallehauge/Projekt/photo#5189935139193690850
>>
>>
>> Det er ikke en englænder, men en tysk Victoria, der er moderniseret lidt.
>> NielsK
>>
>>
> Kan du hjælpe mig med et sæt hvis jeg giver dig nogle mål? :)
Hej Lasse.
Har ikke mere adgang til drejebænk mm.
Men prøv den nærmeste maskinfabrik.
Det kan ikke koste mange ører, spørg om de ikke har en stump St. 35.8
at lave det af
Mvh
Niels
| |
Torben Scheel (18-04-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 18-04-08 16:09 |
|
Niels Kallehauge wrote:
> Hej Lasse.
> Har ikke mere adgang til drejebænk mm.
> Men prøv den nærmeste maskinfabrik.
> Det kan ikke koste mange ører, spørg om de ikke har en stump St. 35.8 at
> lave det af
*LOL* - du er fra jylland, ikke? Jeg spurgte min lokale maskinfabrik om
et tilsvarende projekt engang - det løb nemt op i 500,-
--
vh
Torben
| |
Armand (18-04-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-04-08 16:32 |
|
Torben Scheel skrev:
> Niels Kallehauge wrote:
>> Hej Lasse.
>> Har ikke mere adgang til drejebænk mm.
>> Men prøv den nærmeste maskinfabrik.
>> Det kan ikke koste mange ører, spørg om de ikke har en stump St. 35.8
>> at lave det af
>
> *LOL* - du er fra jylland, ikke? Jeg spurgte min lokale maskinfabrik om
> et tilsvarende projekt engang - det løb nemt op i 500,-
>
Forskellen er at jyder aldrig kunne finde på at gå gennem kontoret
--
Armand.
(der har hjulpet mangt en privatmand med en svejseklat eller et bukket
stykke jern, og dét meget ofte til en pris á "wienerbrød til drengene" -
En gang måtte jeg gentage fire gange at det ikke ville tage så lang tid
at lave, faktisk ikke længere end det ville tage manden at køre hen på
nærmeste servicestation og købe 7 stk isvafler.)
| |
Torben Scheel (18-04-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 18-04-08 16:32 |
|
Armand wrote:
>> *LOL* - du er fra jylland, ikke? Jeg spurgte min lokale maskinfabrik
>> om et tilsvarende projekt engang - det løb nemt op i 500,-
>>
> Forskellen er at jyder aldrig kunne finde på at gå gennem kontoret
>
Jeg snakkede med de to "bluecollar" folk der stod og kedede sig op ad
drejebænken. Godtnok er jeg "kjøwenhawner", men jeg er ikke idiot
--
vh
Torben
| |
Grunnet (19-04-2008)
| Kommentar Fra : Grunnet |
Dato : 19-04-08 09:16 |
|
I nyhedsmeddelelse: 4808c10a$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
skrev Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> følgende:
> Armand wrote:
>
>>> *LOL* - du er fra jylland, ikke? Jeg spurgte min lokale maskinfabrik
>>> om et tilsvarende projekt engang - det løb nemt op i 500,-
>>>
>> Forskellen er at jyder aldrig kunne finde på at gå gennem kontoret
>>
> Jeg snakkede med de to "bluecollar" folk der stod og kedede sig op ad
> drejebænken. Godtnok er jeg "kjøwenhawner", men jeg er ikke idiot
Men du glemte nok at vise dem den six-pack du havde i hånden samtidig med du
spurgte til kagekassen
--
Steen
GL 500 SilverWing '84
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)
| |
Ukendt (16-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-04-08 21:50 |
|
On Wed, 16 Apr 2008 22:09:47 +0200, Niels Kallehauge wrote:
> Lasse Christensen har bragt dette til os:
>> Hej gruppe!
>>
>> Jeg er ved og tænke lidt i at smide en anden forgaffel på min 50'er
>> motorcykel, men jeg vil ikke ændre i stellet.
>>
>> Det jeg vil lave er en skål der passer i mit nuværende stel der ændre
>> lejeskålen, så den passer til den forgaffel jeg skal bruge.
>>
>> Moderne forgafler kommer jo med nålelejer, og min er med kugler.
>>
>> Er der nogen der kender nogen der har adgang til sådan noget maskineri eller
>> ved hvor man kan søge videre?
>>
>> Mvh. Lasse
>
> Hej
> Jeg pillede lejeskålene ud, og drejede 2 nye der passer til moderne (og
> meget større lejer)
> Her er den nederste sat i.
>
> http://picasaweb.google.dk/niels.kallehauge/Projekt/photo#5189935139193690850
>
> Det er ikke en englænder, men en tysk Victoria, der er moderniseret
> lidt.
Og hvor godt tror Du lige din løsning overfører kræfterne til kronrøret ?
Påvirkningen fra forgaflen "vrikker" hurtigt din holder ud af stellet. Med
mindre adapteren svejses fast på stellet/kronrøret, så er ideen dødfødt, og
livsfarlig.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Niels Kallehauge (17-04-2008)
| Kommentar Fra : Niels Kallehauge |
Dato : 17-04-08 16:16 |
|
Orla Pedersen forklarede:
> On Wed, 16 Apr 2008 22:09:47 +0200, Niels Kallehauge wrote:
>
>> Lasse Christensen har bragt dette til os:
>>> Hej gruppe!
>>>
>>> Jeg er ved og tænke lidt i at smide en anden forgaffel på min 50'er
>>> motorcykel, men jeg vil ikke ændre i stellet.
>>>
>>> Det jeg vil lave er en skål der passer i mit nuværende stel der ændre
>>> lejeskålen, så den passer til den forgaffel jeg skal bruge.
>>>
>>> Moderne forgafler kommer jo med nålelejer, og min er med kugler.
>>>
>>> Er der nogen der kender nogen der har adgang til sådan noget maskineri
>>> eller ved hvor man kan søge videre?
>>>
>>> Mvh. Lasse
>>
>> Hej
>> Jeg pillede lejeskålene ud, og drejede 2 nye der passer til moderne (og
>> meget større lejer)
>> Her er den nederste sat i.
>>
>> http://picasaweb.google.dk/niels.kallehauge/Projekt/photo#5189935139193690850
>>
>> Det er ikke en englænder, men en tysk Victoria, der er moderniseret
>> lidt.
>
> Og hvor godt tror Du lige din løsning overfører kræfterne til kronrøret ?
> Påvirkningen fra forgaflen "vrikker" hurtigt din holder ud af stellet. Med
> mindre adapteren svejses fast på stellet/kronrøret, så er ideen dødfødt, og
> livsfarlig.
Tjaaa det er lavet sådan, fra starten af, der er der bare lejebaner i
"klodsen" i stedet for plads til et løst leje.
Nu har det funket i fire år, og der er ikke engang en revne i malingen
der ligger hen over "samlingen".
Jeg havde regnet med at svejse den fast, men min synsmand der har kørt
meget roadrace, og bygget cykler selv, frarådede mig at svejse det.
Han foreslog at se det lidt an, og det er så gjort nu i 4 år.
Holderen er jo med en krave der er presset i kronrøret, læs 2
bøgeklodser og en mukkert
Mvh
Niels
| |
Ukendt (17-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-04-08 16:40 |
|
On Thu, 17 Apr 2008 17:16:29 +0200, Niels Kallehauge wrote:
> Nu har det funket i fire år, og der er ikke engang en revne i malingen
> der ligger hen over "samlingen".
Har Du prøvet at bremse hårdt ?
> Jeg havde regnet med at svejse den fast, men min synsmand der har kørt
> meget roadrace, og bygget cykler selv, frarådede mig at svejse det.
> Han foreslog at se det lidt an, og det er så gjort nu i 4 år.
> Holderen er jo med en krave der er presset i kronrøret, læs 2
> bøgeklodser og en mukkert
Ja, og hvordan er det lige at vi plejer at fjerne en sådan udhængende
rør/krave ? Netop ved at "tappe" den rundt kanten, indtil at den falder ud
af sit leje. Har Du tænkt over hvor voldsomme kræfter der "vrikker" i din
krave ved bremsning ? Og har Du tænkt over hvad der sker hvis den kæntrer ?
Så sætter den lige begge lejer under så hårdt aksialt pres, at Du ikke kan
dreje styret. :-/
Det er elementær maskinteknik, at for at en (leje)krave kan optage et
radialt tryk, så skal trykket ligge inden i kravens flade, og ikke 2 cm.
under.
Efterhånden tror folk sgu' at de kan gå på vandet, eller var det frosset
jord, da støbeforskallingen under broen forsvandt :-/
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Niels Kallehauge (17-04-2008)
| Kommentar Fra : Niels Kallehauge |
Dato : 17-04-08 19:01 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Thu, 17 Apr 2008 17:16:29 +0200, Niels Kallehauge wrote:
>
>> Nu har det funket i fire år, og der er ikke engang en revne i malingen
>> der ligger hen over "samlingen".
>
> Har Du prøvet at bremse hårdt ?
>
>> Jeg havde regnet med at svejse den fast, men min synsmand der har kørt
>> meget roadrace, og bygget cykler selv, frarådede mig at svejse det.
>> Han foreslog at se det lidt an, og det er så gjort nu i 4 år.
>> Holderen er jo med en krave der er presset i kronrøret, læs 2
>> bøgeklodser og en mukkert
>
> Ja, og hvordan er det lige at vi plejer at fjerne en sådan udhængende
> rør/krave ? Netop ved at "tappe" den rundt kanten, indtil at den falder ud
> af sit leje. Har Du tænkt over hvor voldsomme kræfter der "vrikker" i din
> krave ved bremsning ? Og har Du tænkt over hvad der sker hvis den kæntrer ?
> Så sætter den lige begge lejer under så hårdt aksialt pres, at Du ikke kan
> dreje styret. :-/
>
> Det er elementær maskinteknik, at for at en (leje)krave kan optage et
> radialt tryk, så skal trykket ligge inden i kravens flade, og ikke 2 cm.
> under.
>
> Efterhånden tror folk sgu' at de kan gå på vandet, eller var det frosset
> jord, da støbeforskallingen under broen forsvandt :-/
Nu ved jeg lidt vidende om beton, men aner ikke hvad du snakker om der.
Jeg glemte lige at der ligger et rør inden i kronrøret, omkring
stammen.
Det rør (omslutter stammen) og træder i begge ender på lejerringen.
Når jeg bremser, presses den nederste skål tilbage og den øverste
bliver vippet frem ad.
Man kan godt begynde at regne momenter på de ca 16 mm. arm der er nu,
kontra de 10 mm. arm der var i de originale lejeskåle.
Når vi "Tapper" skålen ud af kronrøret, sørger vi jo også for at
kræfterne virker aksialt, for at få skidtet ud.
Kræfterne skålen optager, ved indbremsning, nærmer sig derimod at være
tæt på radiale, i stedet for den situation du beskriver med
"tapperiet".
Bremse kraftigt?? For pokker mand, vi snakker danske bilister, og jeg
bor i København
| |
Ukendt (17-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-04-08 19:20 |
|
On Thu, 17 Apr 2008 20:00:57 +0200, Niels Kallehauge wrote:
> Man kan godt begynde at regne momenter på de ca 16 mm. arm der er nu,
> kontra de 10 mm. arm der var i de originale lejeskåle.
Der var netop _ikke_ 10 mm. arm i den originale opsætning. Dét er hele
forskellen.
Du opfatter din adapter som kun bevægelig i et plan. Det ville holde,
(pånær udbøjning), hvis adapteren var svejset fast til kronrøret. Men det
er den jo ikke, og derved udsætter Du den originale pasning for en voldsom
påvirkning som et "vrid" den ikke er beregnet på at optage. Nøjagtigt som
hvis at Du forsøgte at tæve adapteren ud af pasningen ved blot at slå
aksialt på forkanten, (kørselsretning), af adaptoren.
> Når vi "Tapper" skålen ud af kronrøret, sørger vi jo også for at
> kræfterne virker aksialt, for at få skidtet ud.
Det er ikke den situation jeg taler om, men når at man "tapper" en stump
rør ud af sin pasning i en maskindel.
> Kræfterne skålen optager, ved indbremsning, nærmer sig derimod at være
> tæt på radiale,
Langtfra i din konstruktion, faktisk uendeligt langt fra den originale
lejering i sin pasning i kronrøret.
> Bremse kraftigt?? For pokker mand, vi snakker danske bilister, og jeg
> bor i København
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Niels Kallehauge (22-04-2008)
| Kommentar Fra : Niels Kallehauge |
Dato : 22-04-08 14:08 |
|
Den 17-04-2008, skrev Orla Pedersen:
> On Thu, 17 Apr 2008 20:00:57 +0200, Niels Kallehauge wrote:
>
>> Man kan godt begynde at regne momenter på de ca 16 mm. arm der er nu,
>> kontra de 10 mm. arm der var i de originale lejeskåle.
>
> Der var netop _ikke_ 10 mm. arm i den originale opsætning. Dét er hele
> forskellen.
>
> Du opfatter din adapter som kun bevægelig i et plan. Det ville holde,
> (pånær udbøjning), hvis adapteren var svejset fast til kronrøret. Men det
> er den jo ikke, og derved udsætter Du den originale pasning for en voldsom
> påvirkning som et "vrid" den ikke er beregnet på at optage. Nøjagtigt som
> hvis at Du forsøgte at tæve adapteren ud af pasningen ved blot at slå
> aksialt på forkanten, (kørselsretning), af adaptoren.
>
>> Når vi "Tapper" skålen ud af kronrøret, sørger vi jo også for at
>> kræfterne virker aksialt, for at få skidtet ud.
>
> Det er ikke den situation jeg taler om, men når at man "tapper" en stump
> rør ud af sin pasning i en maskindel.
>
>> Kræfterne skålen optager, ved indbremsning, nærmer sig derimod at være
>> tæt på radiale,
>
> Langtfra i din konstruktion, faktisk uendeligt langt fra den originale
> lejering i sin pasning i kronrøret.
>
>> Bremse kraftigt?? For pokker mand, vi snakker danske bilister, og jeg
>> bor i København
>
>
Vi bliver vist aldrig overens.
Men det med de 10 mm. er jeg stensikker på.
Desværre er lejeringen røget til skrot for længe siden. men fra dens
anlægsflade mod kronrøret, var der præcis 10 mm. til kuglemidten.
Hvis jeg havde den endnu, havde du fået den med posten ...
guldbronzeret
Nå pyt ..... det virker stadigvæk !!!!!!!!!!!!!
Niels
| |
Ukendt (22-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-04-08 16:45 |
|
On Tue, 22 Apr 2008 15:07:41 +0200, Niels Kallehauge wrote:
> Vi bliver vist aldrig overens.
Næppe
> Men det med de 10 mm. er jeg stensikker på.
> Desværre er lejeringen røget til skrot for længe siden. men fra dens
> anlægsflade mod kronrøret, var der præcis 10 mm. til kuglemidten.
Arh, come on ! Som på en trædecykel ? Næppe omend nogensinde på en mc, end
ikke på en tysker :-/
> Nå pyt ..... det virker stadigvæk !!!!!!!!!!!!!
Og jeg håber at det bliver ved, for et tiltet leje vil blive en
"interessant" oplevelse
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
|
|