Fastslå alder på levende person ?
Fra : Carsten

Dato : 15-04-08 09:41

Er det ikke muligt (med al den nymodens teknologi vi nu har i dag) at
fastslå hvor gammel en given levende person er ? - altså uden at skulle
lemlæste personen på nogen måde (skære i vedkomne). I givet fald - hvor
nøjagtig er metoden så ? +/- 1 år ?

--
Carsten

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-04-08 14:05

Carsten wrote:
> [...]
> fastslå hvor gammel en given levende person er ? - altså uden at skulle
> lemlæste personen på nogen måde (skære i vedkomne). I givet fald - hvor

Jeg læste for kort tid siden på tekst-TV, at man har fastslået at en ung
voldtægtsforbryder i virkeligheden er over den kriminelle lavalder, selv
om ham (overfor politiet) påstår at være 14. Det er gjort ved at
undersøge hans tænder, og metoden er åbenbart pålidelig nok til at det
medfører en stribe retssager.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Newt Bridges

Dato : 19-05-08 22:16

On 2008-04-25 15:04:32 +0200, Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> said:

> [...]
> selv om ham (overfor politiet) påstår at være 14. Det er gjort ved at
> undersøge hans tænder, og metoden er åbenbart pålidelig nok til at det

I den aktuelle sag, tror jeg ikke det var nødvendigt /nøjagtigt/ at
finde personens alder - kun om vedkommende var over eller under 15.

Men det er et interessant spørgsmål. Jeg tror mange
indvandrere/flygtninge i Danmark har fået tildelt "tilnærmede"
fødselsdage, når de ikke har kendt deres egen alder/fødselsdato.

I gamle dage erindrer jeg at mine onkler altid kiggede grundigt på en
hests tænder, hvis de skulle sige noget om dens alder. Men mennesker er
jo ikke heste - selvom mange mennesker kan få et "føl"

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!